Gebruikersavatar
Maurizio
Guru
Guru
Berichten: 1287
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:44
Locatie: (Z-limburg), 160 km to Exmuhle (N'ring)
Contacteer: Website

Re: RE: Stabiliesatorstang 75

do mei 25, 2006 11:47

dat binnenste wiel is verder anders totaal niet belangrijk. Ik heb vorig jaar uitgebreid mee mogen maken hoe hard je op EEN (!!) wiel een bocht door kan ..... :shock:
Alle kleine beetjes helpen, dus liever 4 voetjes aan de grond voor mij.
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75TS & E36M3 Ringtool, AR Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

Skattie

RE: Stabiliesatorstang 75

do mei 25, 2006 13:18

Als je binnenwiel niet meedoet waarom dan zoveel moeite stoppen in het uitwegen van een auto...
Wieldruk is één... het overbrengen van de kracht wordt beperkt door het raakoppervlak vd band... en vier banden hebben een groter oppervlak dan 1tje dus... liever 4 wielen op de grond ;)

@@: Door de dikkere voorstabi neemt de wieldruk op het buitenste voorwiel toe en neemt, doordat de totale vooraslast gelijk blijft, de wieldruk op het binnenste wiel iets af..

das niet geheel waar.. en je rolcentre neemt af!!

;)

Gebruikersavatar
Giulia2000TS
Guru
Guru
Berichten: 1993
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:10
Locatie: NB
Contacteer: Website

Re: RE: Stabiliesatorstang 75

do mei 25, 2006 17:28

Als je binnenwiel niet meedoet waarom dan zoveel moeite stoppen in het uitwegen van een auto...
Wieldruk is één... het overbrengen van de kracht wordt beperkt door het raakoppervlak vd band... en vier banden hebben een groter oppervlak dan 1tje dus... liever 4 wielen op de grond ;)

@@: Door de dikkere voorstabi neemt de wieldruk op het buitenste voorwiel toe en neemt, doordat de totale vooraslast gelijk blijft, de wieldruk op het binnenste wiel iets af..

das niet geheel waar.. en je rolcentre neemt af!!

;)
Nog technisch ook! :thumbs:
Dirk - Giulia2000TS

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

Re: RE: Stabiliesatorstang 75

do mei 25, 2006 19:05


@@: Door de dikkere voorstabi neemt de wieldruk op het buitenste voorwiel toe en neemt, doordat de totale vooraslast gelijk blijft, de wieldruk op het binnenste wiel iets af..

das niet geheel waar.. en je rolcentre neemt af!!
Gaat onze SKATTIE dit dan ook ff nader verklaren. Wij willen hier graag wat leren hoor.. :lol: :wink:
Laatst gewijzigd door @lfa@lgra op do mei 25, 2006 19:27, 2 keer totaal gewijzigd.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
Maxtor
Guru
Guru
Berichten: 1705
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:50

RE: Stabiliesatorstang 75

do mei 25, 2006 19:17

Haha, deze reacties had ik wel verwacht, volgens mij zat meneer Moletti onder een verkeerde naam, of hij is zijn kennis aan het delegeren :wink:
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'00 166 3.0 V6 Sportronic
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6
'11 159 Sportwagon 1750 TBi

Andretti Molletti

Re: RE: Stabiliesatorstang 75

do mei 25, 2006 21:22


@@: Door de dikkere voorstabi neemt de wieldruk op het buitenste voorwiel toe en neemt, doordat de totale vooraslast gelijk blijft, de wieldruk op het binnenste wiel iets af..

das niet geheel waar.. en je rolcentre neemt af!!
Gaat onze SKATTIE dit dan ook ff nader verklaren. Wij willen hier graag wat leren hoor.. :lol: :wink:
Sukkel zelfs Skattie snapt t !!


:lol: :wink: :wink:

je auto zal minder rollen door de stabi!! Daardoor heb je minder verplaatsing van gewicht naar het buitenwiel en gaat je binnenwiel juist meer meedoen.

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

Re: RE: Stabiliesatorstang 75

do mei 25, 2006 23:14


@@: Door de dikkere voorstabi neemt de wieldruk op het buitenste voorwiel toe en neemt, doordat de totale vooraslast gelijk blijft, de wieldruk op het binnenste wiel iets af..

das niet geheel waar.. en je rolcentre neemt af!!
Gaat onze SKATTIE dit dan ook ff nader verklaren. Wij willen hier graag wat leren hoor.. :lol: :wink:
Sukkel zelfs Skattie snapt t !!


:lol: :wink: :wink:

je auto zal minder rollen door de stabi!! Daardoor heb je minder verplaatsing van gewicht naar het buitenwiel en gaat je binnenwiel juist meer meedoen.
Hehehe eindelijk snap je het! :wink:
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Andretti Molletti

RE: Stabiliesatorstang 75

vr mei 26, 2006 00:12

Ja, ik moet zeggen dat haar uitleg me meer boeit dan het hele forum hier ;)

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

RE: Stabiliesatorstang 75

vr mei 26, 2006 07:49

:twisted:
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

RE: Stabiliesatorstang 75

vr mei 26, 2006 15:12

Gewichtsverplaatsing door body roll is naar mijn mening vindt wel plaats maar valt erg mee.

Als je kijkt naar gewichtsverplaatsing die door bodyroll wordt veroorzaakt, is het niet geheel onbelangrijk maar vrij gering in vergelijk
met. Shoot...om het interessante topic lopend te houden.

Bodyroll in graden > de sinius voor verplaatsing van het zwaartepunt.

Gerben
Member
Member
Berichten: 217
Lid geworden op: do sep 08, 2005 23:23
Contacteer: Website

RE: Stabiliesatorstang 75

za mei 27, 2006 16:08

Mijne Heren

We hebben het hier nu over body roll,maar als je auto daar nu geen last meer van heeft door bv hele zware veren,heeft een dikke stabi dan nog enig nut?
Gas is alles,remmen voor noodgevallen

Andretti Molletti

Re: RE: Stabiliesatorstang 75

za mei 27, 2006 16:28

Ik ben wel van mening dat je moet begrijpen wat er achter zit, ook de ideeen van een tuners en racers enz zijn niet heilig.

In ieder geval is het zo dat in principe geen verschil is tussen een stabi of stijvere veren. Theoretisch kunnen ze beiden hetzelfde, roll verminderen. Een stabi kan slechts alleen maar roll verminderen. Een veer zorg er ook voor dat je wiel het wegdek blijft volgen, cq zo snel mogelijk aan de grond zet bij een oneffenheid.
En daar zit hem de clou. In de praktijk kan je niet je veren zo stijf maken dat een stabi niet meer nodig is. Je banden hebben een stijfheid, je carroserie is slap etc.... Bij te stijve veren ga je juist weer grip verliezen, stuitert als het ware over het circuit. Het is de combo van bijvoorbeeld coil-overs en een dikke stabi voor een racer. Wil je de stabi dun hebben moet je heel veel ijzer in je body gaan duwen om genoeg stijfheid te krijgen.
lezen Gerben ;)


Ik denk ook dat je de stabi als natweer veer moet zien.. je kan die lekker snel losgooien en zo wat winst halen op nat.

Gebruikersavatar
Maurizio
Guru
Guru
Berichten: 1287
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:44
Locatie: (Z-limburg), 160 km to Exmuhle (N'ring)
Contacteer: Website

RE: Stabiliesatorstang 75

za mei 27, 2006 22:06

Ik denk ook dat je de stabi als natweer veer moet zien
:thumbs:
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75TS & E36M3 Ringtool, AR Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

SanderQV
Member
Member
Berichten: 133
Lid geworden op: di dec 28, 2004 17:49
Contacteer: Website

Re: RE: Stabiliesatorstang 75

zo mei 28, 2006 09:58

Interessant onderwerp!

je auto zal minder rollen door de stabi!! Daardoor heb je minder verplaatsing van gewicht naar het buitenwiel en gaat je binnenwiel juist meer meedoen.
Volgens klopt dat toch niet helemaal. De auto rolt wel minder, maar de gewichtsverplaatsing is juist meer daar waar de stabi zit.

In een eerste orde benadering, staan gewichtsverplaatsing en body-roll los van elkaar. Gewichtsverplaatsing van links naar rechts (of omgekeerd) heb je altijd in een bocht en hangt alleen af van het hoogte van het zwaartepunt en de spoorbreedte van de auto en is dus onafhankelijk van de body-roll! (even afgezien dus van verplaatsing van het zwaartepunt door bodyroll). Met de stabi (of andere veren) kun je alleen beinvloeden hoe de gewichtsverplaatsing van links naar rechts zich tussen voor en achter verdeelt. Met een zwaardere stabi voor, krijg je voor meer gewichtsverplaatsing van links naar rechts en achter juist minder gewichtsverplaatsing van links naar rechts, tot het maximum, waarbij het linker voorwiel loskomt van de grond. Voor is dan het gewicht zeer ongelijk over de wielen verdeelt en heb je minder grip en achter is de verdeling gelijker en heb je meer grip, oftwel meer onderstuur.

Dat de voor-stabi toch meer grip geeft aan de vookant bij een 75, is dus een beetje vreemd, maar komt volgens mij ook zoals al gezegd door de verminderde boy-roll en daardoor betere camberstand van het voorwiel in de bocht.
De body-roll wordt bepaald door de hoogte van het zwaartepunt t.o.v. van het roll-centre en de gebruikte veren+stabis.

Groeten, Sander.

Gebruikersavatar
Maurizio
Guru
Guru
Berichten: 1287
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:44
Locatie: (Z-limburg), 160 km to Exmuhle (N'ring)
Contacteer: Website

RE: Stabiliesatorstang 75

zo mei 28, 2006 10:17

:D begint een gaaf topic te worden.

Sander even tegenspreken.
Denk aan het krachtenspel. De gewichtsverplaatsing wordt juist aan de voorzijde minder door de grotere stabi. Roll verminderen is juist gewichtsverplaatsing verminderen. De stabi zorgt voor een grotere tegenwerkende kracht om het gewicht op zijn plek te houden. Echter het nadeel van een stabi tov een veer is juist dat hij de stijfheid (of makkelijker voor te stellen KRACHT) haalt uit het optillen van het binnenste wiel. (dus gripverlies stabi tov van juist een stijvere veer)

Dus volgens mij al meerdere keren gezegd, zou je het als volgt kunnen samenvatten:
Door de mindere bodyrol aan de voorzijde zal de body achter juist een fractie meer gaan rollen dus ook meer grip achteren en het verleizen van grip voren zou de auto moeten gaan ondersturen (theoretisch). Echter de grip winst door het minder veranderen van de geometrie en dus optimaler benutten van de banden overwint de twee nadelen van de stijver voorstabi.
Een stijvere stabi is een goedkoop compromis voor de straatauto en een makkelijk los te koppelen naar de "nat"weer setting voor de racer

Hier zit hem de clou in het hele onderstelgebeuren, een nadeel, kan in zijn overal een voordeel opleveren, het is allemaal slechts een compromis.
Nog een mooi topic starten: Zelfde als lijnen rijden, in een bocht opofferen, om beter in de volgende bocht uit te komen, kan resulteren in overal snelheidswinst :mrgreen:
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75TS & E36M3 Ringtool, AR Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

Terug naar “Tuning onderwerpen”