Gebruikersavatar
Maxtor
Guru
Guru
Berichten: 1705
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:50

ma jan 03, 2005 22:15

Ga ik dat eens doen binnenkort, zodra ik apk heb en de filters erop heb geschroefd laat ik jullie mijn bevindingen weten (dat kan echter nog wel fftjes duren). Ik dank jullie allen (vooral Alfa4Ever) voor de hulp :thumbs:
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'00 166 3.0 V6 Sportronic
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6
'11 159 Sportwagon 1750 TBi

Gebruikersavatar
Alfa4ever
Full Member
Full Member
Berichten: 294
Lid geworden op: di dec 28, 2004 11:37
Locatie: Drachten
Contacteer: Website

ma jan 03, 2005 22:32

You're welcome. Voor een type II rijder hebben we dat wel over ;)
Succes met je apk etc.
GTV 3.0 24V '00, 147 JTD 16V '05, GTV6 3.0 '83 totaalrestauratie, 33 1.3 S '89
gehad:
145 JTD Squadra Massimo '00, 75 3.0 V6 America '90, Sud 1,5 Ti QV, Sprint 1.5 QV, 33 1.7 16V '87, 33 1.7 16V '90

Gebruikersavatar
Maxtor
Guru
Guru
Berichten: 1705
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:50

ma jan 03, 2005 22:49

Dat gaat wel lukken, binnenkort lassen hopelijk, en die type II gaat vergezeld worden van een type I (moet ik alleen nog ophalen, gebeurt 15 januari) :D

Maar nu weer ontopic mensen!!! (ben zelf de gene die het meest offtopic lult :oops: )
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'00 166 3.0 V6 Sportronic
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6
'11 159 Sportwagon 1750 TBi

Gebruikersavatar
jer
Full Member
Full Member
Berichten: 320
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:18
Locatie: Den Haag

di jan 04, 2005 09:35

de latere 1.3's hadden ook 40mm carbs, alleen met een kleinere venturi.
Oke weer wat geleerd :idea:

Hier trouwens een foto van de adapterplaten die ik heb gemaakt. De kelkjes heb ik ook van pvc pijp gemaakt. Warmgestookt en gestuikt op een fles wisky ;)
Er moet nog een modificatie aan deze platen worden uitgevoerd: een opstaande pijp ter hoogte van de kelkjes voor de carterventilatie, en opstaande randen om de gaten voor de remluchtsproeiers. Dit om te voorkomen dat condensaat in de vlotterkamers terecht komt.

Afbeelding
oke, nu heb ik dan een vraagje:

ik heb ook deze luchtfilters gemonteerd, maar dan zoals ze geleverd zijn, ik zit dus ook met 2 losse slangen die eigelijk op die bogen aangesloten waren die tussen het luchtfilterhuis en carbs geplaatst waren, kan iemand mij helpen aan adapterplaten, waardoor ik de slangen weer aan kan koppelen???

trouwens heb ik weinig last van vermogenverlies of iets dergelijks, alleen dat het meer opvalt dat de carbs afgesteld moesten worden (wordt ongeveer nu gedaan in de garage)
insta: @Black_dragon_159sw

159 1.8 mpi sw Daily
147 1.6 TS
33 1.7i 8v ProjectAR33

#33 1.3s #146 1.4 #146 1.6 #156 1.8 sw

Rees Cees

di jan 04, 2005 11:45

@ alfa 4 ever

die retourslang van de olievulpijp kun je beter niet in je luchtfilter terug laten lopen omdat het je filter vervuild en er warme lucht in de inlaat komt. maak een tankje aan de slang vast waar de olie(damp) in opgevangen wordt.

verder ben ik ook met kelken bezig geweest op mijn 16v motor met carb´s, ik rij nog met de orginele bochten (bewerkt) na metingen op de rollerbank bleek echter dat de orginele bochten veel te kort zijn en ongeveer 20cm langer moeten worden om de motor meer lucht te geven (te weinig lucht is het probleem bij een boxer)

Gebruikersavatar
matra sports
Guru
Guru
Berichten: 1534
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:19

di jan 04, 2005 13:05

Niet teveel olie op je K&N trouwens, effe laten rusten op een pampiertje vooraleer te monteren. [/b]

Gebruikersavatar
Alfa4ever
Full Member
Full Member
Berichten: 294
Lid geworden op: di dec 28, 2004 11:37
Locatie: Drachten
Contacteer: Website

di jan 04, 2005 16:21

@Forza

Zo'n tankje is idd ideaal, voor racers... Helaas was mijn auto was een straatauto, dus moest apk waardig blijven met van de buitenlucht gescheiden carterventilatie :(

Frustrerend dat bij jou het inlaattraject bij jou langer moet worden ipv korter! Een korter inlaattraject verplaatst immers het punt van maximum koppel naar een hoger toerental waarmee dus een hoger vermogen. (resonantiedrukvulling: golflengte = 1 / frequentie ).
Wat voor uitlaatspruitstuk heb je? Voor een optimale cilinderspoeling moet de resonantie van het inlaattraject in balans zijn met de klepoverlap en met de resonantie van het uitlaatspruitstuk. Je zou het dus ook om kunnen draaien: kan je nog een korter uitlaatspruitstuk krijgen?

Bij lijnmotoren zie je veel kortere inlaat- en uitlaat(spruitstuk)lengtes dan bij de boxers, maar die hebben dan ook alle ruimte om het uitlaatspruitstuk vorm te geven. Bij een boxer wordt je toch beperkt door de vereiste bodemvrijheid.

Maar dit is theorie. Zag je dat ook terug in de praktijk? Hoe heb je het koppel zien verschuiven tijdens testen met het inlaattraject?

En als dit al het kortste uitlaatspruitstuk is wat je kunt vinden; dat verlengen van het inlaattraject moet toch wel te doen zijn? Vier stalen pijpen met een 90 graden bocht, twee voetplaten en kelkjes. Of beter nog, 4 trechters met bocht. Maar hoe je die maakt? Keflar? Of uit staalplaat trechters rollen? Leuk project! ;)
GTV 3.0 24V '00, 147 JTD 16V '05, GTV6 3.0 '83 totaalrestauratie, 33 1.3 S '89
gehad:
145 JTD Squadra Massimo '00, 75 3.0 V6 America '90, Sud 1,5 Ti QV, Sprint 1.5 QV, 33 1.7 16V '87, 33 1.7 16V '90

Rees Cees

di jan 04, 2005 18:50

@ Alfa4ever

er zit nu een p4 spruitstuk onder (spagetti). bij het meten hebben we niet naar het koppel en vermogen gekeken toen we aan het proberen waren met de inlaatkelken. we hebben verschuifbare kelken voor de orginele bochten gehouden (met twee man naast hard draaiende wielen) en gekeken naar de lucht benzine verhouding. de motor ging dramatisch arm lopen (dus veel meer lucht) bij het langer maken van de kelken.

als ik tijd heb zal ik eens een definitive opstelling voor de racer maken, bochtjes met kelken die schuin naar voren staan. daaromheen een airbox met twee inlaten vanaf de koplampen.

Gebruikersavatar
Alfa4ever
Full Member
Full Member
Berichten: 294
Lid geworden op: di dec 28, 2004 11:37
Locatie: Drachten
Contacteer: Website

di jan 04, 2005 19:28

de motor ging dramatisch arm lopen (dus veel meer lucht) bij het langer maken van de kelken.
Hmmm iets zit me niet helemaal lekker aan deze conclusie, ik weet alleen nog niet precies wat.
Even een voorzichtig gedachtenspinsel: als de lucht sterk gaat wervelen door het niet mooi aansluiten van de losse kelken op de aanzuigbuizen terwijl er niet meer lucht wordt aangezogen blijft de stroomsnelheid door de venturi gelijk, er wordt dus dezelfde hoeveelheid brandstof aangezogen. Die brandstof mengt echter beter door de wervelende lucht, de brandstof verbrandt dus vollediger. Als er nu een brandstoftekort ontstaat zou dat dus puur kunnen komen door de werveling, niet door meer lucht.

Maar misschien neemt de venturiwerking toch wel af door de werveling, dat er dus minder brandstof aangezogen wordt!

Zoals ik al zei, dit was maar even een gedachtenspinsel. Misschien wordt er inderdaad wel veel meer lucht aangezogen. Genoeg om lekker dagenlang te gaan testen! Ik ben benieuwd naar de resultaten als jullie een echt goede testopstelling hebben gemaakt.
GTV 3.0 24V '00, 147 JTD 16V '05, GTV6 3.0 '83 totaalrestauratie, 33 1.3 S '89
gehad:
145 JTD Squadra Massimo '00, 75 3.0 V6 America '90, Sud 1,5 Ti QV, Sprint 1.5 QV, 33 1.7 16V '87, 33 1.7 16V '90

Andretti Molletti

wo jan 05, 2005 00:46

Je moet idd ook naar HC kijken, alleen lucht kan ook een slechtere verbranding zijn omdat door de betere vulling de bougies niet meer kunnen ontsteken...werveling.."uitwaaien" veranderde ionisatiespanning etc...

Alleen meer lucht is niet altijd voldoende info.

En doe Jaap de groeten Kees!

Gebruikersavatar
Huib
Guru
Guru
Berichten: 1019
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:52
Locatie: Westland

wo jan 05, 2005 12:30

@Forza

Zo'n tankje is idd ideaal, voor racers... Helaas was mijn auto was een straatauto, dus moest apk waardig blijven met van de buitenlucht gescheiden carterventilatie :(
Mijn SW werd gewoon apk gekeurd met open carterventilatie, heb zo'n los K&N filtertje erop zitten. Mazzel gehad?
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Gebruikersavatar
Alfa4ever
Full Member
Full Member
Berichten: 294
Lid geworden op: di dec 28, 2004 11:37
Locatie: Drachten
Contacteer: Website

wo jan 05, 2005 21:16

@Huib

Ik heb het even terug gezocht, maar het lijkt er inderdaad op dat de keurmeester er niet op hoeft te letten alhoewel het niet toegestaan is:

Artikel 5.2.11, versie 2000:
  • Personenauto's moeten blijven behoren tot een goedgekeurd type als bedoeld in artikel 2 van het Besluit typekeuring motorrijtuigen luchtverontreiniging (Stb. 1990, 393). Aan deze eis wordt niet getoetst tijdens de periodieke keuring ten behoeve van de afgifte van een keuringsrapport.
GTV 3.0 24V '00, 147 JTD 16V '05, GTV6 3.0 '83 totaalrestauratie, 33 1.3 S '89
gehad:
145 JTD Squadra Massimo '00, 75 3.0 V6 America '90, Sud 1,5 Ti QV, Sprint 1.5 QV, 33 1.7 16V '87, 33 1.7 16V '90

Gebruikersavatar
Huib
Guru
Guru
Berichten: 1019
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:52
Locatie: Westland

wo jan 05, 2005 22:31

@forza:

En daar heb je je lange inlaatkelken!

Afbeelding
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Mobster

do jan 06, 2005 00:04

Is dat een oliekoeler daar rechtsonder?

Heb je die zelf gemonteerd of zat ie er al in?

Gebruikersavatar
Huib
Guru
Guru
Berichten: 1019
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:52
Locatie: Westland

do jan 06, 2005 08:33

Dat is niet mijn auto (helaas), foto heb ik gejat uit dit topic:

http://www.alfaclub.nl/phpbb/viewtopic.php?t=320
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Terug naar “Tuning onderwerpen”