Wat 200 pk met het blok gaat doen is lastig te voorspellen. Het is echter het koppel wat problemen gaat opleveren met de versnellingsbak en de koppeling.
Nick Humphrey in Engeland maakt al enkele jaren speciale sterkere prise-assen (ingaande as) voor de boxer-versnellingsbak. Dit omdat de originele schijnen te breken. Deze sterkere assen zijn voorzien van Ford splines zodat er een Ford koppelingsplaat gebruikt moet worden. Tevens levert hij ook speciale koppelingen, rechte vertanding-sets e.d.
Zelf ben ik eens bezig geweest met een 33 16v turbo maar ben er mee gestopt omdat het aanpassen van de bak zo gruwelijk duur zou worden en dat had ik er niet voor over. Het blok hadden we relatief goedkoop op kunnen bouwen met voorhanden zijnde onderdelen maar voor de bak hadden we alles moeten kopen en dat was iets te veel van het goede.
Een compressor vind ik echter wel een mooi idee, je hebt namelijk een veel gelijkmatiger opbouw van koppel. Als je geluk hebt overleeft de bak dat wel. Ik zou echter wel een bak van een 145/146 aanpassen om te gebruiken,deze hebben een veel sterker huis.
Een Eaton is trouwens een Roots compressor.
Succes!
"kan niet" ligt op het kerkhof....
Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.