Pagina 1 van 3

Gewicht besparen d.m.v. polyester/kevlar

Geplaatst: ma nov 03, 2008 11:32
door Wouter Dobbenga
Gister ook in Houten geweest, en ook de stand van www.autochristiano.nl gezien.

Heeft iemand een idee hoe zwaar de orginele deuren, neus, motorkap en achterklep van een 1300 GT Bertone bij elkaar wegen? Ongeveer? Ben benieuwd hoeveel kg je eraf kan krijgen als je dat in polyester en/of kevlar laat uitvoeren...

RE: Gewicht besparen d.m.v. polyester/kevlar

Geplaatst: ma nov 03, 2008 12:46
door frankalfa
Wouter, dat zou nog wel eens vies tegen kunnen vallen qua besparing.
Mi heeft een deur toch een soort van stalen geraamte nodig voor de stevigheid welke je dan kunt bekleden met polyester of kevlar oid.Een blikken deurhuid daarentegen weegt ook de wereld niet... :idea:
Motorkap en kofferdeksel is wel wat te winnen in poly oid maar moet dan zonder scharnieren etc uitgevoerd worden (maw met 2 man erop leggen tegen t beschadigen, fixeren met snelsluitingen>jawel ;stoer, maar handig is anders op een straatauto... :( )
Los daarvan denk ik niet dat je nog apk krijgt op een auto met polyester deuren..Weet niet of je de Bert streetlegal wilt houden?
Voorschermen vervangen door 'plastic' houdt mi ook in dat je de neus moet gaan verstevigen (doorlassen dus> mag eigenlijk ook niet voor de apk ivm veranderen v/d kreukelzone..)

Je kunt ook je bestaande deuren en kleppen bewerken met de gatenzaag,haal je ook wat gewicht mee weg en kost niks, én je hebt nog steeds een apkwaardige deur.Binnenframes uit je klep en kofferdeksel slijpen is ook een el cheapo 'gta' methode..

Je vraag hóeveel t scheelt tov standaard blik,geen idee.... :lol:

Grtz,fRank
Owja ps, polyester is niet echt mooi strak te krijgen; zeker de delen die warmte te verduren krijgen (motorkap) lijken onder vals licht vaak meer op een eternit golfplaat dan op een mooi plaatwerkdeel... :shock:

RE: Gewicht besparen d.m.v. polyester/kevlar

Geplaatst: ma nov 03, 2008 15:44
door BugAlfa
Motorkap in poly is nogal flexibel en dus windgevoelig : flapperen maakt ons racers niet uit, maar voor straatgebruik...
Kevlar/Carbon is veel stijver en ook lichter echter ook 'n pak duurder ...

Ik zou evt. beginnen met 't kofferdeksel dat is al niet zo blootgesteld aan rijwind en evt. de...dakplaat (je laat de metalen dwarsverstevigingen gewoon zitten) . Motorkap zou ik opteren voor de duurdere K/C oplossing owv rijwindgevoeligheid .
Deuren hebben geen structureel dragende functie maar ik zou daar toch hooguit wat wegslepen en evt vaste Lexan ruitjes inzetten, dat icm weglaten ruitmechanisme levert wel wat op .

RE: Gewicht besparen d.m.v. polyester/kevlar

Geplaatst: ma nov 03, 2008 16:15
door Wouter Dobbenga
Bedankt voor julllie reacties! Dat helpt mij erg goed... tja, conclusie; Voor straatgebruik toch niet zo goed idee. Zelfs indien carbon/kevlar....

RE: Gewicht besparen d.m.v. polyester/kevlar

Geplaatst: ma nov 03, 2008 16:48
door vV
polyester deuren en kap en koffer scheelt heel veel. kan met gewone scharnieren (heb ik ook op de reesert) er is zelfs versterking op de plek voor de sloten/vergrendeling. Deuren is geheel poly, geen stalen frame, maar als je met draairamen wilt gaan rijden gaat een groot deel van het gewichtsvoordeel, wat ook in het glas zit, verloren. En een straatauto met poly deuren zonder gelaste kooi met kruis bij de deur zou ik zelf nooit doen.... APK zou wel eens geen probleem kunnen zijn overigens, want de bertone is volgens mij voor rally gehomologeerd, en GTA SA`s (die dacht ik ook poly-deuren hadden ,en wellicht andere GTA`s ook) zijn ook met kenteken voorzien geweest.

Re: RE: Gewicht besparen d.m.v. polyester/kevlar

Geplaatst: ma nov 03, 2008 17:20
door alfaqv75
polyester deuren en kap en koffer scheelt heel veel. kan met gewone scharnieren (heb ik ook op de reesert) er is zelfs versterking op de plek voor de sloten/vergrendeling. Deuren is geheel poly, geen stalen frame, maar als je met draairamen wilt gaan rijden gaat een groot deel van het gewichtsvoordeel, wat ook in het glas zit, verloren. En een straatauto met poly deuren zonder gelaste kooi met kruis bij de deur zou ik zelf nooit doen.... APK zou wel eens geen probleem kunnen zijn overigens, want de bertone is volgens mij voor rally gehomologeerd, en GTA SA`s (die dacht ik ook poly-deuren hadden ,en wellicht andere GTA`s ook) zijn ook met kenteken voorzien geweest.
wat dacht je van en renault alpine :wink:

scheelde bij een 75 het nou niet 6,5kg voor de motorkap? :?:

RE: Gewicht besparen d.m.v. polyester/kevlar

Geplaatst: ma nov 03, 2008 17:37
door DJ
Als ik het me goed herinner scheelt het bij een 75 circa 10 kilo tov standaard motorkap.
Vwb apk en kunststof, mijn race 75 heeft nog steeds apk en is goedgekeurd met kunststof motorkap, kofferklep en ramen. Vaste racestoel met 6 punstgordel etc etc. Voor apk mag best veel, lees de regels maar eens na op de rdw site.
Btw een rallyeauto heeft ook apk en kenteken, laat dat geen belletje rinkelen?
De vraag is of je al dat kunststof wilt op een normale straatauto. Ik zou het bij een straatbertone bij een kunstof motorkap houden. Mits het een net gemaakte is die fatoenlijk past en niet klappert. Kofferklepje bij een bert is zo klein dat het in verhouding minder opleverd.
Vwb veiligheid, een originele europese bertone deur gaat je ook niet redden bij een aanrijding hoor, alleen maar blik. USA uitvoering heeft al balken in de portieren loodzwaar maar stuk degelijker.

Gr,
DJ

RE: Gewicht besparen d.m.v. polyester/kevlar

Geplaatst: ma nov 03, 2008 19:07
door Michel75
Ik heb op mij 75 TS-c ook al een kunststof kofferdeksel, dat gaat best goed mits je hem goed vastzet, anders gaat ie klapperen...
Daar komen nu een kunststof motorkap en lichtere bumpers bij.

De deuren slijp ik verder uit en voorzie ik van 3x plexiglas en 1x lexan. (1 deur heb ik al gedaan)
De achterruit komt ook plexiglas in denk ik.

RE: Gewicht besparen d.m.v. polyester/kevlar

Geplaatst: ma nov 03, 2008 19:15
door vV
wat dacht je van en renault alpine
of een 308 vetro, en er zijn er veel meer te noemen. Wat ik wil zeggen is dat die auto`s op de weg kwamen in een tijd dat het bepaald veel minder druk was, en veel auto`s waarmee je in aanraking kon komen zeg maar min of meer dezelfde handicap hadden als de eigen Alpine of whatever. Het verkeer is veel drukker geworden, en de oudjes waar wij in rijden reageren echt anders dan een moderne 5-sterren veiligheidskoets..en een stalen deur vervormd, polyester versplinterd.Staal houd echt meer tegen, en dat vergroot je kansen.

Maar iedereen mag het voor zich weten hoor!

RE: Gewicht besparen d.m.v. polyester/kevlar

Geplaatst: ma nov 03, 2008 19:46
door Martin H
"witte" heeft ook poly-delen, maar ook een kooi.
http://www.alfaclub.nl/phpbb/viewtopic.php?t=30042

Re: RE: Gewicht besparen d.m.v. polyester/kevlar

Geplaatst: ma nov 03, 2008 19:58
door alfaqv75
Ik heb op mij 75 TS-c ook al een kunststof kofferdeksel, dat gaat best goed mits je hem goed vastzet, anders gaat ie klapperen...
Daar komen nu een kunststof motorkap en lichtere bumpers bij.

De deuren slijp ik verder uit en voorzie ik van 3x plexiglas en 1x lexan. (1 deur heb ik al gedaan)
De achterruit komt ook plexiglas in denk ik.
waarom plexiglas?? en niet gewoon alles lexaan?? (ja prijs weet ik, maar bedoel meer voor je eigen veiligheid!)
heb ondertussen een goedkoop adresje gevonden voor lexaan, ze maken zelfs vormen en je kan het in kleuren krijgen (echt gaaf spul)

RE: Gewicht besparen d.m.v. polyester/kevlar

Geplaatst: ma nov 03, 2008 20:10
door vV
ze maken zelfs vormen en je kan het in kleuren krijgen (echt gaaf spul)
ken een paar van die adressen in engeland. brons en groen getint. complete sets voor de meeste alfa`s rond de 300-350 gbp excl verzending, naar keuze met schuifraampjes. leuk en sjiek hoor, getint lexaan. Is dit adres in NL? en wat voor prijzen hanteren zij?

Re: RE: Gewicht besparen d.m.v. polyester/kevlar

Geplaatst: ma nov 03, 2008 20:25
door Michel75
Ik heb op mij 75 TS-c ook al een kunststof kofferdeksel, dat gaat best goed mits je hem goed vastzet, anders gaat ie klapperen...
Daar komen nu een kunststof motorkap en lichtere bumpers bij.

De deuren slijp ik verder uit en voorzie ik van 3x plexiglas en 1x lexan. (1 deur heb ik al gedaan)
De achterruit komt ook plexiglas in denk ik.
waarom plexiglas?? en niet gewoon alles lexaan?? (ja prijs weet ik, maar bedoel meer voor je eigen veiligheid!)
heb ondertussen een goedkoop adresje gevonden voor lexaan, ze maken zelfs vormen en je kan het in kleuren krijgen (echt gaaf spul)
Waar o waar komt die ene ruit? :wink:

De rest van de ramen kom ik niet in de buurt...

RE: Gewicht besparen d.m.v. polyester/kevlar

Geplaatst: ma nov 03, 2008 21:46
door Theo Romeo
Ik was 150 Euro aan lexaan kwijt voor alle 75 ruiten behalve de voorruit, wel zelf op maat gezaagd. Heb ook een motorkap en kofferdeksel in polyester en da's gewichtstechnisch toch interessant, maar niet voor op de weg m.i.

RE: Gewicht besparen d.m.v. polyester/kevlar

Geplaatst: vr nov 07, 2008 11:41
door Wouter Dobbenga
Bedankt voor je jullie reacties! Voorlopig nog toekomst muziek (Eerst maar eens rijden.) maar ik zit te denken aan polyester/kevlar motorkap, neus en achterklep icm lexaan ruiten. Echter deuren hou ik voor de look en feel orgineel, ruiten moeten dicht en open kunnen en dat metalen deurtje open/sluiten is toch een onderdeel van dat "klassieke auto gevoel"...if you known what I mean...

Misschien als extra luchtuitlaten (zo onopvallend mogelijk) in de motorkap, bijvoorbeeld waar de intercooler zit, vindt ik een betere oplossing dat je motorkap 2 cm op een kier te zetten.

Moet ik rekening houden met verlies van stijfheid als ik genoemde onderdelen in polyester of zelfs kevlar vervang?