Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: RE: Watergekoelde schijfremmen

ma okt 30, 2006 22:19

Effe seriues, het werkt wel hoor!!!

(Audi hat op de oer Quattro zoiets ;) )

pak een injectiespuit van 50cc en kijk hoe snel je die leeg kan spuiten, dat is realistischer ;)
Ik heb zojuist een 30cc spuit leeggespoten, ik schat 1,5 sec. No problem, maar zal dat pompje vande koplampsproeier (is die echt anders, dan die van de voor de ruit, of wordt de hogere druk gehaald door de nozzle?) dezelfde capaciteiet hebben?
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3274
Lid geworden op: vr dec 23, 2005 16:58

RE: Watergekoelde schijfremmen

ma okt 30, 2006 22:21

Als je 50 cc weg kan krijgen in 10-15 seconden is dat voldoende ( Hoe langzamer hoe beter).
Dan kijg je op Zandvoort pas weer de volgende bocht waarbij je zoveel snelheid hebt opgebouwd dat je hard moet kunnen remmen.
Op de Nurbergring heb je zelfs nog meer tijd. En ik wil het best proberen op de 75. Wat kan er stuk gaan :?:

Andretti Molletti

Re: RE: Watergekoelde schijfremmen

ma okt 30, 2006 22:22

Effe seriues, het werkt wel hoor!!!

(Audi hat op de oer Quattro zoiets ;) )

pak een injectiespuit van 50cc en kijk hoe snel je die leeg kan spuiten, dat is realistischer ;)
Ik heb zojuist een 30cc spuit leeggespoten, ik schat 1,5 sec. No problem, maar zal dat pompje vande koplampsproeier (is die echt anders, dan die van de voor de ruit, of wordt de hogere druk gehaald door de nozzle?) dezelfde capaciteiet hebben?
Dat is een hogedrukspuit en kan behoorlijk wat water verspuiten!!
Test het maar eens, mogelijk ook een leuke voor de turbojongens alhier... waterinjectie lowbudget ;)

Gebruikersavatar
dibro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5251
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:08
Locatie: Venlo
Contacteer: Website

RE: Watergekoelde schijfremmen

ma okt 30, 2006 22:22

Hm, ik kan me herinneren dat ik dat tankje vroeger weleens gevuld heb met een mengsel van afwasmiddel & water :wink:

Maar serieus: als Audi daar 20 jaar geleden al mee ge-experimenteerd heeft en tegenwoordig gebruikt niemand het meer...
Het lijkt mij zo'n druppel op een gloeiende plaat.
It's not easy, being green (kermit)

Rees-Cees

RE: Watergekoelde schijfremmen

ma okt 30, 2006 22:24

ze hebben het een tijdje in de DTM gedaan tijdens pitstops meen ik me te herinneren.

En zoals Dré al schreef in de truck racerij (nee nee nee geen SW's :wink: )

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: RE: Watergekoelde schijfremmen

ma okt 30, 2006 22:26

Als je 50 cc weg kan krijgen in 10-15 seconden is dat voldoende ( Hoe langzamer hoe beter).
Dan kijg je op Zandvoort pas weer de volgende bocht waarbij je zoveel snelheid hebt opgebouwd dat je hard moet kunnen remmen.
Op de Nurbergring heb je zelfs nog meer tijd. En ik wil het best proberen op de 75. Wat kan er stuk gaan :?:
10-15 sec en op de ring zelfs meer..............vergeet je even, dat je ook nog moet sturen en schakelen en zo?
Aha :idea: tipschakelaar met tijdschakeling! Die kun je dan weer van de binnenverlichting gebruiken! :biggrin:
Regel je het even, ga ik wel mee testen. 8)
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
dibro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5251
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:08
Locatie: Venlo
Contacteer: Website

RE: Watergekoelde schijfremmen

ma okt 30, 2006 22:26

Is er niets dat betere eigenschappen heeft dan water voor deze toepassing?
It's not easy, being green (kermit)

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3274
Lid geworden op: vr dec 23, 2005 16:58

Re: RE: Watergekoelde schijfremmen

ma okt 30, 2006 22:29

Is er niets dat betere eigenschappen heeft dan water voor deze toepassing?
Nee, water is ongevaarlijk, onbrandbaar en de verdampingswarmte is hoog.
Kun je niet verbeteren met een goedje op omgevingstemperatuur.

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: RE: Watergekoelde schijfremmen

ma okt 30, 2006 22:30

Is er niets dat betere eigenschappen heeft dan water voor deze toepassing?
Is dat niet stikstof of zo? Vergeef me als ik het fout heb, ik bedoel dus van zo'n spuitbusje, waarmee je haden bevriezen zeg maar. :roll:
Laatst gewijzigd door Alessandro op ma okt 30, 2006 22:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Rees-Cees

Re: RE: Watergekoelde schijfremmen

ma okt 30, 2006 22:30

Is er niets dat betere eigenschappen heeft dan water voor deze toepassing?
Remmenreiniger :wink:

Gebruikersavatar
dibro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5251
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:08
Locatie: Venlo
Contacteer: Website

Re: RE: Watergekoelde schijfremmen

ma okt 30, 2006 22:30

Is er niets dat betere eigenschappen heeft dan water voor deze toepassing?
Is dat niet stikstof of zo? Vergeef me asl ik het fout heb, ik bedoel dus van zo'n spuitbusje, waarmee je haden bevriezen zeg maar. :roll:
Thermoshock, weetjenogwel? :wink:
It's not easy, being green (kermit)

Rees-Cees

Re: RE: Watergekoelde schijfremmen

ma okt 30, 2006 22:31

Is er niets dat betere eigenschappen heeft dan water voor deze toepassing?
Is dat niet stikstof of zo? Vergeef me asl ik het fout heb, ik bedoel dus van zo'n spuitbusje, waarmee je haden bevriezen zeg maar. :roll:
Thermoshock, weetjenogwel? :wink:
Quick freeze

Andretti Molletti

Re: RE: Watergekoelde schijfremmen

ma okt 30, 2006 22:34

Wat kan er stuk gaan :?:
Het is een soort gietijzer (je schijf) en in extreme gevallen scheurt of springt i uit elkaar ...
Nevelen onder hoge druk is een absolute must, zoniet dan koel je met je straaltje te plaatselijk en is het zo uit met de pret.
Juist achter geeft het icm de homokineten wel een mogelijkheid de boel heel te houden!!
Indien je alle risico wil uitsluiten nevel je het op de homokineet vd bakzijde.

Wat je trouwens doet is je schijf koelen en daar zitten de problemen eigenlijk niet. De echte problemen zitten in de blok en klauw/vloeistof.
ik denk dat je bij die plastieke bak van jou, die uit cars komt ;) het beste je hoofdremcilinder ook wat kan koelen. Bij de SZ is het koken van je remvloeistof het ergste probleem.
Begin eens met luchtkoeling op je schijven en je leidingen te isoleren met alu-tape....

BTW het koelen van de Audi had nog een heel andere reden; zoals de turbodiehardrijders weten bouw je turbodruk op met een belastte motor. Door nu te remmen en gas te geven belast je je motor en bouw je druk op...op het moment van gas los schiet de auto er als een raket vandoor.. maar dat veroorzaakt natuurlijk enorme hitte in je schijven/remmen... daarom had de Audi dit systeem.. puur voor de homologatie en dus toepassing in de rallywereld. Extreem dus...

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: RE: Watergekoelde schijfremmen

ma okt 30, 2006 22:38

Wat je trouwens doet is je schijf koelen en daar zitten de problemen eigenlijk niet. De echte problemen zitten in de blok en klauw/vloeistof.
ik denk dat je bij die plastieke bak van jou, die uit cars komt ;) het beste je hoofdremcilinder ook wat kan koelen. Bij de SZ is het koken van je remvloeistof het ergste probleem.
Remklauwen koelen? Al dan niet met water. :idea: :?:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3274
Lid geworden op: vr dec 23, 2005 16:58

RE: Watergekoelde schijfremmen

ma okt 30, 2006 22:48

@ Andretti: Inderdaad heb ik andere plannen voor Plastic Fantastic. Precies wat jij hierboven hebt beschreven gaat gebeuren. Ook met aanvoerbuizen voor koellucht e.d. De hoofdremcylinder ga ik afschermen van de uitlaatspruitstuk. Daar komt geen water!
Weet je dat mijn voorste velgen één zo heet werden dat de emblemen eruit vielen. En niet alleen bij mij! Bij alle SZ/RZ rijders die flink aan het rijden waren. Daarom heb ik bij SS 2006 de uitloopronde mijn rempedaal niet meer aangeraakt. Dat scheelde enorm.

Ik zoek een snelle en goedkope oplossing voor de Imola. Deze was na een half rondje NBR al uitgeteld terwijl er net nieuwe blokken en verse remolie in zat (standaard spul dat wel). Ik wil wel raceremolie, stalen remleidingen en race remblokken op de 75 zetten maar ik ga hier de portemonnee niet op trekken voor geventileerde schijven en andere klauwen. ZO lang leeft ie ook niet meer hoor.
Maar je hebt gelijk zonder vernevelen gaat het niet. Even wat verzinnen.

@andere, Stikstof en remmenreiniger voelen koel aan omdat ze onder lage (remmenreiniger in een spuitbus) tot zeer hoge (stikstof) druk zijjn opgeslagen. Zodra je deze vloeistoffen uit de fles laat lopen verdampen ze en daarom koelt de omgeving af. Wet van Boyle Gay Lussac.
Maar ik moet toegeven met remmenreinigen hoef je daarna je schijfjes niet meer te poetsen.
Water verdampt pas boven de 100 grd c bij omgevingsdruk.
Laatst gewijzigd door Alfa-Corazon op ma okt 30, 2006 22:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Tuning onderwerpen”