Mobster

RE: Intercooler 33 16v

do mar 24, 2005 15:07

Dré, water injectie zou idd een optie zijn, maar ga toch liever voor de intercooler(eventueel met waterinjectie)


Mijn motor wil ik op ongeveer 200 Pk afstellen, en ik verwacht dat die bijna even lang meegaat als een standaard motor, van de versnellingsbak weet ik het nog zo niet.

Hier enkele foto's van een kerel die met een turbo werkt en een intercooler:

http://www.alfabbs.fi/album_pic.php?pic_id=1637http://www.alfabbs.fi/album_pic.php?pic_id=2376

Persoonlijk vind ik het jammer om de uitlaat zo te wijzigen.

Andretti Molletti

RE: Intercooler 33 16v

do mar 24, 2005 15:39

Dat van die uitlaat kan bijna niet anders, of je moet je turbo erg laag gaan hangen...
De intercooler zit daar wel goed alleen de wastegateslangetjes zonder doorvoertule??

Ik wil wel eens een foto van jouw setup zien!
Bedoel je 200 pk uit een 1700??
Dat gaat echt korter mee hoor, kijk maar eens naar je koppeltoename... je drijfstangen worden extreem belast... Shotpeenen die dingen!

kben benieuwd...FOTO!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

:lol:

164 Q4

RE: Intercooler 33 16v

do mar 24, 2005 16:06

Ik denk dat jou setup met eaton ook aangenamer zal rijden als die daarboven met z'n enkele turbo. Lekkere vlechtwerk van buizen ook.
Hoe heb je hem trouwens zitten, in met midden op het blok en met de uitgang naar boven?

Mobster

RE: Intercooler 33 16v

do mar 24, 2005 16:42

Dré, drijfstangen zijn geshotpeened.

K'zou er wel een foto willen opzetten, maar ik ben nu nog in België en deze project auto staat in Frankrijk, zodra ik terug thuis ben krijg ju'm... :mrgreen:

@164 Q4: t'is geen eaton, maar een opcon autorotor, hij zit links waar normaal de airco zit. Uitlaat is idd naar boven, ongeveer identiek als een eaton denk ik, maar ik moet alles eens grondig herdenken, misschien steek ik um wel rechts waar het luchtfilter zat...

Andretti Molletti

RE: Intercooler 33 16v

do mar 24, 2005 17:02

Als je je compressor gaat verzetten is midden op het blok wel het meest voor de hand liggende....

Mobster

RE: Intercooler 33 16v

do mar 24, 2005 17:16

Dan moet ik de alternator verplaatsen, en zitten de gasklepbedieningsstangen, en waarschijnlijk ook thermostaat in de weg. In ieder geval moet er een extra spanrolletje op de riem komen..

Andretti Molletti

RE: Intercooler 33 16v

do mar 24, 2005 17:21

Als je met intercooler gaat werken is dat in het midden plaatsen minder belangrijk hoor...
In het midden is mooi als je direct vd compressor naar de inlaten gaat...

164 Q4

Re: RE: Intercooler 33 16v

do mar 24, 2005 18:13

In het midden is mooi als je direct vd compressor naar de inlaten gaat...
Dat had ik namelijk ook gedacht en ik geloof dat de ruimte het dan ook nog wel toelaat om er nog een water/lucht intercooler op te schroeven. Waar je dan je intercooler radiateurtje laat is dan niet zo'n probleem meer (kwa slangen bedoel ik).

Zo'n autorotor is dat een schroefcompressor of ook gewoon roots?

Mobster

Re: RE: Intercooler 33 16v

do mar 24, 2005 20:27

Zo'n autorotor is dat een schroefcompressor of ook gewoon roots?

Das ook een schroefcompressor.

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6832
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Intercooler 33 16v

wo mar 30, 2005 11:18

Wat 200 pk met het blok gaat doen is lastig te voorspellen. Het is echter het koppel wat problemen gaat opleveren met de versnellingsbak en de koppeling. :lol:

Nick Humphrey in Engeland maakt al enkele jaren speciale sterkere prise-assen (ingaande as) voor de boxer-versnellingsbak. Dit omdat de originele schijnen te breken. Deze sterkere assen zijn voorzien van Ford splines zodat er een Ford koppelingsplaat gebruikt moet worden. Tevens levert hij ook speciale koppelingen, rechte vertanding-sets e.d.

Zelf ben ik eens bezig geweest met een 33 16v turbo maar ben er mee gestopt omdat het aanpassen van de bak zo gruwelijk duur zou worden en dat had ik er niet voor over. Het blok hadden we relatief goedkoop op kunnen bouwen met voorhanden zijnde onderdelen maar voor de bak hadden we alles moeten kopen en dat was iets te veel van het goede.

Een compressor vind ik echter wel een mooi idee, je hebt namelijk een veel gelijkmatiger opbouw van koppel. Als je geluk hebt overleeft de bak dat wel. Ik zou echter wel een bak van een 145/146 aanpassen om te gebruiken,deze hebben een veel sterker huis.

Een Eaton is trouwens een Roots compressor.

Succes!
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

164 Q4

Re: RE: Intercooler 33 16v

wo mar 30, 2005 14:36

Een Eaton is trouwens een Roots compressor.
Wisten we, maar hij heeft een schroefcompressor, dus net even een beetje anders.

Rees Cees

RE: Intercooler 33 16v

wo mar 30, 2005 14:54

200pk? ik ben ook al even met 33 16v motoren bezig en voorspel ondanks al de genomen (voorzorg)maatregelen dat het blok een kort leven heeft.

Met DTA en een kompleet revisie blok (incl balanceren en andere zuigers) max 180 pk
Met carb's en gereviseerd max 175pk

Opgevoerde boxers 16v gaan niet lang mee in de duitse Trofeo rijden er sudjes met 210 pk en die hebben in de tijdtraining al problemen om daarna nog één race te kunnen rijden.

Denk ook nog even aan de smeering van de krukas en het carter, je zakt zo door de oliefilm van de drijfstangen heen!!!

Succes er mee.

Terug naar “Tuning onderwerpen”