Gebruikersavatar
cuoresportivo33
Member
Member
Berichten: 210
Lid geworden op: ma jan 30, 2006 15:17
Locatie: Geleen

nokkenassen v6 america vervangen

di aug 05, 2008 15:53

Ik merk dat bij mijn 3.0 america snel de lucht eruit is bij accelereren. Nu heb ik in een aantal topics gelezen dat qv nokkenassen iets scherper zijn. Heeft dit zin om deze om te zetten of kan ik dan beter voor serieuze sportnokkenassen gaan. wil natuurlijk het lekkere koppel niet te veel verliezen, maar als de power tot zon 6000 toeren daar zou zijn zou ik dat wel fijn vinden.

Moet de motor na het inzetten van andere nokkenassen afgesteld worden, of regelt de lmm die extra brandstofinspuiting bij hogere toerentallen?

Andretti Molletti

RE: nokkenassen v6 america vervangen

di aug 05, 2008 16:33

Zo'n america is nou eenmaal kortademig. Nokkenassen ve QV brengen wel wat, maar je moet eigenlijk ook de rest van de intake vergroten...
Stappenplan: nokkenassen QV... grotere inlaatbuizen...grotere lmm...of nog beter een programmeerbare injectie zonder lmm ;)

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: nokkenassen v6 america vervangen

di aug 05, 2008 17:40

je moet dan ook je programmering van je ECU aan gaan passen natuurlijk. Op zich is met de standaard ECU en de LMM van de QV en de juiste maps in je ECU redelijk goed te werken hoor.

Gebruikersavatar
LENZ
Guru
Guru
Berichten: 1412
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:42
Locatie: voorburg
Contacteer: Website

RE: nokkenassen v6 america vervangen

di aug 05, 2008 17:51

En het liefst de compressie omhoog door kop vlakken of 164 QV zuigers 10:1 ipv 9,5:1 voor de 75 V6en.
www.lenjansen.nl

67 gt 1300 junior,82 sud ti qv 1.7,91 33 16v carb,96 155 2.0 Twin Spark 16v,00 147 selespeed,
01 156 2.5 V6 24V Sportwagon,03 147 Gta,04 gt 3.2,06 147 2.0 Twin Spark 16v,12 giulietta qv

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4443
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

RE: nokkenassen v6 america vervangen

di aug 05, 2008 19:08

Als het een L jettronic is word het ook lastig om het motormangement netjes aangepast te krijgen aan de eventuele "hardware" modificaties.
Levendigheid van een america word ook flink de das omgedaan door de lange eindreductie.
75QV heeft niet alleen wat motoraanpassingen maar ook een iets kortere eindreductie.
Te wilde nokkenassen met lange eindreductie werkt niet. Helaas ervaring mee.

Gr,
DJ

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7042
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: nokkenassen v6 america vervangen

di aug 05, 2008 19:39

TS bak eronder zetten wordt hij veel levendiger van... :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8947
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: RE: nokkenassen v6 america vervangen

di aug 05, 2008 20:49

Zo'n america is nou eenmaal kortademig. Nokkenassen ve QV brengen wel wat, maar je moet eigenlijk ook de rest van de intake vergroten...
Stappenplan: nokkenassen QV... grotere inlaatbuizen...grotere lmm...of nog beter een programmeerbare injectie zonder lmm ;)
Vergeet ook de koppen niet, die zijn ook niet overbemeten op de inlaatkanalen...
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7042
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: nokkenassen v6 america vervangen

di aug 05, 2008 22:27

24v inbouwen... heb je beter spoelende kanalen, grotere inlaatkelken, groter plenum en een grotere LMM. :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8947
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: RE: nokkenassen v6 america vervangen

di aug 05, 2008 22:35

24v inbouwen... heb je beter spoelende kanalen, grotere inlaatkelken, groter plenum en een grotere LMM. :wink:
en een super-kwetsbare distributie :wink:
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7042
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: nokkenassen v6 america vervangen

di aug 05, 2008 22:40

schijn je te kunnen verbeteren door de bovenste spanrol lager te plaatsen. :?

Gewoon vaker vervangen anders... :)
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

alfadwaas

RE: nokkenassen v6 america vervangen

do aug 07, 2008 18:27

weet ieand waar je grotere inlaatbuizen kan kopen en is het echt merkbaar??

alfadwaas

RE: nokkenassen v6 america vervangen

do aug 07, 2008 18:28

Hoeveel kan je eigenlijk van de kop afhalen???

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8947
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: RE: nokkenassen v6 america vervangen

do aug 07, 2008 22:09

weet ieand waar je grotere inlaatbuizen kan kopen en is het echt merkbaar??
Gaat niet veel doen als je de koppen niet aanpakt.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
stefgtv6
Full Member
Full Member
Berichten: 331
Lid geworden op: di jan 08, 2008 22:26
Locatie: Almelo

RE: nokkenassen v6 america vervangen

wo aug 20, 2008 23:25

In mijn GTV6 zit een 3 liter blok uit een 75 met de nokkenassen van een SZ.
De inlaatbuizen zijn vergroot van 35 mm naar 39 mm en er zit een grotere LMM en spaghetti uilaatspruitstukken op.
De motor heeft veel koppel onderin en ook bovenin heeft hij genoeg adem om zeer vlot over de 6000 toeren te draaien. (ook in de 5)
Ik heb hem zo gekocht en weet niet of de toenmalige eigenaar ook aanpassingen aan de ECU etc heeft moeten maken.
Ik weet zeker dat je America je na deze aanpassingen een heleboel meer rijplezier zal geven.
GTV6 3.0 '84

Gehad: GTV6 '82
Afbeelding

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7042
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: nokkenassen v6 america vervangen

wo aug 20, 2008 23:59

Het vergroten van de inlaatbuizen van een 75/ GTV6 is een hels karwei... vele uren secuur werk. Eigenlijk zou j ook de luchtkamer nog moeten vergroten, is voor een 3 liter aan de kleine kant namelijk.

Mijn makkelijke oplossing zou zijn:
164 QV motor inbouwen met bijbehorende Motronicsysteem. Ook het 164 inlaatsysteem aanpassen zodat het gebruikt kan worden. snelle chip erin en open uitlaatsysteem eronder en je moet al gauw rond de 220 pk uitkomen.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Terug naar “Tuning onderwerpen”