Pagina 1 van 11

164 qv 3ltr trackdaycar

Geplaatst: wo nov 26, 2008 20:30
door zbo67
Hallo mede alfisten ,kwam tijdens circuit sessies erachter dat een 164 super niet echt een race tool is,daar was het model ook nooit voor bedacht natuurlijk.
Dus nu had deze jongen bedacht ik neem een qv van 1991 qua motor niet een stakker natuurlijk 200 pk,en die maak ik zo ligt mogelijk,maar dit alles wel met behoud van apk.
Graag zou ik tips willen hebben waar je het meest kunt besparen,bekleding zware recaro leer is er al uit,bedrading is op dieet lawaai materiaal onder de bekleding is er uit evenals elec raambediening?centrallock.
Ook een vraag moet voor de apk het rechter portierraam open kunnen om de buiten spiegel te bedienen,ook hier moest de motor het veld ruimen om gewicht te besparen.
Graag zie ik jullie reactie op deze vraag

didley 8)

Re: 164 qv 3ltr trackdaycar

Geplaatst: wo nov 26, 2008 21:37
door _Pieter_
Hallo,

Om snel te gaan op het circuit zijn PK's leuk, maar zoals je al aangeeft gewicht nog belangrijker. Immers, Al het gewicht dat je uit de auto haalt hoeft niet geaccellereerd, geremd en de bocht door. Ook wil je zo veel mogelijk het gewicht dat hoog in de auto zit of voor de vooras en achter de achteras aanpakken om het weggedrag te verbeteren.
Daarnaast natuurlijk verlagen, kneiterharde, zeer onconfortabele vering&demping en wielstanden waar je op straat niet blij van wordt (veel camber en toespoor)

Voor de APK moet alleen je linker spiegel van binnenuit verstelbaar zijn, raam hoeft niet open te kunnen.

Gewichtsbesparingsideeen:
- Lexan zijruiten & achterruit
- Deuren helemaal leegzagen
- Bumpers zo licht mogelijk maken
- Motorklep en achterklep helemaal leegzagen, sloten verwijderen en met snelsluiters vervangen
- Al het interieur er uit, kabelboom uitdunnen en alle overbodige (electrische) accesoires verwijderen,
- Alle antidreunplaten eruit fikken en bikken

Kortom, helemaal 'back to basics' gaan. Ben je wel wat uurtjes mee zoet :-D

Maar, het helpt natuurlijk om met een zo licht mogelijk auto te beginnen waar ook een V6 in ligt, neem nou de 75 ;-)

Succes!

Gr, Pieter
Hallo mede alfisten ,kwam tijdens circuit sessies erachter dat een 164 super niet echt een race tool is,daar was het model ook nooit voor bedacht natuurlijk.
Dus nu had deze jongen bedacht ik neem een qv van 1991 qua motor niet een stakker natuurlijk 200 pk,en die maak ik zo ligt mogelijk,maar dit alles wel met behoud van apk.
Graag zou ik tips willen hebben waar je het meest kunt besparen,bekleding zware recaro leer is er al uit,bedrading is op dieet lawaai materiaal onder de bekleding is er uit evenals elec raambediening?centrallock.
Ook een vraag moet voor de apk het rechter portierraam open kunnen om de buiten spiegel te bedienen,ook hier moest de motor het veld ruimen om gewicht te besparen.
Graag zie ik jullie reactie op deze vraag

didley 8)

Re: 164 qv 3ltr trackdaycar

Geplaatst: wo nov 26, 2008 22:19
door giuliettaevo
Voor de APK moet alleen je linker spiegel van binnenuit verstelbaar zijn, raam hoeft niet open te kunnen.
Dat gaat alleen op als je wel de binnenspiegel laat zitten! :wink:

RE: 164 qv 3ltr trackdaycar

Geplaatst: do nov 27, 2008 10:48
door alfaqv75
Daarnaast natuurlijk verlagen, kneiterharde, zeer onconfortabele vering&demping en wielstanden waar je op straat niet blij van wordt (veel camber en toespoor)
wil ik nog aan toevoegen dat een te stijve wagen compleet naar de maan gaat op straat (mijn ex 33 ging aan alle kanten scheuren en ik bleef lasssen, gewoon omdat de boel veel te stijf was om dagelijks op straat ermee te rijden)
echter zie ik aan je onderschrift dat je meer alfa's hebt dus je hoeft er niet dagelijks mee te rijden denk ik.....

verder kan ik nog zeggen dat een dashboard van een 164 ook "zwaar" is...

Re: RE: 164 qv 3ltr trackdaycar

Geplaatst: do nov 27, 2008 11:06
door _Pieter_
Daarnaast natuurlijk verlagen, kneiterharde, zeer onconfortabele vering&demping en wielstanden waar je op straat niet blij van wordt (veel camber en toespoor)
wil ik nog aan toevoegen dat een te stijve wagen compleet naar de maan gaat op straat (mijn ex 33 ging aan alle kanten scheuren en ik bleef lasssen, gewoon omdat de boel veel te stijf was om dagelijks op straat ermee te rijden)
echter zie ik aan je onderschrift dat je meer alfa's hebt dus je hoeft er niet dagelijks mee te rijden denk ik.....

verder kan ik nog zeggen dat een dashboard van een 164 ook "zwaar" is...
Dat scheuren hangt af van de constructie van de auto af, transaxles hebben daar eigenlijk geen last van.
Maar idd mijn Alfetta GTV racer had een raceonderstel en dat maakte m praktisch onbruikbaar voor op straat (ookal reed ik er wel mee naar alle SI evenementen :D)

Als je hard wil gaan, begin met de lichtste basis die je kan vinden, er wordt bijna nergens met de 164 geraced en daar zal wel een hele goede reden voor zijn ;-)
Gr, Pieter

Re: RE: 164 qv 3ltr trackdaycar

Geplaatst: do nov 27, 2008 11:47
door GiuliaCorse
Als je hard wil gaan, begin met de lichtste basis die je kan vinden, er wordt bijna nergens met de 164 geraced en daar zal wel een hele goede reden voor zijn ;-)
Gr, Pieter
Alfa heeft natuurlijk altijd tov de 164 lichtere familieleden gehad.

RE: 164 qv 3ltr trackdaycar

Geplaatst: do nov 27, 2008 11:57
door Alfa gRosso
Volgens mij zijn er voor de 164 ook niet echt veel onderdelen te krijgen op racegebied. Voor de 155 is het al triest, maar de 164.....

155 is denk ik leuker, goedkoper en veel sneller rijden op het circuit. Met een goed dieet heb je een 155 4 cylinder zo richting de 1000kg, een v6 zal iets van 100kg meer wegen??

RE: 164 qv 3ltr trackdaycar

Geplaatst: do nov 27, 2008 12:57
door zbo67
Leuk om deze reacties te zien,jullie vragen je mischien af waarom een 164 nou daarom juist lekker onbekend en hij hoeft nog niet mee te draaien hoor in een veld echte racewagens.
Btw er word/werd wel degelijk geraced met de 164 o.a. engeland en er schijnt nu nog een persoon in denemarken met een turbo 4 cil te racen.
Wil gewoon kijken wat er mogelijk is en zien hoever ik kom met dit project,gaat iig q2 dif in komen,hebben we binnen ons register al enige ervaring mee.
Is er op het gebied van computers ook wat te halen in deze,ik zie wel eens kreten van een megasquirt voorbij komen,maar heb hier niet veel kennis in,kms systeem ken ik wel maar is m.i veel te duur.

didley 8)

Re: RE: 164 qv 3ltr trackdaycar

Geplaatst: do nov 27, 2008 12:58
door _Pieter_
Volgens mij zijn er voor de 164 ook niet echt veel onderdelen te krijgen op racegebied. Voor de 155 is het al triest, maar de 164.....

155 is denk ik leuker, goedkoper en veel sneller rijden op het circuit. Met een goed dieet heb je een 155 4 cylinder zo richting de 1000kg, een v6 zal iets van 100kg meer wegen??
Als ik nu een goedkope Alfa racer zou bouwen zou het idd of de 155 of de 75 worden.
Het voordeel van de 75 is dat er veel mee wordt geraced, dus alles wel te koop (of te maak) is bij de bekende adressen.

Voordeel van de 155 is dat je de basis echt voor bijna niks kan kopen (goede 75 bodies wordt al iets lastiger), onderdelen dus ook goedkoop en er met 916 delen er al best wel leuke dingen te doen zijn. Wel moet je wat betreft dempers/veren nog redelijk het wiel uit gaan vinden.

Qua gewicht: Mijn Alfetta GTV was raceklaar zonder rijder 1040KG en daar zat het glas nog gewoon in, niks leeggezaagd, alle bitumen nog op de bodem gekoekt en een flinke hoeveelheid rolkooi ingelasd. Hoe ouder de Alfa, des te lichter (vaak ook des te flexibeler ;))

Gr, Pieter

Re: RE: 164 qv 3ltr trackdaycar

Geplaatst: do nov 27, 2008 13:22
door Alfa gRosso
Voordeel van de 155 is dat je de basis echt voor bijna niks kan kopen (goede 75 bodies wordt al iets lastiger), onderdelen dus ook goedkoop en er met 916 delen er al best wel leuke dingen te doen zijn. Wel moet je wat betreft dempers/veren nog redelijk het wiel uit gaan vinden.
Goede dempers en veren hebben ze bij AST. Heb ik ze voor de 155 ook laten maken. Voor de 164 kunnen ze vast ook wel iets fabriceren...

RE: 164 qv 3ltr trackdaycar

Geplaatst: do nov 27, 2008 13:47
door bralfa
Verschil in gewicht tussen een V6 164 en 155 is kleiner als je zou verwachten... Sterker nog.... als ik me niet vergis is een 164 v6 op kenteken zelfs lichter als een 155 v6???

RE: 164 qv 3ltr trackdaycar

Geplaatst: do nov 27, 2008 17:03
door alfaqv75
een 164 heeft een veel leuker standaard onderstel als een 155 :idea:

Re: RE: 164 qv 3ltr trackdaycar

Geplaatst: do nov 27, 2008 17:39
door Andretti Molletti
een 164 heeft een veel leuker standaard onderstel als een 155 :idea:
:shock:

Alleen het feit al dat de tweede versie 164 V6 een aangepast onderstel (voorwielophanging en geometrie) kreeg zegt genoeg denk ik?

Re: RE: 164 qv 3ltr trackdaycar

Geplaatst: do nov 27, 2008 18:37
door Michel75
een 164 heeft een veel leuker standaard onderstel als een 155 :idea:
Bladveren? Wat was er dan zo leuk aan?

RE: 164 qv 3ltr trackdaycar

Geplaatst: do nov 27, 2008 22:00
door giuliettaevo
Volgens mij is er na het eerste bouwjaar al iets aangepast aan de ophanging omdat er veel rolschades waren geweest... :shock: Stond jaren terug in een aankoopadvies van een autoblad (GTI tuning&design oid).