Gebruikersavatar
Blu Ollandese
Full Member
Full Member
Berichten: 323
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:33
Locatie: België

Balanceringsmanie....

ma mei 09, 2005 17:53

Beste Alfisti,

Zit gezellig mijn winterproject voor 2005 te plannen.
Samengevat: Chassis+ ophanging + aandrijving worden volledig gereviseerd / gerestaureerd.

Sinds ik het blok al volledig had laten balanceren (draait echt mooi!!!!zeker zijn geld waard vergelijken met "voor" situatie), wilde ik de lijn verder doortrekken:
-versnellingsbak: balanceren, verlichten van tandwielen,
-cardanas: balanceren (lijkt me logisch)

En dan kom ik aan het differentieel...
Nu heb ik nog nooit ergens gelezen (lees niet ZOveel :wink: ) dat dit ook word gebalanceerd, alhoewel me dit logisch lijkt (minder slijtage, minder verlies van vermogen). Ook de 2 achterste aandrijfassen lijken me geschikt om gebalanceerd te worden, zo worden de nieuwe lagers etc. toch ook veel minder belast, en komt het vermogen uiteindelijk op de meest efficiente manier (met zo weinig mogelijk verlies dus) aan bij de achterwielen...

is dit gewoon onrealistich, onnodig, overkill of ...kostelijk maar slim...??

Ik heb wel gelezen dat een revisie van een differentieel heel duur is, en sinds de zaak toch moet gedemonteerd worden voor de balancering, zal het wss wel veel te duur worden, maar toch....

Iemand een mening of commentaar? Ik hoor het graag!!
...Nothing is true, everything is permitted...

'70 Giulia 1300 ti

SCARB LID: 5280

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: Balanceringsmanie....

ma mei 09, 2005 18:53

Aandrijfassen van een transaxle balanceren ( althans die twee tussen diff en achterwielen) heb ik nog nooit van gehoord. Deze zijn, mits voorzien van goeie homokineten, heel aardig in balans als ze recht zijn. Bovendien draaien deze pakweg maar een kwart van het toerental van de as die tussen blok en diff. zit.
Het is wel raadzaam om deze te laten balanceren als je toch wat wilt.
Dat laatste geldt ook voor de achterwielaangedreven NIET transaxle modellen trouwens. :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5577
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: Balanceringsmanie....

ma mei 09, 2005 20:03

afgezien daarvan zijn die assen toch zo dun dat daar weinig aan te balanceren valt??

Voor de versnellingsbak kan je je lol op... benieuwd wat het verlichten van de tandwielen gaat kosten..
Houd ons op de hoogte! Maar voorlopig ook in mijn raver geen verlichte bak.. Ze rijden tenslotte ook al jaren zonder.
Ik zie meer in de andere pookversie die je in USA veel ziet. krijgt de pook gewoon een horizontale schakelweg.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
Blu Ollandese
Full Member
Full Member
Berichten: 323
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:33
Locatie: België

RE: Balanceringsmanie....

di mei 10, 2005 15:19

Bedankt voor de feedback heren..

Tja, zelf ben ik een complete leek wat het achterwerk van 105's betreft, vandaar mijn vraag.

Ik moet me nog informeren bij het balanceringbedrijf zelf of zij dit zien zitten (nut?), prijs zal pas achteraf bekend worden...

Ik denk dat hun feedback ook wel zal beslissen wat er uiteindelijk gebeurd....

@ @@: bedankt voor de technische uitleg ivm "achterwerk", weer wat bijgeleerd, weet ik eindelij kwaar die homokineten zitten.

@ VV: houd je (jullie)zeker op de hoogte! Ik hoop dat het betaalbaar zal zijn, ben echt benieuwd of het verlichten van de tandwielen zo'n fijn effect zal hebben als ok al meermaals gelezen heb...

Idd, zo'n horizontale US pook is zeker niet slecht, maar visueel (houd het graag origineel van uitzicht) spreekt het me niet zo aan...
...Nothing is true, everything is permitted...

'70 Giulia 1300 ti

SCARB LID: 5280

Gebruikersavatar
TiTaTo
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 648
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:08
Locatie: Wilp

RE: Balanceringsmanie....

di mei 10, 2005 19:00

Als ik het goed begrijp gaat het om een 105 serie Alfa, deze hebben itt de transaxles geen homokineten.

Ooit zijn mijn wielen aan de auto gebalanceerd. Je neemt dan gelijk de onbalans in de andere draaiende delen mee, zoals remmen, assen. Weet niet of dit nog wordt toegepast en of dit aan te raden is, maar misschien interessant om uit te zoeken gezien je balanceringsmanie :wink:
Alfa75 1.8 ‘86 -- 1750 Berlina ‘71 -- 159 SW 2.0jtdm '11

Gebruikersavatar
Blu Ollandese
Full Member
Full Member
Berichten: 323
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:33
Locatie: België

RE: Balanceringsmanie....

wo mei 11, 2005 11:54

@titato: dus geen homokineten ? :oops: (is idd 105)...

Tja, wielen balanceren stond zowieso ook al op mijn lijstje...na verbreden en poedercoaten.... (15" stalen exemplaren)...word toch nog gedaan bij de locale band en wielen boer? hoopte ik toch...

Is toch voor de blancering waarom er zo'n lelijke gewichtjes op mijn velgen zijn bevestigd langs de buitenkant...(dacht dat dit ook onzichtbaar kon langs de binnenkant...)

....Tja, wat kan ik zo nog allemaal balanceren? :wink:
...Nothing is true, everything is permitted...

'70 Giulia 1300 ti

SCARB LID: 5280

Gebruikersavatar
TiTaTo
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 648
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:08
Locatie: Wilp

RE: Balanceringsmanie....

wo mei 11, 2005 12:43

Normaal balanceren van je wielen kun je natuurlijk overal laten doen. Wat ik bedoelde is het balanceren van de wielen terwijl deze nog aan je auto gemonteerd zitten. Voordeel is dat je dan niet alleen de velg/band combinatie balanceert, maar ook alle draaiende delen die daaraan vast zitten mee kan balanceren.
Ik denk alleen niet dat alle bandenleveranciers daar de apparatuur voor hebben.

Als je je velgen hebt laten poedercoaten, kun je ze met plaklood aan de binnenkant laten balanceren. Laat ik ook altijd doen bij mijn (lichtmetalen) velgen, ziet er inderdaad mooier uit.
Alfa75 1.8 ‘86 -- 1750 Berlina ‘71 -- 159 SW 2.0jtdm '11

Gebruikersavatar
Blu Ollandese
Full Member
Full Member
Berichten: 323
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:33
Locatie: België

RE: Balanceringsmanie....

wo mei 11, 2005 15:37

AHA....dat is intressant....heb ik idd nog nooit van gehoord...lijkt me we een goede tussenoplossing i.p.v. de zaak te demonteren en dan alles apart te laten balanceren...

Ga ik eens uitpluizen of ze dat hier in de regio van A'pen ergens kunnen doen...BEDANKT!
...Nothing is true, everything is permitted...

'70 Giulia 1300 ti

SCARB LID: 5280

Gebruikersavatar
Hans156
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 615
Lid geworden op: vr feb 04, 2005 02:27
Locatie: Zuid Holland

RE: Balanceringsmanie....

za mei 21, 2005 22:11

Laat ik nou altijd hebben gehoord dat de aandrijfas naar het div.altijd gebalanceerd moet worden, anders krijg je bij div snelheden (omwentelingen) vibraties niet mooi meer.

Vaak opgelaste en half afgeslepen stukjes ijzer gezien op de aandrijfassen..."om dat ding te balanceren" was dan het verhaal... klinkt wel aannemelijk als je diep nadenkt. toch..!!!!
156 18TS 16V (Nero Fuoco)

Terug naar “Tuning onderwerpen”