sjoerdb
Full Member
Full Member

nokkenas wisselen, wat zou het opleveren?

do feb 16, 2006 19:57

hoi,
als ik de orginele nokkenas:
lifthoogte inlaat 10.45
lifthoogte uitlaat 10.28

klepspeling 0.5 mm in en uitlaat.
opening inlaat 7 voor BDP
sluiting inlaat 50 na ODP
totaal 7+180+50= 237 graden

opening uitlaat 51 voor ODP
sluiting uitlaat 7 na BDP
totaal 51+180+7= 238 graden
overlap van 14 graden

vervang door de volgende nokkenas:
lifthoogte inlaat 10.49
lifthoogte uitlaat 10.49

klepspeling 0.5 mm in en uitlaat.
opening inlaat 16 voor BDP
sluiting inlaat 64 na ODP
totaal 16+180+64= 260 graden

opening uitlaat 64 voor ODP
sluiting uitlaat 16 na BDP
totaal 64+180+16= 260 graden
overlap van 32 graden

heeft iemand dan een idee wat het met de motor gaat doen? het is allebei een orginele volvo nokkenas dus lopen zal ie vast wel doen maar ik weet dus niet wat ie met vermogen/koppel doet. de lifthoogte is iets groter, de openingstijd van in en uitlaat zijn langer, dus zelf zit ik te denken dat ie meer vermogen kan gaan leveren..... de orginele motor had een katalysator maar die is al op de plank belandt, hiervoor in de plaats is een csc katvervanger gekomen. het orginele luchtfilter is vervangen door een K&N vervangingsfilter, cold-air intake wil ik nog proberen te maken..... de lucht door een intercooler laten inademen, zou dat nog extra luchtkoeling geven of is dat niet intressant???? ik kan namelijk een intercooler zo installeren van een turbo auto.... alvast erg bedankt, ik hoop dat ik niemand tegen het been stoot doordat dit om een volvo gaat. het gaat mij juist om tuning en jullie kennis in nokkenassen!
een berlina is de limo van de 70tiger jaren!

vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: nokkenas wisselen, wat zou het opleveren?

do feb 16, 2006 20:27

of het nu om een volvo of een alfa gaat, het principe is hetzelfde. Alleen jammer dat er zoveel geld/tijd in een volvo gestoken wordt, maar alla...

Geen idee wat het effect precies is eerlijk gezegd, je kunt niet klooien met de afstelling omdat het in 1 as zit, dus de inlaat verstellen t.o.v. de uitlaatas kan niet.
Daar is bij een alfa heel veel winst te halen.

Maar volgens mij moet ie zewel meer vermogen als meer koppel geven, e.e.a. ook weer afhankelijk van de rst van het pakket natuurlijk, wat wordt er nog meer verandert? in de zin van onsteking bedoel ik dan, een andere vervroegingskarateristiek is waarschijnlijk ook nodig om optimaal effect te halen.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Andretti Molletti

do feb 16, 2006 21:39

geen koppel winst wel vermogenswinst...

lekker gokken zo zonder motortype oid... en een IC op een ato motor???

Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice

Re: RE: nokkenas wisselen, wat zou het opleveren?

do feb 16, 2006 21:58

en een IC op een ato motor???
Jaha ! Lucht met ambiente temperatuur koelen met lucht met ambiente temperatuur :biggrin:

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

do feb 16, 2006 22:05

Bestaat de Volvo Rallysport afdeling in Goteborg niet meer???

Daar haalden we vroegah dozen vol nokkenstokken en Bilsteins.
Die jongens waren zeer goed ingeschoten in Volvo-tuning. Ze hadden vreselijk goede documentatie voor alle typen Volvo en onderdeellijsten met alle nokkenastypen, gegevens en adviezen. Misschien een site van met alle tech info.??

Afbeelding

Ik lees net: Was een rally-afdeling.

Als je engels een beetje redelijk is: In Zweden zijn genoeg leipo's die je de gewenste gegevens kunnen verstrekken. Suuk6.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Thomas

vr feb 17, 2006 15:23

Het zijn orginele nokkenassen he? Toevallig de bovenste voor injectie en onderste voor carburateur. Is het een volvo 360 met 2.0i of zo zelfede blok? Ken iemand die de volvo 360 cup rijdt en die beweerde dat de carb nokkenassen iets sneller waren die hadden namelijk meer lift gedurende een langere tijd. ff snel uit me hoofd gezegd.

Timmerklits
Full Member
Full Member
Contacteer: Website

vr feb 17, 2006 19:17

Dit gaat niet altijd winst op leveren.

Je zou samen met deze andere nokkenassen de compressie iets hoger moeten maken, dan gaan de nokkenassen pas echt tot hun recht komen.
(Vermits de inlaat later sluit gaat er minder druk kunnen worden opgebouwd)

Dit gaat hoe dan ook van motor tot motor verschillen.

Algemeen kan je zeggen dat:

Later sluiten van inlaat betekend meer vermogen in hogere toeren (inertie (lucht benzine) is hoger in hogere toeren dus kan men de inlaat langer open laten waardoor de vullingsgraad hoger is)
Bij het vroeger openen van inlaat kan je in hogere toeren meer gebruik maken van de extra vulling die de uitlaatgassen te weegbrengen (er ontstaat een soort onderdruk in de cilinder door de hoge snelheid van de uitlaatgassen.

In lagere toeren is dit dan wel nadeliger.

Uitlaat later openen betekend dat de gassen langer kracht op de krukas kunnen zetten en dus meer vermogen geleverd worden, echter door dat het later geopend worden gaat de druk van uitgaande gassen lager zijn, waardoor de extra vulling door de nu mindere hoge snelheid van de uitlaatgassen minder word, en de zuiger de gassen zelfs naar buiten zou moeten gaan duwen wat nadeliger is.

Als hier iemand niet mee eens is laat maar weten :), maar nu moet ik dringend weg

greetz nick
Alfa Romeo 75 1.8 ie - Alfa Romeo 75 1.8 Turbo Evoluzione (under construction al veel te lang) - Alfa Romeo 75 TS Graduate - Alfa Romeo Giulietta QV 1750 TBI

bert
Guru Duplice
Guru Duplice

za feb 18, 2006 15:23

Toegepaste klepspeling is vrijwel gelijk en ook de kleplichthoogte en het enige wat duidelijk verschilt, zijn de duraties van de nokkenassen. Het is veilig om te veronderstellen dat een geringe vermogenswinst kan worden gerealiseerd maar zijn de nokkenassen wel steiler, ofwel sneller op max. lift?

sjoerdb
Full Member
Full Member

zo feb 19, 2006 15:21

het gaat hier niet om een carb motor maar multipoint injectie. allebei de nokkenassen zijn gebruikt in multipoint injectie motoren, idd de compressie zal iets anders moeten zijn, de bovenste nokkenas hoort bij een compressie 10:1, de andere heeft al 10,5: 1. dus daar heb je zeker gelijk in dat er iets moet veranderen. ik heb de complete cilinderkop van de 10,5: 1 motor overgenomen en zal ook met een voor die motor geschikte koppakking gebruiken. voor zover ik weet komt daar het compressieverschil in. maar niets is zeker.

de auto is een volvo 480 ES uit 1991, geinig autootje......
zouden jullie meer gegevens willen weten van de motor? zoals boring, cc en dat soort info....?

alvast leuk dat jullie er over mee denken.

weten jullie hoever je kan gaan met compressie verhogen? wat is de max in verhouding? speling zal er gehouden moeten worden voor de kleppen.

vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo feb 19, 2006 15:30

tja wat wil je precies bereiken, en wat is je budget??
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

sjoerdb
Full Member
Full Member

ma feb 20, 2006 22:47

hier zijn de gegevens van het motorblok.

het is een renault motor met een door porsche aangepaste cilinderkop.

1721 cc
boring 81 mm
slag 83,5 mm

compressie nu standaard 10:1
vermogen 102 Pk
koppel 142 Nm
geregelde katalysator(maar de katalysator is vervangen door een katvervanger)
emmisiecode U9
euro 95 benzine
multipoint injectie

vijfmaal gelagerder nokkenas en krukas.
orginele luchtfilter is vervangen door een K&N vervangingsfilter.

het budget, laat ik zo zeggen dat de kosten niet te hoog moeten worden. het is en blijft hobby.
wat ik wil: ik heb nu 102 Pk en ik wil proberen tot ergens 115 of misschien wel 120 Pk te komen. maar ik zeg proberen!

Andretti Molletti

ma feb 20, 2006 23:46

zitten de in en uitlaat aan dezelfde kant vd kop??

Poorten vergroten kleppen bewerken, kop giga vlakken, voorgestelde nokkenassen...
Elke vorm van warme inlaatlucht voorkomen..4 - 2 - 1 uitlaat..
Lambdaregeling uitschakelen en 98 tanken.. ontsteking vervroegen ...

echte bougies erin en vooral de tekst renault erafslijpen en heel ver weg gooien..
heb je nog twee knaken dan ook de klepveren vervangen door iets sterkere en klepspeling wat krapper maken...

die suffe volvo remmen wegflikkeren en echte lichtmetalen brembo's erop...
Alle overbodige gewicht eraf!!

heb je zo 120pk+ en een voor volvo begrippen snelle auto... :wink:

Andretti Molletti

ma feb 20, 2006 23:47

zo... pffffffffffffffff

en nu weer Alfa's ;)

:mrgreen:

sjoerdb
Full Member
Full Member

ma feb 20, 2006 23:51

dank je dré! je bent een kei op tuning gebied en daar maak ik gebruik van!

Terug naar “Tuning onderwerpen”