Mobster

Intercooler 33 16v

ma mar 21, 2005 17:16

Ik post het hier maar even.

Heeft, er Iemand al een intercooler gemonteerd in een 33 ?
Waar kun ju'm kwijt, onder de radiator in de voorbumper of radiator verkleinen?

Ik hoor het graag.


Dank.

Gebruikersavatar
Super72
Member
Member
Berichten: 147
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 22:00

RE: Intercooler 33 16v

ma mar 21, 2005 21:38

Heb je een turbo(diesel) dan? If not, dan is het een zinloze modeficatie.
Als je de boom ziet voordat je hem raakt, heb je onderstuur. Hoor je hem alleen, dan heb je overstuur.

Gebruikersavatar
Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2916
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:58
Locatie: Utrecht

RE: Intercooler 33 16v

ma mar 21, 2005 22:09

Ik gok ;) een compressor...

Mobster

Re: RE: Intercooler 33 16v

ma mar 21, 2005 23:41

Ik gok ;) een compressor...
Goede gok 8)

Gebruikersavatar
Titus
Newbie
Newbie
Berichten: 33
Lid geworden op: vr jan 07, 2005 15:01

RE: Intercooler 33 16v

di mar 22, 2005 14:23

Mmmm compressor... lachu, man. Volgens mij zitten de aansluitpunten gewoon al op het blok, toch?
Hoe rijdt dat? 'Beetje vlot' iswaarschijnlijk een understatement... :lol:

Groeten!
Titus
(Oo=V=oO) & (O_v_O) & (oo-V-oo)

164 Q4

RE: Intercooler 33 16v

di mar 22, 2005 15:36

Als ik zo naar het frontje van een 33 kijk zie ik eigenlijk 2 plekken. Die in het midden in de bumper (maar dan zit hij wel voor je radiateur :? ). De andere plekken zijn in de zijkant van je bumper. Daar heb je roosters zitten en als je er geen mistlampen in zitten hebt dan kun je eventueel daar ook een trechtertje maken voor luchttoevoer.

Mobster

RE: Intercooler 33 16v

di mar 22, 2005 16:15

Er is plaats waar de airco normaal zit Dar kun je de compressor met aangepaste steunen makkelijk op bouten, alhouwel de compressor niet te lang mag zijn.


Forza vertelde me dat de krukas nogal licht was bij een 33, dus heb ik er eentje laten harden (Mamesta in Nederland bijv.).
Moest na harden wel opnieuw gebalanceerd en bijgeslepen worden,
Daarna alles ook laten coaten met een opgedampte coating van balzers (balnit Acrona AlCrN coating) het ganse binnenwerk (zuigerstangen, kleppen, nokkenstokken, zuigers zelf niet ) zjin trouwens zo gecoat. Het spul kan tegen 1100 graden, super slijtvast, momenteel de beste coating die beschikbaar is.

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5577
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: Intercooler 33 16v

di mar 22, 2005 17:21

als je een compressor hebt, heeft een intercooler toch geen zin??? Bij een turbo gaat de lucht door een bloedhete turbo heen, wordt daar dan dus opgewarmd. Maar een compressor gebruikt toch gewoon de buitenlucht, een intercooler zal dit dan toch niet extra koelen????????

Of heb ik het helemaal mis...???
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Mobster

RE: Intercooler 33 16v

di mar 22, 2005 17:36

Koude lucht die samengeperst wordt warmt op. (fietspomp)
De bedoeling is dan dat je de samengeperste lucht koelt met een intercooler
Een intercooler plaatsen voor de compressor heeft idd niet veel zin als je dat bedoelt.
:roll:

164 Q4

RE: Intercooler 33 16v

di mar 22, 2005 17:42

Het gaat er ook niet om dat die turbo nou zo heet is maar als je onder druk lucht in de motor pompt dan wordt die lucht daardoor verhit. Is een vervelende eigenschap maar dat is nou eenmaal zo. En een roots-type verhit de lucht nog net even wat meer als bijv. een schroefcompressor. En hete lucht in de motor kun je missen als kiespijn, vooral omdat je dan ook eerder last krijgt van detonatie wat je motor uiteindelijk kan gaan kosten.
En dan kun je nog kiezen voor een lucht/lucht intercooler en een water/lucht intercooler (die laatste maak ik voor de Q4). Je kunt dan ook nog voor extra koeling waterspray op de intercooler spuiten of nog beter; water direct IN de motor spuiten (dat laatste heb ik in de Nissan).

Mobster

RE: Intercooler 33 16v

wo mar 23, 2005 12:39

Zijkant van de bumper gaat niet, daar zitten de luchtaanvoerslangen.

Ik heb beslist, de intercooler komt voor de radiator....
Heb nu het stuk van de radiator waar de intercooler komt met een equivalent stuk karton en hij blijkt niet te warm te komen.

Andretti Molletti

RE: Intercooler 33 16v

wo mar 23, 2005 17:14

Hoe warm wordt je inlaatlucht dan??

Mobster

RE: Intercooler 33 16v

do mar 24, 2005 09:38

Dré, Ik heb tot nu toe getest in omstandigheden met buitenlucht van 3°
De max. temp die ik toen gemeten heb aan het collectorstuk was 45°

Nu is het reeds 20° buiten, dus als je stelt dat er ongeveer 42°C bijkomt, dan zou de lucht ongeveer een temperatuur hebben van 62 °C, en dat is dan nog met een grote poulie op de compressor. :wink:

Ik denkt dat ik maar eens zo'n 33 diesel van dichtbij ga bekijken...

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6834
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Intercooler 33 16v

do mar 24, 2005 11:20

Leuk project!

Als je nog op zoek bent naar de intercooler zou ik er eens van een bmw 320/330d bekijken, mooi langwerpig model.

Wat voor een soort compressor gebruik je? en met wat voor een laaddruk?

Ben benieuwd hoe dat loopt en hoe lang de bak het vol houdt.

Met een paar foto's maak je ons zeker blij!!!

Succes verder!
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Andretti Molletti

RE: Intercooler 33 16v

do mar 24, 2005 11:43

Dat is een temp die inderdaad wel wat lager kan, maar nog niet echt schrikbarend hoor...
Kun je niet beter water/alcohol injectie toepassen?? Dat scheelt weer vulverliezen ...

Terug naar “Tuning onderwerpen”