Gebruikersavatar
gtv 105.21
Full Member
Full Member
Berichten: 493
Lid geworden op: di dec 28, 2004 09:23
Locatie: Twello, Gelderland

ideeen over tuning voorwieophanging 105

do mei 12, 2005 20:49

hallo allemaal


ik heb een idee om de voorwiel ophanging te verbeteren en wil die hier eens spijen en horen wat andere techneuten hierover denken.

ik heb het volgende ingedachte:

om een spacer van 10/15mm tussen de onderste draagarm en de carroserie te leggen.

en om het boutgat van de bovenste draagarm aan de carrosserie zijde een 25/30 mm te laten zakken, daar is ruimte genoeg voor en dat punt zit gepuntlast dus te doen.

waarom; omdat ik zogedacht had door de hoek te veanderen komt het rolpunt onder de auto te liggen zodat de carroserie minder rolkrijgt en zodoende de weg ligging veel beter word en het voor de leek ook nog orgineel lijkt.


gaarne uw reactie.





:twisted:
lid nr 00670

bertone gtv 2000 toch nog steeds de mooiste

Gebruikersavatar
Maurizio
Guru
Guru
Berichten: 1291
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:44
Locatie: (Z-limburg), 158 km to Exmuhle (N'ring)
Contacteer: Website

RE: ideeen over tuning voorwieophanging 105

do mei 12, 2005 21:44

Hmm leuke,

Volgens mijn mening:
snijpunt van de onderste draagarmen bepaald rolcenter, dwz verlagen is beter. Daardoor komt bij een lage auto weer de draagarm ~ horizontaal te liggen.
Staan die bij een 105 niet onder een hoek tov de body dwz ook meteen meer spoorbreedte en camber? (peins al heel lang niet meer aan mijn spider gesleuteld, maar is allemaal nog fijn :) )


Door de hoek te veranderen van de bovenste draagarm bergroot je het actieve camber.
dwz het sneller naar binnen trekken van de fusee aan de bovenzijde tov van de onderzijde.
De bekende "nuckle head raisers" doen hetzelfde. Qua krachten in de body lijkt het eleganter raisers te gebruiken. Ben van mening dat het dunne plaatwerk slapper is dan de fusee.


Saluti,
Maurizio
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75TS & E36M3 Ringtool, AR Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: ideeen over tuning voorwieophanging 105

do mei 12, 2005 21:51

@ Jos:

Meld je aan. Hier ligt een uitdaging voor je te wachten..... :o
http://www.alfaclub.nl/phpbb/viewtopic. ... highlight= :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Andretti Molletti

RE: ideeen over tuning voorwieophanging 105

do mei 12, 2005 22:20

Als ik het lees en probeer voor te stellen krijg je dan niet veels te veel camber??
Let ook op de hoogte van het stuurhuis tov de draagarmen/fusee...

De truuc bij racewagens is de bevestiging van de wiel ophanging naar boven te verleggen en dus de koets te laten zakken tov de ophanging (idd Maurizio!)
De bovenste draagarm verlagen geeft wel meer actief camber, maar dan moet i zeker verlengd worden.

Wat bij de trofeo goed werkt zijn de blokjes voor de onderste fusee.. de kogel vervalt en er komt een Uniball in die iets naar voren verlegd is zodat de wielbasis groter wordt... Daarnaast is dan de onderste draag arm langer wat ook het actieve camber vergroot.

Gebruikersavatar
gtv 105.21
Full Member
Full Member
Berichten: 493
Lid geworden op: di dec 28, 2004 09:23
Locatie: Twello, Gelderland

RE: ideeen over tuning voorwieophanging 105

vr mei 13, 2005 17:42

.

Maurizio: bij verlagen doe je het zelfde wat ik van plan ben met de bussen tussen onderste draag arm en carroserie, als de auto org is staan de ondste draagarm een paar graden .


andretti: ik heb verstelbare bovenste armen en als je hem boven los haal t kun je hem ook naar buiten brengen, helemaal me eens met wiel ophanging te verlergen maar dat betekend volgens mij dat je de fusee alla 75 evo maar dat is geen optie.


ik heb ook al eens fusee verhogers geprobeert maar vond ik ook niks omdat je daar mee met veer beweging ook gelijk stuurbeweging krijgt en niet een klein beetje meer over een 10tal graden.






:twisted:
lid nr 00670

bertone gtv 2000 toch nog steeds de mooiste

Gebruikersavatar
Maurizio
Guru
Guru
Berichten: 1291
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:44
Locatie: (Z-limburg), 158 km to Exmuhle (N'ring)
Contacteer: Website

Re: RE: ideeen over tuning voorwieophanging 105

za mei 14, 2005 11:33

.
Maurizio: bij verlagen doe je het zelfde wat ik van plan ben met de bussen tussen onderste draag arm en carroserie, als de auto org is staan de ondste draagarm een paar graden .
Bedoelde ook verlagen van bevestigingspunt onderstedraagarm, we praten over hetzelfde.
ik heb ook al eens fusee verhogers geprobeert maar vond ik ook niks omdat je daar mee met veer beweging ook gelijk stuurbeweging krijgt en niet een klein beetje meer over een 10tal graden.
Was dat voor onderste fusee kogel?
Of hebben we het over deze: Afbeelding
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75TS & E36M3 Ringtool, AR Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

Gebruikersavatar
gtv 105.21
Full Member
Full Member
Berichten: 493
Lid geworden op: di dec 28, 2004 09:23
Locatie: Twello, Gelderland

RE: ideeen over tuning voorwieophanging 105

za mei 14, 2005 12:39

.

in de volgorde als boven beschreven.






:twisted:
lid nr 00670

bertone gtv 2000 toch nog steeds de mooiste

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5576
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: ideeen over tuning voorwieophanging 105

za mei 14, 2005 18:28

Als je de onderste draagarmen laat zakken, ga je uitgaande van dezelfde veer de auto dus hoger zetten. Dit is alleen op te lossen met nog kortere verlagingsveren.
Als consequentie zullen de onderste draagarmen nog verder uit het horizontale vlak komen te staan, en dit wordt dan dus nog veel erger met inveren in de bocht. daardoor neemt je camber dus snel af in de bocht. Of zie ik dit verkeerd?
Dit lijkt mij niet ideaal.ALs je dan om dit eventueel te compenseren ook het fuseepunt omlaag gaat brengen heeft de hele operatie niet veel zin lijkt mij.
Dan is de Trofeo-truc simpeler, en zeker zo effectief. Want daarmee vergroot je ook je instelmogelijkheden, je spoorbreedte (waar je in de bochten denk ik meer aan hebt dan de relatief kleine rolpuntverandering) en verlaag je daar ook je fuseepunt geloof ik (klopt dit Dre?) waardoor je ondserste draagarm meer horizontaal komt te staan.

Het lijkt mij toe dat je iets te ver wilt gaan...
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
gtv 105.21
Full Member
Full Member
Berichten: 493
Lid geworden op: di dec 28, 2004 09:23
Locatie: Twello, Gelderland

RE: ideeen over tuning voorwieophanging 105

za mei 14, 2005 18:56

.


vv daar hebben we het net, wat is die truc???????????






:twisted:
lid nr 00670

bertone gtv 2000 toch nog steeds de mooiste

Gebruikersavatar
Bartman
Guru
Guru
Berichten: 1138
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 11:45
Locatie: Vorden

RE: ideeen over tuning voorwieophanging 105

za mei 14, 2005 19:53

Q-te van Dre:

'Wat bij de trofeo goed werkt zijn de blokjes voor de onderste fusee.. de kogel vervalt en er komt een Uniball in die iets naar voren verlegd is zodat de wielbasis groter wordt... Daarnaast is dan de onderste draag arm langer wat ook het actieve camber vergroot.'

Dat is wat vV bedoeld denk ik...

Gebruikersavatar
berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2815
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:57
Locatie: Utreg city
Contacteer: Website

RE: ideeen over tuning voorwieophanging 105

zo mei 15, 2005 12:13

Bartman, Idd!
Daarbij, met een 105 speelt nog wat anders. er is niet zozeer een probleem met het roll centre aan de voorzijde, maar met name aan de ACHTERzijde. Het rollcentre ligt daar bij de ophanging van de triangel. Kortom: TE HOOG.
Het is beter om daar je aandacht op te richten, zodat je achter het roll centre omlaag krijgt. Ook daar zijn verschillende oplossingen voor. De eerste is dat is achter lager ligt dan voor. De andere opties zijn onder andere watt stangen, sliding block , etc. Kijk ook eens bij Richard Banks, Alfaholics.
Ook Herry Kleyn van Willigen heeft hier destijds een fraaie oplossing voor bedacht, alsook Joop Baltussen.
Iemand hier heeft daar vast foto's van.
Rik
Voor meer info: Technische meeting 4 juni!!!!!!
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

Andretti Molletti

RE: ideeen over tuning voorwieophanging 105

zo mei 15, 2005 16:22

Dank je voor de reclame van mijn Workshop Rik, Kom je ook? :lol:

Gebruikersavatar
berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2815
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:57
Locatie: Utreg city
Contacteer: Website

RE: ideeen over tuning voorwieophanging 105

ma mei 16, 2005 13:20

wie weet... leer ik miscchien wat over hoe een 147 op te zetten dat ie lager kan vliegen.... :o
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

Cavolo

RE: ideeen over tuning voorwieophanging 105

wo jun 15, 2005 04:13

De achterzijde is inderdaad het probleem, wat me al eens opviel bij een trofeo auto was dat de voorzijde niet veel lager lag dan de straatauto die ernaast stond, maar de achterzijde lag wel veel en veel lager.

siegerdehaan89
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2286
Lid geworden op: do sep 08, 2005 15:02

RE: ideeen over tuning voorwieophanging 105

ma okt 10, 2011 23:23

Bump..... van 6 jaar 8)

Het begon net interessant te worden. Rollcenter verlagen van een 105 ACHTER.


Watt-stangen. Doen of niet, foto's, tips.........? Mooiere/simpeler/doeltreffender oplossingen?



:twisted:

Terug naar “Tuning onderwerpen”