Andretti Molletti

RE: Watergekoelde schijfremmen

ma okt 30, 2006 22:53

Ik denk dat als je een paar echte blokken en verse remvloeistof icm staalomvlochten leidingen scoort je al een heel eind bent ;)

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3274
Lid geworden op: vr dec 23, 2005 16:58

Re: RE: Watergekoelde schijfremmen

ma okt 30, 2006 23:01

Ik denk dat als je een paar echte blokken en verse remvloeistof icm staalomvlochten leidingen scoort je al een heel eind bent ;)
Ja, ik ga dat in ieder geval doen. Op de plastic bak is dat al gebeurd en bevalt mij dat ook voor het dagelijks gebruik. Hij remt nu beter dan ooit tevoren.

Gebruikersavatar
@PM
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2991
Lid geworden op: vr mar 24, 2006 01:37
Locatie: IRL

Re: RE: Watergekoelde schijfremmen

di okt 31, 2006 00:39

je leidingen te isoleren met alu-tape....
Die wil je toch helemaal niet isoleren? Dan raakt de remvloeistof alleen maar moeilijker z'n warmte kwijt.
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3274
Lid geworden op: vr dec 23, 2005 16:58

Re: RE: Watergekoelde schijfremmen

di okt 31, 2006 08:59

je leidingen te isoleren met alu-tape....
Die wil je toch helemaal niet isoleren? Dan raakt de remvloeistof alleen maar moeilijker z'n warmte kwijt.
Bij mijn wagen zit het hele remsysteem erg dicht tegen de linkerkant van het uitlaatspruitstuk aan. Sommige rijders noemen dit een voorverwarmingssysteem van de remvloeistof :wink:
Met Alutape kun je deze voorverwarming tegengaan.

Gebruikersavatar
Dennis de Rooy
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 535
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:06
Locatie: Amersfoort

RE: Watergekoelde schijfremmen

di okt 31, 2006 09:24

Gewoon goede olie en goede blokken. Ben je van het hele probleem af.

In het BTCC en STW in de jaren '90 hadden de Honda's en Nissans watergekoelde klauwen. Deze hadden een eigen systeempje met een kleine cooler en pompje. Dan koel je de klauw wat veel meer zin heeft omdat je in eerste instantie remkracht verliest doordat de olie gaat koken. Remolie zit niet op de schijven en als dat wel zo is heeft koelen geen zin meer :wink:
Ondanks het gewicht was dit zeer voordelig omdat ze lucht meer naar de remmen toe hoefden te leiden. Dit ivm met aerodynamische problemen die dat met zich meebrengt(lucht in je wielkuipen) en meer turbulentie buiten de wielen (lucht die naar buiten komt).
'81 GTV6 3.0 QV
'91 75 TS RACER
'92 164 QV

Gebruikersavatar
@PM
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2991
Lid geworden op: vr mar 24, 2006 01:37
Locatie: IRL

Re: RE: Watergekoelde schijfremmen

wo nov 01, 2006 00:16

je leidingen te isoleren met alu-tape....
Die wil je toch helemaal niet isoleren? Dan raakt de remvloeistof alleen maar moeilijker z'n warmte kwijt.
Bij mijn wagen zit het hele remsysteem erg dicht tegen de linkerkant van het uitlaatspruitstuk aan. Sommige rijders noemen dit een voorverwarmingssysteem van de remvloeistof :wink:
Met Alutape kun je deze voorverwarming tegengaan.
Ow daarzo. En zo'n hitteschildje als wat ik laatst voorbij zag komen op een foto van een pasgekochte 75?
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

Gebruikersavatar
Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5074
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:46
Locatie: Mijn paddestoel. IK HAAT EGELS

RE: Watergekoelde schijfremmen

wo nov 01, 2006 00:34

Misschien een stomme vraag, maar als je je hete schijven met koude vloeistof direct gaat koelen, trekken die dan niet meteen krom :?:

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8820
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: Watergekoelde schijfremmen

wo nov 01, 2006 00:52

Thermoshock zal zoals gezegd wel loslopen.


alhoewel... ik heb ooit de remschijf van een (jawel) Fiat Ducato laten scheuren. Ik ging niet al te voorzichtig met het ding om, remmen waren goed heet (blijkbaar) en toen ik volgas door een diepe plas heenreed en meteen daarna vol op de rem ging staan was het barsten geblazen :shock:
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Andretti Molletti

Re: RE: Watergekoelde schijfremmen

wo nov 01, 2006 01:03

Misschien een stomme vraag, maar als je je hete schijven met koude vloeistof direct gaat koelen, trekken die dan niet meteen krom :?:
Dus niet op je schijven, maar op je naven sprayen.. niet spuiten als in brandslang ;)

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: Watergekoelde schijfremmen

ma nov 06, 2006 21:49

Ik herinner me een verhaal over de Rally Montecarlo in de jaren 60. Een team had bij een afdaling van een berg op strategische plaatsen mannetjes met een emmer water klaarstaan die ze over de wielen van hun wagen gooiden.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3274
Lid geworden op: vr dec 23, 2005 16:58

RE: Watergekoelde schijfremmen

wo nov 29, 2006 23:52

En Yuri,
Weet je al wat meer? Ik ga het eropzetten en uitproberen als jij zo'n totaal koplampsetje kan vinden.
- Spoeiers
- Leidingen
- Tankje
- Pompje
- Et cetera

bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

RE: Watergekoelde schijfremmen

za dec 16, 2006 14:08

Relais bij remlichtschakelaar voor activeren hoge druk pompje?

Andretti Molletti

Re: RE: Watergekoelde schijfremmen

za dec 16, 2006 14:18

Relais bij remlichtschakelaar voor activeren hoge druk pompje?
Ik denk niet dat je water op je remmen wilt TIJDENS het remmen ;)

bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

RE: Watergekoelde schijfremmen

za dec 16, 2006 14:45

Ik zou sproeien in het hart/naaf TIJDENS het remmen anders werkt het als een blusapparaat.

Andretti Molletti

RE: Watergekoelde schijfremmen

za dec 16, 2006 14:53

Ik zou na het remmen sproeien zodat je geen damplaag tussen je blokje en schijf krijgt.. desnoods tijdens het remmen, NADAT je remblok op de schijf ligt, maar dan moet je met een drukschakelaar en tijdvertraging gaan werken..
Mooi knopje op je stuur en zelf bepalen wanneer je koelt lijkt me het praktisch.

Terug naar “Tuning onderwerpen”