speedyalfa

Motor vervangen door een grotere cilinderinhoud.

ma apr 11, 2005 21:50

Een van de makkelijkste manieren voor meer vermogen als je een 1300 of 1600 in je bertone, giulia of spider hebt liggen is de motor te vervangen door een grotere. Door een 1750 of een 2000. :D Dit kom je regelmatig tegen. Maar wat past nu op wat?
#-o

Motoren
Volgens mij zijn er de volgende typen: 1300, 1600, 1750, 2000 (en TS)

Versnellingsbak
Ik me laten vertellen dat de versnellingsbakken allemaal identiek zijn. Alleen is de bediening van de koppeling bij de staande pedalen mechanisch. En bij hangende pedalen hydrolisch.

Achteras
Hier komen verschillende overbrengingen voor die ieder zijn afgestemd op de cilinderinhoud. De 2000 differentielen zijn (allemaal?) voorzien van een sperdiff.

Ik ben op zoek naar een Giulia met een goede carosserie. Regelmatig zijn dit 1300 motoren. Wie kan mij helpen er achter te komen wat er mogelijk is? :? Passen alle motoren zonder modificatie op alle versnellingsbakken? Past een 2000 uit een type met hangende pedalen op een versnellingsbak met staande pedalen etc.?? Wie werpt er licht in de duisternis?? 8)

:?: [/b]

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

RE: Motor vervangen door een grotere cilinderinhoud.

ma apr 11, 2005 22:01

@Speedyalfa:

Welkom hier:
Gebruik even de search functie en kijk ook onder het kopje 105 tuning en 1750 of 2000 topic.
1750 en 2000 pas allebeide en zellfs een 2.0 TS is mogelijk, maar dat vereist een forsere inverstering.
Bedenk wel dat je bij een 1750 of 2000 ook het bijbehorende uitlaatspruitstuk nodig hebt en de voorpijp van de uitlaat dient iets te worden verlengd.

Van de bakken klopt dat, alleen de 1300 junior heeft een kortere 5.

2 liter assen zijn er MET en zonder sper.

Elke bak past op elk blok, maar met hangende pedalen heb je een hydraulisch bediende koppeling en heb je meer vrijheid qua drukgroepen. (diafragma)
Ik heb begrepen dat ombouwsets van staande, naar hangende pedalen echter schaars zijn. Ga dus gewoon voor een juul met hangende pedalen.

En een beetje licht voor je... :idea: :idea: :idea: :idea: :idea: :idea: :idea: :idea: :idea: :idea: :idea: :idea: :idea: Zo goed????
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

speedyalfa

wo apr 13, 2005 19:50

Guru, hiermee kan mijn zonnebril wel opzetten. 8)

Nee, alle gekheid op een stokje. Je leest veel over 105-modellen met een grotere motor. Ik kan natuurlijk op zoek gaan naar een juul die al klaar is, maar zelf doen vindt ik eigenlijk veel leuker. Vandaar mijn zoektocht naar info om te weten wat daar bij komt kijken. Bedankt voor je info. Ik begrijp dat een oude nord vrij makkelijk in te bouwen is in een juul met hangende pedalen. Een TS lijkt me een uitgebreidenere operatie.

Misschien zijn er mede-alfisiti die hun ervaringen hier willen verzamelen en delen??

sjoerdb
Full Member
Full Member

wo apr 13, 2005 19:57

wat ik wel gehoord heb tussen de 1750 en 2000, de 1750 zou een wat soepeler motor zijn dan de 2000. maar 2000 heeft weer meer pk's dus het is net wat je wil. op tuning is er eentje bezig met 1750 tuning. dus intressant om te lezen. hangend en liggend filter maakt niet uit en past allebei.
een berlina is de limo van de 70tiger jaren!

GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo

wo apr 27, 2005 22:36

Ik heb nog een Lancia 2.0 16v liggen misschien is dat iets :lol:
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

speedyalfa

za apr 30, 2005 12:16

GTVCorse, een andere motor dan een Nord inbouwen is een leuke uitdaging, maar ik hou het liever bij het originele type.

Op mijn zoektocht ben ik eens bij Giacomini Motorsport langs geweest. Ze hebben hun sporen verdiend in de Squadra Bianca en Alfa Trofeo en zijn hun koers wat aan het verleggen naar straatauto's. Ze wisten me het een en ander te vertellen. Bijvoorbeeld dat het gaatje dat in de krukas geboord moet worden goed gecentreerd moet zijn om onbalans te voorkomen. Dit is alleen nodig bij motoren die van een transaxle af komen. Maar het centreren kan eigenlijk alleen goed door de krukas uit te bouwen.... :?

Ze wisten me ook te vertellen dat de aandrijving van de toerenteller bij een transaxle electronisch is. Hierdoor mis je de aandrijving voor de toerenteller voor Giulia. De waterpomp met aandrijfas heb je dus van een originele motor van een Giulia nodig.

Ik heb daar een Giulia met een TS motor mogen aanschouwen en horen en dat klonk perfect. =D> Mijn ervaring, en blijkbaar van anderen, is dat 2 liters nogal wat rauw kunnen zijn. Met name in de hogere toeren. Het is me inmiddels duidelijk dat dit voor een groot gedeelte voorkomen kan worden door de motor goed op te bouwen. Ook weer een klusje, maar ja als je toch aan het hobbieen ben... O:)

Als ik dit zo allemaal hoor is lijkt het aantrekkelijk het blok maar gelijk goed onder handen te nemen voordat je hem in bouw. Je hebt hem er dan toch uit liggen. Ook weer een uitdaging om zo'n blok eens uit elkaar te halen. :roll:

vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za apr 30, 2005 15:34

je draaiende gedeelte is de basis. Dus alles goed uitwegen / balanceren.

Persoonlijk zou ik het blok laten lijnboren, en de drijfstangen laten grondboren. Kost even wat maar dan weet je zeker dat alles goed is. Dan heb je een basisblok wat alles aankan wat je er mee wilt doen. Zo`n blok loopt ook veel mooier. Eventueel het vliegwiel wat verlichten.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Giulia2000TS
Guru Duplice
Guru Duplice

Re: RE: Motor vervangen door een grotere cilinderinhoud.

zo mei 01, 2005 12:26

Mijn ervaring, en blijkbaar van anderen, is dat 2 liters nogal wat rauw kunnen zijn. Met name in de hogere toeren.

Mooi he! :biggrin:
Dirk - Giulia2000TS

Cavolo

wo jun 15, 2005 03:53

Aandachtpuntjes:

Je moet de verzekering eigenlijk wel even laten weten van je nieuwe motor.
Van 1.3 naar 2.1 geeft een vermogenstoename die bij de RDW voor herkeuring gebracht moet worden. (meer dan 35/40% vermogenstoename)
Veel mensen (inclusief Cavolo) doen dit niet, en eigenlijk zou je dan geen apk moeten krijgen. Je bent tevens eigenlijk niet verzekerd en bij een ernstig ongeval op hoge snelheid kan een technisch onderzoek je behoorlijk nekken.

Op zich een klein (en voor mij aanvaardbaar) risico, maar dat moet je voor jezelf natuurlijk wel even afwegen.

speedyalfa

wo jun 15, 2005 21:23

Cavolo,

Niet zo'n spectaculaire tip maar wel een hele waardevolle. Mocht het een keer fout gaan dan is het toch wel goed om te weten dat je Supertje er weer bij komt te staan zoals hij was.

bertone bartjû

zo aug 07, 2005 10:50

De techniek in mijn bertone is ongeveer idem als de Guillia.
Qua tuning voor jou is natuurlijk éérst de vraag wat heb je ervoor over :?:

Je kunt zover gaan als je zelf wil! Ik ken zelfs een 105 serie met een dikke alfa v6 motor erin. Dus sky is de limit. Of was het nou money :-k

Een 2 liter biedt naar mijn mening van alles het beste. Je kunt voldoende toeren maken, je hebt lekker wat koppel onderin ter beschikking en als je van een 1300 naar een 2 liter gaat is dat al een enorme winst!! :wink:

Verder als je een groter budget hebt of je bent héél handig dan is een twinspark een hele mooie optie omdat dit op zichzelf al een snel blok is.

Wel denk ik dat, als je een motor laat vervangen hang er dan gelijk een goede in die netjes gereviseerd is. En bij het reviseren kun je dan bedenken tot hoever je budget reikt om nog te tunen. Een standaard 2 liter Nord is immers ook best snel. :thumbs:

Voor het idee tuning van mijn motor met mijn toenmalige budget:
snelle nokkenassen (straatgebruik)
hoge compressie zuigers (10,5:1)
vliegwiel afgedraait
poorten kop bewerkt
K&N filters
(niet gebalanceerde motor, dat heeft naar mijn mening alleen echt winst op hoge toeren voor circuitgebruik).

Maar ik wil natuurlijk altijd nog meer........ :biggrin:

ciclista
Guru
Guru

zo aug 07, 2005 12:44

@speedyalfa, keertje langs rijden bij juultje in rijsbergen, kun je het zien en horen. (en staande pedalen kunnen ook hydraulisch zijn).
'74 2000GTV foto '69 1750GTV foto

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di aug 09, 2005 11:20

Als ik nu voor de keuze stond, zou ik de motor zeker balanceren. :o D.w.z. de zuigers en drijfstangen. Dit kun je -als je je er een beetje in verdiept hebt- namelijk zelf doen! :D
Bestel via www.oldtimermarkt.de het sonderheft 'tunen und optimieren' en je wordt een stuk wijzer! :idea:

Verder: kijk eens uit naar een 1750. Die zijn minder gewild dan een 2000, maar minstens zo goed! Een lekker toerenmotortje voor (veel) minder geld dan een 2000. :D
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

juultje
Guru
Guru

di aug 09, 2005 11:35

Verder: kijk eens uit naar een 1750. Die zijn minder gewild dan een 2000, maar minstens zo goed! Een lekker toerenmotortje voor (veel) minder geld dan een 2000

Ow: volgens mij een een 2 liter makkelijker te vinden dan een 1750 ?? Maar het is inderdaad een heerlijk motortje.

berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice

vr sep 23, 2005 02:25

alfetta of giulietta of 75 1.8 motor is eenvoudig te scoren en goedkoper dan een 2.0 , wel ombouwen natuurlijk, krukas boren maar dat is meet een 2.0 Alfetta motor tenslotte ook het geval.
Een latere 1.8 Nord is verder qua inhoud gelijk aan een breed carter 1750, hij heet alleen anders. en die blokken zijn geen ruk waard.
en in een super is een 1750 motor top!
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

Terug naar “Tuning onderwerpen”