Gebruikersavatar
tjipke
Newbie
Newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: zo okt 15, 2006 08:40
Locatie: Amersfoort
Contacteer: Website

Verwijderen katalysator spider type IV

zo okt 15, 2006 10:35

Ik zit er aan te denken om de katalysator van mijn spider te verwijderen, weet iemand of ik deze gewoon kan vervangen door de eerste demper van een ouder type?


groeten,

Tjerk

Pieter75

RE: Verwijderen katalysator spider type IV

wo okt 25, 2006 21:16

Ben ook wel benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft;
Wel komt de vraag op waarom je dit zou willen doen; voor theoretisch iets meer vermogen of voor de sound?

Heb zelf origineel tot de zgn. brulpijp op mijn serie IV en het geluid is vanaf +/- 2500 tpm gasgeven een mooie donkere grom die mooi blijft tot +/- 3500 tpm, daarna wat afneemt, maar niet (te) luid. Prima om relaxed mee rond te rijden;-)

Grt
Pieter

'90 Spider 2.0 Zilver
'00 Saab 9-3 Coupe Turbo maptun

Gebruikersavatar
Pietro Originale
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3178
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:01
Locatie: Hillywood

RE: Verwijderen katalysator spider type IV

wo okt 25, 2006 21:38

Ik heb een originele katloze Spider IV, kom er eens een blik onder werpen. Vorig jaar vervangen bij van Neerijnen.
Overigens is de combi geen kat-brulpijp-lang rijden op de autoroute de reden dat ik een gehoorbeschadiging heb in het rechteroor: er zit nu een normale einddemper op.
Nu: Rosso 75 Turbo (voorheen TS) racer (1991), een BeierDreier
Vroeger: Nero 33 S 16V QV (1992), Grigio Chiaro Spider 2.0 (1991), Blu 164 TS (1995), Grigio Eclisse Spider 2.0 TS (1999)
Eat My Rust Racing

Gebruikersavatar
tjipke
Newbie
Newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: zo okt 15, 2006 08:40
Locatie: Amersfoort
Contacteer: Website

RE: Verwijderen katalysator spider type IV

do okt 26, 2006 19:51

De voornaamste reden is dat hij nu inhoud, waarschijnlijk omdat de cat verstopt zit. Wat meer geluid zou overigens ook niet verkeerd zijn.

davealfa
Newbie
Newbie
Berichten: 34
Lid geworden op: ma jul 25, 2011 12:04
Locatie: MOOIE STAD ACHTEUH DE DUINAH

RE: Verwijderen katalysator spider type IV

do aug 18, 2011 01:16

kom je zonder kat door de apk?

sjoerdducati
Newbie
Newbie
Berichten: 18
Lid geworden op: do jun 02, 2011 17:39

RE: Verwijderen katalysator spider type IV

zo sep 04, 2011 10:38

dat hangt er van af wat je op je kenteken hebt staan. als er achter het type U9 staat moet er een kat onderzitten. alfhankelijk van het bouwjaar moet je aan je co eis voldoen, na 1993 moet ook de werking van de kat gekeurd worden. Betse tip ga bij je garage lang/ RDW en informeer wat wel en niet mag.

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8016
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: RE: Verwijderen katalysator spider type IV

zo sep 04, 2011 14:53

dat hangt er van af wat je op je kenteken hebt staan. als er achter het type U9 staat moet er een kat onderzitten.....
Nee hoor. :wink:
Na 1993 heb je inderdaad wel de 4 gast test die je zonder kat niet of zeer moeilijk kunt halen,maar alles voor 93 mag gewoon zonder kat en max 0.5% door de apk.

Grtz,fRank

sjoerdducati
Newbie
Newbie
Berichten: 18
Lid geworden op: do jun 02, 2011 17:39

RE: Verwijderen katalysator spider type IV

zo sep 04, 2011 15:26

ben ik niet met je eens frank. er moet een kat onder zit als dat op het kenteken staat. of deze werk of niet dat doet er niet toe mits je 0,5 % haalt
. je kunt er niet zomaar een pijp tussen doen dat is namelijk geen kat. je kunt de kat als deze verstopt ook gewoon leeg maken
groeten sjoerd

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8813
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: RE: Verwijderen katalysator spider type IV

zo sep 04, 2011 15:42

ben ik niet met je eens frank.
Jij hoeft het er ook niet mee eens te zijn... Het gaat er om wat er in het APK-boek staat en daarmee kun je ALLES van voor 1993 zonder kat door de keuring krijgen met 0,5% CO, en dat staat geheel los van wat er op je kentekenbewijs staat aan emissiecodering.

Voor de topicstarter: er is ook een non-kat spider 4 geleverd met een lange pijp/middendemper vanaf het spruitstuk naar de einddemper, ik zie niet waarom die niet zou passen.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

sjoerdducati
Newbie
Newbie
Berichten: 18
Lid geworden op: do jun 02, 2011 17:39

RE: Verwijderen katalysator spider type IV

zo sep 04, 2011 17:16

Tip. voor dat je weer een auto keurt zou ik de apk bijbel nog maar eens doornemen !! Staat omschreven. heeft mij al eens strafpunten opgeleverd.

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8016
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: RE: Verwijderen katalysator spider type IV

zo sep 04, 2011 18:18

Tip. voor dat je weer een auto keurt zou ik de apk bijbel nog maar eens doornemen !! Staat omschreven. heeft mij al eens strafpunten opgeleverd.
Nog nooit problemen mee gehad,sorry... :wink:

Grtz,fRank

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6822
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: RE: Verwijderen katalysator spider type IV

zo sep 04, 2011 18:21

Tip. voor dat je weer een auto keurt zou ik de apk bijbel nog maar eens doornemen !! Staat omschreven. heeft mij al eens strafpunten opgeleverd.
Zeker lang geleden dan.. :roll:

Doe eens niet zo eigenwijs en sla de huidige eisen er eens op na... :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6822
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Verwijderen katalysator spider type IV

zo sep 04, 2011 18:26

1. Indien de lambda sonde en katalysator aanwezig zijn (wat vanaf 1 jan. 1996 verplicht is) = viergasmeting waarbij CO max. 0,5% mag zijn.
2. Indien niet beiden aanwezig (en dat die er origineel ooit wel gezeten heeft maakt niet uit. K6, U9, maakt ook niets meer uit) = stationair CO test en max. 3,5% CO.

Aanwezigheid katalysator en lambdasonde
De eisen voor de aanwezigheid van een katalysator en een lambdasonde bij benzinemotoren, zijn veranderd. Personenauto’s met een datum eerste toelating van na 31 december 1995 moeten een katalysator en een lambdasonde hebben. Bedrijfsauto´s lichter dan 3500 kg en een datum eerste toelating van na 31 december 1997 moeten ook een katalysator en een lambdasonde hebben. Deze eisen gelden niet als op het kentekenbewijs bij bijzonderheden staat dat de betreffende auto hiervan is vrijgesteld. Bij personenauto’s toegelaten na 31 december 1992 en bedrijfsauto’s toegelaten na 31 december 1994 moet een viergasmeting worden uitgevoerd als er een katalysator en een lambdasonde is gemonteerd.
Geachte heer,

In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.

Het verplicht aanwezig zijn van een katalysator is voor bouwjaren vanaf 1995 (artikel 5.2.11 lid 9) .In de APK is bij voertuig zonder katalysator en lambadasonde het CO-percentage maximaal 3.5%. Indien de lambadasonde aanwezig is mag het CO-percentage niet boven de 0.5% uitkomen. Bij voertuigen tot en met 1994 is de viergasmeting alleen van toepassing is bij aanwezigheid van een katalysator,

Bovenstaande is echter alleen van toepassing op de APK-keuring. In de Regeling Voertuigen is opgenomen dat het voertuig moet blijven behoren tot het besluit luchtverontreiniging waarop het is toegelaten. Dit betekent dat een van oorsprong aangebrachte katalysator en sonde niet verwijderd mogen worden.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Medewerker Klantenservice RDW
Geen probleem bij APK dus. :)
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

sjoerdducati
Newbie
Newbie
Berichten: 18
Lid geworden op: do jun 02, 2011 17:39

RE: Verwijderen katalysator spider type IV

zo sep 04, 2011 18:52

kun je mij dan de laatse zin snede uitleggen welke in je bijgevoegde mail bericht staat. ????

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6822
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Verwijderen katalysator spider type IV

zo sep 04, 2011 20:02

Daar staat dat hij voor de APK niet verplicht is maar officieel wel onder de auto hoort te zitten. Jij gaf aan dat hij er met de APK onder zou moeten zitten en dat is dus niet waar. Een auto waar hij onderuit gehaald is mag dus niet afgekeurd worden op het afwezig zijn van de kat ook al staat er U9 op het kenteken.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Terug naar “Tuning onderwerpen”