Gebruikersavatar
Pietro Originale
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3179
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:01
Locatie: Hillywood

Spider IV: aanpassingen onderstel

do mei 19, 2005 21:11

Ik vind mijn Spider IV nogal slap geveerd: bij remmen duikt de auto naar voren, verkeersdrempels zijn een crime (gelukkig heb ik een carterberschermer) en in de bochten helt hij over. Ik heb ook het vermoeden dat een type IV hoger op de poten staat dan oudere Spiders: misschien als compensatie voor de slappere veren (langere veerweg)?
Wat kan ik daaraan doen?
Steutel bijvoorbeeld biedt op zijn site een setje progressieve veren aan, hij claimt dat het drempelprobleem dan verleden tijd is. Maar worden de andere punten mee opgelost?
Let wel: ik wil geen snoeihard geveerde auto, komende uit een verlaagde 33 vond ik de soepele vering wel lekker. Ben wel bereid wat consessies te doen, maar sowieso lijkt een harde vering op een slappe carrosserie mij niet zo'n briljant idee...
Nu: Rosso 75 Turbo (voorheen TS) racer (1991), een BeierDreier
Vroeger: Nero 33 S 16V QV (1992), Grigio Chiaro Spider 2.0 (1991), Blu 164 TS (1995), Grigio Eclisse Spider 2.0 TS (1999)
Eat My Rust Racing

Andretti Molletti

RE: Spider IV: aanpassingen onderstel

do mei 19, 2005 21:53

Dan is een setje progressieve veren i.c.m. gasdempers ideaal.

Eerste cm veert comfortabel en dan wordt i steeds harder...

Gebruikersavatar
Giulia2000TS
Guru
Guru
Berichten: 1993
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:10
Locatie: NB
Contacteer: Website

RE: Spider IV: aanpassingen onderstel

vr mei 20, 2005 09:04

Ik heb achter progressieve veren en is ideaal voor wat jij zoekt. Drempeltje en dagelijkse dingen gaat gewoon erg goed....
Dirk - Giulia2000TS

Gebruikersavatar
Pietro Originale
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3179
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:01
Locatie: Hillywood

RE: Spider IV: aanpassingen onderstel

vr mei 20, 2005 09:19

@Molletti: gasdempers, moet ik dan denken aan Koni geel/rood?
Nu: Rosso 75 Turbo (voorheen TS) racer (1991), een BeierDreier
Vroeger: Nero 33 S 16V QV (1992), Grigio Chiaro Spider 2.0 (1991), Blu 164 TS (1995), Grigio Eclisse Spider 2.0 TS (1999)
Eat My Rust Racing

bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

RE: Spider IV: aanpassingen onderstel

vr mei 20, 2005 11:39

Check/controleer/laatvervangen de bussen in je voorwielophanging. Grote kans dat deze
zijn uitgedroogd bij een Spider. De precisie komt helemaal terug en Spider blijft natuurlijk rollen en duiken maar Spider hoort vertrouwenswekkend en zeer precies aan te voelen .
Spider reageert op B-wegen vrij heftig, in ieder geval heftiger dan andere 105, op veerbewegingen en kan zeer vermoeiend zijn. Kans met zwaardere veren is nog meer reacties. Persoonlijk voorkeur Spider: std. veren, niet te platte/brede banden en rubbers
in prima staat.

Zeker als je geluiden hoort van de voortrein vervang eerst de rubbers (dat zou ik sowiezo toch gelijk doen als ik nieuwe veren zou laten monteren).
Bel Steutel eens of andere veren lekker werken voor waar je hem wil gebruiken.

Andretti Molletti

RE: Spider IV: aanpassingen onderstel

vr mei 20, 2005 12:50

gasdempers komen oa van Bilstein/Monroe maar niet van koni ...

Gebruikersavatar
Pietro Originale
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3179
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:01
Locatie: Hillywood

RE: Spider IV: aanpassingen onderstel

vr mei 20, 2005 13:04

@Molletti: ik wilde het een nederlands feestje houden :wink:

@Bert: ik vind mijn Spider sowieso niet strak sturen, vaag en/of speling om het middelpunt, maar ik dacht dat dat door de stuurbekrachtiging komt? Vorig jaar is bij de oplevering van de auto ook van alles vervangen in de voorwielphanging (rubbers, fuseekogels e.d.).
Ik vind het echter moeilijk te beoordelen of mijn auto nou minder strak rijdt dan een andere type IV Spider, ik heb geen vergelijkingsmateriaal...
Nu: Rosso 75 Turbo (voorheen TS) racer (1991), een BeierDreier
Vroeger: Nero 33 S 16V QV (1992), Grigio Chiaro Spider 2.0 (1991), Blu 164 TS (1995), Grigio Eclisse Spider 2.0 TS (1999)
Eat My Rust Racing

bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

RE: Spider IV: aanpassingen onderstel

vr mei 20, 2005 16:55

Moeilijk te zeggen. Een tandheugelsysteem voelt vaak directer aan als een indirect stuurhuis
zoals op een 105 is gemonteerd. Je zou kunnen kijken naar slijtagepatroon van de banden
en of je kan zien of banden ongelijk zijn afgesleten. Een goede wieluitlijning kan helpen.
Niet tegen rol-en duik bewegingen maar wel in verhoge stuurgevoel.

Je kan ook de schokdempers er onderuit halen en eens testen. Schokdempers zullen wel
fabrieksorigineel zijn en sowiezo 12 jaar oud.

Gebruikersavatar
Pietro Originale
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3179
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:01
Locatie: Hillywood

RE: Spider IV: aanpassingen onderstel

vr mei 20, 2005 22:22

@Bert: hij spoort prima (in tegenstellig tot zijn eigenaar :lol: ). Als ik het stuur los laat blijft hij netjes in een lijn doorrollen. Maar een check van de dempers is inderdaad niet zo'n gek idee: de auto is 14 jaar oud (>110k kms...).
Nu: Rosso 75 Turbo (voorheen TS) racer (1991), een BeierDreier
Vroeger: Nero 33 S 16V QV (1992), Grigio Chiaro Spider 2.0 (1991), Blu 164 TS (1995), Grigio Eclisse Spider 2.0 TS (1999)
Eat My Rust Racing

Andretti Molletti

RE: Spider IV: aanpassingen onderstel

vr mei 20, 2005 22:27

Tja bij ons gaan dempers maar één race mee ... 50 km... ;)

Gebruikersavatar
Remco S
Guru
Guru
Berichten: 1417
Lid geworden op: ma feb 07, 2005 19:08
Locatie: Dronten

Re: RE: Spider IV: aanpassingen onderstel

vr mei 20, 2005 22:28

@Bert: hij spoort prima (in tegenstellig tot zijn eigenaar :lol: ). Als ik het stuur los laat blijft hij netjes in een lijn doorrollen. Maar een check van de dempers is inderdaad niet zo'n gek idee: de auto is 14 jaar oud (>110k kms...).
Bij van asselt in hilversum hebben ze een schokbreker test bank.

Is denk ik niet ver rijden voor jou :driving:
__________
Alfa 156 1.9 JTD 16V 175 pk Squadra
Alfa Giulietta 2.0. 1984

Gebruikersavatar
Pietro Originale
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3179
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:01
Locatie: Hillywood

RE: Spider IV: aanpassingen onderstel

vr mei 20, 2005 22:29

@Molletti: net zoals twee jaar geleden mijn remmen op Zandvoort 8)

@Remco S: dat is te overwegen, maar druist wel een beetje tegen mijn principe in om mijn neus zo min mogelijk bij dealers te laten zien. Maar met zo'n test weet ik wel natuurlijk waar ik aan toe ben.
Laatst gewijzigd door Pietro Originale op vr mei 20, 2005 22:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Nu: Rosso 75 Turbo (voorheen TS) racer (1991), een BeierDreier
Vroeger: Nero 33 S 16V QV (1992), Grigio Chiaro Spider 2.0 (1991), Blu 164 TS (1995), Grigio Eclisse Spider 2.0 TS (1999)
Eat My Rust Racing

Andretti Molletti

RE: Spider IV: aanpassingen onderstel

vr mei 20, 2005 22:32

Ricambi Originali zeker';)

Gebruikersavatar
Pietro Originale
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3179
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:01
Locatie: Hillywood

RE: Spider IV: aanpassingen onderstel

vr mei 20, 2005 22:34

@Molletti: nee, ik geloof tarox schijven, merk blokken weet ik niet meer. Maar het was meer het resultaat van een te zware voet op allebei de twee rechterpedalen. :roll:
Nu: Rosso 75 Turbo (voorheen TS) racer (1991), een BeierDreier
Vroeger: Nero 33 S 16V QV (1992), Grigio Chiaro Spider 2.0 (1991), Blu 164 TS (1995), Grigio Eclisse Spider 2.0 TS (1999)
Eat My Rust Racing

Andretti Molletti

RE: Spider IV: aanpassingen onderstel

vr mei 20, 2005 22:39

Merk blokken was dan zeker Originale of gewone straat blok...

Tijd voor een betere compuond...
kom kijken op de 4e juni !!

;)

Terug naar “Tuning onderwerpen”