Gebruikersavatar
Maurizio
Guru
Guru
Berichten: 1287
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:44
Locatie: (Z-limburg), 160 km to Exmuhle (N'ring)
Contacteer: Website

crank scraper TS

di feb 08, 2005 13:39

Langzaam maar zeker ben ik wat spulletjes aan het verzamelen voor de revisie van mijn TS onderblok.
Om het maar meteen goed te doen wilde ik een crank spacer installeren.

Ik heb ooit van iemand een tekening gehad en wil er dus een/enkele laten maken bij een machinefabriek.
Dus iedereen die er behoefte aan heeft kan nu meeliften!

Het idee is om dit te laten sijden uit een 1 mm dikke aluminium plaat.

Afbeelding

...... dus wie heeft er interesse in een crank spacer, prijs etc is natuurlijk oa afhankelijk van de aantallen. Hier ga ik over een week achteraan, eerst even aantallen polsen dus.

ps alleen serieus gegadigden, ik heb geen interesse om 20 stuks op voorraad te leggen voor handelsdoeleinden :wink:

Saluti,
Maurizio
Laatst gewijzigd door Maurizio op di feb 08, 2005 14:39, 3 keer totaal gewijzigd.
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75TS & E36M3 Ringtool, AR Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

Gebruikersavatar
Gerrit Mobach
Member
Member
Berichten: 228
Lid geworden op: wo jan 05, 2005 12:52
Locatie: Berlicum

RE: crank scaper TS

di feb 08, 2005 14:12

Wat is de functie van dit onderdeel? Komt het tussen het blok en de carterpan?

Gebruikersavatar
Maurizio
Guru
Guru
Berichten: 1287
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:44
Locatie: (Z-limburg), 160 km to Exmuhle (N'ring)
Contacteer: Website

RE: crank scaper TS

di feb 08, 2005 14:33

Yep,
wordt gemonteerd tussen ondeblok en carterpan.

Functie:
tijdens het "hoeken" de olie beter in de buurt van de pomp houden......
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75TS & E36M3 Ringtool, AR Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

kroehlur

RE: crank scraper TS

di feb 08, 2005 16:10

...maar ook dat tijdens de retourloop van de olie wordt deze door de krukas in de lucht in je carterpan geslingerd waardoor de dichtheid van de lucht toeneemt. Dat levert weer een verhoogde lucht(olie?)weerstand op die je krukas afremt. Met dit ding zorgd je dus dat de olie terug wordt gehouden in de carterpan en niet met de krukas meegaat.

Of dat voor een straatvrikandel enige zin heeft is te betwijvelen. 8)

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5574
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: crank scraper TS

di feb 08, 2005 17:12

ook voor racen hoor, er zijn voor zover ik weet geen in gebruik bij de challenge. Ik vraag mij ook af of de theoretische vermogenswinst meetbaar is.
Overigens ligt de plaat te hoog in het carter om als olieschot dienst te doen, dat zal je toch in de carterpan zelf moeten zoeken.
Zo`n ding mag regio 100-120 kosten, daarvoor staan ze tenminste op internet.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
gtv 105.21
Full Member
Full Member
Berichten: 493
Lid geworden op: di dec 28, 2004 09:23
Locatie: Twello, Gelderland

RE: crank scraper TS

di feb 08, 2005 17:34

wel intresse maar dan moet die wel het zelfde zijn als bij paul sprull zodat jen nem kunt gebruiken om de krukas tappen vast te zetten aan het blok voor de stijfheid van het onderblok, dan is het voor de turbo en race mannen ook intresant en dan in combie met hoogwaardig aluminium.

anders kun je beter een schraper maken die de olie van de krukas wangen haalt.





:twisted:
lid nr 00670

bertone gtv 2000 toch nog steeds de mooiste

Gebruikersavatar
Maurizio
Guru
Guru
Berichten: 1287
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:44
Locatie: (Z-limburg), 160 km to Exmuhle (N'ring)
Contacteer: Website

Re: RE: crank scraper TS

wo feb 09, 2005 08:42

wel intresse maar dan moet die wel het zelfde zijn als bij paul sprull zodat jen nem kunt gebruiken om de krukas tappen vast te zetten aan het blok voor de stijfheid van het onderblok:
Dat stijfheid verhaal van Spruell is heel leuk, maar ben er niet van overtuigd dat het werkelijk serieuze stijfheid brengt. Natuurlijk alle beetjes helpen als je tot de max gaat.
Het ding is ook behoorlijk stuk lastiger snijden, buigen en dan nog goed uitkomen ook, uitslagen tekenen was nooit mijn sterkste stuk en maakt het meteen prijzig. Zuswieso hoogwaardig alu als uitgangsmateriaal. Dus daarom gewoon een crank scraper :twisted:

Vermogens winst door::
dat de dichtheid van de lucht toeneemt. Dat levert weer een verhoogde lucht(olie?)weerstand op die je krukas afremt.

Heb ik altijd al een mistig verhaal gevonden :blue_lol:
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75TS & E36M3 Ringtool, AR Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

kroehlur

RE: crank scraper TS

wo feb 09, 2005 09:29

:lol:

Idd mistig - vandaar ook mijn opmerking over de zinvolheid.

Zie ook antwoord vV.

Voor de rest - vooruit mannen. 8) Whatever rocks your boat.

Gebruikersavatar
gtv 105.21
Full Member
Full Member
Berichten: 493
Lid geworden op: di dec 28, 2004 09:23
Locatie: Twello, Gelderland

RE: crank scraper TS

wo feb 09, 2005 17:40

de vlakke plaat die je wil laten maken schraapt allen de olie niet van de krukas naar mijn mening dan moet je aan inlaad zijde een plaat maken die op max 1 mm van de krukwang zit, naar mijn mening heeft de plaat zoals die getekend is nujuist een tegenover gesteld effect omdat je een olie laag op de plaat krijgt te liggen die weer naar de krukas word gezogen.

schuin zetten van de plaat heeft denk ik daarbij ook het effect dat de olie nu juist weg loopt van de krukas.





:twisted:
lid nr 00670

bertone gtv 2000 toch nog steeds de mooiste

Gebruikersavatar
Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2916
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:58
Locatie: Utrecht

Re: RE: crank scraper TS

wo feb 09, 2005 19:13

dan moet je aan inlaad zijde een plaat maken die op max 1 mm van de krukwang zit
Leuk als je zo'n 6000 rpm draait en er komt wat wobble in je krukas :schrik:

Gebruikersavatar
Maurizio
Guru
Guru
Berichten: 1287
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:44
Locatie: (Z-limburg), 160 km to Exmuhle (N'ring)
Contacteer: Website

RE: crank scraper TS

wo feb 09, 2005 19:14

@gtv105.21

ik snap waar je naartoe wil. Ik vroeg me ook al af of het niet beter is om aan de inlaatzijde te schrapen en aan de uitlaatzijde juist open te laten.
Zoals in dit plaatje
Afbeelding

Ok, nu weet ik ook waar de door mij gepresenteerde tekening zijn oorsprong had :)
Komt namelijk van dezelfde persoon als het vorige plaatje!
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Maurizio op do feb 10, 2005 11:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75TS & E36M3 Ringtool, AR Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

Gebruikersavatar
gtv 105.21
Full Member
Full Member
Berichten: 493
Lid geworden op: di dec 28, 2004 09:23
Locatie: Twello, Gelderland

RE: crank scraper TS

wo feb 09, 2005 21:11

precies en dan een plaat onder in het carter en het is kaasie, mooiste is dan ook nog een lip die naar de olie wijst zodat de olie er nooit uit geslingert kan worden maar dat het je bij snel straat gebruik niet nodig.

maarten een wobbel in je krukas ik weet niet hoe mechanis je onderlegt bent maar dan maakt het niet meer uit of er wat zit want ik ben bang dat de rest dan al terziele is, een schraper is een oud gebruik in de racerij.




:twisted:
lid nr 00670

bertone gtv 2000 toch nog steeds de mooiste

Gebruikersavatar
Maurizio
Guru
Guru
Berichten: 1287
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:44
Locatie: (Z-limburg), 160 km to Exmuhle (N'ring)
Contacteer: Website

RE: crank scraper TS

do feb 10, 2005 11:41

Het enige wat nu opeens door m'n hoofd speelt is, dat ik altijd heb gedacht dat de cilinderwanden juist door de rondslingerende olie nevel/druppels van smering worden voorzien. Verminder je door dit soort grappen niet de oliefilm?
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75TS & E36M3 Ringtool, AR Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5574
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: crank scraper TS

do feb 10, 2005 12:05

zal toch niet als het in motoren van 200pk met dure zuigers (en soms ook speciale bussen) wordt toegepast.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
GTV
Guru
Guru
Berichten: 1482
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:43
Locatie: Stein/Elsloo

RE: crank scraper TS

do feb 10, 2005 12:34

ik heb wel vaker hol bay ford blokken met dry sump met dit systeem gezien werkt dit ook optimaal met je gewone carter :?:

Terug naar “Tuning onderwerpen”