Pagina 1 van 2
Alfa 33/Boxers
Geplaatst: ma dec 27, 2004 00:29
door Andretti Molletti
Omdat we meerdere tunings-onderwerpen hebben lopen en de 33/boxer nog ontbrak, bij deze. Lijkt me ook leuk hier weer een topic aan te wijden waarin je later kan teruglezen wat wel en niet kan. En wat wel en niet betaalbaar is. Een aantal opties zijn al geroepen in eigenlijk diverse topics maar het lijkt me verstandig ze hier te "verzamelen".
Denk mee op het gebied van zowel:
Motoren;
Onderstellen;
Remmen;
koets & gewicht;
andere "go-fasters"
Graag alleen serieus bedoelde reacties!
Wie bijt de spits af op het nieuwe forum???
Geplaatst: ma dec 27, 2004 10:09
door Huib
Onderstel
koni geel rondom, intrax veren, veerpootbrug
Rijdt super, de intrax veren zijn nog best comfortabel. Behoorlijk strakke wegligging, geen overbodige bewegingen van de carrosserie.
Het enige wat ik nog zou willen verbeteren is het aan de weg houden van het binnenste voorwiel in een korte bocht. Heeft iemand hier ideeen over? Of is de enige oplossing een Quaiffe diff van 1100 euro?
Geplaatst: ma dec 27, 2004 10:53
door Rees Cees
@ Huib;
Monteer slappere veren voor en haal de torsie stang er onderuit. Je auto is dan slapper aan de voorkant t.o.v. achter en zal meer contact houden met de weg. een diff is een tweede optie (heb er net één gekocht voor reserve).
Geplaatst: ma dec 27, 2004 16:46
door Maxtor
offtopic: Huib, wat een schoonheid die SW van jou!!
Geplaatst: ma dec 27, 2004 22:18
door Koen
@ Huib;
Monteer slappere veren voor en haal de torsie stang er onderuit. Je auto is dan slapper aan de voorkant t.o.v. achter en zal meer contact houden met de weg. een diff is een tweede optie (heb er net één gekocht voor reserve).
Lijkt me bruikbaar voor op 't circuit, maar is het ook bruikbaar op de openbare weg? Ik denk maar even aan jaarlijkse keuring

Geplaatst: ma dec 27, 2004 22:31
door Rees Cees
@koen
is zowel op circuit als op de weg bruikbaar (hangt van de veersterkte af). er staat niets in de regels voor de APK dat je de stabi voor gemonteerd moet laten (op een 1300 zit die er niet eens op)
Geplaatst: ma dec 27, 2004 23:48
door matra sports
@Huib : Ben net aan het bestuderen hoe en wat zo´n Quaiffe diff (van..af 1100 euro). Is wel super denk ik. Heb alleen geen 33.Tsja. moeiljk .... What´s new ?
Geplaatst: di dec 28, 2004 09:33
door Huib
Maar zonder stabi gaat hij toch juist als een eend door de bocht? Dan tilt hij het binnenste wiel alleen maar meer op.
Het is een beetje tegenstrijdig: aan de ene kant wil je hem vóór zo strak mogelijk hebben om niet te hellen en zo beide wielen aan de grond te houden. Aan de andere kant wil je hem vóór slapper hebben zodat hij de wielen beter aan de grond kan houden. Wat is het beste compromis? Kosttat nou, zo'n quaiffe....
@Maxtor
ben druk bezig om alles in kleur te spuiten, dus bumpers, onderrand van zowel voor als achterbumper, skirts. Maar in het echt kun je wel goed zien dat hij al 190 dkm meedraait in het verkeer en dat hij alweer 5 jaar in het Nederlandse klimaat rondtuft...
@matra
zo'n quaiffe diff is voor jou toch een kwestie van de juiste bak uitzoeken? Als je een Ford bak gebruikt moet het toch wel mogelijk zijn, die engelsen zijn aardig Ford-minded dus daar is alles voor te vinden. Of gewoon de bak van een Focus RS...

Geplaatst: di dec 28, 2004 09:54
door Rees Cees
@ Huib:
Diff kost ongeveer 1150 euro (met verzenden er bij) 775 GBP. en is bij nick humpry te bestellen.
ik zal volgend jaar ook eens proberen om wat te testen met veren en een stabi voor om te kijken wat nu precies het beste is.
Geplaatst: di dec 28, 2004 10:04
door Maxtor
@Huib,
Rij je er dagelijks mee dan? Dan gaat het vaak hard ja, desondanks goede anti roest behandeling, maar op die foto ziet ie er echt fantastisch uit, hoop van die van mij ook zo'n mooie foto te maken (Ronals heb ik al

)!!
Geplaatst: di dec 28, 2004 15:45
door wendola
wat is dan de ideale uitlaat buiten het spagheti van een sud sprint?
middenpot verwijderen en stuk tussen lassen van een meter met diameter 80 en eindpot origneel houden
of zit ik er glad ernaast

Geplaatst: di dec 28, 2004 19:56
door Arno Romeo
Ik zal even vertellen wat er op mijn 33 zit.
Onderstel:
-voorveren hoogte 80mm, sterkte 120 kg. Schokbrekers zijn aangepaste Koni's.
-Stabilisator heb ik laten zitten en heb er nog eentje bij gemaakt, zeg maar onder de andere stabi.
-wielvlucht + KPI verstelbaar
-Achter heb ik nog mijn standaard schokbrekers zitten, maar wil ik binnenkort vervangen door rode of gele koni's. Welke weet ik nog niet, omdat ik denk dat gele koni's te hard zijn voor achter en rode misschien te slap. Daarbij heb ik 1 Opel Omega veer door de midden geslepen en op de juiste hoogte gezet. Is op dit moment allemaal prima.
-Veeruitslag begrensd met kettinktje aan beide zijden.
-een achteras met schijfremmen achter.
-remdrukregelaar gemonteerd
-Katalysator vervangen door middendemper van een golf
-Om de boel heel te laten is er een bak onder het carter gelast en een oliekoeler toegepast. Dit wil ik wel aanraden, want ik heb vorig jaar al mijn lagers eruit gereden.
Geplaatst: di dec 28, 2004 19:57
door Mobster
Dat wil ik ook wel eens weten.
En hoe kom je er nog mee op straat

, de einddemper verwijderen is voor mij niet echt een optie.
Geplaatst: zo jan 02, 2005 15:18
door bert
Watergekoelde McPherson
Het is een tip van Koni. Koel de schokdemper door water in veerbeen te vullen, oftewel
tussen schokbreker en veerbeen. Water neemt goed warmte op en schokbreker kan beter
zijn werk doen als deze koeler blijft. Gebruik water met genoeg anti vries en laat wat luchtruimte bestaan zodat water kan uitzetten. Staat volgens mij in Koni instructies.
Geplaatst: wo jan 05, 2005 23:13
door ravado
ga voor gasgevulde schokbrekers dan heb je niet het probleem wat Bert beschrijft.
Alhoewel gasgevulde schokbrekers ook altijd een beetje olie bevatten.....
