Graag jullie medewerking en ideeen!
Her en der op dit forum staat al een hoop geschreven over de vermaarde krachtbron uit de 75.
Op het circuit is dit het torretje bij uitstek, veelal icm Squadra chip en spaghetti spruitstuk goed voor vele zorgeloze circuitkilometers.
Echter heb ik ontdekt dat:
1. Niet elke TS even hard loopt (moe en minder moe? Of iets anders?)
2. Het 'goedkoop' opvoeren van deze motor niet veel gedaan wordt
De casus is een typische 2.0TS 8v motor uit een 75 waar een tonnetje of 2 op de teller staat.
Dit is waar de meeste racers mee beginnen.
Hoe kan je nou, zonder fors je portomonee te trekken, deze motor meer voor je laten doen?
Ik ben wel benieuwd naar ervaringen van mensen die (bijvoorbeeld, en wellicht in combinatie)
- Andere nokkenassen hebben gemonteerd (met of zonder de inlaatvervroeging) en andere goede nokkenstokken hebben anders dan de C&B variant (duur!)
- Aanpassingen hebben gedaan aan de kop (zie boek Jim K., dus bijv het weghalen van het randje in de verbrandingskamers en/of het vergroten van de kanalen)
- Met het Bosch motormanagement hebben gestoeid
- Onderblok / vliegwiel hebben aangepakt
.... en na de veranderingen de boel opnieuw hebben gerold en dus weten wat het doet tov daarvoor.
Carb conversies zijn ook erg leuk, maar ben ondertussen van mening dat er een reden is dat moderne auto's ze niet meer hebben. Het is gewoon veel werk om dat goed te krijgen op een TS, met name het finetunen van je vervroeging en je mengsel in de hele rpm range. Met de kosten van het rollen erbij kan je net zo goed ITB's monteren met custom MM en dan zitten we al weer aan de duizenden €, en dat is niet het onderwerp van dit topic

Het hele carbs conversie verhaal staat ook al in het Jim K. boek, dus als je dat boeiend vindt surf je naar Bol.com.

Ik weet dat er (wilde) ideeen genoeg zijn hier op het forum, ik ben benieuwd naar mensen die al iets gebouwd hebben dat werkt, meer output hebben dan de standaard TS en dat het ook al meerdere km's heeft uitgehouden. Drukvulling ook even niet a.u.b., er is al een 75 turbo tuning topic.
Graag jullie aanvullingen, suggesties en commentaar!
Groeten, Pieter