Gebruikersavatar
sjoerdb
Full Member
Full Member
Berichten: 280
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 14:24
Locatie: venhuizen

turbo druk opvoeren? hoe eigenlijk?

zo feb 20, 2005 17:42

hallo, ik hoor hier en daar wel eens de term "turbo druk opvoeren", maar hoe doe je dat precies? ik heb niet zo veel ervaring in turbo's dus kijk ik even in de motorruimte van mijn transporter. daar zie ik de turbo zitten, links de inlaatturbine en rechts de uitlaatturbine. bij de uitlaatturbine zit een stangetje met een heveltje en een klein luchtdrukcilindertje. ik neem aan dat als de turbo genoeg druk produceert een tussenklep geopent word en dan de uitlaatgassen via bypass wordt weggeleid.

maar waar kun je de druk dan stellen?
is dat via dat stangetje? of gaat dat op andere manier?


wie o wie!
een berlina is de limo van de 70tiger jaren!

164 Q4

Re: turbo druk opvoeren? hoe eigenlijk?

zo feb 20, 2005 17:54

bij de uitlaatturbine zit een stangetje met een heveltje en een klein luchtdrukcilindertje. ik neem aan dat als de turbo genoeg druk produceert een tussenklep geopent word en dan de uitlaatgassen via bypass wordt weggeleid.
Dat klopt helemaal en als je nou het slangetje 'dichtknijpt' dan verneuk je de bypass en gaat hij pas bij een hogere druk open.
Wat je dus kunt doen is een kraantje (of in electrische vorm: boostcontroler) er tussen zetten en zo je turbodruk instellen. Wel uitkijken hiermee want hij vraagt dan ook wat extra brandstof dus overdrijf dit niet als je niets aan je inspuiting veranderd.

Gebruikersavatar
sjoerdb
Full Member
Full Member
Berichten: 280
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 14:24
Locatie: venhuizen

RE: turbo druk opvoeren? hoe eigenlijk?

zo feb 20, 2005 18:20

dus het slangetje wat op dat kleine luchtcilindertje moet je knijpen als je de turbo druk wil opvoeren?

het is niet zo dat wanneer je de stand van dat stangetje veranderd er meer druk wordt gemaakt?
een berlina is de limo van de 70tiger jaren!

164 Q4