Een 164 als racer, tsja, het is wel een uitdaging.
Als ik zo eens rondkijk zie ik dat er erg weinig straatversies van alfas met een V6 zijn die het als racer goed doen. Het is bijna allemaal 4 cylinder, zowel in de voor- als achterwielaandrijvers. De balans met een V6 voorin is -zeker als je de auto leeghaalt- een stuk minder fijn kennelijk; zo'n V6 blok weegt nou eenmaal wel het een en ander. Op zich wil je graag met een zo licht mogelijke basis beginnen, dan zou een V6 voorwielaandrijver toch een 155 worden, of je pakt een 145 koetsje en je hangt daar de voorkant van een 155 op. Wegligging van standaard straatauto's vergelijken en op basis daarvan gaan roepen of een auto het op het circuit met speciale spulletjes wel of niet goed gaat doen vind ik nogal nutteloos, je kan beter kijken naar wat er al op het circuit rondrijdt en wat je aan aftermarket spul kan krijgen. Je hebt nu al voor een 164 gekozen, dus deze argumenten zijn interessanter voor de volgende persoon die dit overweegt dan voor jou.
Als ik een 164 QV als track-tool zou hebben, zou ik vooral zorgen dat ik de achterkant heel stug maak, met name de anti-roll-bar. Daardoor worden je voorwielen beter op de grond gedrukt bij het uitgaan van de bochten en kan je meer vermogen kwijt terwijl je auto nog niet recht staat. Een Q2 diff gaat daar veel helpen om een "gebrekkige" wegligging te compenseren, maar als je wegligging beter wordt, kan je nog veel harder. Sowieso kan je de achterkant veel stugger maken voordat je een overstuurde auto gaat krijgen, je wilt die balans echt verder richting overstuur hebben dan bij een staatauto. Verder zou ik preventief de big-end lagers vervangen en de klepbekers van de uitlaat-kleppen goed nakijken, voor je het weet zijn je nokkenassen afgekloven. Je wilt zeker weten dat je oliedruk goed op peil is en dat je ook met hoge bochtensnelheden niet snel zonder smering komt te zitten. Kijk eens naar een "accusump", die zijn daar erg geschikt voor en lang niet zo duur als een conversie naar dry-sump. Zo'n zwaar ding wil je ook een remmenupgrade voor doen als je serieus hard gaat, de standaard remmen zijn leuk voor op straat maar niet echt afgestemd op trackgebruik. Wat er precies op een 164 gaat passen weet ik niet, maar ik kan me voorstellen dat je met 166 tangen/schijven en adapters een redelijk eind komt. Qua vermogen zijt je met een QV eigenlijk wel goed, je kan nog kijken naar een modern injectiesysteem en een groot cold-air-intake systeem met racefilter en zo. Er een 24V in hangen kan je ook overwegen, maar dat is ook nogal een operatie. Ik zou gezien de kosten van het verhogen van je motorvermogen en het rendement wat je er uit haalt, eerst m'n geld uitgeven aan wegligging en remmen. Daarop pak je veel meer tijdwinst per uitgegeven euro dan op je motorvermogen.