Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

ontwerpen testkast

za feb 19, 2005 23:07

ik wist niet goed waar ik deze vraag/hersenspinsel moest plaatsen daarom stel ik hem maar hier. :wink:

Ik vraag mij af of het mogelijk is om op de computer op de com-poort kabels aan te sluiten zoals bijv. een Eobd/eobd2....... voor een redelijke prijs (of zelfbouw pakket)
en waar haal ik de software vandaan??

Ik heb me al suf gegoogled maar dan kom ik op allerlei sites waar ik minimaal 5000 euro kwijt ben en dat is nou net niet de bedoeling.... :oops:

is er hier iemand die al eens iets dergelijks heeft ondernomen??

voor de duidelijkheid:
Ik wil eigenlijk toerental, ontst.tijdstip etc kunnen uitlezen op de computer...
foutcodes e.d. zou helemaal geweldig zijn....
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

164 Q4

RE: ontwerpen testkast

za feb 19, 2005 23:42

Je bedoelt voor de oudere type Alfa's? Zoiets dus?:

Afbeelding

Zal op zich met een PC wel mogelijk zijn. Bij onze 24v twinturbo's hebben we dat ook. Daar ben je dus een interface voor nodig en natuurlijk de software. Zal je voor je Alfa toch zelf moeten maken vrees ik.

Ik heb trouwens nog een complete originele Alfa Tester in koffer over. Je kunt er behalve uitlezen, resetten en in real-time gegevens bekijken, ook componenten mee testen. Verder worden ook bijbehorende codes erbij gegeven en bij foutmeldingen wat er gecontroleerd moet worden. Tevens kun je hem op een computer of printer aansluiten via RS232. Dit zijn de modules: http://home.wanadoo.nl/frank.r.deruiter ... Tester.doc Er zijn nog wel meer maar deze zijn voor Alfa.
Of het interressant voor je is weet ik niet want het is meer bedoelt voor werkplaatsen en als leuke gadget misschien een beetje te duur.

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

RE: ontwerpen testkast

za feb 19, 2005 23:48

yep inderdaad zoiets bedoel ik. Mogen ook alleen de kabels zijn o.i.d.
en inderdaad een leuke te dure gadget zoals jij hem daar hebt :wink:
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

SanderQV
Member
Member
Berichten: 133
Lid geworden op: di dec 28, 2004 17:49
Contacteer: Website

RE: ontwerpen testkast

zo feb 20, 2005 12:26

Heb je hier ook al gekeken?
http://groups.yahoo.com/group/opendiag/

Het kan zijn dat je je eerst aan moet melden. Je kunt in de berichten zoeken naar relevante informatie. In het 'files' gedeelte zijn verschillende interfaces te vinden voor de verbinding van 'iso9141' naar de comport. Voor de communicatie met oudere auto's heb je een interface met zowel 'K-line' als 'L-line' nodig.
Ook is in het 'files' gedeelte de beschrijving van het oude (voor eobd) en huidige protocol van Fiat (en Alfa) te vinden.
Zelf heb ik ook software geschreven voor het oudere 'kwp71' protocol, maar het niet helemaal ver genoeg uitgewerkt om het op internet te zetten. Als er interesse is en men heeft zo'n interface, dan wil ik wel een eenvoudige versie maken om foutcodes en data uit te lezen. Voor het nieuwe 'kwp2000/eobd' protocol staat er wel een stukje software van mij in het 'files' gedeelte, waarmee foutcodes uitgelezen kunnen worden.

Groeten, Sander.

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

RE: ontwerpen testkast

zo feb 20, 2005 18:46

ow spannend! ik ga gelijk eens lezen. Thnx.
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Gebruikersavatar
Emilio
Guru
Guru
Berichten: 1023
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:43
Locatie: Almere

RE: ontwerpen testkast

ma feb 21, 2005 19:36

http://www.andywhittaker.com/ecu/obdii_software.htm

http://obddiagnostics.com/index.html

Ik heb nog meer.
Bijvoorbeeld:
http://www.obd-2.de/tech_com-alfa.html

Ik zelf ben druk bezig te bepalen wat het verschil is tussen het professionele spul en het amateur spul. Tot nu toe is het enige verschil de type connectoren en meer detail in fout codes. Als iemand meer verschilen weet hoor ik het graag.
Emilio

[s]2005 GT 1.9 JTD[/s]
1997 GTV 3.0 24V

SanderQV
Member
Member
Berichten: 133
Lid geworden op: di dec 28, 2004 17:49
Contacteer: Website

RE: ontwerpen testkast

ma feb 21, 2005 22:08

De oudere Alfa's (en de meeste europese auto's) gebruiken hun eigen communicatie protocol. Met OBD software kun je in dat geval dus niets beginnen. Het enigste wat overeenkomt is, dat de te gebruiken interface gelijk is.
De interfaces (dus alleen hardware, exclusief software) die in mijn ogen het interessants zijn, zijn die waar alleen maar het 'niveau' van de signalen wordt aangepast. Dit zijn interfaces die ook met bijv. VAG-COM (toepassing laat zich raden) gebruikt kunnen worden. Hierbij verdienen interfaces zonder opto-couplers de voorkeur. Interface met bijv. ELM chips zijn minder interesant, omdat het dan (nog) lastiger is, om de juiste software erbij te vinden.

Als je voor complete diasnose systemen gaat is het weer een ander verhaal, maar daar hangt ook een prijskaartje aan.

Groeten, Sander.

Gebruikersavatar
Emilio
Guru
Guru
Berichten: 1023
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:43
Locatie: Almere

RE: ontwerpen testkast

di feb 22, 2005 09:33

Maar dat is dus alleen voor oudere alfa's.
Wat bedoel je met oudere alfa's? Auto's van voor 2001?
Emilio

[s]2005 GT 1.9 JTD[/s]
1997 GTV 3.0 24V

Peter Dapper

RE: ontwerpen testkast

di feb 22, 2005 18:00

Heb een printontwerp en software gevonden om zelf zo'n ding in elkaar te prutsen. Input en output optisch gescheiden, kan weinig fout gaan.
ALLEEN: Software is waarschijnlijk voor AUDI/VW en overig oud ijzer uit 'die Heimat'.

Ben niet op de hoogte van alle soorten test-kasten.

Misschien is het wat om te proberen. En als je handig bent, wat software te schrijven.
(Mocht je het in VB doen kanl ik wel helpen)

http://community.dieselschrauber.de/con ... php?t=3089

http://www.dieselschrauber.de/christian ... dapter.jpg

Succes, hoor graag hoe het afloopt

Peter

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

RE: ontwerpen testkast

di feb 22, 2005 21:53

"software" is me net gelukt...(zie eerste woord) maar daar houdt het dan wel mee op.
Ik kan overweg met computers softwarematig. Systemen in elkaar schroeven lukt me ook maar om nou eigen kasten te gaan maken met prints e.d. dat gaat mijn pet te boven.

Eigenlijk hoopte ik dat er iemand is of wist dat er kabels te koop zijn die je je com of usb poort aansluit en waarna je alleen nog de software moet zien te bemachtigen..
Bij conrad hadden ze vroeger volgens mij dergelijek kabels maar die zijn niet meer te krijgen....

Bovendien heb ik ook geen tijd om helemaal in het ontwerpen/maken van een print te verdiepen...Ik moet de 75 ook nog afbouwen.... :wink:

maar ik heb inmiddels wel begrepen dat het niet zo eenvoudig is als ik mij had voorgesteld.... :(
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

164 Q4

Re: RE: ontwerpen testkast

wo feb 23, 2005 00:00

"software" is me net gelukt...(zie eerste woord) maar daar houdt het dan wel mee op.
Ik kan overweg met computers softwarematig. Systemen in elkaar schroeven lukt me ook maar om nou eigen kasten te gaan maken met prints e.d. dat gaat mijn pet te boven.
Valt allemaal best wel te doen hoor, zo moeilijk zijn die interfaces niet te maken. Ik heb al wel veel grotere en moeilijkere printen gemaakt. Maar goed je zal wel even solderen moeten want een interface ben je gewoon nodig.
Eigenlijk hoopte ik dat er iemand is of wist dat er kabels te koop zijn die je je com of usb poort aansluit en waarna je alleen nog de software moet zien te bemachtigen..
Bij conrad hadden ze vroeger volgens mij dergelijek kabels maar die zijn niet meer te krijgen....
Kabeltjes zijn er wel genoeg te koop dus dat is wel het minste probleem.
Bovendien heb ik ook geen tijd om helemaal in het ontwerpen/maken van een print te verdiepen...Ik moet de 75 ook nog afbouwen.... :wink:
Ja daar zit hem het grootste punt samen met de software. Het kost als je het allemaal zelf nog uitzoeken moet een zee van tijd. Als je dan al die uren gaat rekenen kan het ook niet echt uit (of je moet al werkloos zijn) als het alleen om het uitlezen van de ECU van 1 auto gaat.
maar ik heb inmiddels wel begrepen dat het niet zo eenvoudig is als ik mij had voorgesteld.... :(
Troost je, met die nieuwere auto's en de OBDII zal het een stuk beter (en universeler) worden.

Als je tevreden bent met alleen het uitlezen van het storingsgeheugen kun je dat ook met een lampje doen. Dan kun je aan de knippercode wel zien welke storing is opgeslagen. Is niet high-tech maar wel een alternatief.

SanderQV
Member
Member
Berichten: 133
Lid geworden op: di dec 28, 2004 17:49
Contacteer: Website

RE: ontwerpen testkast

wo feb 23, 2005 23:18

De interfaces zijn inderdaad niet zo moeilijk. Of even zelf solderen, waarbij er voldoende versies op het net te vinden zijn, zie bijv. die dieselschrauber site eerder genoemd. Of er ergens eentje kopen, op bijv. ebay. Een optisch gescheiden exemplaar klnkt interessant, maar in de praktijk werken deze toch wat minder lekker heb ik begrepen. Zelf heb ik er geen ervaring mee, maar voor hogere data snelheden is het zeker af te raden.

Bij nieuwere auto's die aan de obd2 of eobd standaard voldoen, kun je redelijk wat met 'standaard' obd2/eobd software uitlezen. Echter fabrikanten gebruiken ook nog steeds eigen commando's binnen de kwp2000 standaard, waarmee er nog meer uitgelezen kan worden. Hiervoor heb je dus nog steeds merk specifieke software nodig.

Voor kwp2000 heb ik een programma-tje met simpele mogelijkheden op internet gezet:
http://home.wanadoo.nl/sanderqv/diag/KWP2000Test.zip
Met een wat uitgebreidere versie kun je bijvoorbeeld de volgende log maken:
http://home.wanadoo.nl/sanderqv/diag/LogRpmAirPs.jpg

Voor het oude kwp71 protocol van bijv. de alfa 75 met motronic ML4.1 is zoiets ook mogelijk. De software hiervoor heb ik echter nog niet af.

Groeten, Sander.

Gebruikersavatar
kai
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 808
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 04:19
Locatie: Kloosterburen, Gr
Contacteer: Website

RE: ontwerpen testkast

di mar 15, 2005 09:33

Sander: Mag ik je vragen of ik de sourcecode van je programma eens mag bekijken ?
Ik vind het interessante materie maar heb niet genoeg tijd om me, zoals jij al wel gedaan lijkt te hebben, te lang bezig te houden met de basis connectie en communicatie.
Misschien kun je nog wel hulp gebruiken bij andere delen van je programma ?

SanderQV
Member
Member
Berichten: 133
Lid geworden op: di dec 28, 2004 17:49
Contacteer: Website

RE: ontwerpen testkast

di mar 15, 2005 20:27

Kai, wat zou je in de software willen bekijken? De sourcecode heb ik namelijk nog niet openbaar gemaakt en dat wil ik eigenlijk ook niet doen...
Wat betreft de protocollen, is er voor kwp2000 genoeg op internet te vinden (bijv. opendiag group van yahoo.com). Mijn software maakt trouwens ook een log file aan, waarin alle verzonden en ontvangen bytes te zien zijn. Als er ideeen zijn over extra functies dan hoor ik dat graag.

Groeten, Sander.

Gebruikersavatar
kai
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 808
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 04:19
Locatie: Kloosterburen, Gr
Contacteer: Website

RE: ontwerpen testkast

di mar 15, 2005 20:34

Bekijken?
De manier waarop je de communicatie afhandelt.
Dus niet het protocol zelf.
Maar als je die wilt beschermen: OK.

Terug naar “Tuning onderwerpen”