Gebruikersavatar
Alfa90_Buttje
Full Member
Full Member
Berichten: 261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 14:53
Locatie: Friesland
Contacteer: Website

Speling tussen klep en zuiger i.v.m. Colombo & Bariani

di mei 03, 2005 11:19

Ciao,

Hoeveel lift kan een nokkenas hebben voordat de klep de zuiger raakt? Hoe kun je meten wat je over hebt? :?:

Het gaat om mijn 2 liter Nord met carbs. en Motronic zuigers met hogere compressie. Standaard hebben de nokkenassen 9,9mm lift en nu heb ik een set Colombo's thuisgestuurd gekregen, maar de heren bij C&B hebben er één opgestuurd met 11,7 mm lift .......... gaat dat passen? (volgens hun wel, maar volgens hun hoefde de kop ook niet gekotterd te worden :shock: ) De kop is al een paar keer gevlakt ..

Afbeelding
11,7mm nokkenstok

Afbeelding
Motronic zuiger
== >> www.alfa90.nl << ==

Gebruikersavatar
Maurizio
Guru
Guru
Berichten: 1292
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:44
Locatie: (Z-limburg), 158 km to Exmuhle (N'ring)
Contacteer: Website

RE: Speling tussen klep en zuiger i.v.m. Colombo & Baria

di mei 03, 2005 11:57

Algemeen:

Zuiger 1 op BDP zetten en dan de nokkenas met de hand verdraaien totdat je tegen de zuiger zit. Dit alles met een gebruikte (en dus reeds gecomprimeerde) koppakking, op moment gezette kop en gestelde kleppen.
Afstand meten bovenzijde klepbeker tot basiscirkel nokkenas.
Klepbeker afstand nog eens meten met de nokkenas op het timing tijdstip.
De waarden van elkaar aftrekken en je weet hoeveel je over hebt.
Om tolerantieverschillen over de verschillende zuigers etc te weten te komen kan je het verhaal nog eens herhalen voor de andere 3 zuigers.
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75TS & E36M3 Ringtool, AR Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5577
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: Speling tussen klep en zuiger i.v.m. Colombo & Baria

di mei 03, 2005 12:22

de tuners gebruiken hier een soort klei of kunststof voor geloof ik, alles monteren met stukje klei op de zuigers, ronddraaien, demonteren en je kan de dikte meten. Deze jongens en ongetwijfeld Dré ook weten hoe groot de speling moet zijn ivm massatraagheid en hogere toerentallen.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
Alfa90_Buttje
Full Member
Full Member
Berichten: 261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 14:53
Locatie: Friesland
Contacteer: Website

Re: RE: Speling tussen klep en zuiger i.v.m. Colombo & B

di mei 03, 2005 12:52

Algemeen:

Zuiger 1 op BDP zetten en dan de nokkenas met de hand verdraaien totdat je tegen de zuiger zit. Dit alles met een gebruikte (en dus reeds gecomprimeerde) koppakking, op moment gezette kop en gestelde kleppen.
Afstand meten bovenzijde klepbeker tot basiscirkel nokkenas.
Klepbeker afstand nog eens meten met de nokkenas op het timing tijdstip.
De waarden van elkaar aftrekken en je weet hoeveel je over hebt.
Om tolerantieverschillen over de verschillende zuigers etc te weten te komen kan je het verhaal nog eens herhalen voor de andere 3 zuigers.
Heeej gaaf. Dat kan ik nu nog doen ondanks het feit dat hij al gemonteerd is ...
de tuners gebruiken hier een soort klei of kunststof voor geloof ik, alles monteren met stukje klei op de zuigers, ronddraaien, demonteren en je kan de dikte meten. Deze jongens en ongetwijfeld Dré ook weten hoe groot de speling moet zijn ivm massatraagheid en hogere toerentallen.
Precies, naast de absolute speling krijg je dan de praktijk om je oren geslingerd ... door trial and error verkregen wijsheid?! :lol:
== >> www.alfa90.nl << ==

Gebruikersavatar
Alfa90_Buttje
Full Member
Full Member
Berichten: 261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 14:53
Locatie: Friesland
Contacteer: Website

RE: Speling tussen klep en zuiger i.v.m. Colombo & Baria

di mei 03, 2005 21:52

Hier nog een betere foto van de zuiger ..

Afbeelding

Ligt het aan mij of zal 11,7mm lift kantje boord zijn?
== >> www.alfa90.nl << ==

Gebruikersavatar
Alfa90_Buttje
Full Member
Full Member
Berichten: 261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 14:53
Locatie: Friesland
Contacteer: Website

Re: RE: Speling tussen klep en zuiger i.v.m. Colombo & B

wo mei 04, 2005 11:09

de tuners gebruiken hier een soort klei of kunststof voor geloof ik, alles monteren met stukje klei op de zuigers, ronddraaien, demonteren en je kan de dikte meten. Deze jongens en ongetwijfeld Dré ook weten hoe groot de speling moet zijn ivm massatraagheid en hogere toerentallen.
Kunnen "deze jongens en ongetwijfeld Dré ook" hier nog iets over zeggen c.q. aan toe voegen? :roll:
== >> www.alfa90.nl << ==

Gebruikersavatar
Maurizio
Guru
Guru
Berichten: 1292
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:44
Locatie: (Z-limburg), 158 km to Exmuhle (N'ring)
Contacteer: Website

Re: RE: Speling tussen klep en zuiger i.v.m. Colombo & B

wo mei 04, 2005 12:36

Hier nog een betere foto van de zuiger ..

Afbeelding

Ligt het aan mij of zal 11,7mm lift kantje boord zijn?
Als in deze positie je nokkenas 11.7 mm lift denk ik dat het een mooie knal gaat geven. :twisted:

Ik ben niet een van "die jongens ", maar van een goede niet nader te noemen bron :lol:, is een veilige afstand (in BDP) uitlaatzijde 2 mm en inlaatzijde 1.5 mm.
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75TS & E36M3 Ringtool, AR Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

Gebruikersavatar
Alfa90_Buttje
Full Member
Full Member
Berichten: 261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 14:53
Locatie: Friesland
Contacteer: Website

Re: RE: Speling tussen klep en zuiger i.v.m. Colombo & B

wo mei 04, 2005 13:07

Hier nog een betere foto van de zuiger ..

Afbeelding

Ligt het aan mij of zal 11,7mm lift kantje boord zijn?
Als in deze positie je nokkenas 11.7 mm lift denk ik dat het een mooie knal gaat geven. :twisted:
Wat bedoel je hiermee? Door de "vreemde" hoek waaruit de foto gemaakt is, lijkt het alsof de zuiger er scheef in zit, maar dat is niet zo hoor ;)

.. hier zie je het beter!
Afbeelding

8)
Ik ben niet een van "die jongens ", maar van een goede niet nader te noemen bron :lol:, is een veilige afstand (in BDP) uitlaatzijde 2 mm en inlaatzijde 1.5 mm.
Voor mij ben je wel "één van die jongens" hoor :lol: .. totdat iemand het beter weet ga jij door voor de koelkast ;)
== >> www.alfa90.nl << ==

Gebruikersavatar
Maurizio
Guru
Guru
Berichten: 1292
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:44
Locatie: (Z-limburg), 158 km to Exmuhle (N'ring)
Contacteer: Website

RE: Speling tussen klep en zuiger i.v.m. Colombo & Baria

wo mei 04, 2005 13:28

zuiger op bdp en nokkenas lift 11.7 mm TEGELIJK is zekers weten klep tegen zuiger!
Lift in BDP (valve lift at TDC) is op de C&B site te vinden. Kan alleen geen 11.7 mm as vinden voor een Nord
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75TS & E36M3 Ringtool, AR Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

Gebruikersavatar
Alfa90_Buttje
Full Member
Full Member
Berichten: 261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 14:53
Locatie: Friesland
Contacteer: Website

RE: Speling tussen klep en zuiger i.v.m. Colombo & Baria

wo mei 04, 2005 14:29

Ah kijk, nu wordt het spannend! :shock:

Voor de uitlaat hadden de heren C&B deze voor geschreven voor mijn 90 2.0 ..
Afbeelding

En voor de inlaat dees:
Afbeelding

11,7mm lift dus, 274 graden, voor straatgebruik (S) ... een nieuwe nokkenstok in hun assortiment meen ik ..
== >> www.alfa90.nl << ==

Gebruikersavatar
Maurizio
Guru
Guru
Berichten: 1292
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:44
Locatie: (Z-limburg), 158 km to Exmuhle (N'ring)
Contacteer: Website

RE: Speling tussen klep en zuiger i.v.m. Colombo & Baria

wo mei 04, 2005 14:46

Maakt op zich niets uit, gewoon de "clearance test" doen zoals al eerder beschreven, dan weet je waar je aan toe bent..
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75TS & E36M3 Ringtool, AR Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

Gebruikersavatar
Giulia2000TS
Guru
Guru
Berichten: 1993
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:10
Locatie: NB
Contacteer: Website

RE: Speling tussen klep en zuiger i.v.m. Colombo & Baria

wo mei 04, 2005 15:28

Ivm garantie zou ik oppassen met iets te monteren waarbij je weet dat het niet is wat je hebt besteld. Straks je fraaie zuigertjes in een deuk en niemand die er van weet. Laat ze eerst maar eens bevestigen dat het ook werkelijk kan...
Dirk - Giulia2000TS

Andretti Molletti

RE: Speling tussen klep en zuiger i.v.m. Colombo & Baria

wo mei 04, 2005 15:48

Klepbeker pockets moeten bewerkt worden...
Boel monteren en timen met de aanwezige merktekens op de nokkenassen.
Op BDP zetten en de inlaatklep indrukken... dan heb je ongeveer 4 mm speling... nu doordraaien, de klep gaat sneller open dan de zuiger naar benee... ergens vind je een punt waar de zuiger klep maar 2 of minder mm heeft...
Zelfde voor de uitlaat... maar die gaat open terwijl de zuiger nog omhoog komt... dus daar heb je op bdp de zuiger klepspeling van minimaal 2...

Ik reed met inlaat 1 mm en uitlaat 1,5mm-2 mm klepzuigerspeling...

Geheim zit um in de klepveren... standaard veren zijn niet toereikend en zeker niet bij rpm boven de 7000...

Let bij het klepbeker op frezen ook op de axiale speling vd nokkenas en kijk eens of de nokkenassen soepel in de kop draaien voor montage vd kleppen... vaak is een as minimaal krom...


woow de goede oude tyd... geen onderstel gekloot maar een mooie motor bouwen ;)

Gebruikersavatar
Maurizio
Guru
Guru
Berichten: 1292
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:44
Locatie: (Z-limburg), 158 km to Exmuhle (N'ring)
Contacteer: Website

Re: RE: Speling tussen klep en zuiger i.v.m. Colombo & B

wo mei 04, 2005 16:25

Op BDP zetten en de inlaatklep indrukken... dan heb je ongeveer 4 mm speling... nu doordraaien, de klep gaat sneller open dan de zuiger naar benee... ergens vind je een punt waar de zuiger klep maar 2 of minder mm heeft...
:shock: die is nieuw voor me, nam aan dat door het grote slag verschil tussen zuiger en klep, de zuiger veel sneller weg was, dan dat de klep kan volgen.....
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75TS & E36M3 Ringtool, AR Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

Gebruikersavatar
Alfa90_Buttje
Full Member
Full Member
Berichten: 261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 14:53
Locatie: Friesland
Contacteer: Website

RE: Speling tussen klep en zuiger i.v.m. Colombo & Baria

wo mei 04, 2005 16:32

.. en bovendien draait de nokkenas maar de helft van het aantal omwentelingen van de krukas ;)
Klepbeker pockets moeten bewerkt worden...
Boel monteren en timen met de aanwezige merktekens op de nokkenassen.
Op BDP zetten en de inlaatklep indrukken... dan heb je ongeveer 4 mm speling... nu doordraaien, de klep gaat sneller open dan de zuiger naar benee... ergens vind je een punt waar de zuiger klep maar 2 of minder mm heeft...
Da's wel weinig .. ik had er nu al zo'n 2 mm koolaanslag op de zuiger zitten :shock:
Zelfde voor de uitlaat... maar die gaat open terwijl de zuiger nog omhoog komt... dus daar heb je op bdp de zuiger klepspeling van minimaal 2...

Ik reed met inlaat 1 mm en uitlaat 1,5mm-2 mm klepzuigerspeling...
Dus ook meer lift aan de inlaat dan aan de uitlaat ..
Geheim zit um in de klepveren... standaard veren zijn niet toereikend en zeker niet bij rpm boven de 7000...
Klopt, dat zei Stephan ook al .. die adviseerde 155 TD veren.
Let bij het klepbeker op frezen ook op de axiale speling vd nokkenas en kijk eens of de nokkenassen soepel in de kop draaien voor montage vd kleppen... vaak is een as minimaal krom...
Daar zeg je zoiets .. wie gaat daar nu vanuit?
woow de goede oude tyd... geen onderstel gekloot maar een mooie motor bouwen ;)
;)
== >> www.alfa90.nl << ==

Terug naar “Tuning onderwerpen”