Pagina 1 van 3

1600 nord optimaliseren

Geplaatst: do sep 11, 2008 23:08
door siegerdehaan89
Ik ga het voor zolang toch bij mijn 1600tje houden.

Basis is een fijne 1600 motor met straks nieuwe bougies/kabels/kapje/rotor, loopt netjes, olieverbruik geen idee van maar lijkt me netjes aangezien barend geen troep verkoopt.


Waar ik aan zit te denken:

- elektronische ontsteking van een 75 (heb ik liggen)
- 2L nokkenassen (heb ik liggen)
- konisch filter op de lege beschuitbus
- carbs goed af laten stellen


Nog meer leuke upgrades? Ga geen complete uitlaten kopen ofzo, zit een nieuwe uitlaat onder, en heb nog een nieuwe uitlaat liggen... datie wat onregelmatig gaat lopen onderin maakt niet zoveel uit, maar hij moet wel erg betrouwbaar blijven en goed blijven starten .

Qua nokkenassen was ik standaard 2L dingen van plan, maar heb natuurlijk ook die 11.9mm/299gr duratie nokkenas. Ikzelf denk dat zo'n enorm dikke wilde nokkenas veel teveel voor een 1600 is en hij verzuipt. De 'kenners' zullen dit wel beter kunnen beoordelen dan ik, n00b als dat ik ben qua motortuning!


Grtz, Sieger.

RE: 1600 nord optimaliseren

Geplaatst: zo sep 14, 2008 21:35
door m.brandon
Qua luchtfilter zou ik mijn oplossing volgen...de konische RU-2800 van K&N op een lege beschuitbus monteren...

Re: RE: 1600 nord optimaliseren

Geplaatst: ma sep 15, 2008 00:18
door GiuliaCorse
Qua luchtfilter zou ik mijn oplossing volgen...de konische RU-2800 van K&N op een lege beschuitbus monteren...
Afbeelding

RE: 1600 nord optimaliseren

Geplaatst: ma sep 15, 2008 08:56
door m.brandon
Afbeelding

RE: 1600 nord optimaliseren

Geplaatst: ma sep 15, 2008 19:04
door siegerdehaan89
luchtfilter done :lol: :twisted:

RE: 1600 nord optimaliseren

Geplaatst: ma sep 15, 2008 20:02
door Dominic
toch mannen werkt dit niet.....
Je zuigt warme lucht aan.
Het originele luchtfilter is prima ,alleen moet je de gaten in de binnenbuis ter hoogte van de inlaatkanalen groter maken .
Het voordeel van het originele luchtfilterhuis is ook,dat het werkt als een drukvulling.Je krijgt nl de koude rijwind mee .
Vaak is het zelfs zo dat je ,in de carburateur,de luchtsproeier moet verkleinen en de hoofdsproeier moet vergroten.
Het papierenfilter kan je uitelkaar halen en er windingen papier afhalen,voor minder weerstand.

Re: RE: 1600 nord optimaliseren

Geplaatst: ma sep 15, 2008 20:37
door m.brandon
toch mannen werkt dit niet.....
Je zuigt warme lucht aan.
Het originele luchtfilter is prima ,alleen moet je de gaten in de binnenbuis ter hoogte van de inlaatkanalen groter maken .
Het voordeel van het originele luchtfilterhuis is ook,dat het werkt als een drukvulling.Je krijgt nl de koude rijwind mee .
Vaak is het zelfs zo dat je ,in de carburateur,de luchtsproeier moet verkleinen en de hoofdsproeier moet vergroten.
Het papierenfilter kan je uitelkaar halen en er windingen papier afhalen,voor minder weerstand.
Niet mee eens. Het filter zuigt de lucht van dezelfde plek aan als het origineel, dus net zo warm. Zo warm is die plek overigens niet als je rijdt.

Overigens ben ik wel met je eens dat het origineel qua performance prima voldoet, het was mij echter om het geluid te doen en daarvoor is dit een hele mooie oplossing.

Re: RE: 1600 nord optimaliseren

Geplaatst: ma sep 15, 2008 20:37
door m.brandon
luchtfilter done :lol: :twisted:
Vertel....welke oplossing?

RE: 1600 nord optimaliseren

Geplaatst: ma sep 15, 2008 20:41
door siegerdehaan89
zoals ik jou vertelde ooit :wink: .


Hele pijp eruit gerost en het originele filter geplaatst. Daarna het deksel met 2 parkers vast gezet.

Re: RE: 1600 nord optimaliseren

Geplaatst: ma sep 15, 2008 20:52
door m.brandon
zoals ik jou vertelde ooit :wink: .


Hele pijp eruit gerost en het originele filter geplaatst. Daarna het deksel met 2 parkers vast gezet.
Zoals ik ooit braaf gedaan had, maar niet tevreden over was bedoel je :wink:

Re: RE: 1600 nord optimaliseren

Geplaatst: ma sep 15, 2008 21:59
door Dominic
toch mannen werkt dit niet.....
Je zuigt warme lucht aan.
Het originele luchtfilter is prima ,alleen moet je de gaten in de binnenbuis ter hoogte van de inlaatkanalen groter maken .
Het voordeel van het originele luchtfilterhuis is ook,dat het werkt als een drukvulling.Je krijgt nl de koude rijwind mee .
Vaak is het zelfs zo dat je ,in de carburateur,de luchtsproeier moet verkleinen en de hoofdsproeier moet vergroten.
Het papierenfilter kan je uitelkaar halen en er windingen papier afhalen,voor minder weerstand.
Niet mee eens. Het filter zuigt de lucht van dezelfde plek aan als het origineel, dus net zo warm. Zo warm is die plek overigens niet als je rijdt.

Overigens ben ik wel met je eens dat het origineel qua performance prima voldoet, het was mij echter om het geluid te doen en daarvoor is dit een hele mooie oplossing.
Niet mee eens maar dat zag je al aan mijn vorige opmerking. :wink:
Ik vind nl. niet dat prestaties moeten wijken voor geluid.

Re: RE: 1600 nord optimaliseren

Geplaatst: di sep 16, 2008 08:54
door m.brandon
toch mannen werkt dit niet.....
Je zuigt warme lucht aan.
Het originele luchtfilter is prima ,alleen moet je de gaten in de binnenbuis ter hoogte van de inlaatkanalen groter maken .
Het voordeel van het originele luchtfilterhuis is ook,dat het werkt als een drukvulling.Je krijgt nl de koude rijwind mee .
Vaak is het zelfs zo dat je ,in de carburateur,de luchtsproeier moet verkleinen en de hoofdsproeier moet vergroten.
Het papierenfilter kan je uitelkaar halen en er windingen papier afhalen,voor minder weerstand.
Niet mee eens. Het filter zuigt de lucht van dezelfde plek aan als het origineel, dus net zo warm. Zo warm is die plek overigens niet als je rijdt.

Overigens ben ik wel met je eens dat het origineel qua performance prima voldoet, het was mij echter om het geluid te doen en daarvoor is dit een hele mooie oplossing.
Niet mee eens maar dat zag je al aan mijn vorige opmerking. :wink:
Ik vind nl. niet dat prestaties moeten wijken voor geluid.
Dat prestaties niet moeten wijken voor geluid ben ik volkomen met je eens. Maar met de oplossing die ik gekozen heb worden de prestaties ook niet minder.
Gezien de layout van het originele luchtfilterhuis en de plek waar deze de lucht aanzuigt is er nauwelijks iets verandert. De plek waar de lucht aangezogen wordt is hetzelfde, dus waarom zou hij nu ineens warme lucht aanzuigen?

RE: 1600 nord optimaliseren

Geplaatst: di sep 16, 2008 12:06
door Dominic
Het voordeel van het originele luchtfilterhuis is ook,dat het werkt als een drukvulling.Je krijgt nl de koude rijwind mee

DAT en het filter dat getoont is heeft in het midden geen kelk.Dus de koele lucht moet van de zijkant komen en dat geeft weerstand en warme lucht.
De rijwind daar gaat eerst door de radiateur heen en dan zuigt jouw filter die warmelucht op.
Waarom denk je dat alle racemotoren een inlaatcollector hebben die tot vooraan de auto komt ????

Wanneer je een afscherming maakt om jouw filter heen met een buis naar je grill naast de radiateur dan doe je het goed. :idea:

Re: RE: 1600 nord optimaliseren

Geplaatst: di sep 16, 2008 14:13
door m.brandon
Het voordeel van het originele luchtfilterhuis is ook,dat het werkt als een drukvulling.Je krijgt nl de koude rijwind mee

DAT en het filter dat getoont is heeft in het midden geen kelk.Dus de koele lucht moet van de zijkant komen en dat geeft weerstand en warme lucht.
De rijwind daar gaat eerst door de radiateur heen en dan zuigt jouw filter die warmelucht op.
Waarom denk je dat alle racemotoren een inlaatcollector hebben die tot vooraan de auto komt ????

Wanneer je een afscherming maakt om jouw filter heen met een buis naar je grill naast de radiateur dan doe je het goed. :idea:
Ik snap je verhaal best, maar hij klopt toch echt niet. De kelk van het originele luchtfilterhuis loopt toch ook niet tot onderin de grille. Dus what's the big difference?

Tuurlijk is het beter om een afscherming te maken en een buis van onderin de voorkant van de auto maar het filter. Maar ditzeflde geldt voor de originele situatie net zo goed, die zuigt zijn lucht toch ook van achter de grille aan. Nogmaals: hij zuigt van exact dezelfde plek zijn lucht aan.


Verhaal van drukvulling zul je ongetwijfeld gelijk in hebben.

RE: 1600 nord optimaliseren

Geplaatst: di sep 16, 2008 14:33
door Andretti Molletti
Drukvulling is killing voor een carb motor als je geen aanpassingen treft aan de druk op de benzine in de vlotterkamers.