Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3274
Lid geworden op: vr dec 23, 2005 16:58

Watergekoelde schijfremmen

ma okt 30, 2006 18:58

Dit is een gedachtespinsel van mij en is gebaseerd op een truckje van 20 jaar geleden. Toen wilde een F1 team dit ook proberen. Is toen door de FIA afgekeurd.
Het betreft hier een puur theoretische benadering en is hoogstwaarschijnlijk verboden op het circuit.

Omdat de schijven op het circuit erg heet worden moet je ze koelen.
Ik heb inmiddels twee keer de ervaring gehad geen remvertraging meer te hebben door te hete schijven/blokken/remolie.

Nu is het heel eenvoudig om je schijven van waterkoeling te voorzien.
Reinig je ruitenvloeistof reservoir en vul deze met water.
Verplaats je ruitenvloeistof nozzles van je parafan (75) naar een plaats voor je schijven.
Verwijder je ruitenwisserarmen.
Voilà le frein de disque a refroidi d'eau.
Te gebruiken na het aanremmen van een bocht, het liefst op een recht stuk.

Nu kunnen volgens mij de volgende complicaties optreden:
-Thermoshock
-Water op het circuit
-Verblindende dampwolken

Thermoshock
Ik weet niet of dit een echt probleem is omdat je ook in de regen rijdt en door plassen.
Je kunt een andere nozzle eropzetten welke meer als een verstuiver werkt, die de koeling wat meer verdeelt.

Water op het circuit
Ook dit hoeft geen probleem te zijn als al het water verdampt. Verdampt het niet, dan kun je natte plekken op het circuit krijgen. Op de nurbergring met motorfietesen kan dit dodelijk zijn.
Maar hoeveel water komt er op de grond als je tijdens een ritje op het circuit even je ruiten reiningt met je sproeiers.

Verblindende dampwolken
Hoeveel damp zal er ontstaat? Net zoveel als je water op de schijven sproeit. Tenminste als alles verdampt.

Is hier ooit iemand mee bezig geweest? Behalve het F1 team van 20 jaar geleden?
Is dit een oliedom of geniaal?

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Watergekoelde schijfremmen

ma okt 30, 2006 19:31

Water op de baan lijkt me te verwaarlozen, dat wordt immers flink verspreid. Of ga je stoppen? :wink:
dampwolken weet ik niet, hangt natuurlijk erg af van de hoevelheid water. Persoonlijk denk ik dat de capaciteit van je ruitenpompje daar veel te klein voor is..............trouwens: in de vrachtwagenracerij komt het wel voor! En daar geeft het maar heel kortstondig een klein wolkje, dus ook dat is geen probleem............het water op de baan dus ook niet, lijkt me, net als thermochock.

Het enigste mogelijke gevaar wat ik zie: water tussen schijf en blokken, als je terstond toch moet remmen. aan de ander kant, denk ik dat de temp. zo hoog zal zijn, dat het neit speelt, want verdampt gelijk. :?

Leuk idee trouwens: is lowbudget te proberen :idea: , tenzij...........het dramatisch afloopt natuurlijk. :shock:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3034
Lid geworden op: ma feb 06, 2006 19:46
Locatie: Bourgondistan

Re: Watergekoelde schijfremmen

ma okt 30, 2006 19:43

Water op het circuit
Ook dit hoeft geen probleem te zijn als al het water verdampt.
Ik laat ook water achter op het circuit, echter van de intercooler sproeiers. Ik heb er nog nooit last mee gehad op het circuit.
Hooguit opmerkingen...".. je lekt koelvloeistof...", wijzende en smoesende mensen en het levert vreemde gezichten op tijdens het tanken bij het toiletgebouw :mrgreen: Op de baan zie je niets anders als "streepjes" water en als je achter me rijd zou je klein beetje last kunnen hebben van wat spray, als of je op een nat wegdek rijd.

on topic, kan me niet voorstellen dat het versnelt afkoelen bevoordelijk is voor de remschijven.

Groetjes,
Marc
Alfa Brera Skywindow 2.2 JTS
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

Gebruikersavatar
kees artc6
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3916
Lid geworden op: di dec 28, 2004 16:38
Locatie: Leidschendam

RE: Watergekoelde schijfremmen

ma okt 30, 2006 20:12

Gaat het spul door warmtewisseling niet kromtrekken of scheuren ? :?:
SCARB redacteur: Het Alfahart spreekt
159 3.2 V6 Q4
GTV 2000 van 1982
147 1.6

Afbeelding

Andretti Molletti

RE: Watergekoelde schijfremmen

ma okt 30, 2006 20:13

In de truckracerij idd een bekend fenomeen.
Maar op personenauto's een zeldzaamheid. Daar is een reden voor: gewicht!!
Luchtkoelen werkt ook zeer goed dus probeer dat eerst eens.Daarnaast is jouw probleem een constructief probleem. van beide gebakjes ( :lol: ) staan de originele remmen niet zo bijster bekend.
Los dat eerst op en je zult zien dat waterkoeling geen wens meer is ;)

Indien toch waterkoeling:
Watersporen en dampwolken zijn verwaarloosbaar (of je moet litersssssss gaan sproeien)
Thermoshock: Spuit altijd op de naaf aan de binnenzijde zodat de waternevel naar buiten geslingerd wordt en optimaal je schijf en naaf koelt (eigenlijk alleen leuk met geventileerde schijven)
Het water moet je onder hoge druk vernevelen zodat de thermoshock geminimaliseerd wordt. Gebruik dus de hogedrukpomp van de koplampsproeiers oid.

En rekenen is je hobby dussss... als je 50cc water van 20 graden op een 300 graden schijf spuit van 5 kilo? ijzer hoeveel energie neem je dan af met een 100% rendement?
Of: hoeveel water heb je nodig om 50 graden te zakken?? Geen idee maar volgens mij veel... en dat is gewicht wat je schijven belast ;)


Bij trucks speelt dat minder.. verhoudingsgewijs zwaar en de remmen kunnen domweg niet groot genoeg gemaakt worden in die zielige 24inch velgjes ;)

oja ik citeer de geschiedenis :

With this in mind, the FOCA teams showed up at the 1982 Brazilian Grand Prix with water-cooled brakes. The cars were also fitted with large water tanks, which the teams claimed were to hold the water needed to cool the brakes. In reality, the water in the tanks wasn’t used for cooling the brakes at all, but was instead sprayed out of the car in the early laps of the race. This resulted in the cars running most of the race significantly under the mandated minimum weight limit. However, after the race the teams refilled the tanks before the cars were weighed, since the cars were supposed to be weighed with all coolants and lubricants on board, and the water was supposed to be a coolant.
Laatst gewijzigd door Andretti Molletti op ma okt 30, 2006 20:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
kees artc6
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3916
Lid geworden op: di dec 28, 2004 16:38
Locatie: Leidschendam

RE: Watergekoelde schijfremmen

ma okt 30, 2006 20:18

Moraal van het verhaal: Zandvoort op als het regent is het best 8)
SCARB redacteur: Het Alfahart spreekt
159 3.2 V6 Q4
GTV 2000 van 1982
147 1.6

Afbeelding

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3274
Lid geworden op: vr dec 23, 2005 16:58

Re: RE: Watergekoelde schijfremmen

ma okt 30, 2006 20:44

En rekenen is je hobby dussss... als je 50cc water van 20 graden op een 300 graden schijf spuit van 5 kilo? ijzer hoeveel energie neem je dan af met een 100% rendement?
Of: hoeveel water heb je nodig om 50 graden te zakken?? Geen idee maar volgens mij veel... en dat is gewicht wat je schijven belast ;)
Daar gaat ie:
Algemeen
Naam IJzer
Symbool Fe
Fysische eigenschappen
Dichtheid (kg•m-3) 7860
Hardheid (Mohs) 4,0
Smeltpunt (K) 1808
Specifieke warmte (J•kg-1•K-1) 440
Elektrische weerstand (μΩcm) 9,71
Warmtegeleiding (W•m-1•K-1) 80,2

SPw=440 [J/(kg.K)]

5 kilo dus per graad verhoging of verlaging is nodig:
440x5= 2200 J
50 cc water 20 grd C = 293 K.

Water
De verdampingswarmte van water bedraagt 2258 kJ/kg.
Vergeleken met het verwarmen van water kost het verdampen veel energie, meer dan 500 maal zo veel als om het één graad te verwarmen, dus meer dan 5 maal zoveel als om het van smelt- tot kooktemperatuur te verwarmen.

1000 cc = 1 liter = 1 kg
50 cc = 0,05 liter = 0,05 kg
Verdampingswarmte = 2258x0,05=112,9KJ + ongeveer 1/4-de om het te verwarmen van 25 naar 100 graden = 141,125 KJ = 141125 J
141125/2200 = 65 graden afkoeling bij 100 % rendement.
Oftewel van 300 graden Celsius naar 235 graden Celsius.

Even snel berekend, dus kan een foutje inzitten. Ik reken het morgen nog eens rustig na.
on topic, kan me niet voorstellen dat het versnelt afkoelen bevoordelijk is voor de remschijven.
Gaat het spul door warmtewisseling niet kromtrekken of scheuren ? :?:
Ik denk dat dit het antwoord is.
Thermoshock: Spuit altijd op de naaf aan de binnenzijde zodat de waternevel naar buiten geslingerd wordt en optimaal je schijf en naaf koelt (eigenlijk alleen leuk met geventileerde schijven)
Het water moet je onder hoge druk vernevelen zodat de thermoshock geminimaliseerd wordt. Gebruik dus de hogedrukpomp van de koplampsproeiers oid.
Laatst gewijzigd door Alfa-Corazon op ma okt 30, 2006 20:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
kees artc6
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3916
Lid geworden op: di dec 28, 2004 16:38
Locatie: Leidschendam

RE: Watergekoelde schijfremmen

ma okt 30, 2006 20:51

Roy =D> =D> =D>
Narekenen hier gedaan, wat je mee moet nemen: hele emmel ! :wink: :wink:
SCARB redacteur: Het Alfahart spreekt
159 3.2 V6 Q4
GTV 2000 van 1982
147 1.6

Afbeelding

Andretti Molletti

RE: Watergekoelde schijfremmen

ma okt 30, 2006 20:55

idd 50cc per bocht?
Stel dat je 4 keer sprayed per ronde.. 4 schijven (ja de 75 heeft achter echt water nodig ;) ) dat maakt 20 keer 50cc
we doen 12 rondjes op superspeed...12x1000cc
Das 12 kilo!!
Rendement is volledige gok: 50%???
Dus nodig 25 kilo!!

Reken eens uit:
Hoeveel EXTRA warmte geeft dat in de schijven bij het remmen ;)

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3274
Lid geworden op: vr dec 23, 2005 16:58

Re: RE: Watergekoelde schijfremmen

ma okt 30, 2006 21:02

Roy =D> =D> =D>
Narekenen hier gedaan, wat je mee moet nemen: hele emmel ! :wink: :wink:
Ok kees gaat ie weer.

10 rondjes zandvoort.
Per rondje 3 keer 100 cc spuiten.
1- Na de tarzan
2- Na .... je weet wel...
3- Na Audi S
Per rondje 300 cc
x 10 = 3000 cc dus met 3 liter kom je al ver. Je standaard waterreservoir is 5 liter. Theoretisch zou je hiermee bijna 20 rondje Zandvoort kunnen rijden :biggrin:

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3274
Lid geworden op: vr dec 23, 2005 16:58

RE: Watergekoelde schijfremmen

ma okt 30, 2006 21:04

Andretti je was te snel :thumbs:
Ok, Ik denk dat Andretti dichterbij de waarheid zit.
Maar voor je semiracer maakt 25 liter = 25 kg toch niet zoveel uit?
Dan kun je wel lekker trappen op je pedaal.

Wie oh wie durft de proef op de som te nemen???

Gebruikersavatar
kees artc6
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3916
Lid geworden op: di dec 28, 2004 16:38
Locatie: Leidschendam

RE: Watergekoelde schijfremmen

ma okt 30, 2006 21:07

halve emmel dan Roy :wink:
SCARB redacteur: Het Alfahart spreekt
159 3.2 V6 Q4
GTV 2000 van 1982
147 1.6

Afbeelding

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Watergekoelde schijfremmen

ma okt 30, 2006 22:01

Nu gaan we wel even voorbij aan de vraag of het met eenvoudige middelen mogelijk is om in (zeer) korte tijd -zeg 2 à 3 seconde- 50cc per schijf te spuiten. :?

Geen idee. Wie? :roll:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3274
Lid geworden op: vr dec 23, 2005 16:58

Re: RE: Watergekoelde schijfremmen

ma okt 30, 2006 22:09

Nu gaan we wel even voorbij aan de vraag of het met eenvoudige middelen mogelijk is om in (zeer) korte tijd -zeg 2 à 3 seconde- 50cc per schijf te spuiten. :?

Geen idee. Wie? :roll:
Meten is weten Alessandro. Even een glaasje water vullen met 50 cc water. Afstrepen en legen.
Spoeier erin hangen en met de stopwatch meten hoe lang het duurt om te vullen.

PS We kunnen het volgend weekend proberen op de Nurbergring :jumping:

Andretti Molletti

RE: Watergekoelde schijfremmen

ma okt 30, 2006 22:10

Effe seriues, het werkt wel hoor!!!

(Audi hat op de oer Quattro zoiets ;) )

pak een injectiespuit van 50cc en kijk hoe snel je die leeg kan spuiten, dat is realistischer ;)

Terug naar “Tuning onderwerpen”