do okt 16, 2008 21:54
goed. Check, want het spookt al de hele week en ik wist het niet meer. Ikke nota bene.
Eerst on topic: Wij bouwen veel rallyauto's , en we pakken meestal een 1750 motor. Goed koppel, EN lekker toeren maken.
Bij het oudere spul vinden we het hebben van een hangend filter ook belangrijk.
Goed, even terug op assen. Boek erbij:
9/41 rode stip 1300jes en 1600jes van alles een op 4,5
8/41 gele stipGiulia TI, Giulia Super vroege modellen een op 5.1
10/41 GTv en spider 1750. een op 4.1
10/43 geen sper Berlina 1750 een op 4.3
9/43 Giulia Super 1300 een op 4,7
10/43 tien bouten, sper: Berlina 2000 een op 4,3
10/43 acht bouten, sper? Berlina 2000 een op 4,3
10/41 10 bouten: GTV en Spider 2000 een op 4,1
10/41 tien bouten idem een op 4,1
8/41 optie berlina/gtv/spider 2000 met sper (bergen!) verhouding een op 5.1
De langste dus een op 4,1, de kortste een op 5,1, nogal een verschil.
Bron: AR allegato al catalogico rapido, juni '74.
Kortom meerdere mensen hebben gelijk.
Ik heb ook nog een 8/43 liggen en die is uberkort en daar kan je dus eigenlijk niks mee. Misschien voor een 1600 op zandvoort? . Dat is een op 5,3
Dan heb ik nog een automaat achteras en die moet ik nog natellen maar zo uit het hoofd is dat 16/38, uberlang, waar je leuke dingen mee kan doen.
Het sperretje kan je herkennen aan de uitstulping aan de voorzijde van het huis.
Echter, zoals Dom al zei, er werd gereden in het squadra met korte sperren. Dat waren dus assen die middels draawerk en goed sleutelen een sperklok kregen op een bestaand kroonwiel en pignon. Die zaten dus 9 van de 10x in een normaal huis zonder uitstulping. Zie die maar op het oog te herkennen.
Dan heb je nog Colotti. Ik heb twee echte Colotti sperklokken liggen, waarvan ik een nieuwe ongebruikte zojuist heb opgebouwd. (met hulp, want ik heb de meetspullen om uit te shimmen niet)
Dat is dus geen AR klok, maar dus van Colotti, bekend van de rechte vertanding versnellingsbakken in GTAtjes.
Duur, onvindbaar, zeldzaam. Vet om te hebben dus. Maar! Maakt veel herrie!
Deze heb ik ook in een gewoon 1600 asje gebouwd. Met 1600 steekassen dus!
Ook deze herken je niet aan de buitenkant.
Je kan een gewoon normaal zeg 25% sper ook niet herkennen aan het functioneren, zo los op de grond. Een Colotti wel, de wielen draaen bij het draaien van het pignon dezelfde kant op!
Goed, je kan dus zelf wel uitpuzzelen welke as je wel en niet icm welke motor je kan gebruiken. Je hebt natuurlijk ook nog zoiets als een korte vijfde versnelling. Uit de oude Giulia TI en vroege Bertone 1300jes. (mechanische koppeling) Dat wil ik doen met de automaat as. Motor 2000 met veel por, korte vijf en automaatas.....
Een nette 2000 wil overigens best toeren draaien. T meest wat ik ooit gezien en meegemaakt heb was 10000 rpm en HEEL BLIJVEN.... Hoksbergen motortje! Mijn GTam replica deed 7500 rpm all day long en geen problemen ook niet bij misschakelen naar 8K rpm. Standaard zuigers etc. Netjes bouwen, nokkenassen op tijd, goede ontsteking enzovoorts.
Dus... food for thought!
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end