Gebruikersavatar
sjoerdb
Full Member
Full Member
Berichten: 280
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 14:24
Locatie: venhuizen

turbo druk opvoeren? hoe eigenlijk?

zo feb 20, 2005 17:42

hallo, ik hoor hier en daar wel eens de term "turbo druk opvoeren", maar hoe doe je dat precies? ik heb niet zo veel ervaring in turbo's dus kijk ik even in de motorruimte van mijn transporter. daar zie ik de turbo zitten, links de inlaatturbine en rechts de uitlaatturbine. bij de uitlaatturbine zit een stangetje met een heveltje en een klein luchtdrukcilindertje. ik neem aan dat als de turbo genoeg druk produceert een tussenklep geopent word en dan de uitlaatgassen via bypass wordt weggeleid.

maar waar kun je de druk dan stellen?
is dat via dat stangetje? of gaat dat op andere manier?


wie o wie!
een berlina is de limo van de 70tiger jaren!

164 Q4

Re: turbo druk opvoeren? hoe eigenlijk?

zo feb 20, 2005 17:54

bij de uitlaatturbine zit een stangetje met een heveltje en een klein luchtdrukcilindertje. ik neem aan dat als de turbo genoeg druk produceert een tussenklep geopent word en dan de uitlaatgassen via bypass wordt weggeleid.
Dat klopt helemaal en als je nou het slangetje 'dichtknijpt' dan verneuk je de bypass en gaat hij pas bij een hogere druk open.
Wat je dus kunt doen is een kraantje (of in electrische vorm: boostcontroler) er tussen zetten en zo je turbodruk instellen. Wel uitkijken hiermee want hij vraagt dan ook wat extra brandstof dus overdrijf dit niet als je niets aan je inspuiting veranderd.

Gebruikersavatar
sjoerdb
Full Member
Full Member
Berichten: 280
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 14:24
Locatie: venhuizen

RE: turbo druk opvoeren? hoe eigenlijk?

zo feb 20, 2005 18:20

dus het slangetje wat op dat kleine luchtcilindertje moet je knijpen als je de turbo druk wil opvoeren?

het is niet zo dat wanneer je de stand van dat stangetje veranderd er meer druk wordt gemaakt?
een berlina is de limo van de 70tiger jaren!

164 Q4

Re: RE: turbo druk opvoeren? hoe eigenlijk?

zo feb 20, 2005 18:39

dus het slangetje wat op dat kleine luchtcilindertje moet je knijpen als je de turbo druk wil opvoeren?
yep, klopt helemaal. Ik heb dat zelf ook gedaan maar dan op de electronisch geregelde manier en de vermogenstoename (met veranderde inspuiting!!) is beestachtig.
het is niet zo dat wanneer je de stand van dat stangetje veranderd er meer druk wordt gemaakt?
Daar moet je helemaal niet aan gaan stellen want straks heb je kans dat 'ie ook niet meer goed sluit.

Er zomaar mee expirimenteren zonder te weten wat je doet is trouwens niet slim om te doen want met teveel druk zal je de boel zwaar beschadigen.

Gebruikersavatar
sjoerdb
Full Member
Full Member
Berichten: 280
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 14:24
Locatie: venhuizen

RE: turbo druk opvoeren? hoe eigenlijk?

zo feb 20, 2005 21:17

het is ook alleen maar om een idee te krijgen want de bus waar ik over sprak is op lease basis van de baas
een berlina is de limo van de 70tiger jaren!

164 Q4

RE: turbo druk opvoeren? hoe eigenlijk?

zo feb 20, 2005 21:49

Oh, in dat geval douw maar een laspitje in de leiding. Gaat al een stuk harder en als het stukloopt is jouw naam haas Afbeelding.

Roy Hartgerink

RE: turbo druk opvoeren? hoe eigenlijk?

di feb 22, 2005 09:04

Dat stangetje (wat er voor zorgt dat de uitlaatgassen "langs" de turbine afgevoerd worden zodra de gewenste druk bereikt is) zit vast aan een wastegate. Aan deze wastegate zitten 2 dunne slangetjes. Wanneer je een van deze 2 los maakt (ik dacht de bovenste), krijgt de wastegate geen signaal meer en zal er dus turbodruk opgebouwd blijven worden. Dit gaat echter niet lang goed (weet ik uit ervaring) en de levensduur van een turbo is dan nog maar ± 100 km (ook uit ervaring). Het beste kun je zoals boven reeds vermeld een (manual) boost control tussen deze twee slangetjes inbouwen EN een extra (lees eigenlijk meer betrouwbare) turbodrukmeter inbouwen. De twee slangetjes worden dan niet meer door de pierburg aangestuurd, maar door de (manual) boost control. En dat kan vanuit de auto zelf :-). Dus heb je ff wat extra druk nodig......joepieehhhh. Met 1,3 bar kun je minimaal een jaar rijden, tenminste dat is mij gelukt.

Gebruikersavatar
sudsprint
Guru
Guru
Berichten: 1192
Lid geworden op: za jan 29, 2005 20:35
Locatie: De gordel van smaragd

RE: turbo druk opvoeren? hoe eigenlijk?

zo mar 20, 2005 02:57

en hoe doe je dat als je carbs en een turbo hebt die maximaal 1,5 bar overdruk heeft? :?:

Gebruikersavatar
sjoerdb
Full Member
Full Member
Berichten: 280
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 14:24
Locatie: venhuizen

RE: turbo druk opvoeren? hoe eigenlijk?

ma mar 21, 2005 00:27

geen idee? de intresse was gekomen vanwege mogelijk ombouwen trekker naar turbo motor....
een berlina is de limo van de 70tiger jaren!

164 Q4

Re: RE: turbo druk opvoeren? hoe eigenlijk?

ma mar 21, 2005 01:17

en hoe doe je dat als je carbs en een turbo hebt die maximaal 1,5 bar overdruk heeft? :?:
Het principe blijft allemaal hetzelfde; de druk wordt bepaald door de waste-gate en dan maakt het niet uit of het nou een injectiemotor of een met carbs is. Gaat de waste-gate pas later open is de turbodruk hoger. Het heeft natuurlijk wel z'n grenzen en niet alleen voor wat de motor aan kan maar ook wat de turbo zelf leveren kan. Meer druk is ook meer kans op detonatie wat meestal door wat extra brandstof (=koeling) wat beperkt wordt, tenkoste natuurlijk van prestatie en verbruik. Met een modern injectiesysteem (dus met detonatiesensor) kan constant afgetast worden of zich detonatie voordoet waardoor de ontsteking wat later gezet wordt. Al die voorzienigen heb je met carbs niet dus moet je even extra uitkijken met het verhogen van druk. Als tip: zet er water/alcohol injectie op dat verschuift de detonatiegrens behoorlijk en is tot 40% meer vermogen mogelijk (afhankelijk van je setup).

Andretti Molletti

RE: turbo druk opvoeren? hoe eigenlijk?

wo mar 23, 2005 21:23

Het begint met diesels, gaat dan ineens over benzine en niemand die weet dat de turbodruk van een Diesel geen effect heeft op het vermogen???

Eeen diesel is een kwantiteitsregeling... hoe meer diesel hoe harder i loopt... hoe meer lucht hoe meer NOx...

Enne de meeste moderne Diesels hebben een Nozzle turbo, werkt ook effe anders hoor ;)

Roy: heb jij een dubbele druk"doos" op je 75 1.8 Turbo????

164 Q4

Re: RE: turbo druk opvoeren? hoe eigenlijk?

wo mar 23, 2005 21:52

Het begint met diesels, gaat dan ineens over benzine en niemand die weet dat de turbodruk van een Diesel geen effect heeft op het vermogen???
Dan haal je toch de turbo van een TD af als het toch geen enkel effect heeft :wink:.

Andretti Molletti

RE: turbo druk opvoeren? hoe eigenlijk?

wo mar 23, 2005 22:28

Het verhogen van....;)

jullie maken mij in de war.... :shock:

164 Q4

Re: RE: turbo druk opvoeren? hoe eigenlijk?

do mar 24, 2005 01:30

jullie maken mij in de war.... :shock:
Nou sorry hoor :? .
Maar we weten wel wat je bedoelt hoor. Als je een diesel met mechanische inspuiting niet ook meer te zuipen geeft zal hij er ook niet harder van gaan lopen want hij loopt natuurlijk niet op pure lucht.

Andretti Molletti

RE: turbo druk opvoeren? hoe eigenlijk?

do mar 24, 2005 11:41

Kijk nou spreken we High Tech! :wink:

Nou maar hopen dat Roy niet beledigt is omdat ik om zijn slangetje vroeg :shock:

Terug naar “Tuning onderwerpen”