Gebruikersavatar
Granturissimo
Newbie
Newbie
Berichten: 49
Lid geworden op: wo okt 05, 2005 10:09
Locatie: Voorschoten

1750 vs 2000...maar dan anders...

di sep 16, 2008 17:00

Om nog eens een ouwe discussie aan te zwengelen…

Met betrekking tot het ‘1750 versus 2000’-verhaal heb ik nog de volgende vragen, die in eerdere threads mij nog niet duidelijk zijn geworden:

1. Kan een standaard 1750-blok uit de voeten met de overbrenging van een 2000 Berlina?
2. Een 1750-blok voelt levendiger aan dan een 2000 standaardvorm, terwijl je op basis van de boring/slag-verhouding het tegendeel zou verwachten; zijn er relatief eenvoudige (lees: goedkope) trucs om een 2000-blok een wat aansprekender karakter te geven, zonder daarbij in verregaand opvoeren te vervallen, want qua vermogen kom je bij normaal gebruik niks te kort, lijkt me…?

Alvast bedankt voor jullie tips!
LAVORI IN CORSO!

Gebruikersavatar
Dominic
Guru
Guru
Berichten: 1090
Lid geworden op: do okt 25, 2007 11:09
Locatie: Belgie

RE: 1750 vs 2000...maar dan anders...

di sep 16, 2008 20:08

zet op een 2000 blok maar dellorto carbs dan voelt tie al heel anders aan.
Dit komt omdat de dellorto carbs een andere (lees grotere) acceleratiepomp opbrengst hebben.
Het levendige komt voornamelijk voort uit de kortere 1750 as zonder sperwerking.

Gebruikersavatar
berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2815
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:57
Locatie: Utreg city
Contacteer: Website

RE: 1750 vs 2000...maar dan anders...

ma okt 13, 2008 23:28

Dom, 1750 berlina as is ook 10/43.....
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5627
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: 1750 vs 2000...maar dan anders...

di okt 14, 2008 08:12

zijn er relatief eenvoudige (lees: goedkope) trucs om een 2000-blok een wat aansprekender karakter te geven
het enige wat ik mij kan voorstellen is zorgen dat ie echt lekker loopt, maar dan kom je idd op de juiste carb-keuze, blueprinten en vliegwiel fors verlichten. Maar ik denk dat dit al niet meer onder goedkoop valt...
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

RE: 1750 vs 2000...maar dan anders...

di okt 14, 2008 09:12

De 'vuile' tweeliter Nord die zijn gemonteerd in de 105 serie zijn gretige toerenmakers. Ik merk alleen verschil met de 2.0 Nord uit de Alfetta serie.
They say that a true enthusiast will praise a car for it’s faults, that’s what makes them good; they have personality.

Gebruikersavatar
Dominic
Guru
Guru
Berichten: 1090
Lid geworden op: do okt 25, 2007 11:09
Locatie: Belgie

Re: RE: 1750 vs 2000...maar dan anders...

di okt 14, 2008 09:35

Dom, 1750 berlina as is ook 10/43.....
echt ??
vlgs mij is het dezelfde as als onder de 1750 gtv en dat is 9/41

Gebruikersavatar
berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2815
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:57
Locatie: Utreg city
Contacteer: Website

RE: 1750 vs 2000...maar dan anders...

di okt 14, 2008 22:51

not!

9/41 onder een 1750 gtv is dat zo? Moet ik mijn boek voor nakijken maar ligt op de zaak. 9/41 is toch rode stip, 1600 as? Heb net een sper gebouwd, Colotti, in 9/41 voor een rallyauto.
Kort sper zogezegd. Maar langer als een oud squadra sper van 8/43.
Wat heeft Robert ook weer onder de witte juul? 8/41 ?
volgens mij hoort onder een 1750 gtv althans eerste serie, een 10/43 net als de berlina, terwijl een berlina 2000 en een gtv 2000 een andere overbrenging hebben.
Morgen nakijken!

Rik
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

Gebruikersavatar
Egbertone
Guru
Guru
Berichten: 1309
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 06:59
Locatie: Haaglanden

RE: 1750 vs 2000...maar dan anders...

di okt 14, 2008 23:04

In een Engelstalig Instruction Book wat ik heb liggen wordt gesproken over 41:10 final drive voor de 1750 GT Veloce...

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5627
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: 1750 vs 2000...maar dan anders...

wo okt 15, 2008 08:08

volgens mij heeft berlina 2000 een 10:43, en de spider en GTV 2000 een 10:41....??? allen met sper trouwens.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
Dominic
Guru
Guru
Berichten: 1090
Lid geworden op: do okt 25, 2007 11:09
Locatie: Belgie

Re: RE: 1750 vs 2000...maar dan anders...

wo okt 15, 2008 09:59

not!

9/41 onder een 1750 gtv is dat zo? Moet ik mijn boek voor nakijken maar ligt op de zaak. 9/41 is toch rode stip, 1600 as? Heb net een sper gebouwd, Colotti, in 9/41 voor een rallyauto.
Kort sper zogezegd. Maar langer als een oud squadra sper van 8/43.
Wat heeft Robert ook weer onder de witte juul? 8/41 ?
volgens mij hoort onder een 1750 gtv althans eerste serie, een 10/43 net als de berlina, terwijl een berlina 2000 en een gtv 2000 een andere overbrenging hebben.
Morgen nakijken!

Rik
dag`t wel :wink: onder een 1750 gtv en berlina zit gewoon het onderstel van een 1600 .(staat in fusi ook zo beschreven)
wij reden met de eerste serie squadraas met 9/41 en een korte 5

10/43 berlina 2000 10/41 gtv 2000 en spider met sper klopt Walter

Gebruikersavatar
berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2815
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:57
Locatie: Utreg city
Contacteer: Website

RE: 1750 vs 2000...maar dan anders...

do okt 16, 2008 21:54

goed. Check, want het spookt al de hele week en ik wist het niet meer. Ikke nota bene.

Eerst on topic: Wij bouwen veel rallyauto's , en we pakken meestal een 1750 motor. Goed koppel, EN lekker toeren maken.
Bij het oudere spul vinden we het hebben van een hangend filter ook belangrijk.

Goed, even terug op assen. Boek erbij:
9/41 rode stip 1300jes en 1600jes van alles een op 4,5
8/41 gele stipGiulia TI, Giulia Super vroege modellen een op 5.1
10/41 GTv en spider 1750. een op 4.1
10/43 geen sper Berlina 1750 een op 4.3
9/43 Giulia Super 1300 een op 4,7
10/43 tien bouten, sper: Berlina 2000 een op 4,3
10/43 acht bouten, sper? Berlina 2000 een op 4,3
10/41 10 bouten: GTV en Spider 2000 een op 4,1
10/41 tien bouten idem een op 4,1
8/41 optie berlina/gtv/spider 2000 met sper (bergen!) verhouding een op 5.1
De langste dus een op 4,1, de kortste een op 5,1, nogal een verschil.


Bron: AR allegato al catalogico rapido, juni '74.
Kortom meerdere mensen hebben gelijk.
Ik heb ook nog een 8/43 liggen en die is uberkort en daar kan je dus eigenlijk niks mee. Misschien voor een 1600 op zandvoort? . Dat is een op 5,3
Dan heb ik nog een automaat achteras en die moet ik nog natellen maar zo uit het hoofd is dat 16/38, uberlang, waar je leuke dingen mee kan doen.

Het sperretje kan je herkennen aan de uitstulping aan de voorzijde van het huis.
Echter, zoals Dom al zei, er werd gereden in het squadra met korte sperren. Dat waren dus assen die middels draawerk en goed sleutelen een sperklok kregen op een bestaand kroonwiel en pignon. Die zaten dus 9 van de 10x in een normaal huis zonder uitstulping. Zie die maar op het oog te herkennen.

Dan heb je nog Colotti. Ik heb twee echte Colotti sperklokken liggen, waarvan ik een nieuwe ongebruikte zojuist heb opgebouwd. (met hulp, want ik heb de meetspullen om uit te shimmen niet)
Dat is dus geen AR klok, maar dus van Colotti, bekend van de rechte vertanding versnellingsbakken in GTAtjes.
Duur, onvindbaar, zeldzaam. Vet om te hebben dus. Maar! Maakt veel herrie!
Deze heb ik ook in een gewoon 1600 asje gebouwd. Met 1600 steekassen dus!
Ook deze herken je niet aan de buitenkant.
Je kan een gewoon normaal zeg 25% sper ook niet herkennen aan het functioneren, zo los op de grond. Een Colotti wel, de wielen draaen bij het draaien van het pignon dezelfde kant op!

Goed, je kan dus zelf wel uitpuzzelen welke as je wel en niet icm welke motor je kan gebruiken. Je hebt natuurlijk ook nog zoiets als een korte vijfde versnelling. Uit de oude Giulia TI en vroege Bertone 1300jes. (mechanische koppeling) Dat wil ik doen met de automaat as. Motor 2000 met veel por, korte vijf en automaatas.....
Een nette 2000 wil overigens best toeren draaien. T meest wat ik ooit gezien en meegemaakt heb was 10000 rpm en HEEL BLIJVEN.... Hoksbergen motortje! Mijn GTam replica deed 7500 rpm all day long en geen problemen ook niet bij misschakelen naar 8K rpm. Standaard zuigers etc. Netjes bouwen, nokkenassen op tijd, goede ontsteking enzovoorts.
Dus... food for thought!
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

Gebruikersavatar
m.brandon
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 681
Lid geworden op: vr jan 14, 2005 20:32
Locatie: Amsterdam

RE: 1750 vs 2000...maar dan anders...

ma okt 27, 2008 21:44

Misschien niet helemaal het onderwerp maar als we het er toch over hebben. Rik wat voor as ligt er dan onder mijn Juul?
Nu: Koos Alfaloos

Gehad:
OMGWTF
Giulia 1300 Super met Arese 1750 blok en sper-dif
Giulia 1300 Super
156 2.4 JTD squadra tuning
GTV 2.0 V6 TB
156 1.9 JTD squadra tuning
145 1.7 16V

Gebruikersavatar
berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2815
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:57
Locatie: Utreg city
Contacteer: Website

RE: 1750 vs 2000...maar dan anders...

ma okt 27, 2008 21:58

geen idee behalve dat er een sper onder ligt. Om te weten welk type, moet je even de aandrijfas losschroeven op het diff. Als het goed is zie je een kleur stip op de moer. Groen, wit, whatever. Laat weten welke kleur. Ik vermoed een Berlina as.


rik
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5627
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: 1750 vs 2000...maar dan anders...

di okt 28, 2008 08:11

Duur, onvindbaar, zeldzaam. Vet om te hebben dus. Maar! Maakt veel herrie!
klopt, heb er 1 in mijn Alfetta GTV gehad. Is samen met de auto weggegaan.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Terug naar “Tuning onderwerpen”