Gebruikersavatar
Alfa90_Buttje
Full Member
Full Member
Berichten: 261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 14:53
Locatie: Friesland
Contacteer: Website

Koppakking heel houden bij tunen ..

di mei 03, 2005 10:03

Dat vraag ik mij nou al een poosje af .. :?

Ik heb van mijn 90 2 liter nu al een paar maal een koppakking lekgereden, maar de motor is verder helemaal standaard en ik trek wel eens door, maar zelden boven 6000rpm ... hoe houden die jongens de boel heel met hun afgedraaide koppen, turbo's, super chips en snelle nokkenassen e.d.? Hoog in toeren afremmen op de motor? Of vervangen zij ook 2x per jaar een koppakking?!?!?

Ik heb nu een gereviseerd blok in mijn 90 hangen met motronic zuigers welke een hogere compressie hebben, maar ergens knijp ik hem als ik straks weer eens lekker ga sporten .. dan doe ik toch niets geks? :?:
== >> www.alfa90.nl << ==

Gebruikersavatar
GTV
Guru
Guru
Berichten: 1482
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:43
Locatie: Stein/Elsloo

RE: Koppakking heel houden bij tunen ..

di mei 03, 2005 11:31

Afbeelding (zie koppakking) of je laat een stalen maken.

Gebruikersavatar
Alfa90_Buttje
Full Member
Full Member
Berichten: 261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 14:53
Locatie: Friesland
Contacteer: Website

RE: Koppakking heel houden bij tunen ..

di mei 03, 2005 12:55

Gaaf, dus een losse stalen ring? :)

Kun je er meer over vertellen? Fabrikant, leverancier, prijzen, modellen!?

Rijden jullie hier ook mee rond?
== >> www.alfa90.nl << ==

Gebruikersavatar
GTV
Guru
Guru
Berichten: 1482
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:43
Locatie: Stein/Elsloo

RE: Koppakking heel houden bij tunen ..

di mei 03, 2005 13:47


Gebruikersavatar
Bartman
Guru
Guru
Berichten: 1138
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 11:45
Locatie: Vorden

RE: Koppakking heel houden bij tunen ..

di mei 03, 2005 13:51

Gewoon een goede koppakking kopen en goed monteren. Dus de aanhaalmomenten en stappen respecteren.

De 2-liter Nord-blokken uit de Trofeo gaan zomaar een seizoen of langer mee zonder dat de koppakking tussentijds lek raakt.

Goede koppakking is van reintz of spesso.

Kijk eens naar de koelkanelen, wellicht zit er iets verstopt waardoor de koppakking het op een bepaald punt te zwaar te verduren krijgt. Of wellicht is je kop niet vlak.

HC-zuigers en een paar van die nokkenassen kan zo'n motor gemakkelijk aan. Echt waar.

Gebruikersavatar
Alfa90_Buttje
Full Member
Full Member
Berichten: 261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 14:53
Locatie: Friesland
Contacteer: Website

Re: RE: Koppakking heel houden bij tunen ..

di mei 03, 2005 15:29

Afbeelding @ Bartman
Gewoon een goede koppakking kopen en goed monteren. Dus de aanhaalmomenten en stappen respecteren.
We doen het precies volgens het boekje, dus eerst kruislings op 50Nm en daarna kruislings op 90Nm? Of 120Nm? 'k weet de waarde niet uit mijn hoofd.
De 2-liter Nord-blokken uit de Trofeo gaan zomaar een seizoen of langer mee zonder dat de koppakking tussentijds lek raakt.
Dat wilde ik zeggen! En welke gebruiken hun?
Goede koppakking is van reintz of spesso.
Gebruiken ze dees in de trofeo?

Noem nog eens een bekend merk ... ik heb de mijne nu al een paar maal bij Arese gekocht.
Kijk eens naar de koelkanelen, wellicht zit er iets verstopt waardoor de koppakking het op een bepaald punt te zwaar te verduren krijgt. Of wellicht is je kop niet vlak.
Kijk, ik had een blok met 350.000km op de teller .. dus mjah, daar mankeerde wel eens iets aan. Ik heb nu een fris blok in de 90 gelepeld ... en de kop is volledig gecontroleerd, gereinigd en afgeperst.
HC-zuigers en een paar van die nokkenassen kan zo'n motor gemakkelijk aan. Echt waar.
Gelukkig maar :wink:

Ben trouwens zo'n beetje door de einddempers heen .. heb je nog meer liggen!? :lol:
== >> www.alfa90.nl << ==

Gebruikersavatar
kai
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 808
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 04:19
Locatie: Kloosterburen, Gr
Contacteer: Website

RE: Koppakking heel houden bij tunen ..

di mei 03, 2005 15:45

Ik heb nog wel een koperen koppakking liggen....

164 Q4

Re: Koppakking heel houden bij tunen ..

di mei 03, 2005 17:06

Dat vraag ik mij nou al een poosje af .. :?

Ik heb van mijn 90 2 liter nu al een paar maal een koppakking lekgereden, maar de motor is verder helemaal standaard en ik trek wel eens door, maar zelden boven 6000rpm ... hoe houden die jongens de boel heel met hun afgedraaide koppen, turbo's, super chips en snelle nokkenassen e.d.? Hoog in toeren afremmen op de motor? Of vervangen zij ook 2x per jaar een koppakking?!?!?

Ik heb nu een gereviseerd blok in mijn 90 hangen met motronic zuigers welke een hogere compressie hebben, maar ergens knijp ik hem als ik straks weer eens lekker ga sporten .. dan doe ik toch niets geks? :?:
Je kop/blok is toch wel volledig vlak hé? En steken de bussen ook volgens de specificatie uit? Voor de rest altijd in meerdere stappen je kop in de goede volgorde los- en vastdraaien en het schroefdraad licht in-olieën. Na 1000km de kopmoeren nog even opnieuw aanhalen en dan moet er toch weinig mis kunnen gaan.

Nog even een heeeel bekend merk: Elring (klinger)

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8018
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

RE: Koppakking heel houden bij tunen ..

di mei 03, 2005 17:26

@Klaas; gewoon die lpg installatie eruit man...! Ding wordt gewoon veel te heet..!! :wink:
Grtz, fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Andretti Molletti

RE: Koppakking heel houden bij tunen ..

di mei 03, 2005 18:31

Diagnostiseer de defecte koppaking maar eens!!
Daarnaast is beginnen met 50 Nm veels te veel!!!
stapjes van 15-20 Nm en dan einigen op 90-92 Nm...


Klopt je LIDL sleutel wel??? :wink:

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

Re: RE: Koppakking heel houden bij tunen ..

di mei 03, 2005 20:55

Diagnostiseer de defecte koppaking maar eens!!
Daarnaast is beginnen met 50 Nm veels te veel!!!
stapjes van 15-20 Nm en dan einigen op 90-92 Nm...
inderdaad, volgens deze Andretti-methode heb ik het bij mijn 2 liter blok ook gedaan. met dit blok draaide ik max. 8000 toeren en die koppakking bleef hartstikke goed. (koppakking was van het merk Goetze)

ik vermoed dat er iets anders aan de hand is waardoor je koppakking ploft.
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Gebruikersavatar
Alfa90_Buttje
Full Member
Full Member
Berichten: 261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 14:53
Locatie: Friesland
Contacteer: Website

Re: RE: Koppakking heel houden bij tunen ..

di mei 03, 2005 21:40

@Klaas; gewoon die lpg installatie eruit man...! Ding wordt gewoon veel te heet..!! :wink:
Grtz, fRank
wOEi .. Mag ik dan jouw rekeningnummer voor al die benzine rekeningen @40.000km per jaar en een verbruik rond de 1 op 8 !?!!? :D

(iets van 6.400 euro per jaar slechts .. )

Diagnostiseer de defecte koppaking maar eens!!
Daarnaast is beginnen met 50 Nm veels te veel!!!
stapjes van 15-20 Nm en dan einigen op 90-92 Nm...
We doen het in een aantal stappen inderdaad .. maar ik weet zo niet hoeveel .. m'n broer draait ze meestal aan terwijl ik hem sta aan te moedigen :lol:
Klopt je LIDL sleutel wel??? :wink:
Ik wil morgen wel ff kijken welk merk het is hoor ... 't is iig geen Lidl ;)
Diagnostiseer de defecte koppaking maar eens!!
Daarnaast is beginnen met 50 Nm veels te veel!!!
stapjes van 15-20 Nm en dan einigen op 90-92 Nm...
inderdaad, volgens deze Andretti-methode heb ik het bij mijn 2 liter blok ook gedaan. met dit blok draaide ik max. 8000 toeren en die koppakking bleef hartstikke goed. (koppakking was van het merk Goetze)
Mjah .. dat kon hem wel eens wezen jah, Goetze ...

Hierzo een foto van het ding .. herkent iemand hem?

Afbeelding
ik vermoed dat er iets anders aan de hand is waardoor je koppakking ploft.
Och .. een blok met 350.000km welke al een paar maal van zijn kop ontdaan was, dus de bussen zullen wel wat te diep gezeten hebben en wat al niet meer ..

We hebben nu een fris blok dus het zal nu vast beter gaan! :)
== >> www.alfa90.nl << ==

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: Koppakking heel houden bij tunen ..

di mei 03, 2005 23:48

Met Goetze en HC zuigers : No problem.. Zal idd ergens anders aan liggen... :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

RE: Koppakking heel houden bij tunen ..

wo mei 04, 2005 07:14

dat is inderdaad een Goetze pakking die je daar hebt.
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Terug naar “Tuning onderwerpen”