Gebruikersavatar
Wouter Dobbenga
Member
Member
Berichten: 228
Lid geworden op: vr aug 08, 2008 16:45
Locatie: Rotterdam

Oproep voor 75 TB rijders met Squadra chip

di aug 26, 2008 21:56

Hoi beste mensen,

Helaas heb ik wat kinderziektens met de Bertone 1.8 Turbo, het is ook erg twijfelachtig of hij SS 2008 ga halen :cry: :cry: :cry:

De "showstopper" is een lek in de uitlaatpakking en een ander probleem (Maar minder erg.) is het los komen van het uitlaatspruitstuk waardoor een kiertje ontstaan, waardoor weer de turbo niet de hele aandrijfdruk krijgt, in principe is het een 1.8 TB blok met squadra chip zoals elke 75 TB met squadra chip dus ervaren deze rijders ook deze problemen? En if so, wat hebben jullie gedaan om het op te lossen? Ik weet dat het blok bij 1.1 bar wel wat te voorduren krijgt, maar ook al naar misschien 20 a 25 keer door trekken naar 6000rpm toe?

help...
GT Junior 2.0 1970
Peugeot werkpaard...Waar bleef de nieuwe Alfa nou? :cry:

Storia:
164 3.0 24v, 155 2.0TD, 156 2.4JTD, GTV 2.0 V6 Turbo, GT 1.9 JTDm, GT Junior 1.8TB '71, Mito 1.6 JTDm, Duc M620ie, GT 3.2 V6 2008 , Mito 1.3 JTDm

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7044
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Oproep voor 75 TB rijders met Squadra chip

di aug 26, 2008 22:35

Dat zou echt niet mogen komen door 20x doortrekken hoor... :? Mijn oude 75 Tb kreeg dat elke dag te verduren zonder problemen... :twisted: Die chip maakt daarvoor niet uit.

Spruitstuk goed vlak maken en kijken of alle tapeinden nog goed in het blok zitten. vervolgens spruitstuk met de goede pakkingen monteren. Dan zou het eigenlijk gewoon goed moeten zijn.

Er zit ook een beugel die de turbo ondersteunt, controleer of deze ook goed zit en niet teveel onder spanning.

Kijk ook even of de uitlaat niet erg onder spanning eronder zit.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Andretti Molletti

RE: Oproep voor 75 TB rijders met Squadra chip

di aug 26, 2008 22:44

spruitstuk is niet meer vlak lijkt me idd de meest voor de hand liggende oorzaak... ook sieger had dit al net voor verkoop en heeft denk ik het spruitstuk niet gevlakt?
Spruitstuk is door een vakman met vijl goed vlak te krijgen.. maar moet wel netjes gebeuren dus!

Pas op met te lang doorrijden en valse lucht op je turbo van de lekke pakking: de turbo verbrand dan nl.

Gebruikersavatar
Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3037
Lid geworden op: ma feb 06, 2006 19:46
Locatie: Bourgondistan

Re: RE: Oproep voor 75 TB rijders met Squadra chip

di aug 26, 2008 23:47

Pas op met te lang doorrijden en valse lucht op je turbo van de lekke pakking: de turbo verbrand dan nl.
That's for sure... :? Was één van de oorzaken dat mijn turbo dood ging :shock:

Groetjes,
Marc
Alfa Brera Skywindow 2.2 JTS
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

siegerdehaan89
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2286
Lid geworden op: do sep 08, 2005 15:02

RE: Oproep voor 75 TB rijders met Squadra chip

wo aug 27, 2008 01:32

Heb hem al gemailt. Die pakkingen stellen geen donder voor maar het spruitstuk moet idd gevlakt worden, das zeker nu.

Heb het de vorige keer niet gedaan ivm wat redenatie's.

Gebruikersavatar
thomfr
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 912
Lid geworden op: zo jan 02, 2005 22:36
Locatie: Helden (L)
Contacteer: Website

RE: Oproep voor 75 TB rijders met Squadra chip

wo aug 27, 2008 08:37

Let OP!

De pakkingen tussen de kop en het spruitstuk van een 75 Turbo zijn anders (beter) dan die van de andere Nords!! Je moet dus specifiek de Turbo pakkingen gebruiken anders blijf je vervangen.
O.a. van Lingen heeft ze normaalgesproken op voorraad.

Thom
It all started with a very popular coupé that was winning everything without having anything particularly special.
Carlo Chiti

1973 Giulia 1750 Super
1990 75 TS
1965 Volvo Duett
1967 Volvo Amazon 123GT
2015 Volvo V70

siegerdehaan89
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2286
Lid geworden op: do sep 08, 2005 15:02

RE: Oproep voor 75 TB rijders met Squadra chip

wo aug 27, 2008 09:03

nouja, 'beter'...


Anders :wink: .




:D


Prins had ze ook volop de laatste keer. :wink:

Gebruikersavatar
alfa75turbo
Member
Member
Berichten: 241
Lid geworden op: di dec 28, 2004 20:22
Locatie: Delft

RE: Oproep voor 75 TB rijders met Squadra chip

za aug 30, 2008 11:32

Ik hoor vaak het vlakken van de kop of spruitstuk. Kan iemand duidelijk uitleggen wat er precies gebeuren moet om de kop of spruitstuk vlak te krijgen? en ook hoe controleer je of het op een goede manier dat het ook daadwerkelijk vlak is?
Is het specialistenwerk zoals dre zegt of kan je dit op een "gecontroleerde " manier zelf doen?

Charles
zonder Alfa geen Ferrari!

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

RE: Oproep voor 75 TB rijders met Squadra chip

di sep 02, 2008 10:41

met een rij (of is het rei??) kan je het zelf controleren maar de meesten hebben geen rij dus dan is de vakman de oplossing.
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: Oproep voor 75 TB rijders met Squadra chip

di sep 02, 2008 11:26

het is idd rei :wink:
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
TurboMarc
Guru
Guru
Berichten: 1623
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:10
Locatie: Hoogwoud

RE: Oproep voor 75 TB rijders met Squadra chip

di sep 02, 2008 12:18

Zit er een standaard of een Evo spruitstuk op?

Door het langere spruitstuk onstaat vaak boven tussen spruitstuk en turbo een kier.
Dit heeft weer te maken met de onderste beugel die opgevuld moet worden met ringen omdat het Evo spruitstuk langer is.
Als dit niet doet blijf je problemen houden, de turbo hangt als het ware scheef aan het spruitstuk.
Naast het gewicht van de turbo trekt ook de onderste beugel de turbo te ver naar beneden.

"Mijn" specialist heeft het vlakken gewoon met een handveil op het oog gedaan.

Ik spreek uit zeer ruime ervaring :wink:
Scarb# 00072

Alfa 75 Turbo Evo Superleggera Racer
Alfa 75 TS CUP Racer
Alfa GTV 2.0 V6 Turbo

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: Oproep voor 75 TB rijders met Squadra chip

di sep 02, 2008 12:38

Ik hoor vaak het vlakken van de kop of spruitstuk. Kan iemand duidelijk uitleggen wat er precies gebeuren moet om de kop of spruitstuk vlak te krijgen? en ook hoe controleer je of het op een goede manier dat het ook daadwerkelijk vlak is?
Is het specialistenwerk zoals dre zegt of kan je dit op een "gecontroleerde " manier zelf doen?

Charles
Het is vlakken van een kop is echt specialistenwerk. Een spruitstuk kan je soms zelf nog wel doen, als het niet al te erg vervormd is en er geen grote drukken op komen te staan zoals bij een turbo. Wat er in principe gebeurt met "vlakken" is dat het te vlakken object netjes in een vlakbank wordt vastgemaakt (ingespannen). Dit inspannen gebeurt zodanig dat het oppervlak wat gevlakt moet worden parallel komt met een grote frees. Door de frees nu baantjes te laten trekken over het oppervlak, zal dit uiteindelijk keurig netjes overal even hoog zijn, oftewel vlak. Je spant het object dus zodanig in dat het *na* het vlakken precies goed zit, waardoor je met vlakken elke onregelmatigheid er af freest.

Zelf doen is bij kleinere stukken wel te doen, je neemt dan een absoluut vlakke tafel, legt er een glasplaat op en op de glasplaat leg je schuurpapier. Het object beweeg je nu over het schuurpapier heen waardoor je zeker weet dat je absoluut vlak afschuurt. Je moet op deze manier wel veel controleren tussendoor, het juiste schuurpapier gebruiken zodat je geen te diepe krassen overhoudt als je op de gewenste vlakheid/dikte zit etc. Het alternatief "met een vijl" en dus uit de hand werken kan natuurlijk ook, maar dan moet je nog veel vaker controleren omdat je niet de hulp hebt van een vlakke glasplaat.

Gebruikersavatar
alfa75turbo
Member
Member
Berichten: 241
Lid geworden op: di dec 28, 2004 20:22
Locatie: Delft

RE: Oproep voor 75 TB rijders met Squadra chip

di sep 02, 2008 20:27

Helder antwoord!

Bedankt
zonder Alfa geen Ferrari!

Gebruikersavatar
AlfaTony
Guru
Guru
Berichten: 1171
Lid geworden op: zo aug 21, 2005 11:11
Locatie: Brabant

RE: Oproep voor 75 TB rijders met Squadra chip

wo sep 03, 2008 11:14

Gehad:
Alfasud 1.7 TI QV GF-02-HD
Alfa 75 1.8 Turbo PV-73-VH
Alfa 33 1.3 VL ZV-85-NV
Alfa 33 1.7 16V Permanent 4 DL-ND-12
Alfa 145 1.9 JTD L 39-DG-BN

Gebruikersavatar
Wouter Dobbenga
Member
Member
Berichten: 228
Lid geworden op: vr aug 08, 2008 16:45
Locatie: Rotterdam

RE: Oproep voor 75 TB rijders met Squadra chip

wo sep 03, 2008 13:49

Hee Hoi, bedankt voor alle tips, deze zal ik zeker meenemen.

Helaas is er onverwacht enorm veel extra werk bij gekomen afgelopen zondagmorgen onderweg naar SS 2008, hopelijk kan ik binnenkort wat foto's laten zien met een verslagje erbij... :cry: :cry: :cry:
GT Junior 2.0 1970
Peugeot werkpaard...Waar bleef de nieuwe Alfa nou? :cry:

Storia:
164 3.0 24v, 155 2.0TD, 156 2.4JTD, GTV 2.0 V6 Turbo, GT 1.9 JTDm, GT Junior 1.8TB '71, Mito 1.6 JTDm, Duc M620ie, GT 3.2 V6 2008 , Mito 1.3 JTDm

Terug naar “Tuning onderwerpen”