Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

Re: RE: 164 qv 3ltr trackdaycar

do nov 27, 2008 22:44

een 164 heeft een veel leuker standaard onderstel als een 155 :idea:
Bladveren? Wat was er dan zo leuk aan?
bladveren?? alfaqv75 bedoelde vast niet de 164-BESTEL-uitvoering :wink:


Ik heb een 1e serie 164 TS gehad en die vond ik beter/fijner sturen dan een 155 TS 1e serie dus ik kan mij heel goed vinden in de uitspraak van alfaqv75..... (my5cents)
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: 164 qv 3ltr trackdaycar

vr nov 28, 2008 09:10

okee, zal wel niet te veel gaan zekken want dan heb ik de hele 155 club over me heen :?

bladveren op een 164 :roll: :?:
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
zbo67
Member
Member
Berichten: 214
Lid geworden op: ma jul 02, 2007 22:17
Locatie: St Annaparochie

RE: 164 qv 3ltr trackdaycar

vr nov 28, 2008 09:57

Genoeg kennis hier op he forum zo te horen vooral over onderstellen weten jullie veel te vertellen haha,maar zonder geintjes met enig onderstel afstel werk willen die grote bakken heus wel een hoek om hoor.
Ben druk bezig geweest met het leeghalen van de auto bitumen matten onder de bekleding weegt best zwaar ben ik achter gekomen is er nu dus helemaal uit,ook de bumpers ontkomen niet aan de afslankkuur wat een staal zit daar in zeg!,deuren zijn gestript midden console bedrading het gaat leuk,enig nadeel wat een berg rotzooi krijg je van dat leeghalen.
ceep u posted.

didley 8)
Bodidley zeewaterbestendige alfist.
[img]http://alfaromeo164register.com/banners ... intain.gif[/img]


164qv12v trackday tool
Giulia Btech

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: 164 qv 3ltr trackdaycar

vr nov 28, 2008 10:00

fotootjes zijn we dol op :wink:
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
zbo67
Member
Member
Berichten: 214
Lid geworden op: ma jul 02, 2007 22:17
Locatie: St Annaparochie

RE: 164 qv 3ltr trackdaycar

vr nov 28, 2008 10:41

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

nou bij deze dan het word steeds kaler in de qv.
Bodidley zeewaterbestendige alfist.
[img]http://alfaromeo164register.com/banners ... intain.gif[/img]


164qv12v trackday tool
Giulia Btech

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: 164 qv 3ltr trackdaycar

vr nov 28, 2008 12:18

Een 164 als racer, tsja, het is wel een uitdaging. :) Als ik zo eens rondkijk zie ik dat er erg weinig straatversies van alfas met een V6 zijn die het als racer goed doen. Het is bijna allemaal 4 cylinder, zowel in de voor- als achterwielaandrijvers. De balans met een V6 voorin is -zeker als je de auto leeghaalt- een stuk minder fijn kennelijk; zo'n V6 blok weegt nou eenmaal wel het een en ander. Op zich wil je graag met een zo licht mogelijke basis beginnen, dan zou een V6 voorwielaandrijver toch een 155 worden, of je pakt een 145 koetsje en je hangt daar de voorkant van een 155 op. Wegligging van standaard straatauto's vergelijken en op basis daarvan gaan roepen of een auto het op het circuit met speciale spulletjes wel of niet goed gaat doen vind ik nogal nutteloos, je kan beter kijken naar wat er al op het circuit rondrijdt en wat je aan aftermarket spul kan krijgen. Je hebt nu al voor een 164 gekozen, dus deze argumenten zijn interessanter voor de volgende persoon die dit overweegt dan voor jou.

Als ik een 164 QV als track-tool zou hebben, zou ik vooral zorgen dat ik de achterkant heel stug maak, met name de anti-roll-bar. Daardoor worden je voorwielen beter op de grond gedrukt bij het uitgaan van de bochten en kan je meer vermogen kwijt terwijl je auto nog niet recht staat. Een Q2 diff gaat daar veel helpen om een "gebrekkige" wegligging te compenseren, maar als je wegligging beter wordt, kan je nog veel harder. Sowieso kan je de achterkant veel stugger maken voordat je een overstuurde auto gaat krijgen, je wilt die balans echt verder richting overstuur hebben dan bij een staatauto. Verder zou ik preventief de big-end lagers vervangen en de klepbekers van de uitlaat-kleppen goed nakijken, voor je het weet zijn je nokkenassen afgekloven. Je wilt zeker weten dat je oliedruk goed op peil is en dat je ook met hoge bochtensnelheden niet snel zonder smering komt te zitten. Kijk eens naar een "accusump", die zijn daar erg geschikt voor en lang niet zo duur als een conversie naar dry-sump. Zo'n zwaar ding wil je ook een remmenupgrade voor doen als je serieus hard gaat, de standaard remmen zijn leuk voor op straat maar niet echt afgestemd op trackgebruik. Wat er precies op een 164 gaat passen weet ik niet, maar ik kan me voorstellen dat je met 166 tangen/schijven en adapters een redelijk eind komt. Qua vermogen zijt je met een QV eigenlijk wel goed, je kan nog kijken naar een modern injectiesysteem en een groot cold-air-intake systeem met racefilter en zo. Er een 24V in hangen kan je ook overwegen, maar dat is ook nogal een operatie. Ik zou gezien de kosten van het verhogen van je motorvermogen en het rendement wat je er uit haalt, eerst m'n geld uitgeven aan wegligging en remmen. Daarop pak je veel meer tijdwinst per uitgegeven euro dan op je motorvermogen.

Gebruikersavatar
zbo67
Member
Member
Berichten: 214
Lid geworden op: ma jul 02, 2007 22:17
Locatie: St Annaparochie

RE: 164 qv 3ltr trackdaycar

vr nov 28, 2008 12:25

Kijk dat geeft de burger moed hier ook nog een foto van een serieus race monster uit zweden staat ook een stukje over geschreven op het 164 register onder tuning.

Afbeelding

mischien volgend jaar op ssar.

didley 8)
Bodidley zeewaterbestendige alfist.
[img]http://alfaromeo164register.com/banners ... intain.gif[/img]


164qv12v trackday tool
Giulia Btech

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: 164 qv 3ltr trackdaycar

vr nov 28, 2008 13:50

nog wat ideeen:

Afbeelding
Afbeelding
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

alfa164superwebmaster
Member
Member
Berichten: 247
Lid geworden op: do jul 13, 2006 17:24
Locatie: H'gom

RE: 164 qv 3ltr trackdaycar

vr nov 28, 2008 14:53

Ziet er goed uit zeg!

Wat betreft de ophanging van de 164, zou ik deze zeker niet onderschatten.
De 164 heeft overigens MacPherson veerpoten vóór, achter ook schokdempers met schroefveer en een acheras met twee stangen (waarvan 1 spoorstang) naar het midden van de auto en 1 draagarm in de lengterichting vd auto per kant.
Zeker geen bladveren dus. :twisted:

De modificatie na 1992 is uitgevoerd om het 'torquesteer' te onderdrukken bij met name de sterke V6 motoren (hier hebben 155 ophangingen geen last van omdat er geen motoren gemonteerd zijn met voldoende koppel :lol: :lol: :shock: :shock: , de 155 Q4 daargelaten, maar die heeft dan ook 4x4)
Deze modificatie bestaat overigens niet uit spectaculaire veranderingen, er zijn een paar spacers geplaatst tussen het subframe en de carrosserie waardoor de geometrie iets veranderd, en er is een stuurhuis geplaatst met een veermechaniek voor meer zelfcentrerend effect.

Zeker met een Q2 differentieel kun je leuke dingen doen met de 164. Ik denk dan ook zeker dat deze 164 racer het erg goed zal gaan doen op t circuit.

Gebruikersavatar
zbo67
Member
Member
Berichten: 214
Lid geworden op: ma jul 02, 2007 22:17
Locatie: St Annaparochie

RE: 164 qv 3ltr trackdaycar

za nov 29, 2008 19:35

Heren we verliezen een beetje het uitgangspunt uit het oog ik had verteld dat het een trackdaycar ging worden met apk,om te zien hoe dat gaat ,mischien als het uit de hand loopt of als het karretje potentie bezit gaan we door voor de zomeravond comp.
Nu eerst met het onderstel bezig overal pu bussen in harde remleidingen etc.
Waar zou ik dikke stabi's kunnen krijgen ,of nog mooier wat voor mat gebruiken ze hiervoor mangaan staal vermoed ik,dan ga ik ze zelf maken.

didley 8)
Bodidley zeewaterbestendige alfist.
[img]http://alfaromeo164register.com/banners ... intain.gif[/img]


164qv12v trackday tool
Giulia Btech

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4150
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

Re: RE: 164 qv 3ltr trackdaycar

zo nov 30, 2008 17:50

bladveren op een 164 :roll: :?:
Geintje natuurlijk... erg grappig dat hier serieuze reacties op kwamen :lol:

Gebruikersavatar
Darkman76
Full Member
Full Member
Berichten: 289
Lid geworden op: ma jul 16, 2007 21:32
Locatie: Bergschenhoek

RE: 164 qv 3ltr trackdaycar

za jan 24, 2009 21:21

Ben ik nu de enigste die even hier aan moest denken....

klikse
SCARB Lidnr. 972

Nu
'82 Giulietta 2.0 Lusso type 2
'10 Fiat 500 1.2
'89 Maserati 224V
'16 Citroen Cactus van de baas

'11 Giulietta 1.4 TB Multiair, '07 147 JTDm 16v '98 156 2.5 v6 24v, '87 Maserati Biturbo Si, '92 155 1.8ts 8v, '85 Spider 2000

Gebruikersavatar
kitaro
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 804
Lid geworden op: ma mei 29, 2006 23:43

RE: 164 qv 3ltr trackdaycar

zo jan 25, 2009 04:47

Om met de 155 te gaan racen werd er toch een 164 achteras onder gemikt?
Waarschijnlijk omdat een 155 achter niet uit te lijnen is..... :shock:

Gebruikersavatar
elogiov6
Full Member
Full Member
Berichten: 393
Lid geworden op: wo nov 22, 2006 14:08
Locatie: Amsterdam

RE: 164 qv 3ltr trackdaycar

zo feb 01, 2009 11:24

Heerlijk, weer een trackdayauto erbij. Ga ook dit unieke project lekker volgen....
1054kg

Alfa 75 3.5 12v Savali voor trackdays
Peugeot 1.6 GTI daily

Gebruikersavatar
gtv 105.21
Full Member
Full Member
Berichten: 493
Lid geworden op: di dec 28, 2004 09:23
Locatie: Twello, Gelderland

RE: 164 qv 3ltr trackdaycar

zo feb 01, 2009 12:11

Klopt dat heb ik ook altijd begrepen een 155 met een 164 achteras.




:twisted:
lid nr 00670

bertone gtv 2000 toch nog steeds de mooiste

Terug naar “Tuning onderwerpen”