Gebruikersavatar
GTV
Guru
Guru
Berichten: 1482
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:43
Locatie: Stein/Elsloo

Re: RE: Stabiliesatorstang 75

di mar 07, 2006 21:41


Voor een 32mm stabi moet Uniballs?? Klinkt niet als iets voor de openbare weg??
Daar rij ik al meer dan 1 jaar mee werkt perfect ook bij nat geen problemen, wel zorgen voor de goeie banden eronder :wink:

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

Re: RE: Stabiliesatorstang 75

di mar 07, 2006 21:51

Ik lees weleens over botjes Spider Type 4 voor montage van een dikkere stabilisatorophanging op een 105?? Wat zijn botjes en wat is eigenlijk het verschil ???

Voor een 32mm stabi moet Uniballs?? Klinkt niet als iets voor de openbare weg??
Die "Botjes"zijn de twee kleien reactiearmpjes tussen de stabi en de onderste draagarmen. :wink:

Een 32 mm torsiestang is gewoon te stug en ontwikkeld te veel kracht op de rubberbiusjes in de botjes.

Ik heb echter zelf altijd mijn vraagtekens bij de levensduur van de uniball's bij wegggebruik. Gezien de grote hoeveelheid straatvuil die die dingen vele km's achter elkaar moeten "opvreten" denk ik dat ze vrij snel ruim worden. Wie heeft hier ervaring mee??


@ Maurizio:

Heb jij al een 105 Stabi voor de voorzijde??
Ik zoek geen circuit-ding, maar een redelijk forse Straat Stabi. 28 mm Hol??? Wat extra onderstuur is best welkom namelijk. Wat kan ik het beste nemen??

Verder vraag ik mij af waarom de verkrijgbare 105 stabi's aan de voorste frontbalk vastzitten.Das misschien wel makkelijk maar niet logisch. Persoonlijk zou ik ivm het krachtenspel in de carosserie ( Torsie) liever 1 tje hebben die onder het koppelingshuis doorloopt en dus ongeveer ter hoogte van het schutbord bevestigd zit. ( Dus als het ware achterstevoren zit.)
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
Maurizio
Guru
Guru
Berichten: 1287
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:44
Locatie: (Z-limburg), 160 km to Exmuhle (N'ring)
Contacteer: Website

Re: RE: Stabiliesatorstang 75

di mar 07, 2006 21:56

Voor een 32mm stabi moet Uniballs?? Klinkt niet als iets voor de openbare weg??
De 32 mm stabi met standaard botjes (is orgineel verbindingsstuk van stabi naar onderste draagarm) komt ongeveer overeen qua stijfheid met een 28mm stabi en uniballs.
Voor mijn straat auto de standaard botjes met rubber dus en voor de TS uniballs.

Ook hier geldt dat men moet doen waar men zelf de voorkeur aan geeft. Ik vind het zelf een must op mijn straatauto.
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75TS & E36M3 Ringtool, AR Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

Gebruikersavatar
Maurizio
Guru
Guru
Berichten: 1287
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:44
Locatie: (Z-limburg), 160 km to Exmuhle (N'ring)
Contacteer: Website

RE: Stabiliesatorstang 75

di mar 07, 2006 22:07

Heb jij al een 105 Stabi voor de voorzijde??
Ik zoek geen circuit-ding, maar een redelijk forse Straat Stabi. 28 mm Hol??? Wat extra onderstuur is best welkom namelijk. Wat kan ik het beste nemen??
Verder vraag ik mij af waarom de verkrijgbare 105 stabi's aan de voorste frontbalk vastzitten.Das misschien wel makkelijk maar niet logisch. Persoonlijk zou ik ivm het krachtenspel in de carosserie ( Torsie) liever 1 tje hebben die onder het koppelingshuis doorloopt en dus ongeveer ter hoogte van het schutbord bevestigd zit. ( Dus als het ware achterstevoren zit.)
Geen stabi voor een 105, heb er gewoon niet mee ge-experimenteerd, dus kan er ook geen uitspraak over doen.
Ik heb ook niet echt een 105 doel, mijn spidertje stuurt goed genoeg :D

Wat omgekeerd plaatsen betreft, heb je helemaal gelijk, dat is juist het stijvere deel van de auto. Maar ook lastiger te ontwerpen, vandaar dat er niemand zich al aan heeft gewaagd denk ik.
Een stabi serie zoals ik ze maak is niet eens rendabel. Dus even eentje proberen is niet echt een optie. Bij mijn vorige baan had ik de faciliteiten en een grote materiaal voorraad in het rek, echter nu geen protowerkplaats meer ter beschikking :(
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75TS & E36M3 Ringtool, AR Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

Gebruikersavatar
Maurizio
Guru
Guru
Berichten: 1287
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:44
Locatie: (Z-limburg), 160 km to Exmuhle (N'ring)
Contacteer: Website

RE: Stabiliesatorstang 75

do mar 09, 2006 09:35

@ @lfa@lgra
Ik heb ooit eens gehoord van het gebruik van een berlina stabi op een gtv (116 serie). Voor de snel zou je eens in je omgeving kunnen rondkijken of je niet een 75 stabi eens kan testpassen en dan is er genoeg keus.

Heeft iemand een foto van die spider IV botjes, ben nu wel benieuwd hoe die uitzien, misschien ook te gebruiken op een straat transaxle :wink:
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75TS & E36M3 Ringtool, AR Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

RE: Stabiliesatorstang 75

do mar 09, 2006 10:04

op de site van prinsbredevoort staan ze...


http://www.prinsbredevoort.nl/shop/scal ... th~200.asp

wat is hier het voordeel van tov de standaard notjes en/of de uniballs??
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Gebruikersavatar
Maurizio
Guru
Guru
Berichten: 1287
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:44
Locatie: (Z-limburg), 160 km to Exmuhle (N'ring)
Contacteer: Website

Re: RE: Stabiliesatorstang 75

do mar 09, 2006 10:30

wat is hier het voordeel van tov de standaard notjes en/of de uniballs??
Een uniball is een lager (bolscharnier), dwz een stijve doorkoppeling, doet dus niet mee in de totale stijfheid.
De standaard botjes hebben rubber en deze zitten wel in de stijfheidsketen (dus doen gedeeltelijk de stijfheid van de stabi teniet).
Lees Stabi via een elastiekje bevestigd aan de onderste draagarm :shock:
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75TS & E36M3 Ringtool, AR Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

RE: Stabiliesatorstang 75

do mar 09, 2006 12:11

dat begrijp ik Maurizio maar wat is het verschil met de spider botjes??
Ze zien er uit als kogelgewrichtjes met schroefdraad, klopt dat??
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Gebruikersavatar
Maurizio
Guru
Guru
Berichten: 1287
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:44
Locatie: (Z-limburg), 160 km to Exmuhle (N'ring)
Contacteer: Website

Re: RE: Stabiliesatorstang 75

do mar 09, 2006 13:13

Ze zien er uit als kogelgewrichtjes met schroefdraad, klopt dat??
ik had ze ook nog niet eerder gezien, maar het lijkt er wel op
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75TS & E36M3 Ringtool, AR Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

Giulia555

Re: RE: Stabiliesatorstang 75

do mar 09, 2006 14:39

dat begrijp ik Maurizio maar wat is het verschil met de spider botjes??
Ze zien er uit als kogelgewrichtjes met schroefdraad, klopt dat??
Klopt...ik had ze onder mijn (straat)Giulia in combinatie met dikkere stabi en negatief camber van 2,5 graag...stuurt in als een scheermes!

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

RE: Stabiliesatorstang 75

vr mar 10, 2006 00:16

oke dat is mooi maar een setje van 2 "spider"botjes kost 60 euro...... een setje uniballs ook! Wat is dan de betere van de twee?
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Gebruikersavatar
Geert Ploeger
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 711
Lid geworden op: wo nov 16, 2005 13:43
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

Re: RE: Stabiliesatorstang 75

vr mar 10, 2006 10:25

Geert, ik heb nog wel een 30 mm liggen. Die kan je wel van me overnemen voor 50 euro. Scheelt dan weer in de kosten...... :wink:
Je hebt al enige tijd een PB'tje op je wachten..

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: Stabiliesatorstang 75

vr mar 10, 2006 10:26

De lichtste :wink:

Die spider "botjes" zijn als het waren twee stuurkogeltjes en zijn dus ook geheel spelingsvrij. Het effect is dus 't zelfde..

Voordeel van de botjes voor een straatauto lijkt me dat er door de gesloten constructie ( Stofehoezen) geen vuil in door kan dringen. Ze sluiten dus waarschijnlijk minder snel.

ECHTER: Uniballs hebben geen kunststof binnenwerk en kunnen dus weer meer krachten overbrengen ( Althans zonder meteen in te slijten.)

Duidelijk he....:biggrin:

Ik zou voor botjes gaan (Van een slopert) Nieuw zou ik uniballs nemen.

Bedenk dat je de botjes ook gemakkelijk zelf op maat kunt maken als je een lasapparaat hebt. Op vrijwel alle auto's met een Mc pherson ophanging en een voorstabi zitten die dingen. Je moet dan alleen de lengte ff aanpasen.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
Maurizio
Guru
Guru
Berichten: 1287
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:44
Locatie: (Z-limburg), 160 km to Exmuhle (N'ring)
Contacteer: Website

Re: RE: Stabiliesatorstang 75

vr mar 10, 2006 11:19

oke dat is mooi maar een setje van 2 "spider"botjes kost 60 euro...... een setje uniballs ook! Wat is dan de betere van de twee?
60 euro voor een setje M14 uniballs is weinig, er zit veel kwaliteitverschil in. Spider botjes zullen langer meegaan, uniballs zijn het stijfste wat je kunt krijgen.
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75TS & E36M3 Ringtool, AR Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

Gebruikersavatar
berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2815
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:57
Locatie: Utreg city
Contacteer: Website

RE: Stabiliesatorstang 75

zo mar 12, 2006 22:26

Voor op straat ALTIJD spider vier botjes, voor op het crcuit uniballs. Er is heel veel kwaliteitverschil, en er zijn er die stof en waterdicht zijn. reken in dat geval op een 60 euro PER KANT. (minstens)
Wat ik nog niet gezien heb is het gegeven Stabi/racewagen/uniballs/uitwegen! Met een instelbare uniball kan je druk op de stabi zetten om de wieldruk links en rechts gelijk te krijgen. Nu doe je dit als het goed is niet met een racewagen, dat doe je anders, en je weegt uit ZONDER stabi , dus dwz een kant los. Wel is het zo dat je kan constateren dat je met gemonteerde stabi met balls een gewichtsverschil over de diagonaal hebt, en die kan je weghalen door de uniball op of af te draaien.
Verder zorgt een goed functionerende stabi ook voor grip op BEIDE voorwielen, doordat deze de ophanging naar beneden drukt aan de tegenovergestelde kant waar op dat moment de grootste wieldruk op staat, dwz bij een bocht naar links het rechter voorwiel. en VV.
Op het circuit kun je met een maximale stabi rijden en in de regen een kant , oftewel een uniball losmaken en met een tie rip vastbinden zodat de wagen losser wordt.
evengoed, ik rij met de berlina op straat met een 35 mm holle stabi... (MET IV serie botjes)

En... Ik heb nog een JS stabi liggen , met alu montageblokken, zonder botjes. Nieuw, nooit gebruikt, voor Transaxle, zelfde als Dennis de Rooij.
Dennis: Foto?
Ruilen voor leuke 105 spullen.....
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

Terug naar “Tuning onderwerpen”