Pagina 1 van 5
K&N e.a. open filters (alfa 33)
Geplaatst: di dec 28, 2004 18:05
door Mobster
Toen ik mijn K&N installeerde was de pedaalreactie in het begin enorm afgenomen, maar ik kon wel langer doortrekken naar het einde toe. Waarschijnlijk warme lucht van de motor die in het filter binnenging.
Ik ben dus terug aan het knutselen geweest. Het filter bijna helemaa afgesloten van de motorruimte met een geïsoleerd bakje en twee luchttoevoerleidingen (als iemand zich dit nog herrinerd, dit is dus flexibele zuigdarm

) er naar toe.
Na er een weekje mee gereden te hebben kan ik terecht zeggen dat het goed werkt. Pedaalreatie zoals een gewoon filter, en de voordelen van de K&N met koude lucht.
Reacties zijn welkom.

Re: K&N e.a. open filters (alfa 33)
Geplaatst: di dec 28, 2004 18:14
door Blu Ollandese
Toen ik mijn K&N installeerde was de pedaalreactie in het begin enorm afgenomen, maar ik kon wel langer doortrekken naar het einde toe. Waarschijnlijk warme lucht van de motor die in het filter binnenging.
Is dit zo? Is het normaal dat je pedaalreactie enorm afneemt als je een open luchfilter installeert??
Dan zal ik nog eens moeten nadenken vooraleer ik de mijne erop zet!
Geplaatst: di dec 28, 2004 20:22
door Mobster
Zooo erg is het niet hoor.
Als je je K&N niet van de motorruimte kan afsluiten en met verse luchtvoorzien moet ju'm er niet in stoppen.
Geplaatst: wo dec 29, 2004 09:11
door Huib
Stelling:
een K&N filter op een injectiesysteem met luchtweger merk je niet, alleen aan het geluid. Wat je denkt te merken zit tussen de oren.
Geplaatst: wo dec 29, 2004 09:16
door Alfa4ever
Wat betreft standaard motoren helemaal met de stelling eens. Een standaard filter heeft ruim voldoende reserves.
Maar die mooie airbox die je hebt gemaakt, dat zal zeker wel een voelbaar verschil geven. Voornamelijk op hogere snelheden dan. Netjes gedaan hoor.
Geplaatst: wo dec 29, 2004 14:08
door Alfa33
Niet helemaal eens met de stelling. Weerstand van een openlucht filter is kleiner dan van een standaard filterhuis. Met andere woorden er is op het moment dat er veel lucht gevraagd wordt (gas geven) sneller in grote hoeveelheden beschikbaar dan bij een standaard filter. Reageert dus sneller en feller op gaspedaal bewegingen.
Geplaatst: wo dec 29, 2004 14:24
door Mobster
Ik twijfel eigenlijk ook niet aan de eigenschappen van een K&N.
Waar ik werk hebben wij zéér nauwkeurige luchtdebietmeters die integraalgrafieken kunnen weergeven.
Als ik tijd heb zou ik wel eens testen willen doen met een standaard luchtfilter en een K&N. Als dan blijkt dat het debiet hoger ligt, dan moet je motor wel meer lucht consumeren. Maar dat weten we nu nog niet...
Geplaatst: wo dec 29, 2004 14:27
door Alfa33
@mobster
meten is weten
In afwachting van jou proef ondervonden resultaten....

Geplaatst: wo dec 29, 2004 15:30
door Alfa4ever
De stelling was of het verschil VOELbaar is, niet of het meetbaar is. Uiteraard zal de motor op de testbank beter presteren, maar dit verschil is bij een standaard motor minimaal.
Geplaatst: wo dec 29, 2004 17:22
door Mobster
Soms denk ik dat mijn alfa kapot is. Trekt niet snel meer op, ...
Maar als ik iemand meeneem kan die wel degelijk beamen dat ie nog goed optrekt.
5 Pk meer voel je niet, maar dat wil daarom niet zeggen dat ze er niet is
Geplaatst: wo dec 29, 2004 18:26
door Alfa4ever
5 Pk meer voel je niet, maar dat wil daarom niet zeggen dat ze er niet is
precies
Geplaatst: do dec 30, 2004 21:23
door KAS
Is dit een racer of een straatauto? In dat tweede geval vind ik het niet echt mooi die stofzuigerslangen door de auto, maar dat is persoonlijk hoor.

Geplaatst: do dec 30, 2004 21:58
door Raimon
Mooi werk zo, die "airbox"! Alleen snap ik niet waarom je die slangen niet beter op het filter gericht heb? Ze lijken op deze manier allebei een beetje naast de pot te piesen, om het maar eens oud-Hollands uit te drukken!
Geplaatst: do dec 30, 2004 22:38
door Rens 1.7QV
is het niet zo dat zo'n airbox een echte grote doos is???? Want dan kan het veel lucht 'opslaan' ik kan me niet voorstellen dat het nu iets uitmaakt omdat je nog steeds warmte van de motor krijgt. Aangezien het maar een soort bakje is
Rens
Geplaatst: do dec 30, 2004 22:53
door Raimon
Daarom stond het woord airbox ook tussen haakjes... Maar ik persoonlijk denk dat het wel degelijk verschil zal maken...