Pagina 1 van 7

Stabilisatorstang 75

Geplaatst: za feb 25, 2006 21:07
door Gerben
Heren racers

Even over de stabiliesatorstang van een 75 aan de voorzijde,welke types zijn er en wie heeft met welke uitvoerring een goede ervaring
Graag uw reactie

RE: Stabiliesatorstang 75

Geplaatst: za feb 25, 2006 21:59
door DJ
Maurizio hier op het forum is bezig 32mm holle rvs stabi te laten maken voor 75. Goede value for money. Je kan fantastische hi tech stabi 's kopen of laten maken maar of dit per geinvesteerde euro nou zoveel meer opleverd tov een modale massieve 30mm stang van een euro of 130 vraag ik me af. Het is maar wat je er mee wilt en hoeveel geld je "over" hebt.
Maar om je vraag te beantwoorden, heb met 28 en 30 mm gereden op m'n straat 75V6 en vond het echt een verbetering. Voor een straat TS is 28 mm wel genoeg lijkt me. Straat V6 kan wel 30mm gebruiken. Heb 28 mm op m'n N-ring 75TS en die mag wel wat meer hebben. Komt wat zwaarders onder. Als het goed is de stabi waar maurizio mee bezig is.

Gr,
DJ

RE: Stabiliesatorstang 75

Geplaatst: za feb 25, 2006 23:05
door Gerben
Ik vraag me af of het in combinatie met race veren en dempers geen onderstuur op gaat wekken.

RE: Stabiliesatorstang 75

Geplaatst: za feb 25, 2006 23:12
door Dottore M
Vast wel, maar het is beter dan stdrd

Re: RE: Stabiliesatorstang 75

Geplaatst: zo feb 26, 2006 23:20
door Andretti Molletti
Ik vraag me af of het in combinatie met race veren en dempers geen onderstuur op gaat wekken.
Zonder Camber zekers!!

je kan m.i. niet alleen een hele dikke stabi erop knallen en dan gaan..
De vraag is dus wat is er nog meer gedaan aan de auto en wat zit er momenteel op/onder?

RE: Stabiliesatorstang 75

Geplaatst: ma feb 27, 2006 12:57
door DJ
Voor de duidelijkheid, mijn straat 75V6 was dus ook verlaagd en anders uitgelijnd en weer later nog een hele trits andere aanpassingen. Maar 30mm op een V6 icm andere uitlijning castorkogels en beetje verlagen is ook al een hele verbetering en hoeft geen vermogen te kosten als je zelf de handen uit de mouwen steekt.

Gr,
DJ

RE: Stabiliesatorstang 75

Geplaatst: ma feb 27, 2006 14:52
door Mobster
2 standaard stabi's monteren?

RE: Stabiliesatorstang 75

Geplaatst: ma feb 27, 2006 16:24
door vV
mijn oude racer, alfetta GTV 2000 had behalve een dikkere stabi voor ook een dikkere stabi achter, en ook zwaardere torsiestaven. Dit laatste kan tegenwoordig goed opgelost worden met coil-overs naast of ipv de torsieveren. Ook had deze auto Koni gr A dempers (in/uitgaand onafh van buiten instelbaar)

Met de GTV merkte ik (maar dat is een kortere auto) dat ie met deze aanpassingen heel goed af te stellen was, eigenlijk neutraal. (wat heel goed was met een auto die meer vermogen kon hebben, eigenlijk te weinig had in verhouding tot de wegligging).

RE: Stabiliesatorstang 75

Geplaatst: ma feb 27, 2006 23:10
door Gerben
Oke duidelijk allemaal,ik heb Ron Simons ook even gemaild en uitleg over de stabi gevraagd en daar kreeg ik het standaard verhaaltje te horen wat natuurlijk goed werkt bij een straat 75.
Ik vraag me dus af of het wat toevoegt bij een race auto met coilovers.
Met die uitrusting heb je al veel minder rol in de auto door de zwaardere veren.
Wat kan het dan nog voor een voordeel opleveren.
Je ziet toch bij bij elke serieuse race auto een dikke en soms verstelbare stab stang zitten

RE: Stabiliesatorstang 75

Geplaatst: ma feb 27, 2006 23:20
door TurboMarc
Wellicht kan je nog wat met wieldruk doen, als je de instelbare rod-ends hebt ipv standaard botjes :?:

RE: Stabiliesatorstang 75

Geplaatst: di feb 28, 2006 09:45
door bert
Het beste advies is niet analyseren......JS/RS etc. leveren snelle spullen en de auto's gaan zeer snel rond. Het is beter om goed materiaal te kopen en
adviezen van Marc's/AM direct overnemen dan via vele zijstappen en teleurstellende, goedkopere opties alsnog tot de conclusie te komen dat je er toch meer van had verwacht. Snelle racer kopen i.p.v. bouwen is eigenlijk nog beter.

Er wordt al zolang geracet met 75's en alle andere opties vereisen ook zeer veel testwerk wat ook niet goedkoop kan zijn.

RE: Stabiliesatorstang 75

Geplaatst: di feb 28, 2006 12:37
door vV
het wiel (stabi) opnieuw gaan uitvinden is inderdaad niet zo`n goed idee.

Er is kennis voldoende, praat anders eens op het circuit met zowel coureur als tuner!
En het is niet alleen de stabi, het is het hele pakket. onlosmakelijk met elkaar verbonden (nou ja in de praktijk met een paar bouten) om goed effect te hebben. Ook de stijfheid van de auto is van belang, dus doorlassen/versterken zodat de krachten ook goed verwerkt worden door de rest van de body, anders gaat een deel van het effect verloren door torderen van de koets.

Re: RE: Stabiliesatorstang 75

Geplaatst: di feb 28, 2006 12:52
door Andretti Molletti
Er is kennis voldoende, praat anders eens op het circuit met zowel coureur als tuner!
Ja dat zijn idd twee TOTAAL verschillende personen :lol: :lol: :lol:

RE: Stabiliesatorstang 75

Geplaatst: di feb 28, 2006 12:57
door Maurizio
Ik ben wel van mening dat je moet begrijpen wat er achter zit, ook de ideeen van een tuners en racers enz zijn niet heilig.

In ieder geval is het zo dat in principe geen verschil is tussen een stabi of stijvere veren. Theoretisch kunnen ze beiden hetzelfde, roll verminderen. Een stabi kan slechts alleen maar roll verminderen. Een veer zorg er ook voor dat je wiel het wegdek blijft volgen, cq zo snel mogelijk aan de grond zet bij een oneffenheid.
En daar zit hem de clou. In de praktijk kan je niet je veren zo stijf maken dat een stabi niet meer nodig is. Je banden hebben een stijfheid, je carroserie is slap etc.... Bij te stijve veren ga je juist weer grip verliezen, stuitert als het ware over het circuit. Het is de combo van bijvoorbeeld coil-overs en een dikke stabi voor een racer. Wil je de stabi dun hebben moet je heel veel ijzer in je body gaan duwen om genoeg stijfheid te krijgen.

RE: Stabiliesatorstang 75

Geplaatst: di feb 28, 2006 13:03
door Andretti Molletti
Een stabi verminderd idd de body roll.. maar in tegenstelling tot voor veren, kán een voor stabi meewerken aan de grip op de achterwielen...
en voor de rest... is dat allemaal erg geheim!!! 8)

het is niet moeilijk hoor onderstellen...
je moet alleen rekening houden met:
de band..stijfheid wang compund en evt profiel en bandenspanning en temp.
de onafgeveerde massa en de afgeveerde massa.. de massa per wiel..
de demper: bump rebound en fast bump en rebound
de veer.. progressief of niet..
de stabi
de wagenhoogte
en de verschillen hierin in voor -achter.
de overhang vwn het gewicht voor de vooras en achter de achteras.
het roll centre en het dynamisch rollcentre
en nog een paar dingen ;)