Gerben
Member
Member
Berichten: 217
Lid geworden op: do sep 08, 2005 23:23
Contacteer: Website

Stabilisatorstang 75

za feb 25, 2006 21:07

Heren racers

Even over de stabiliesatorstang van een 75 aan de voorzijde,welke types zijn er en wie heeft met welke uitvoerring een goede ervaring
Graag uw reactie
Gas is alles,remmen voor noodgevallen

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4363
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

RE: Stabiliesatorstang 75

za feb 25, 2006 21:59

Maurizio hier op het forum is bezig 32mm holle rvs stabi te laten maken voor 75. Goede value for money. Je kan fantastische hi tech stabi 's kopen of laten maken maar of dit per geinvesteerde euro nou zoveel meer opleverd tov een modale massieve 30mm stang van een euro of 130 vraag ik me af. Het is maar wat je er mee wilt en hoeveel geld je "over" hebt.
Maar om je vraag te beantwoorden, heb met 28 en 30 mm gereden op m'n straat 75V6 en vond het echt een verbetering. Voor een straat TS is 28 mm wel genoeg lijkt me. Straat V6 kan wel 30mm gebruiken. Heb 28 mm op m'n N-ring 75TS en die mag wel wat meer hebben. Komt wat zwaarders onder. Als het goed is de stabi waar maurizio mee bezig is.

Gr,
DJ

Gerben
Member
Member
Berichten: 217
Lid geworden op: do sep 08, 2005 23:23
Contacteer: Website

RE: Stabiliesatorstang 75

za feb 25, 2006 23:05

Ik vraag me af of het in combinatie met race veren en dempers geen onderstuur op gaat wekken.
Gas is alles,remmen voor noodgevallen

Gebruikersavatar
Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2916
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:58
Locatie: Utrecht

RE: Stabiliesatorstang 75

za feb 25, 2006 23:12

Vast wel, maar het is beter dan stdrd

Andretti Molletti

Re: RE: Stabiliesatorstang 75

zo feb 26, 2006 23:20

Ik vraag me af of het in combinatie met race veren en dempers geen onderstuur op gaat wekken.
Zonder Camber zekers!!

je kan m.i. niet alleen een hele dikke stabi erop knallen en dan gaan..
De vraag is dus wat is er nog meer gedaan aan de auto en wat zit er momenteel op/onder?

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4363
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

RE: Stabiliesatorstang 75

ma feb 27, 2006 12:57

Voor de duidelijkheid, mijn straat 75V6 was dus ook verlaagd en anders uitgelijnd en weer later nog een hele trits andere aanpassingen. Maar 30mm op een V6 icm andere uitlijning castorkogels en beetje verlagen is ook al een hele verbetering en hoeft geen vermogen te kosten als je zelf de handen uit de mouwen steekt.

Gr,
DJ

Mobster

RE: Stabiliesatorstang 75

ma feb 27, 2006 14:52

2 standaard stabi's monteren?

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5577
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: Stabiliesatorstang 75

ma feb 27, 2006 16:24

mijn oude racer, alfetta GTV 2000 had behalve een dikkere stabi voor ook een dikkere stabi achter, en ook zwaardere torsiestaven. Dit laatste kan tegenwoordig goed opgelost worden met coil-overs naast of ipv de torsieveren. Ook had deze auto Koni gr A dempers (in/uitgaand onafh van buiten instelbaar)

Met de GTV merkte ik (maar dat is een kortere auto) dat ie met deze aanpassingen heel goed af te stellen was, eigenlijk neutraal. (wat heel goed was met een auto die meer vermogen kon hebben, eigenlijk te weinig had in verhouding tot de wegligging).
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gerben
Member
Member
Berichten: 217
Lid geworden op: do sep 08, 2005 23:23
Contacteer: Website

RE: Stabiliesatorstang 75

ma feb 27, 2006 23:10

Oke duidelijk allemaal,ik heb Ron Simons ook even gemaild en uitleg over de stabi gevraagd en daar kreeg ik het standaard verhaaltje te horen wat natuurlijk goed werkt bij een straat 75.
Ik vraag me dus af of het wat toevoegt bij een race auto met coilovers.
Met die uitrusting heb je al veel minder rol in de auto door de zwaardere veren.
Wat kan het dan nog voor een voordeel opleveren.
Je ziet toch bij bij elke serieuse race auto een dikke en soms verstelbare stab stang zitten
Gas is alles,remmen voor noodgevallen

Gebruikersavatar
TurboMarc
Guru
Guru
Berichten: 1623
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:10
Locatie: Hoogwoud

RE: Stabiliesatorstang 75

ma feb 27, 2006 23:20

Wellicht kan je nog wat met wieldruk doen, als je de instelbare rod-ends hebt ipv standaard botjes :?:
Scarb# 00072

Alfa 75 Turbo Evo Superleggera Racer
Alfa 75 TS CUP Racer
Alfa GTV 2.0 V6 Turbo

bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

RE: Stabiliesatorstang 75

di feb 28, 2006 09:45

Het beste advies is niet analyseren......JS/RS etc. leveren snelle spullen en de auto's gaan zeer snel rond. Het is beter om goed materiaal te kopen en
adviezen van Marc's/AM direct overnemen dan via vele zijstappen en teleurstellende, goedkopere opties alsnog tot de conclusie te komen dat je er toch meer van had verwacht. Snelle racer kopen i.p.v. bouwen is eigenlijk nog beter.

Er wordt al zolang geracet met 75's en alle andere opties vereisen ook zeer veel testwerk wat ook niet goedkoop kan zijn.

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5577
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: Stabiliesatorstang 75

di feb 28, 2006 12:37

het wiel (stabi) opnieuw gaan uitvinden is inderdaad niet zo`n goed idee.

Er is kennis voldoende, praat anders eens op het circuit met zowel coureur als tuner!
En het is niet alleen de stabi, het is het hele pakket. onlosmakelijk met elkaar verbonden (nou ja in de praktijk met een paar bouten) om goed effect te hebben. Ook de stijfheid van de auto is van belang, dus doorlassen/versterken zodat de krachten ook goed verwerkt worden door de rest van de body, anders gaat een deel van het effect verloren door torderen van de koets.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Andretti Molletti

Re: RE: Stabiliesatorstang 75

di feb 28, 2006 12:52

Er is kennis voldoende, praat anders eens op het circuit met zowel coureur als tuner!
Ja dat zijn idd twee TOTAAL verschillende personen :lol: :lol: :lol:

Gebruikersavatar
Maurizio
Guru
Guru
Berichten: 1292
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:44
Locatie: (Z-limburg), 158 km to Exmuhle (N'ring)
Contacteer: Website

RE: Stabiliesatorstang 75

di feb 28, 2006 12:57

Ik ben wel van mening dat je moet begrijpen wat er achter zit, ook de ideeen van een tuners en racers enz zijn niet heilig.

In ieder geval is het zo dat in principe geen verschil is tussen een stabi of stijvere veren. Theoretisch kunnen ze beiden hetzelfde, roll verminderen. Een stabi kan slechts alleen maar roll verminderen. Een veer zorg er ook voor dat je wiel het wegdek blijft volgen, cq zo snel mogelijk aan de grond zet bij een oneffenheid.
En daar zit hem de clou. In de praktijk kan je niet je veren zo stijf maken dat een stabi niet meer nodig is. Je banden hebben een stijfheid, je carroserie is slap etc.... Bij te stijve veren ga je juist weer grip verliezen, stuitert als het ware over het circuit. Het is de combo van bijvoorbeeld coil-overs en een dikke stabi voor een racer. Wil je de stabi dun hebben moet je heel veel ijzer in je body gaan duwen om genoeg stijfheid te krijgen.
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75TS & E36M3 Ringtool, AR Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

Andretti Molletti

RE: Stabiliesatorstang 75

di feb 28, 2006 13:03

Een stabi verminderd idd de body roll.. maar in tegenstelling tot voor veren, kán een voor stabi meewerken aan de grip op de achterwielen...
en voor de rest... is dat allemaal erg geheim!!! 8)

het is niet moeilijk hoor onderstellen...
je moet alleen rekening houden met:
de band..stijfheid wang compund en evt profiel en bandenspanning en temp.
de onafgeveerde massa en de afgeveerde massa.. de massa per wiel..
de demper: bump rebound en fast bump en rebound
de veer.. progressief of niet..
de stabi
de wagenhoogte
en de verschillen hierin in voor -achter.
de overhang vwn het gewicht voor de vooras en achter de achteras.
het roll centre en het dynamisch rollcentre
en nog een paar dingen ;)

Terug naar “Tuning onderwerpen”