jomar

inhouden met sportluchfilter 156 TS

di aug 05, 2008 17:13

Hallo ,

Mijn alfa 156 TS houdt in. 156 heeft een KN filter direct op LMM. 156 heeft net grote beurt gehad en houd nog in. Wanneer 156 stilstaat is er geen vuiltje aan de lucht . Tijdens het rijden toert de motor langzaam op. In de eerste en tweede versnelling valt het mee , bij het overschakelen naar 3 gebeurt er even een tijdje niks , sec of 3, dan pakt de motor de toeren weer op en gaat het gewoon normaal en naar versnelling vier , weer even niks en dan weer ferm voor uit. Het voelt niet als stotteren of haperen , hij valt echt even stil.

Nu heb ik reeds van verschillende forum gebruikers antwoorden en suggesties gekregen, echter heb ik mijn probleem doorgeschreven op het topic van Mathijs , mathijs mijn excuses voor het ongemak ben net nieuw hier en had inderdaad beter een eigen topic aan kunnen maken. :oops:

Nu dinsmiddag heb ik het K&N reinigings setje in huis gehaald , het heeft niet veel geholpen.

Morgen om half negen in de garage ... :(

Bedankt allemaal zover ,

Groetjes Jomar

Andretti Molletti

RE: inhouden met sportluchfilter 156 TS

di aug 05, 2008 18:05

Als ik het lees zoals het hier staat dan zou ik in 1ste instantie aan je gasklepsensor denken... die verzorgt nl extra acceleratie barndstof als je gasgeeft.

jomar

RE: inhouden met sportluchfilter 156 TS

di aug 05, 2008 18:51

Bedankt voor je reactie ,

Ik twijfel absoluut niet aan de kennis die je hebt van AR ...maar zou het ook de LMM kunnen zijn ? Ik zal in iedergeval morgen vragen of er naar de gasklepsensor gekeken kan worden.

Bedankt zover ,

jomar

RE: inhouden met sportluchfilter 156 TS

wo aug 06, 2008 12:20

Hallo ,

Alfa is bij de dealer geweest , het inhouden wordt veroorzaakt door een kapotte LMM.

Nu zit er nieuwe op en luchtfilter weer in oude staat , geen vuiltje aan de lucht en retensnel !!

Bedankt allemaal !

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: inhouden met sportluchfilter 156 TS

wo aug 06, 2008 12:26

Toch opvallend, over het algemeen zou een K&N filter niet uit moeten maken voor het stukgaan van de LMM, maar in jou geval vond ik wel dat het vreemd was dat hij direct op de LMM gemonteerd zat.

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

RE: inhouden met sportluchfilter 156 TS

wo aug 06, 2008 12:46

gelukkig maar en leuk om te lezen wat de oorzaak was. (bevestigd het vermoeden)

mooi dat ie weer goed loopt, veel plezier ermee :thumbs:
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

Re: RE: inhouden met sportluchfilter 156 TS

wo aug 06, 2008 13:39

Toch opvallend, over het algemeen zou een K&N filter niet uit moeten maken voor het stukgaan van de LMM, maar in jou geval vond ik wel dat het vreemd was dat hij direct op de LMM gemonteerd zat.
wie zegt dat de K&N filter het probleem is geweest?
(volgens mij kan dat niet)
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: inhouden met sportluchfilter 156 TS

wo aug 06, 2008 15:31

Toch opvallend, over het algemeen zou een K&N filter niet uit moeten maken voor het stukgaan van de LMM, maar in jou geval vond ik wel dat het vreemd was dat hij direct op de LMM gemonteerd zat.
wie zegt dat de K&N filter het probleem is geweest?
(volgens mij kan dat niet)
de dealer. zie ander topic eerder gemaakt.

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: inhouden met sportluchfilter 156 TS

wo aug 06, 2008 16:41

ja dat heb ik gelezen, maar bedoel te zeggen:

waarom zou de K&N het probleem hebben veroorzaakt, ik geloof daar niet in (dan is er eerder iets mis gegaan met monteren.........)
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

jomar

RE: inhouden met sportluchfilter 156 TS

wo aug 06, 2008 16:49

ja dat heb ik gelezen, maar bedoel te zeggen:

waarom zou de K&N het probleem hebben veroorzaakt, ik geloof daar niet in (dan is er eerder iets mis gegaan met monteren.........)
volgens de dealer ;

de kn filter zuigt te veel warme lucht aan waardoor lmm blijft regelen...en daar gaat ie stuk van ...


Tijdens het uitlezen vanmorgen klopte er niks van de tempraturen , edc dacht dat het -30 was ...
melding :

zelfaanp.parameter fra bovenste grens aanwezig

+

zelfaanp.parameter tra onderste grens intermitterend

ciao

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: inhouden met sportluchfilter 156 TS

wo aug 06, 2008 17:38

Aha, dat waren dus die dingen die we gisteren ook uitlazen. In je MAF wordt ook de temperatuur van de inlaatlucht gemeten, als daar inderdaad iets stuk aan is meet ie helemaal fout. De kans dat dat door het K&N filter komt is vrij klein hoor. Hier zijn al vele discussies over geweest en een forumlid hier heeft bij K&N gewerkt en ze kregen het daar niet voor elkaar om een MAF sensor te slopen met vuil, hete lucht, filterolie etc. etc.

Gebruikersavatar
m.brandon
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 681
Lid geworden op: vr jan 14, 2005 20:32
Locatie: Amsterdam

RE: inhouden met sportluchfilter 156 TS

vr aug 08, 2008 16:48

Vergelijkbare problemen heb ik destijds ook gehad met mijn 145 1.7 16V die ik voorzien had van een Green konisch filter. LMM 2x kapot en ECU voordurend ontregeld. Toen maar weer teruggebouwd naar originele filter. Oorzaak is voor mij een raadsel, maar na het terugplaatsen van het originele filter deden de problemen zich niet meer voor.
Nu: Koos Alfaloos

Gehad:
OMGWTF
Giulia 1300 Super met Arese 1750 blok en sper-dif
Giulia 1300 Super
156 2.4 JTD squadra tuning
GTV 2.0 V6 TB
156 1.9 JTD squadra tuning
145 1.7 16V

jomar

RE: inhouden met sportluchfilter 156 TS

vr aug 08, 2008 18:32

Iets wat ons al jaar en dag verbaasd en met name ook ergert is de toepassing van open luchtfilters. Deze filtersystemen worden verkocht met als argument dat de auto meer vermogen gaat leveren. Voor sommige auto's zou dat heel goed kunnen kloppen omdat die van huis uit zijn voorzien van een krap bemeten luchtfilterhuis en aanzuigsysteem. Bij Alfa Romeo is eigenlijk alleen de 155 V6 daar een mogelijk voorbeeld van.

Het allergrootste probleem van de open luchtfilter kits is de plaats in de motorruimte. Moderne auto's zijn de laatste jaren steeds verder dicht gebouwd, zowel van voren als van onderen. Er kan dus nauwelijks direct koele buitenlucht worden toegevoerd en koele buitenlucht is het aller belangrijkste voor een goed vermogen. Voor een goed vermogen is namelijk zoveel mogelijk zuurstof nodig. En hoe kouder de aangezogen lucht hoe meer zuurstof deze lucht bevat. Injectiesystemen meten ook de aangezogen luchttemperatuur Een aantal systemen zonder pingelregeling zijn voorzien van tabellen waarin een correctie op de voorontsteking wordt uitgevoerd wanneer de inlaattemperatuur te hoog oploopt. Meestal beginnen deze vanaf 40 graden al invloed uit te oefenen.

Bij de keuze van een luchtfilter moet men allereerst gaan kijken naar de afmeting van het standaard luchtfilter. Bij sommige modellen is die niet heel groot. Bij andere heel erg groot ten opzichte van het vermogen wat de motor levert. Een 155 V6 is zo'n beetje het krapst bemeten voor de ruim 160 standaard geleverde k's. Een 156 1.6 16v is het ruimst bemeten met z'n 120 pk.

Wat wij steeds vaker tegen komen in de praktijk zijn Alfa's waarbij het open filter op de plek is gemonteerd van het originele filterhuis. Voor het aanzuiggeluid werkt dat prima, maar voor het aanzuigen van koude lucht zeker niet. We hebben diverse praktijk testen gedaan om een idee te krijgen van de mate waarin de aanzuigluchttemperatuur verschilt t.o.v. een standaard filterhuis. Wat zonder uitzondering geldt is dat de aangezogen luchttemperatuur van een open filtersysteem nooit lager is dan dat van een standaard filterhuis. Men levert wat dat betreft dus altijd in. Maar wanneer de rijsnelheden lager zijn wordt het verschil groter. Op dat moment is dat op zich geen probleem. De problemen ontstaan pas wanneer men vanuit lagere snelheden plots gaat accelereren. In sommige gevallen stijgt de temperatuur dan eerst bij de open systemen voordat deze weer gaat dalen onder invloed van de rijwind. Bij een standaard filterhuis zakt de inlaattemperatuur DIRECT en heel snel tot een paar graden boven de buitentemperatuur.

Het gaat pas echt goed fout wanneer men even voor een stoplicht staat te wachten en vol gas wil wegrijden. Tijdens het stil staan stijgt de inlaattemperatuur naar ongekende hoogte onder invloed van met name het uitlaatspruitstuk en het soms inschakelen van de koelvin (bij warm weer door de motor en/of door de airconditioning). Temperaturen lopen dan op tot over de 50 graden, terwijl een standaard filterhuis meestal niet meer dan 5 tot 10 graden boven de buitentemperatuur oploopt. Bij snel wegrijden zien we hetzelfde als bij langzaam rijden. Bij open filtersystemen stijgt eerst nog eens de temperatuur, omdat deze eerst alle opgewarmde lucht van onder de motorkap aan gaat zuigen. Bij een gesloten filterhuis daalt direct de temperatuur omdat deze gewoon van buiten aanzuigt

Er is zelfs een zeer bekende tuner/fabrikant die durft te beweren dat een dergelijk open filtersysteem zo'n 8 (!) pk vermogenswinst op zou leveren. Dit systeem is RECHT boven het uitlaatspruitstuk gemonteerd, BOVEN de radiateur. Voor de zogenaamde koude lucht aanvoer is een flexibele buis in het midden van het filter gestoken. Jammer alleen dat ze er niet aan gedacht hebben dat het filter niet alleen vanuit het midden aanzuigt maar ook gewoon vanuit z'n eigen omtrek. Heel misschien dat dit filter een verbetering laat zien wanneer er gemeten wordt op een vermogensbank met de motorkap OPEN en een hele grote blower voor de auto. Maar in de praktijk kan het simpelweg niet werken.

Kortom, deze filters zijn op zich niet slecht, ze moeten alleen goed geplaatst worden. Een geforceerde koele buitenlucht aanzuiging is daarvoor essentieel.

Kijk overigens uit met de reinigingsprodukten van deze luchtfilters. Sommige fabrikanten bevelen aan om het filter na een flink aantal gereden kilometers opnieuw in te spuiten met een soort olie. Wanneer de motor daarna gestart wordt zal deze olie deels door de motor worden aangezogen. Voor de motor niet slecht, maar voor sommige typen luchtmassameters wel. Hierbij gaat het om luchtmeters welke zijn gemonteerd op vrijwel alle modellen van na 1997. De reinigingsolie slaat neer op het meetplaatje en aangezien deze op een constante temperatuur wordt gehouden van 120 tot 130 graden zal de olie daar verbranden en op termijn of direct schade toebrengen aan de luchtmeter.


:shock: BRON : squadra tuning

Gebruikersavatar
Michiel145
Member
Member
Berichten: 188
Lid geworden op: wo jan 23, 2008 16:13

RE: inhouden met sportluchfilter 156 TS

wo aug 13, 2008 10:57

Same here, mijn LMM is nu al weer voor de tweede keer kapot binnen 1.5 jaar :shock: Nu ik dat bovenstaande stukje van Squadra lees zit ik me wel te bedenken dat ik inderdaad net de filter in de olie had gezet, misschien is dit inderdaad wel de LMM killer :o

Gebruikersavatar
Rcc
Full Member
Full Member
Berichten: 331
Lid geworden op: zo sep 16, 2007 11:56
Locatie: Breda

RE: inhouden met sportluchfilter 156 TS

wo aug 13, 2008 12:15

Bij de 156club is dit ook al een paar keer uitvoerig besproken. De Lmm gaat vaak kapot omdat de open luchtfilters gereinigd worden met een olie. Door de olie wordt het filter dus vet en hier kan de Lmm dus niet tegen. Wat je het beste kunt doen is je filter reinigen dan een aantal dagen binnen laten drogen en dan weer monteren.
Ook moet je altijd zorgen voor een koude luchtaanvoer

Groeten

Robin
AlfaRomeo 147 1.9 Jtd
Honda civic racer

Terug naar “Tuning onderwerpen”