Pagina 1 van 2

Tuning van de 2.0TS 8v: Hard(er) voor weinig?

Geplaatst: do jul 03, 2008 23:37
door _Pieter_
Eens even een leuk onderwerp waar ik hoop wat leuke 'non classified' informatie op kan komen.
Graag jullie medewerking en ideeen!

Her en der op dit forum staat al een hoop geschreven over de vermaarde krachtbron uit de 75.
Op het circuit is dit het torretje bij uitstek, veelal icm Squadra chip en spaghetti spruitstuk goed voor vele zorgeloze circuitkilometers.

Echter heb ik ontdekt dat:

1. Niet elke TS even hard loopt (moe en minder moe? Of iets anders?)
2. Het 'goedkoop' opvoeren van deze motor niet veel gedaan wordt

De casus is een typische 2.0TS 8v motor uit een 75 waar een tonnetje of 2 op de teller staat.
Dit is waar de meeste racers mee beginnen.
Hoe kan je nou, zonder fors je portomonee te trekken, deze motor meer voor je laten doen?

Ik ben wel benieuwd naar ervaringen van mensen die (bijvoorbeeld, en wellicht in combinatie)
- Andere nokkenassen hebben gemonteerd (met of zonder de inlaatvervroeging) en andere goede nokkenstokken hebben anders dan de C&B variant (duur!)
- Aanpassingen hebben gedaan aan de kop (zie boek Jim K., dus bijv het weghalen van het randje in de verbrandingskamers en/of het vergroten van de kanalen)
- Met het Bosch motormanagement hebben gestoeid
- Onderblok / vliegwiel hebben aangepakt
.... en na de veranderingen de boel opnieuw hebben gerold en dus weten wat het doet tov daarvoor.

Carb conversies zijn ook erg leuk, maar ben ondertussen van mening dat er een reden is dat moderne auto's ze niet meer hebben. Het is gewoon veel werk om dat goed te krijgen op een TS, met name het finetunen van je vervroeging en je mengsel in de hele rpm range. Met de kosten van het rollen erbij kan je net zo goed ITB's monteren met custom MM en dan zitten we al weer aan de duizenden €, en dat is niet het onderwerp van dit topic :D
Het hele carbs conversie verhaal staat ook al in het Jim K. boek, dus als je dat boeiend vindt surf je naar Bol.com. :wink:

Ik weet dat er (wilde) ideeen genoeg zijn hier op het forum, ik ben benieuwd naar mensen die al iets gebouwd hebben dat werkt, meer output hebben dan de standaard TS en dat het ook al meerdere km's heeft uitgehouden. Drukvulling ook even niet a.u.b., er is al een 75 turbo tuning topic.

Graag jullie aanvullingen, suggesties en commentaar!

Groeten, Pieter

RE: Tuning van de 2.0TS 8v: Hard(er) voor weinig?

Geplaatst: vr jul 04, 2008 10:10
door alfaqv75
als je toch een beetje een serieuse TS motor wilt kan je het beste een jaar sparen en dan een goed opgebouwd raceblok op carbs kopen bij een ervaren iemand
(die weet wat hij moet doen, die weet de beste combinatie van spullen, die weet hoe het afgesteld moet worden, etc etc)

ik ben ook altijd te eigenwijs en probeer het dan zelf te doen, maar alles bij elkaar komt er dat niet uit wat je hoopt en ben je al een aardig eind opweg naar het bedrag dat een kant-en-klaar race blok moet kosten :wink:
(maar dit is mijn mening, zoals eerder gezegt ben ik voor mezelf niet zo objectief en probere ik gevoelsmatig eerst alles zelf)

RE: Tuning van de 2.0TS 8v: Hard(er) voor weinig?

Geplaatst: vr jul 04, 2008 10:55
door Bartman
Begin met een goed onderblok. Axiaalspeling op de krukas zorgt dat 'ie in de noodloop gaat of er zelfs mee kapt.

Dan alles uitwegen, netjes monteren, gietrandjes weg, vliegwielen af laten, frisse nokkenassen erin, Squadra chip en een mooie spruitstuk. Daarna ga je als een speer!

RE: Tuning van de 2.0TS 8v: Hard(er) voor weinig?

Geplaatst: vr jul 04, 2008 12:37
door Michel75
Tsja,

1) wat is het budget en op hoeveel pk staat de doelstelling?
2) hoe "handig" is de doe-het-zelver in deze casus?

@ Bartman: niet de axiaallagertjes vergeten te monteren! :wink:

RE: Tuning van de 2.0TS 8v: Hard(er) voor weinig?

Geplaatst: vr jul 04, 2008 12:48
door Andretti Molletti

RE: Tuning van de 2.0TS 8v: Hard(er) voor weinig?

Geplaatst: vr jul 04, 2008 20:15
door Tazio Novante
Past de krukas van een 155 8V TS in een 75 blok?

Dacht ergens gezien te hebben dat de slg 1,5mm groter is. Kom je geloof ik op iets van 11,8 compressie. Kan mijn Berlina op gas best hebben..............

RE: Tuning van de 2.0TS 8v: Hard(er) voor weinig?

Geplaatst: vr jul 04, 2008 20:36
door giuliettaevo
Volgens mij niet... 155 blok is wezenlijk anders als een 75. gehele blok is oa korter dus ik vermoed dat je een lengte probleem hebt.

Kunt natuurlijk wel de small-end lagers van de drijfstangen naar boven laten verplaatsen, een excentrisch geboorde lagerbus zou dit kunnen doen, weet alleen niet hoeveel je hiermee kunt winnen. Blok of kop vlakken is makkelijker. :wink:

Re: RE: Tuning van de 2.0TS 8v: Hard(er) voor weinig?

Geplaatst: vr jul 04, 2008 21:08
door _Pieter_
Volgens mij niet... 155 blok is wezenlijk anders als een 75. gehele blok is oa korter dus ik vermoed dat je een lengte probleem hebt.

Kunt natuurlijk wel de small-end lagers van de drijfstangen naar boven laten verplaatsen, een excentrisch geboorde lagerbus zou dit kunnen doen, weet alleen niet hoeveel je hiermee kunt winnen. Blok of kop vlakken is makkelijker. :wink:
Wat wel schijnt te kunnen is de drijfstangen van een Nord plaatsen, die zijn 1mm langer...

Maar tussen €400 voor een std TS en €5000 voor een profimotor moet toch wel wat te klooien zijn om een PKtje of 160 te pakken?
Het lijkt erop alsof de std TS heilig is :D

RE: Tuning van de 2.0TS 8v: Hard(er) voor weinig?

Geplaatst: vr jul 04, 2008 21:23
door giuliettaevo
verder als een chipje, filtertje en spruitstukje kom je niet denk ik... daarna gaat het allemaal (serieus) geld kosten.

Drukvulling met lage druk op een standaard motor hoeft niet zo duur te zijn en kan ook leuke resultaten geven. 8)

RE: Tuning van de 2.0TS 8v: Hard(er) voor weinig?

Geplaatst: vr jul 04, 2008 22:24
door bralfa
Ik weet dat ik straks iets meer dan 500 euro in mijn motor heb zitten. Maar zeker geen 5000!!!!

Kwestie van geduld hebben en de koopjes in de gaten houden...

Re: RE: Tuning van de 2.0TS 8v: Hard(er) voor weinig?

Geplaatst: vr jul 04, 2008 22:33
door Dominic
Ik weet dat ik straks iets meer dan 500 euro in mijn motor heb zitten. Maar zeker geen 5000!!!!

Kwestie van geduld hebben en de koopjes in de gaten houden...
Bas je hebt helemaal gelijk.
ebay motors ELKE DAG afspeuren en zorgen dat je de conversie van Euro en Dollar in de gaten houdt
zowel Bas als ik hebben in de states goedkope (!!!!) drijfstangen cq zuigers gekocht.
Maar je moet je ogen open houden.......
Als je niet weet wat je moet kopen dan vind ik........... of nog andere forumleden het geen probleem als je vraagt wat je het beste kan combineren
cu6 Dominic

RE: Tuning van de 2.0TS 8v: Hard(er) voor weinig?

Geplaatst: za jul 05, 2008 18:21
door Mike
Kort blok ???

RE: Tuning van de 2.0TS 8v: Hard(er) voor weinig?

Geplaatst: di jul 22, 2008 21:40
door _Pieter_
Zoals bijv. je kop iets vlakken maar verder alles std houden?

RE: Tuning van de 2.0TS 8v: Hard(er) voor weinig?

Geplaatst: ma sep 08, 2008 22:12
door Alfa-Corazon
Ik weet wellicht een mogelijkheid om met wat pvc buizen en wat lijm je inlaatkanaal te verbeteren.

http://www.alfaclub.nl/phpbb/viewtopic. ... en&start=0

Baboon heeft ergens op dit forum een begin gemaakt met PVCen heeft foto's en een filmpje.

http://www.alfaclub.nl/phpbb/viewtopic. ... highlight=
Dat was hier, maar helaas de foto's zijn weg. Filmpje staat er nog steeds.

Als je iets gefabriekt hebt is het eenvoudig te controleren of bijvoorbeeld je resonantievulling werk.
Gewoon langzaam het toerental opschroeven en hopen dat rond de 5500-6000 toeren je hele inlaatbuis gaat resoneren.
Doet ie dat dan rondom verstevigen met GorillaTape oid om het zo stijf mogelijk te maken.

Re: RE: Tuning van de 2.0TS 8v: Hard(er) voor weinig?

Geplaatst: ma sep 08, 2008 22:20
door ErwinV6
Ik weet dat ik straks iets meer dan 500 euro in mijn motor heb zitten. Maar zeker geen 5000!!!!

Kwestie van geduld hebben en de koopjes in de gaten houden...
Bas je carburateurs kostten dat al :idea: :wink: