A-Repair
Full Member
Full Member
Berichten: 271
Lid geworden op: wo jan 05, 2005 21:31
Locatie: s-Gravenzande
Contacteer: Website

RE: 164 qv 3ltr trackdaycar

wo aug 05, 2009 10:51

Bij de V 6 vervormt de grondboring van de hoofdlagers nogal. Dit komt door flexen van het blok. Altijd lijnhonen en een tikkie grotere grondboring geven. Sommige motoren maken dan stationair en hete olie een bijgeluid, maar het gaat niet kapot !! Bij welk bedrijf in Cruiquis ligt je blok ? Groeten, Arie
25 uur per dag/8 dagen per week Alfa's.
www.a-repair.nl

Gebruikersavatar
zbo67
Member
Member
Berichten: 214
Lid geworden op: ma jul 02, 2007 22:17
Locatie: St Annaparochie

RE: 164 qv 3ltr trackdaycar

do aug 06, 2009 20:00

Blok ligt nu bij dymo track,gasten doen veel machine werk en balanceren voor racerij,werd me aanbevolen door mijn lokale revisie bedrijf die hadden goede ervaring met deze jongens.
Ze gaan eerst proberen om hem zo te slijpen gaat dit niet ivm maatvoering dan wordt het spul uit de midden gezet en dan opnieuw gehoond.
Binnenkort vervolg.

Groet renze 8)
Bodidley zeewaterbestendige alfist.
[img]http://alfaromeo164register.com/banners ... intain.gif[/img]


164qv12v trackday tool
Giulia Btech

Gebruikersavatar
zbo67
Member
Member
Berichten: 214
Lid geworden op: ma jul 02, 2007 22:17
Locatie: St Annaparochie

RE: 164 qv 3ltr trackdaycar

za sep 05, 2009 23:18

Zo motorcarter eindelijk weer terug uit qruqius ,lager kappen waren scheef getrokken gebeurt wel vaker bij deze motoren begreep ik,bij ferrari motoren lossen ze dit op door een of andere speciale verende ring onder de lagerkapmoer.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

de mannen van Dymo Track hebben weer vakwerk geleverd,ook de achterste kap hadden ze ff aangepast ivm opnieuw lijnboren honen.

Nu dus maar weer eens de boel schoongemaakt in en outside,daarna lagertjes ,krukas en kapjes erop en aangetrokken op het moment waar ze em ook op geboort hadden.

Afbeelding

Zover eerst maar weer nog wel de voorkant dicht gemaakt en poulies gemonteerd, ben namelijk met nog een project naast deze bezig van een maatje die een big bore kit op de kop heeft getikt en daar doe ik ook het serieuse technische werk aan zeg maar.

Afbeelding

Dikke sleeve in een uitgekotterd carter ,dit gaat ondergetekende ook met de maat zn blokkie doen ,dit is het blokkie waar de kit uitkomt net 10.000 gelopen ,dit carter is van een 916 serie en die zijn kleiner dan de 164 motoren daarom zetten we het over.

Afbeelding

Een cilinderkop hebeen we al, geflowd en op plaatsen waar nodig zijn de koelkanalen een beetje opgelast om meer draagvlak voor de grotere koppakking te maken.

Gister nog een kop gestript om naar de tuner te sturen voor aanpassing naar 3.5 specs , dit betrefd oplassen koelkanalen, bewerken van kanalen ,geleiders slanker maken ,andere kleppen monteren etc .

Afbeelding

Afbeelding

slachtoffer.

Afbeelding

zelfgemaakt tooltje om kleppen los te halen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit setje had ook al iets meegemaakt,gelukkig maken we het weer als nieuw.

Afbeelding
voor
Afbeelding
na
Afbeelding

Begint op een revisie bedrijf te lijken bij mij in de garage.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Didley 8)
Laatst gewijzigd door zbo67 op za sep 12, 2009 22:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Bodidley zeewaterbestendige alfist.
[img]http://alfaromeo164register.com/banners ... intain.gif[/img]


164qv12v trackday tool
Giulia Btech

Roeltje 164

RE: 164 qv 3ltr trackdaycar

za sep 05, 2009 23:45

Welke crisis in Friesland :?: :idea: , maar je haalt nu 2 projecten door elkaar Rinze, ziet er wel mooi uit kerel.... maar goed dat jij geen gezin hebt.... :wink: :wink:
Wanneer kunnen we wat verwachten met Q2 - 6bak, 3.2 nokkenstokken, dat maakt de 164 opeens weer een moderne automobiel, leuk dat dat allemaal past Alfa op Alfa, hoe gedateerd de techniek ook is!!!!! :wink:

Gebruikersavatar
ALFAHEIDA
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 914
Lid geworden op: ma jan 30, 2006 21:23
Locatie: Sint Annaparochie
Contacteer: Website

RE: 164 qv 3ltr trackdaycar

zo sep 06, 2009 12:35

Yep, duidelijk verhaal Didley..... :lol: , zijn twee hele mooie projecten en je leert er ontzettend veel van.
Gelukkig is met wat hulp van onderdelen kanalen de boel redelijk te betalen, en je komt ook ook eens bij iemand anders in de keuken kijken.
Mooie foto's Renze!
-159 1750 Tbi SW Ti
-164 Aut. 3.0 12v

Gebruikersavatar
zbo67
Member
Member
Berichten: 214
Lid geworden op: ma jul 02, 2007 22:17
Locatie: St Annaparochie

RE: 164 qv 3ltr trackdaycar

za sep 12, 2009 23:05

Old scool tjoening.
Vanmiddag begonnen met bewerken van de koppen die ik op mn project motor ga schroeven,vond toen ik de dingen aan het schoonmaken was dat er nogal wat uitsteeksels en groeven/bulten in de kanalen zaten.
Het is namelijk ook maar produktie gietwerk en dat kan je goed zien aan de motoren ,helaas staat er geen ferrari op de gietstukken.
Afbeelding

tools

Afbeelding

work in progres.

Afbeelding

Resutaat na een paar uurtjes noestig slijpen grinden en andere technieken,niet te gek gewoon de kanalen gelijk gemaakt en niet te glad natuurijk.
Zal dr geen bergen extra vermogen doorkrijgen maar voor mn gevoel moet het zo,en het zal er niet minder om lopen .
Morgen de zuigers met nieuwe veren terug paaatsen in het blokkie , koppen gaan weg voor nieuwe zittingen kleppen en geleiders ,meeste spullen zijn al in huis ,geleiders gaan ook nog een afslank kuurtje volgen voor ze geplaatst gaan worden.

keep u postet

didley 8)
Bodidley zeewaterbestendige alfist.
[img]http://alfaromeo164register.com/banners ... intain.gif[/img]


164qv12v trackday tool
Giulia Btech

Gebruikersavatar
zbo67
Member
Member
Berichten: 214
Lid geworden op: ma jul 02, 2007 22:17
Locatie: St Annaparochie

RE: 164 qv 3ltr trackdaycar

ma sep 14, 2009 22:28

Zo carter is weer dichtgemaakt natuurlijk met een verse pakking.
Afbeelding

Afbeelding

zuigers met verse veren teruggeplaatst drijfstanglagers vernieuwd , het draait weer mooi strak.
Maar bij het schoonmaken van een oliepomp die ik had gekregen van iemand kwam ik toch wel weer wat aparts tegen, deze was zogenaamt opgevoerd waardoor hij zogenaamd meer druk zou leveren, nou deze niet .
Afbeelding

Afbeelding

Krassen grom en gruis in het pomphuis en op de rotor maar wat mij het meest verbaasde .

Afbeelding

Dit heb ik nog niet vaak gezien ,trek niet dagelijks motoren open maar ik zie toch wel een en ander in mn hobby en werk ,er zaten scheuren in de rotor van de oliepomp.
Dus nu zit mooi de bestaande pomp weer onder het carter deksel schoongemaakt en gevuld met olie ,wachten is nu op de cilinder koppen ,nou ja eerst maar weer eens twee weken werken op zee zien we dan weer verder.

didley 8)
Bodidley zeewaterbestendige alfist.
[img]http://alfaromeo164register.com/banners ... intain.gif[/img]


164qv12v trackday tool
Giulia Btech

Gebruikersavatar
martijnsud
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 615
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:45
Locatie: Drachten / Stiens

RE: 164 qv 3ltr trackdaycar

vr okt 02, 2009 20:44

He Rinze,

Ook dit is een subliem project! Veel succes er mee en ben benieuwd wat het uiteindelijke resultaat wordt!


Martijn
Giulietta TCT MA
Fiat Punto TwinAir
Alfasud 1.7 TI QV SAVALI
155 2.0 16V EVO
Alfasud Giardinetta 'Servizio'

Gebruikersavatar
B-lex
Guru
Guru
Berichten: 1252
Lid geworden op: wo apr 23, 2008 21:17
Locatie: Tholen

RE: 164 qv 3ltr trackdaycar

vr nov 06, 2009 14:17

Erg gaaf project !!

Dit geeft je misschien weer een berg moed :wink:

Afbeelding
Afbeelding



Succes verder !!! :D
Alfa 75TS Madeno
Audi RS4 Avant
Lada Niva

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: 164 qv 3ltr trackdaycar

vr nov 06, 2009 15:13

wat een ongelooflijk VET apparaat die rode 164 :!:
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
zbo67
Member
Member
Berichten: 214
Lid geworden op: ma jul 02, 2007 22:17
Locatie: St Annaparochie

RE: 164 qv 3ltr trackdaycar

zo nov 15, 2009 21:27

Ziet er zeer bruut uit zo! , maar betwijfel of ik dan nog apk ga verkrijgen als ik de trackdaycar zo uitvoer.
Geeft inderdaad weer moed om verder te gaan , ben ondertussen met vering en demping aan het stoeien ,heb rondom gele koni geregeld maar moet aangepast worden ,oa veerpoten openzagen om patronen te kunnen plaatsen aan de voorkant dit is bijna klaar.
Achter veren had ik van eibach maar bleken veel te zacht voor wat ik wil ook met de koni dempers ,ben nu op zoek naar stugge veren op de org veerpoot anders word het 156 dempers en veren ,reeds bekeken en gaat ook passen ism camberplaten/topmounts.
Deze week 6 bak ophalen en ander klein spul bestellen om motor af te bouwen,koppen zijn bijna klaar ,klepzittingen frezen en kleppen schuren en afstellen.
Er gebeurd dus wel wat maar gaat nooit snel genoeg ,naar mn gevoel.

ceep u posted didley 8)
Bodidley zeewaterbestendige alfist.
[img]http://alfaromeo164register.com/banners ... intain.gif[/img]


164qv12v trackday tool
Giulia Btech

Gebruikersavatar
zbo67
Member
Member
Berichten: 214
Lid geworden op: ma jul 02, 2007 22:17
Locatie: St Annaparochie

RE: 164 qv 3ltr trackdaycar/vering demping

ma nov 30, 2009 22:58

Vandaag maar eens het lasapparat tevoorschijn gehaald om een veerpoot aan te passen.
Afbeelding
Dit is zoals het hoort te zijn maar org en niet stug genoeg,dus nog een ander oudje bij cmva op de kop getikt,om aan te passen,je kan er namelijk een koni patroon in zetten na enige aanpassing.
De patronen heb ik overgenomen van een mede forum lid,maar je oude veerpoten moeten wel aan een bepaalde diameter voldoen,anders gaat deze exercitie niet door.
Dus de oude van cmva opgehaald gemeten en goed bevonden,maar niet helemaal ,de kop van de veerpoot bleek taps toe te lopen waar de veerschotel op komt,maar niet getreurd.
Afbeelding
busje en ring laten uitdraaien .
Afbeelding
Patroon erin om te centreren.
Afbeelding
goed meten
Afbeelding

Afbeelding
goed hechten
Afbeelding
En goed omlassen start kraters wegslijpen naadje ook goed uitslijpen ,om een perfect lasje te verkrijgen.
Afbeelding

Afbeelding
Netjes rondslijpen en een beetje spuitbussen zwart en as good as new
Komen die twintig jaar in de metaal en techniek plus lascertificaten toch nog van pas.

didley 8)
Bodidley zeewaterbestendige alfist.
[img]http://alfaromeo164register.com/banners ... intain.gif[/img]


164qv12v trackday tool
Giulia Btech

Gebruikersavatar
Harry Tijssen
Guru
Guru
Berichten: 1385
Lid geworden op: di dec 28, 2004 21:40
Locatie: Hansweert
Contacteer: Website

RE: 164 qv 3ltr trackdaycar

ma nov 30, 2009 23:51

Knap staaltje huisvlijt. :thumbs: Je moet er maar opkomen. :wink:
Harry Tijssen

Heb: 166 2.4 JTD 20v "03, 156 1.8 16v "03
Had: 75 2.0 carb. "86, 155 1.8 8v "93, 33 1.7 16v QV "92, 155 2.5 V6 12v EVO "95,145 1.4 16v "00, 155 2.0 16v "97,166 2.4 JTD "00

Gebruikersavatar
rz
Full Member
Full Member
Berichten: 366
Lid geworden op: zo aug 20, 2006 22:03
Locatie: 's gravenwezel belgie

RE: 164 qv 3ltr trackdaycar

wo dec 02, 2009 22:25

mooi werk!!

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

RE: 164 qv 3ltr trackdaycar

wo dec 02, 2009 22:42

Kunnen ze er nog uit voor evt revalven?
SCARB # 4710

Terug naar “Tuning onderwerpen”