marcel12
Member
Member
Berichten: 121
Lid geworden op: wo apr 01, 2009 10:57
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

RE: Hoeveel vermogen heeft jouw alfa motor?

za jun 13, 2009 16:13

Helaas is er een meting gedaan in Roelofarendsveen met een vliegwielbank, 1 rol, daar kan je het aan zien. Dus afstellen is er niet bij alleen maar meten hoeveel Pk, hoeveel computers je er ook aanhangt, deellast meting is ook niet mogelijk. Zonde van je geld. Ook race auto's moeten op bepaalde toerentallen goed afgeteld worden zoals bij 4500 rpm, volgas, en daar moet je hem vasthouden. Dit toerental is erg belangrijk voor het uit accelereren uit de bochten.
Beek, heeft wel een geremde, werrfelstroom rem , zover mij bekend.

Marcel
Ben Marcel Violier van Arese-Tuning. Voor meer info zie mijn website. www.arese-tuning.nl

marcel12
Member
Member
Berichten: 121
Lid geworden op: wo apr 01, 2009 10:57
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

RE: Hoeveel vermogen heeft jouw alfa motor?

za jun 13, 2009 16:24

[b]Ben even op de site van Beek auto racing gaan kijken maar is ook een vliegwiel bank zover ik kan zien[/b]
De koeling die we gebruiken bij de wervelstroom rem en bij het rollen is een 7.5 PK radiaal Blower met een capaciteit van 22000 m3/hr en een snelheid van 80 km/h, dit is een hele grote en dat heb je nodig. Je waait uit je kleren als je ervoor staat. Ik heb het gevoel dat mijn verhaal over Rollenbanken toch niet helemaal voor iedereen duidelijk is. Vliegwiel bank is zonde van je geld en helemaal met te weinig koeling.

Marcel[b][/b]
Ben Marcel Violier van Arese-Tuning. Voor meer info zie mijn website. www.arese-tuning.nl

marcel12
Member
Member
Berichten: 121
Lid geworden op: wo apr 01, 2009 10:57
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

RE: Hoeveel vermogen heeft jouw alfa motor?

za jun 13, 2009 16:39

[size=18]De Moderator geeft ook aan in zijn eerste bericht dat er alleen "gepost" kan worden als het vermogen klopt, ik heb een bericht gelezen van iemand die bij 2 Tuners metingen heeft laten doen, verschil ruim 10 PK ?????. Voor mij een raadsel. Ik zou er aan toe voegen, alleen vermogen op achteras gemeten, dat heb je beschilbaar en grafiek is niet interessant maar waarden en die kunnen door de eigenaar van de auto opgeschreven worden. Grafiek is leuk maar heb je niks aan. Papier is geduldig[. Mijn conclusie: een heleboel metingen op dit topic zouden er volgens de regels niet op mogen staan./size]
Ben Marcel Violier van Arese-Tuning. Voor meer info zie mijn website. www.arese-tuning.nl

marcel12
Member
Member
Berichten: 121
Lid geworden op: wo apr 01, 2009 10:57
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

RE: Hoeveel vermogen heeft jouw alfa motor?

za jun 13, 2009 16:51

Op pagina 3 , 1 ste artikel van han )staat een uitdraai van een rollenbank. Daar staat boven in heeeel klein added!!!!! 0.15 pk per km/h dus bij 100 km/h wordt er gewoon even 15 pk bijgeschreven op de grafiek meestal ga je nog hoger in snelheid bij metingen dus komt het uit op minimaal 20 pk wat er even toegevoegd wordt bij de meting???
Lambda waarde klopt ook niet zoals er terecht geopperd wordt. Meer als 14 is arm <1, onder >1 is rijker, die rode lijn zou de laatste uitdraai zijn met verbeteringen en het meeste vermogen. Vraag me af hoe lang met zo een mengsel.
Ben Marcel Violier van Arese-Tuning. Voor meer info zie mijn website. www.arese-tuning.nl

Gebruikersavatar
Het-Licht
Guru
Guru
Berichten: 1329
Lid geworden op: di aug 30, 2005 17:09
Locatie: Afval aan den Rijn

Re: RE: Hoeveel vermogen heeft jouw alfa motor?

za jun 13, 2009 17:32

Helaas is er een meting gedaan in Roelofarendsveen met een vliegwielbank, 1 rol, daar kan je het aan zien. Dus afstellen is er niet bij alleen maar meten hoeveel Pk, hoeveel computers je er ook aanhangt, deellast meting is ook niet mogelijk. Zonde van je geld. Ook race auto's moeten op bepaalde toerentallen goed afgeteld worden zoals bij 4500 rpm, volgas, en daar moet je hem vasthouden. Dit toerental is erg belangrijk voor het uit accelereren uit de bochten.
Beek, heeft wel een geremde, werrfelstroom rem , zover mij bekend.

Marcel
Dan ben je volgens mij gruwelijk in de war, want als jij Roelofarendsveen bedoelt dan moet dat v/d Wereld zijn. En neem van mij aan, die hebben een vierwielbank en dat is 100% een Dynostar wervelstroom waar je continue mee kan remmen. Ik kan het weten, ik heb nog geholpen met die bank bouwen !

Ik vind dat je iets beter je research moet doen voordat je iemand aan de paal nagelt... [-(

Gebruikersavatar
kitaro
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 804
Lid geworden op: ma mei 29, 2006 23:43

Re: RE: Hoeveel vermogen heeft jouw alfa motor?

za jun 13, 2009 17:57

De Moderator geeft ook aan in zijn eerste bericht dat er alleen "gepost" kan worden als het vermogen klopt, ik heb een bericht gelezen van iemand die bij 2 Tuners metingen heeft laten doen, verschil ruim 10 PK ?????. Voor mij een raadsel. Ik zou er aan toe voegen, alleen vermogen op achteras gemeten, dat heb je beschilbaar en grafiek is niet interessant maar waarden en die kunnen door de eigenaar van de auto opgeschreven worden. Grafiek is leuk maar heb je niks aan. Papier is geduldig[. Mijn conclusie: een heleboel metingen op dit topic zouden er volgens de regels niet op mogen staan./size]


Papier heb je niets aan?

Dus jij vind puur de maximum waarde alleen interresant.

Ik heb liever een auto die een grote oppervlakte heeft onder de grafiek, dan een korte grotere spike. Dus liever 200 pk over 2000 rpm, dan 220 pk op 6234 rpm, en verder 150pk.
Een uitdraai kan je ook helpen om problemen op te sporen bij de run.

Trouwens bij alleen meten op de achteras vallen heel veel alfas af. :wink:


P.S. Kun je mischien ook posten zonder die [ url stuff] ? Dat leest iets makkelijker.

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4154
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

RE: Hoeveel vermogen heeft jouw alfa motor?

za jun 13, 2009 18:27

In Roelofarendsveen staat inderdaad een hele mooie vierwiel-wervelstroombank...
Hydraulisch verstelbaar voor de verschillende wielbasissen!

1000% een Dynostar... heb ergens nog wel een mooi papiertje ook :wink:

marcel12
Member
Member
Berichten: 121
Lid geworden op: wo apr 01, 2009 10:57
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

RE: Hoeveel vermogen heeft jouw alfa motor?

za jun 13, 2009 19:02

IK heb op hun site gekeken en wat ik zie is 1 rol, maar ik geloof het als er gezegd wordt dat het een werfelstroom rem is dus dat je deellast kan meten of er hangt aan de vliegwielbank een werfelstroom rem. Normaal heeft een werfelstroom rem 4 rollen voor en 4 rollen achter en ik zie hier maar 1 rol voor en 1 rol achter.
Ik ben juist helemaal niet uit om alleen vol gas te meten maar deellast vandaar mijn verhaal over de Rollenbanken. Ik meet deellast bij 100 km/h en 120km/h zodat de auto niet te veel benzine krijgt. Ik meet ook vollast zie het verhaal en video van Ron. Is mijn nederlands zo slecht??? Lees het verhaal over de rollenbanken nog eens. Ik heb ook een klein bericht geschreven over een meting waarbij zomaar even 20pk toegevoegd wordt.
Je kan met een Werfelstroom rem zelf een grafiek maken, gewoon even de meetwaarden opschrijven. De Werfelstroom rem liegt niet en je kan stapjes maken van 100 rpm op vollast of nog minder. De Klant ziet het zelf en je kan niet manipuleren met een werfelstroom rem. Computerprogramma's zijn er veel van te koop en je kan het zo mooi maken als je wilt maar klopt het ook??? De vraag is dus wil je een mooie uitdraai of de werkelijkheid???
Ben Marcel Violier van Arese-Tuning. Voor meer info zie mijn website. www.arese-tuning.nl

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4154
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

RE: Hoeveel vermogen heeft jouw alfa motor?

za jun 13, 2009 19:47

Schrijf hier niks op om jou af te vallen, maar dit is een zelfgebouwde bank, waar ik zelf mijn compressor 75 op heb afgesteld.
Zowel vollast als deellast én met verschillende toerentallen.

Op de site zie je precies niks.

marcel12
Member
Member
Berichten: 121
Lid geworden op: wo apr 01, 2009 10:57
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

RE: Hoeveel vermogen heeft jouw alfa motor?

zo jun 14, 2009 01:52

Ik kan op de site wel de rollenbank zien, maar zie geen werfelstroom rem en die moet duidelijk aanwezig zijn, hele grote spoelen die rond draaien met een rooster erboven dat kan niet missen, alleen magneten maakt het geen werfelstroom rem. Wat ik ook zie is een kleine ventilator dus als het een werfelstroom rem is dan zou dit nooit voldoende kunnen zijn. Er moet een blower voor van circa 22.000m3/hr zoals maha levert en zoals bij van Lingen nu staat, 7.5 PK radiaal blower, luchtsnelheid 82km/h.
Ik zeik niemand af , ik constateer alleen maar. Ik zeg toch niet dat ze knoeiwerk leveren. Ik zou hem alleen daar nooit laten rollen want als je op deellast zou kunnen meten ( dan moet het een werfelstroom rem zijn ) moet je wel heel veel warmte weg koelen en met wat ik daar zie gaat dat niet. Vergeet niet dat al je vermogen in warmte omgezet wordt en zelfs meer dan dat. Koel maar eens 100 KW weg daar heb je een aardige Blower voor nodig.
Zie ook topic ik ben gerold.
Ben Marcel Violier van Arese-Tuning. Voor meer info zie mijn website. www.arese-tuning.nl

Gebruikersavatar
Het-Licht
Guru
Guru
Berichten: 1329
Lid geworden op: di aug 30, 2005 17:09
Locatie: Afval aan den Rijn

RE: Hoeveel vermogen heeft jouw alfa motor?

zo jun 14, 2009 02:06

Neem maar van mij aan dat je met die hele constatering van je helemaal mis zit... :wink:

http://www.youtube.com/watch?v=FLBK6Tlc ... re=related

Hier even een filmpje van een meting voor een o zo bekent grafiekje maar het gaat even om jou een idee te geven wat voor bank we het hier hebben. Toevoer van lucht van buiten aan de voorkant is een buis van 80cm en de bak die er achter ligt is ook een buis van 80cm met een even zo grote afzuiger erin. Neem van mij aan als je daar met een buitentemperatuur van minder dan 15 graden komt ik je aan kan raden om een jas aan te trekken... :wink:

marcel12
Member
Member
Berichten: 121
Lid geworden op: wo apr 01, 2009 10:57
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

RE: Hoeveel vermogen heeft jouw alfa motor?

zo jun 14, 2009 03:56

Ik heb het filmpje een paar keer bekeken en een doorlaat van 80 cm doet weinig als je er geen heeeele grote radiaal ventilator de lucht laat verplaatsen. Ik zie alleen maar een axiaal ventilator met een klein motortje. Ik zie geen WERFELSTROOM REM zolas je op het filmpje van "ik ben gerold" duidelijk ziet, deze ventilator is niet te vergelijken met de radiaal ventilator van het filmje " ik ben gerold " maar ik wou het hierbij maar laten en de Alfa rijders zelf hun keuze laten maken. Een ding zou ik wel eens willen zien en dan ben ik overtuigd. 1 Foto van de WERFELSTROOM REM . Op de film van "ik ben gerold" zie je duidelijk het rooster waaronder de werfelstroom ligt. Zo groot als het rooster is is ook de werfelstroom rem. Ik wacht de foto wel af en dan kunnen we verder hiermee zo heeft geen zin. Overigens bij 15 graden zal je moeten corrigeren naar 20 graden dus wordt het gemeten vermogen minder als aangegeven. Des te kouder des te meer vermogen " lijk " je te hebben!!! geldt natuurlijk ook voor de luchtdruk en vochtigheidsgraad. EEN FOTO VAN DE WERFELSTROOM REM en ik ben overtuigt.
Ben Marcel Violier van Arese-Tuning. Voor meer info zie mijn website. www.arese-tuning.nl

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Hoeveel vermogen heeft jouw alfa motor?

zo jun 14, 2009 11:42

Marcel, ook zonder een verVelstroom-rem kan je prima rollen. Dat jij het niet kan betekent niet dat anderen er niet een prima resultaat mee weten te bereiken. Je hebt tot nu toe alleen maar kritiek geuit op hoe anderen hun metingen doen, maar ik heb nog nooit een aanbod gezien van jou om te bewijzen dat de wagens die door je concurrenten gerold en getuned zijn niet goed zijn. Het lijkt me tijd dat een auto die volgens jou onmogelijk goed getuned kan zijn eens bij jou op de bank komt zodat iedereen kan zien of je nou gelijk hebt of niet. Het lijkt me dat er genoeg mensen zijn die die uitdaging graag aangaan, dus grijp die kans.

marcel12
Member
Member
Berichten: 121
Lid geworden op: wo apr 01, 2009 10:57
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

RE: Hoeveel vermogen heeft jouw alfa motor?

zo jun 14, 2009 12:07

Dat ik het niet kan? lees mijn verhaal nog maar eens. Een wervelstroom bank kan je dat ook doen, je stelt een vast koppel in en dan volgas trappen. Ik durf het wel aan, geen probleem.
Ben Marcel Violier van Arese-Tuning. Voor meer info zie mijn website. www.arese-tuning.nl

Gebruikersavatar
Het-Licht
Guru
Guru
Berichten: 1329
Lid geworden op: di aug 30, 2005 17:09
Locatie: Afval aan den Rijn

RE: Hoeveel vermogen heeft jouw alfa motor?

zo jun 14, 2009 12:21

Ik denk niemand hier twijfelt aan jouw expertise (ik niet in ieder geval) maar ik staat me wel erg tegen dat je continue allerlei andere banken/bedrijven af zit te kraken en alleen jij de wijsheid in pacht lijkt te hebben. Als ik jouw vertel dat er in die put bij vd Wereld een joekel van een wervelstroomrem (ik heb MTS elctrotechniek gedaan dus ik weet echt wel hoe dat werkt en hoe zo'n geval eruit ziet) ligt met een remmend vermogen van 600pk max waar traploos continue geremd mee kan worden, waarom geloof je me dan niet ?
Ook het verhaal van temperatuur en luchtdruk slaat nergens op, dat wordt daar continue gemeten en meegenomen in de berekening.

Terug naar “Tuning onderwerpen”