Andretti Molletti

Alfa 33/Boxers

ma dec 27, 2004 00:29

Omdat we meerdere tunings-onderwerpen hebben lopen en de 33/boxer nog ontbrak, bij deze. Lijkt me ook leuk hier weer een topic aan te wijden waarin je later kan teruglezen wat wel en niet kan. En wat wel en niet betaalbaar is. Een aantal opties zijn al geroepen in eigenlijk diverse topics maar het lijkt me verstandig ze hier te "verzamelen".
Denk mee op het gebied van zowel:
Motoren;
Onderstellen;
Remmen;
koets & gewicht;
andere "go-fasters"

Graag alleen serieus bedoelde reacties!
Wie bijt de spits af op het nieuwe forum???

Gebruikersavatar
Huib
Guru
Guru
Berichten: 1019
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:52
Locatie: Westland

ma dec 27, 2004 10:09

Onderstel
koni geel rondom, intrax veren, veerpootbrug

Rijdt super, de intrax veren zijn nog best comfortabel. Behoorlijk strakke wegligging, geen overbodige bewegingen van de carrosserie.

Het enige wat ik nog zou willen verbeteren is het aan de weg houden van het binnenste voorwiel in een korte bocht. Heeft iemand hier ideeen over? Of is de enige oplossing een Quaiffe diff van 1100 euro?
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Rees Cees

ma dec 27, 2004 10:53

@ Huib;
Monteer slappere veren voor en haal de torsie stang er onderuit. Je auto is dan slapper aan de voorkant t.o.v. achter en zal meer contact houden met de weg. een diff is een tweede optie (heb er net één gekocht voor reserve).

Gebruikersavatar
Maxtor
Guru
Guru
Berichten: 1705
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:50

ma dec 27, 2004 16:46

offtopic: Huib, wat een schoonheid die SW van jou!!
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'00 166 3.0 V6 Sportronic
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6
'11 159 Sportwagon 1750 TBi

Gebruikersavatar
Koen
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 677
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 18:50
Locatie: Antwerpen

ma dec 27, 2004 22:18

@ Huib;
Monteer slappere veren voor en haal de torsie stang er onderuit. Je auto is dan slapper aan de voorkant t.o.v. achter en zal meer contact houden met de weg. een diff is een tweede optie (heb er net één gekocht voor reserve).
Lijkt me bruikbaar voor op 't circuit, maar is het ook bruikbaar op de openbare weg? Ik denk maar even aan jaarlijkse keuring :?: :?: :?:
Alfetta GTV 2.0
Giulia Nuova
Ducati Monster S4R
Gehad: Alfa 33 1.7 ie
------------------------------
First Rule of Italian Racing: What's behind you, is not important !

Rees Cees

ma dec 27, 2004 22:31

@koen

is zowel op circuit als op de weg bruikbaar (hangt van de veersterkte af). er staat niets in de regels voor de APK dat je de stabi voor gemonteerd moet laten (op een 1300 zit die er niet eens op)

Gebruikersavatar
matra sports
Guru
Guru
Berichten: 1534
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:19

ma dec 27, 2004 23:48

@Huib : Ben net aan het bestuderen hoe en wat zo´n Quaiffe diff (van..af 1100 euro). Is wel super denk ik. Heb alleen geen 33.Tsja. moeiljk .... What´s new ?

Gebruikersavatar
Huib
Guru
Guru
Berichten: 1019
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:52
Locatie: Westland

di dec 28, 2004 09:33

Maar zonder stabi gaat hij toch juist als een eend door de bocht? Dan tilt hij het binnenste wiel alleen maar meer op.

Het is een beetje tegenstrijdig: aan de ene kant wil je hem vóór zo strak mogelijk hebben om niet te hellen en zo beide wielen aan de grond te houden. Aan de andere kant wil je hem vóór slapper hebben zodat hij de wielen beter aan de grond kan houden. Wat is het beste compromis? Kosttat nou, zo'n quaiffe.... :roll:

@Maxtor
ben druk bezig om alles in kleur te spuiten, dus bumpers, onderrand van zowel voor als achterbumper, skirts. Maar in het echt kun je wel goed zien dat hij al 190 dkm meedraait in het verkeer en dat hij alweer 5 jaar in het Nederlandse klimaat rondtuft...

@matra
zo'n quaiffe diff is voor jou toch een kwestie van de juiste bak uitzoeken? Als je een Ford bak gebruikt moet het toch wel mogelijk zijn, die engelsen zijn aardig Ford-minded dus daar is alles voor te vinden. Of gewoon de bak van een Focus RS... 8)
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Rees Cees

di dec 28, 2004 09:54

@ Huib:

Diff kost ongeveer 1150 euro (met verzenden er bij) 775 GBP. en is bij nick humpry te bestellen.
ik zal volgend jaar ook eens proberen om wat te testen met veren en een stabi voor om te kijken wat nu precies het beste is.

Gebruikersavatar
Maxtor
Guru
Guru
Berichten: 1705
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:50

di dec 28, 2004 10:04

@Huib,

Rij je er dagelijks mee dan? Dan gaat het vaak hard ja, desondanks goede anti roest behandeling, maar op die foto ziet ie er echt fantastisch uit, hoop van die van mij ook zo'n mooie foto te maken (Ronals heb ik al 8))!!
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'00 166 3.0 V6 Sportronic
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6
'11 159 Sportwagon 1750 TBi

wendola

di dec 28, 2004 15:45

wat is dan de ideale uitlaat buiten het spagheti van een sud sprint?
middenpot verwijderen en stuk tussen lassen van een meter met diameter 80 en eindpot origneel houden
of zit ik er glad ernaast :?

Gebruikersavatar
Arno Romeo
Member
Member
Berichten: 146
Lid geworden op: di dec 28, 2004 19:34
Locatie: Warmond

di dec 28, 2004 19:56

Ik zal even vertellen wat er op mijn 33 zit.

Onderstel:
-voorveren hoogte 80mm, sterkte 120 kg. Schokbrekers zijn aangepaste Koni's.
-Stabilisator heb ik laten zitten en heb er nog eentje bij gemaakt, zeg maar onder de andere stabi.
-wielvlucht + KPI verstelbaar

-Achter heb ik nog mijn standaard schokbrekers zitten, maar wil ik binnenkort vervangen door rode of gele koni's. Welke weet ik nog niet, omdat ik denk dat gele koni's te hard zijn voor achter en rode misschien te slap. Daarbij heb ik 1 Opel Omega veer door de midden geslepen en op de juiste hoogte gezet. Is op dit moment allemaal prima.
-Veeruitslag begrensd met kettinktje aan beide zijden.
-een achteras met schijfremmen achter.
-remdrukregelaar gemonteerd

-Katalysator vervangen door middendemper van een golf

-Om de boel heel te laten is er een bak onder het carter gelast en een oliekoeler toegepast. Dit wil ik wel aanraden, want ik heb vorig jaar al mijn lagers eruit gereden.

Mobster

di dec 28, 2004 19:57

Dat wil ik ook wel eens weten.
En hoe kom je er nog mee op straat 8) , de einddemper verwijderen is voor mij niet echt een optie.

bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

zo jan 02, 2005 15:18

Watergekoelde McPherson


Het is een tip van Koni. Koel de schokdemper door water in veerbeen te vullen, oftewel
tussen schokbreker en veerbeen. Water neemt goed warmte op en schokbreker kan beter
zijn werk doen als deze koeler blijft. Gebruik water met genoeg anti vries en laat wat luchtruimte bestaan zodat water kan uitzetten. Staat volgens mij in Koni instructies.

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

wo jan 05, 2005 23:13

ga voor gasgevulde schokbrekers dan heb je niet het probleem wat Bert beschrijft.
Alhoewel gasgevulde schokbrekers ook altijd een beetje olie bevatten..... :wink:
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Terug naar “Tuning onderwerpen”