Gebruikersavatar
Maurizio
Guru
Guru
Berichten: 1291
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:44
Locatie: (Z-limburg), 158 km to Exmuhle (N'ring)
Contacteer: Website

RE: Stabiliesatorstang 75

ma mar 13, 2006 09:29

Verder zorgt een goed functionerende stabi ook voor grip op BEIDE voorwielen, doordat deze de ophanging naar beneden drukt aan de tegenovergestelde kant waar op dat moment de grootste wieldruk op staat, dwz bij een bocht naar links het rechter voorwiel.
Rik, met dit verhaal ben ik het niet helemaal eens.

Voor de makkelijkheid even de ophangingsveren vergeten en enkel naar een ophanging kijken verbonden met een stabilisator.

Als ik een bocht naar links neem veert de rechtzijde meer in dan links. Een stabilisator probeert dit verschil tussen beide zijden tegen te werken (door zijn torsieveer werking). Denk de stabi even oneindig stijf, dan tilt deze juist de andere zijde mee op. Dus door de andere zijde mee op te tillen gaat hij body rol tegen.

Een stabilisator neemt dus theoretisch zelfs grip weg van het over liggende wiel. Naar mijn mening komt de grip toename tgv een dikkere stabi uit het in de hand houden van de camberwijziging. En daardoor optimaler gebruiken van de banden.

ps 35 mm hol zegt weinig, de wanddikte van de buis bepaald hoe stijf een stabi is, 35 mm hol kan slapper zijn als een standaard 18mm stabilisator.
Laatst gewijzigd door Maurizio op ma mar 13, 2006 14:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75TS & E36M3 Ringtool, AR Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

Gebruikersavatar
berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2815
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:57
Locatie: Utreg city
Contacteer: Website

RE: Stabiliesatorstang 75

ma mar 13, 2006 11:14

Maurizio, er zit idd wat in je verhaal.
Aangaande een al dan niet holle stabi; natuurlijk! Echter , er van uitgaand dat het apparaat niet van alufolie gemaakt is kan een holle sterker zijn omdat de materiaaloppervlakte groter is.
Er is een formule, die heb ik hier ergens, waardoor je je sterkte van je stabi kan berekenen.
Danwel: dat je kan gaan beredeneren wat je stabi moet doen, om vervolgens een stabi te maken die precies DAT doet.
Ik heb wel de indruk dat er veel stabi's in omloop zijn die gewoon gemaakt zijn van zo, dit gaat passen.... zonder dat er een berekening achter zit.
Wat jij?
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

Gebruikersavatar
Maurizio
Guru
Guru
Berichten: 1291
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:44
Locatie: (Z-limburg), 158 km to Exmuhle (N'ring)
Contacteer: Website

RE: Stabiliesatorstang 75

ma mar 13, 2006 11:25

Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, er zullen dingen proefondervindelijk (en misschien theoretisch onderbouwd) gegroeid zijn en er zijn mensen die maar wat doen. De kunst zit hem in het erdoorheen prikken.

I rest my case :lol:


Afbeelding
Een probeerseltje, is uiteindelijk toch een tikkeltje anders geworden :shock:
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75TS & E36M3 Ringtool, AR Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

RE: Stabiliesatorstang 75

ma mar 13, 2006 14:27

Gewichtsverplaatsing of gewichtsverplaatsing dankzij body roll. Het laatste speelt toch een vrij onbelangrijke rol?? Het gewicht op L en R vanwege het rollen
van de koets speelt naar mijn mening ook een kleine rol maar dikkeren stabi min mogelijk camberverandering. Dat lijkt me ook een rolcentrum verhaal..

Gewichtsverplaatsing op buistenste wiel heeft naar mening tot gevolg dat buitstenste wiel meer grip genereert maar niet genoeg om het verlies aan grip van binnenste wiel te compenseren. Daarom dikkere stabi.... naast stabi denk ik aan CG verlagen, gewicht omlaag of spoorbreedte vergroten.
Body roll vind ik persoonlijk wel prettig.

Andretti Molletti

RE: Stabiliesatorstang 75

ma mar 13, 2006 23:45

Wees voorzichtig met de spoorbreedte voor ivm je schuurstraal en stuureigenschappen vd auto.. ;)

Kort en simpel blijft gelden: dikke stabi voor meer grip achter!

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8820
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: RE: Stabiliesatorstang 75

di mar 14, 2006 10:08

Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, er zullen dingen proefondervindelijk (en misschien theoretisch onderbouwd) gegroeid zijn en er zijn mensen die maar wat doen. De kunst zit hem in het erdoorheen prikken.

I rest my case :lol:


Afbeelding
Een probeerseltje, is uiteindelijk toch een tikkeltje anders geworden :shock:
Pro/E? CosmosWorks? Sjiek hoor :wink: Wat voor belasting heb je aangenomen?
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
Maurizio
Guru
Guru
Berichten: 1291
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:44
Locatie: (Z-limburg), 158 km to Exmuhle (N'ring)
Contacteer: Website

RE: Stabiliesatorstang 75

di mar 14, 2006 10:24

Nastran in combinatie met UG, dit was een optimalisatieslag van een eerder ontwerp, om te zien waar het materiaal effectief belast wordt en waar niet.
Het geeft wel altijd leuke inzichtelijke plaatjes, zelfs voor een leek. Stijfheid ooit eens afgeschat met wat standaard handsommetjes.
FEM is leuk, maar je moet er wel mee weten om te gaan en heb meer vertrouwen in de oldschool vergeetmenietjes :!:

Hoogte van de belasting weet ik niet meer, is op zich ook niet zo relvant voor wat ik wilde zien :wink:
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75TS & E36M3 Ringtool, AR Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8820
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: Stabiliesatorstang 75

di mar 14, 2006 10:50

Vergeetmenietjes... da's wel heel oldschool, met nadruk op school :wink:
Maar inderdaad, inzicht en begrip eerst, dan pas sjieke plaatjes. En als je echt met de EEM aan de gang gaat ben je maar wat blij dat er computers zijn. Anders zit je met ieder afzonderlijk driehoekje te klootviolen, en dat duurt even...
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
Maurizio
Guru
Guru
Berichten: 1291
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:44
Locatie: (Z-limburg), 158 km to Exmuhle (N'ring)
Contacteer: Website

Re: RE: Stabiliesatorstang 75

di mar 14, 2006 11:07

Vergeetmenietjes... da's wel heel oldschool, met nadruk op school :wink:
vergeetmenietjes en roarks dagelijks kost als ik weer eens met wat een nieuw concept bezig ben.
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75TS & E36M3 Ringtool, AR Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

Andretti Molletti

RE: Stabiliesatorstang 75

wo mei 24, 2006 00:03

Nog eens doorgeworsteld, maar wel een serieus interessant onderwerp/topic !!!

:thumbs:

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

Re: RE: Stabiliesatorstang 75

wo mei 24, 2006 07:58

Wees voorzichtig met de spoorbreedte voor ivm je schuurstraal en stuureigenschappen vd auto.. ;)

Kort en simpel blijft gelden: dikke stabi voor meer grip achter!
Ik heb dit nog es doorberedeneerd... Had ik niet moeten doen misschien :? maar ik kan hier, alhoewel ik best geloof dat je gelijk hebt, geen verklaring voor vinden. :oops:

Door de dikkere voorstabi neemt de wieldruk op het buitenste voorwiel toe en neemt, doordat de totale vooraslast gelijk blijft, de wieldruk op het binnenste wiel iets af... De totale krachten op je buitenste voorwiel nemen dus iets toe, hetgeen zou kunnen inhouden dat de auto als zodanig meer grip krijgt op de vooras.... Toch????
En: Door de dikkere torsiestang voor blijft de auto iets vlakker staan, hetgeen de oorzaak is het wieldrukverschilop de achteras ietsje minder zal zijn. ( De aslast achter blijft nl gelijk en hoogte rolcentrum blijft ook nagenoeg gelijk))
Waardoor dan meer grip op de achteras???De druk op je binnenste wiel is relatief iets groter en je zult daardoor iets later last krijgen van een doorslaand binnenwiel. Dit alles impliceert alleen maar dat de auto minder OVER- stuurd zou moeten worden.......


Help................. :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2815
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:57
Locatie: Utreg city
Contacteer: Website

RE: Stabiliesatorstang 75

wo mei 24, 2006 09:04

mijn berlina werd in de eerste instantie vreselijk onderstuurd, met de 30 mm holle stabi, dat is later pas opgelost....

:lol:



Het is nooit EEN ding. het is een samenspel van delen. Dat is het geheim! En juist dat duurt zo lang om te leren en te begrijpen.
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

Gebruikersavatar
Maurizio
Guru
Guru
Berichten: 1291
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:44
Locatie: (Z-limburg), 158 km to Exmuhle (N'ring)
Contacteer: Website

RE: Stabiliesatorstang 75

wo mei 24, 2006 09:10

@Arjan volledig gelijk, ik hou het nog steeds hier op:
Een stabilisator neemt dus theoretisch zelfs grip weg van het over liggende wiel. Naar mijn mening komt de grip toename tgv een dikkere stabi uit het in de hand houden van de camberwijziging. En daardoor optimaler gebruiken van de banden.
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75TS & E36M3 Ringtool, AR Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

Gebruikersavatar
simp
Member
Member
Berichten: 111
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 11:02

Re: RE: Stabiliesatorstang 75

wo mei 24, 2006 11:23

@Arjan volledig gelijk, ik hou het nog steeds hier op:
Een stabilisator neemt dus theoretisch zelfs grip weg van het over liggende wiel. Naar mijn mening komt de grip toename tgv een dikkere stabi uit het in de hand houden van de camberwijziging. En daardoor optimaler gebruiken van de banden.
Hier is een 75 v6 met een standaard stabi in de bocht. Let op stand van de wielen en hoeveel rubber er de grond raakt. Let er even niet op dat dit op een natte baan is, op een droge baan wil je wel zo veel mogelijk rubber, zo recht mogelijk, de grond laten raken. Dan is het contact oppervlak maximaal en zou je dus zo veel mogelijk grip moeten hebben. Dat is mijn theorie tenminste. :lol:

Afbeelding

Gebruikersavatar
berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2815
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:57
Locatie: Utreg city
Contacteer: Website

RE: Stabiliesatorstang 75

do mei 25, 2006 11:27

dat binnenste wiel is verder anders totaal niet belangrijk. Ik heb vorig jaar uitgebreid mee mogen maken hoe hard je op EEN (!!) wiel een bocht door kan ..... :shock:
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

Terug naar “Tuning onderwerpen”