siegerdehaan89
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2286
Lid geworden op: do sep 08, 2005 15:02

1600 nord optimaliseren

do sep 11, 2008 23:08

Ik ga het voor zolang toch bij mijn 1600tje houden.

Basis is een fijne 1600 motor met straks nieuwe bougies/kabels/kapje/rotor, loopt netjes, olieverbruik geen idee van maar lijkt me netjes aangezien barend geen troep verkoopt.


Waar ik aan zit te denken:

- elektronische ontsteking van een 75 (heb ik liggen)
- 2L nokkenassen (heb ik liggen)
- konisch filter op de lege beschuitbus
- carbs goed af laten stellen


Nog meer leuke upgrades? Ga geen complete uitlaten kopen ofzo, zit een nieuwe uitlaat onder, en heb nog een nieuwe uitlaat liggen... datie wat onregelmatig gaat lopen onderin maakt niet zoveel uit, maar hij moet wel erg betrouwbaar blijven en goed blijven starten .

Qua nokkenassen was ik standaard 2L dingen van plan, maar heb natuurlijk ook die 11.9mm/299gr duratie nokkenas. Ikzelf denk dat zo'n enorm dikke wilde nokkenas veel teveel voor een 1600 is en hij verzuipt. De 'kenners' zullen dit wel beter kunnen beoordelen dan ik, n00b als dat ik ben qua motortuning!


Grtz, Sieger.

Gebruikersavatar
m.brandon
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 681
Lid geworden op: vr jan 14, 2005 20:32
Locatie: Amsterdam

RE: 1600 nord optimaliseren

zo sep 14, 2008 21:35

Qua luchtfilter zou ik mijn oplossing volgen...de konische RU-2800 van K&N op een lege beschuitbus monteren...
Nu: Koos Alfaloos

Gehad:
OMGWTF
Giulia 1300 Super met Arese 1750 blok en sper-dif
Giulia 1300 Super
156 2.4 JTD squadra tuning
GTV 2.0 V6 TB
156 1.9 JTD squadra tuning
145 1.7 16V

Gebruikersavatar
GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3877
Lid geworden op: di apr 05, 2005 22:24
Locatie: Truzement

Re: RE: 1600 nord optimaliseren

ma sep 15, 2008 00:18

Qua luchtfilter zou ik mijn oplossing volgen...de konische RU-2800 van K&N op een lege beschuitbus monteren...
Afbeelding
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

Gebruikersavatar
m.brandon
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 681
Lid geworden op: vr jan 14, 2005 20:32
Locatie: Amsterdam

RE: 1600 nord optimaliseren

ma sep 15, 2008 08:56

Afbeelding
Nu: Koos Alfaloos

Gehad:
OMGWTF
Giulia 1300 Super met Arese 1750 blok en sper-dif
Giulia 1300 Super
156 2.4 JTD squadra tuning
GTV 2.0 V6 TB
156 1.9 JTD squadra tuning
145 1.7 16V

siegerdehaan89
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2286
Lid geworden op: do sep 08, 2005 15:02

RE: 1600 nord optimaliseren

ma sep 15, 2008 19:04

luchtfilter done :lol: :twisted:

Gebruikersavatar
Dominic
Guru
Guru
Berichten: 1090
Lid geworden op: do okt 25, 2007 11:09
Locatie: Belgie

RE: 1600 nord optimaliseren

ma sep 15, 2008 20:02

toch mannen werkt dit niet.....
Je zuigt warme lucht aan.
Het originele luchtfilter is prima ,alleen moet je de gaten in de binnenbuis ter hoogte van de inlaatkanalen groter maken .
Het voordeel van het originele luchtfilterhuis is ook,dat het werkt als een drukvulling.Je krijgt nl de koude rijwind mee .
Vaak is het zelfs zo dat je ,in de carburateur,de luchtsproeier moet verkleinen en de hoofdsproeier moet vergroten.
Het papierenfilter kan je uitelkaar halen en er windingen papier afhalen,voor minder weerstand.

Gebruikersavatar
m.brandon
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 681
Lid geworden op: vr jan 14, 2005 20:32
Locatie: Amsterdam

Re: RE: 1600 nord optimaliseren

ma sep 15, 2008 20:37

toch mannen werkt dit niet.....
Je zuigt warme lucht aan.
Het originele luchtfilter is prima ,alleen moet je de gaten in de binnenbuis ter hoogte van de inlaatkanalen groter maken .
Het voordeel van het originele luchtfilterhuis is ook,dat het werkt als een drukvulling.Je krijgt nl de koude rijwind mee .
Vaak is het zelfs zo dat je ,in de carburateur,de luchtsproeier moet verkleinen en de hoofdsproeier moet vergroten.
Het papierenfilter kan je uitelkaar halen en er windingen papier afhalen,voor minder weerstand.
Niet mee eens. Het filter zuigt de lucht van dezelfde plek aan als het origineel, dus net zo warm. Zo warm is die plek overigens niet als je rijdt.

Overigens ben ik wel met je eens dat het origineel qua performance prima voldoet, het was mij echter om het geluid te doen en daarvoor is dit een hele mooie oplossing.
Laatst gewijzigd door m.brandon op ma sep 15, 2008 20:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Nu: Koos Alfaloos

Gehad:
OMGWTF
Giulia 1300 Super met Arese 1750 blok en sper-dif
Giulia 1300 Super
156 2.4 JTD squadra tuning
GTV 2.0 V6 TB
156 1.9 JTD squadra tuning
145 1.7 16V

Gebruikersavatar
m.brandon
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 681
Lid geworden op: vr jan 14, 2005 20:32
Locatie: Amsterdam

Re: RE: 1600 nord optimaliseren

ma sep 15, 2008 20:37

luchtfilter done :lol: :twisted:
Vertel....welke oplossing?
Nu: Koos Alfaloos

Gehad:
OMGWTF
Giulia 1300 Super met Arese 1750 blok en sper-dif
Giulia 1300 Super
156 2.4 JTD squadra tuning
GTV 2.0 V6 TB
156 1.9 JTD squadra tuning
145 1.7 16V

siegerdehaan89
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2286
Lid geworden op: do sep 08, 2005 15:02

RE: 1600 nord optimaliseren

ma sep 15, 2008 20:41

zoals ik jou vertelde ooit :wink: .


Hele pijp eruit gerost en het originele filter geplaatst. Daarna het deksel met 2 parkers vast gezet.

Gebruikersavatar
m.brandon
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 681
Lid geworden op: vr jan 14, 2005 20:32
Locatie: Amsterdam

Re: RE: 1600 nord optimaliseren

ma sep 15, 2008 20:52

zoals ik jou vertelde ooit :wink: .


Hele pijp eruit gerost en het originele filter geplaatst. Daarna het deksel met 2 parkers vast gezet.
Zoals ik ooit braaf gedaan had, maar niet tevreden over was bedoel je :wink:
Nu: Koos Alfaloos

Gehad:
OMGWTF
Giulia 1300 Super met Arese 1750 blok en sper-dif
Giulia 1300 Super
156 2.4 JTD squadra tuning
GTV 2.0 V6 TB
156 1.9 JTD squadra tuning
145 1.7 16V

Gebruikersavatar
Dominic
Guru
Guru
Berichten: 1090
Lid geworden op: do okt 25, 2007 11:09
Locatie: Belgie

Re: RE: 1600 nord optimaliseren

ma sep 15, 2008 21:59

toch mannen werkt dit niet.....
Je zuigt warme lucht aan.
Het originele luchtfilter is prima ,alleen moet je de gaten in de binnenbuis ter hoogte van de inlaatkanalen groter maken .
Het voordeel van het originele luchtfilterhuis is ook,dat het werkt als een drukvulling.Je krijgt nl de koude rijwind mee .
Vaak is het zelfs zo dat je ,in de carburateur,de luchtsproeier moet verkleinen en de hoofdsproeier moet vergroten.
Het papierenfilter kan je uitelkaar halen en er windingen papier afhalen,voor minder weerstand.
Niet mee eens. Het filter zuigt de lucht van dezelfde plek aan als het origineel, dus net zo warm. Zo warm is die plek overigens niet als je rijdt.

Overigens ben ik wel met je eens dat het origineel qua performance prima voldoet, het was mij echter om het geluid te doen en daarvoor is dit een hele mooie oplossing.
Niet mee eens maar dat zag je al aan mijn vorige opmerking. :wink:
Ik vind nl. niet dat prestaties moeten wijken voor geluid.

Gebruikersavatar
m.brandon
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 681
Lid geworden op: vr jan 14, 2005 20:32
Locatie: Amsterdam

Re: RE: 1600 nord optimaliseren

di sep 16, 2008 08:54

toch mannen werkt dit niet.....
Je zuigt warme lucht aan.
Het originele luchtfilter is prima ,alleen moet je de gaten in de binnenbuis ter hoogte van de inlaatkanalen groter maken .
Het voordeel van het originele luchtfilterhuis is ook,dat het werkt als een drukvulling.Je krijgt nl de koude rijwind mee .
Vaak is het zelfs zo dat je ,in de carburateur,de luchtsproeier moet verkleinen en de hoofdsproeier moet vergroten.
Het papierenfilter kan je uitelkaar halen en er windingen papier afhalen,voor minder weerstand.
Niet mee eens. Het filter zuigt de lucht van dezelfde plek aan als het origineel, dus net zo warm. Zo warm is die plek overigens niet als je rijdt.

Overigens ben ik wel met je eens dat het origineel qua performance prima voldoet, het was mij echter om het geluid te doen en daarvoor is dit een hele mooie oplossing.
Niet mee eens maar dat zag je al aan mijn vorige opmerking. :wink:
Ik vind nl. niet dat prestaties moeten wijken voor geluid.
Dat prestaties niet moeten wijken voor geluid ben ik volkomen met je eens. Maar met de oplossing die ik gekozen heb worden de prestaties ook niet minder.
Gezien de layout van het originele luchtfilterhuis en de plek waar deze de lucht aanzuigt is er nauwelijks iets verandert. De plek waar de lucht aangezogen wordt is hetzelfde, dus waarom zou hij nu ineens warme lucht aanzuigen?
Nu: Koos Alfaloos

Gehad:
OMGWTF
Giulia 1300 Super met Arese 1750 blok en sper-dif
Giulia 1300 Super
156 2.4 JTD squadra tuning
GTV 2.0 V6 TB
156 1.9 JTD squadra tuning
145 1.7 16V

Gebruikersavatar
Dominic
Guru
Guru
Berichten: 1090
Lid geworden op: do okt 25, 2007 11:09
Locatie: Belgie

RE: 1600 nord optimaliseren

di sep 16, 2008 12:06

Het voordeel van het originele luchtfilterhuis is ook,dat het werkt als een drukvulling.Je krijgt nl de koude rijwind mee

DAT en het filter dat getoont is heeft in het midden geen kelk.Dus de koele lucht moet van de zijkant komen en dat geeft weerstand en warme lucht.
De rijwind daar gaat eerst door de radiateur heen en dan zuigt jouw filter die warmelucht op.
Waarom denk je dat alle racemotoren een inlaatcollector hebben die tot vooraan de auto komt ????

Wanneer je een afscherming maakt om jouw filter heen met een buis naar je grill naast de radiateur dan doe je het goed. :idea:

Gebruikersavatar
m.brandon
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 681
Lid geworden op: vr jan 14, 2005 20:32
Locatie: Amsterdam

Re: RE: 1600 nord optimaliseren

di sep 16, 2008 14:13

Het voordeel van het originele luchtfilterhuis is ook,dat het werkt als een drukvulling.Je krijgt nl de koude rijwind mee

DAT en het filter dat getoont is heeft in het midden geen kelk.Dus de koele lucht moet van de zijkant komen en dat geeft weerstand en warme lucht.
De rijwind daar gaat eerst door de radiateur heen en dan zuigt jouw filter die warmelucht op.
Waarom denk je dat alle racemotoren een inlaatcollector hebben die tot vooraan de auto komt ????

Wanneer je een afscherming maakt om jouw filter heen met een buis naar je grill naast de radiateur dan doe je het goed. :idea:
Ik snap je verhaal best, maar hij klopt toch echt niet. De kelk van het originele luchtfilterhuis loopt toch ook niet tot onderin de grille. Dus what's the big difference?

Tuurlijk is het beter om een afscherming te maken en een buis van onderin de voorkant van de auto maar het filter. Maar ditzeflde geldt voor de originele situatie net zo goed, die zuigt zijn lucht toch ook van achter de grille aan. Nogmaals: hij zuigt van exact dezelfde plek zijn lucht aan.


Verhaal van drukvulling zul je ongetwijfeld gelijk in hebben.
Nu: Koos Alfaloos

Gehad:
OMGWTF
Giulia 1300 Super met Arese 1750 blok en sper-dif
Giulia 1300 Super
156 2.4 JTD squadra tuning
GTV 2.0 V6 TB
156 1.9 JTD squadra tuning
145 1.7 16V

Andretti Molletti

RE: 1600 nord optimaliseren

di sep 16, 2008 14:33

Drukvulling is killing voor een carb motor als je geen aanpassingen treft aan de druk op de benzine in de vlotterkamers.

Terug naar “Tuning onderwerpen”