Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: alfa 155 sneller

di okt 21, 2008 10:08

Een non turbo gaat juist slechter presteren bij wegslopen van dempers qua trekkracht
hier ben ik het niet mee eens (en dit is ook bewezen door de diverse bedrijven)
sowieso blaas je zelf toch ook makkelijker lucht uit zonder een rietje als door een rietje!!
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
ebbr
Guru
Guru
Berichten: 1244
Lid geworden op: do dec 06, 2007 11:00
Locatie: Azewijn

RE: alfa 155 sneller

di okt 21, 2008 10:19

Een atmosferische motor heeft tegendruk nodig voor een optimale verbranding bij lage toerentallen.

De Pk winst kan er wel zijn, dat zeg ik ook niet..maar de koppelkromme verplaatst zich zodat je meestal onderin iets minder Nm's hebt.
Verstandig is dan ook bij een non-Turbo na uitlaat wijziging te chippen om koppel onderin terug te krijgen.

Zie stukje principe internet geplukt:
Een atmosferische motor is een motor zonder drukvulling , waarbij de inlaatlucht niet in de motor wordt 'geduwd' door toedoen van een mechanisch hulpmiddel (een uitlaatgasturbo of een compressor ), maar 'gewoon' naar binnen wordt gezogen als gevolg van het verschil tussen de atmosferische druk en de door de omlaaggaande zuigers veroorzaakte onderdruk in de verbrandingsruimte. Voor een goede onderdruk creatie is tegendruk nodig



Grz Rene
4C Black Edition
Giulia 1300 super (2000 Nord)
75 2.0 Twin Spark Squadra
Giulia 2.2D Squadra Veloce

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: alfa 155 sneller

di okt 21, 2008 10:30

hoho, je zei eerst wat anders... :lol:

je veranderd idd je koppelkromme en hij gaat idd naar rechts (hogere toeren)
maar je maximum koppel wordt hoger (niet bij hetzelfde toerental misschien)

maar slechter lopen is natuurlijk ook onzin :wink:
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3037
Lid geworden op: ma feb 06, 2006 19:46
Locatie: Bourgondistan

Re: RE: alfa 155 sneller

di okt 21, 2008 10:50

Turbo's reageren beter bij minder weerstand of dat nu aan het begin of einde van het uitlaat traject is gebeurd.
Een turbo wil het liefst een open pijp met het juiste diameter bij het vermogen wat de motor kan leveren. Een 3,5" pijp bvoor een motor die rond de 200/250PK leverd heeft niet zo heel veel zin, maar als deze motor nou eens 400PK leverd.... ;) Verder zo min mogelijk bochten er in en bij voorkeur zo recht als mogelijk. Hoe minder weerstand hoe beter :) En als je dan toch met de autlaat aan de slag gaat, vergeet dan vooral het spruitstuk niet :!: Mooier geluid en maximale vermogenswinst met uitlaat verbetering/aanpassing.

Maar helaas zoals ebbr ook al aanhaald, kun je niet overdreven veel aan je uitlaat knutselen, vanwege type goedkeuring en geluidsnormen. Kost je naast een bekeuring mogelijk je kentekenbewijs en mag je herkeuren.

Groetjes,
Marc
Alfa Brera Skywindow 2.2 JTS
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

Gebruikersavatar
ebbr
Guru
Guru
Berichten: 1244
Lid geworden op: do dec 06, 2007 11:00
Locatie: Azewijn

Re: RE: alfa 155 sneller

di okt 21, 2008 12:07

hoho, je zei eerst wat anders... :lol:

je veranderd idd je koppelkromme en hij gaat idd naar rechts (hogere toeren)
maar je maximum koppel wordt hoger (niet bij hetzelfde toerental misschien)

maar slechter lopen is natuurlijk ook onzin :wink:
Ik zei ook letterlijk Een non turbo gaat juist slechter presteren bij wegslopen van dempers qua trekkracht

Let op doelde met 'slechter lopen' alleen op het trekkracht gedeelte onderin. Mss inderdaad niet duidelijk genoeg geweest :wink:


Meeste rijders die dit hebben gedaan melden idd juist dat ze dus het gevoel hebben dat 'ie wat minder goed van de plek komt, na verwijderen demper. Bij een turbo is dat niet zo en verhoogd dit PK's en koppel over de hele curve al is het minimaal. Zie het zo simpel als elektronica elk weerstandje wat je er daar tussenuit haalt levert grotere stroom op.

ps.
Onlangs 2 forumgenoten 916 gemeld waarbij kenteken is ingenomen. De 916 levert volgens type goedkeuring slechts 78dB waar je 4dB mag afwijken. Dus ook al leverden die karren maar 88dB, minder dan een standaard Impreza, toch kenteken kwijt en dikke boete. Reden autos van het testterrein van de politie die meer kabaal maakten dan deze 2 maar geen bekeuring kregen door deze regel.

Pas hier dus mee op.
4C Black Edition
Giulia 1300 super (2000 Nord)
75 2.0 Twin Spark Squadra
Giulia 2.2D Squadra Veloce

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: alfa 155 sneller

di okt 21, 2008 13:36

Door in- en uitlaatkanalen aan te passen verander je de volumetrische efficientie van de motor bij bepaalde toerentallen. Dat kan zowel positieve als negatieve effecten hebben op de hoeveelheid lucht die de motor kan rondpompen. De meeste straatauto's hebben ECUs die bijregelen, maar die regelen alleen bij tijdens deellast en hebben qua lucht/brandstrofverhouding maar 1 waarde die over het hele toerenbereik geldt. Als je dus drastische dingen doet zoals het wegslopen van een demper die een zware restrictie is, zou je de ECU opnieuw moeten programmeren om te zorgen dat de lucht/brandstofverhouding bij de toerentallen die beinvloed zijn weer correct is.

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: alfa 155 sneller

di okt 21, 2008 13:36

en toch vond ik dat ik met mijn 33 geen nadelige gevolgen had vor het koppel onderin bij het verwijderen van de kat en einddemper
nu moet ik ook toegeven dat ik het relais er ook uit haalde, dus de computer wist ook dat de kat weg was (gemeten +6Nm door alfa)

tja, op uitlaatjes gaan ze nu eindelijk streng controleren, haha ik reed met 119,6 Db (gemeten) op de 33
hoorde vd week op de radio dat ze bij Ahoy een grote controle hadden gedaan en dat ze ontzettend veel bekeuringen hadden uitgedeelt
overigs is het aan te vechten hoor, want met een EU goedgekeurde sportdemper maakt een 916 ook al mer geluid en dat is gewoon legaal (mede omdat in de wet nergens iets staat over een maximum van Db voor een auto, motorfiets daar in tegen wel!)
daarnaast slijt je uitlaat door de jaren heen, dan zou hij ook meer geluid gaan maken (en dat zou dan niet mogen??)
als hij maar gas dicht is en voorzien is van een keuring (dus geen home made spul of van die lelijke motorfiestdempers onder je auto)
ik zou het in ieder geval aanvechten tot aan de rechter
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: alfa 155 sneller

di okt 21, 2008 13:38

euh om nog even op die tegendruk terug te komen, dat verzorgt je spruitstuk, de rest heeft daar vrij weinig mee te maken

daarom is een goed spruitstuk zo ontzettend belangrijk, met spaghetti op de 33 16V rijdt hij zo onwijs anders, dat was echt bizar hoeveel meer koppel je meer kreeg!
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
ebbr
Guru
Guru
Berichten: 1244
Lid geworden op: do dec 06, 2007 11:00
Locatie: Azewijn

RE: alfa 155 sneller

di okt 21, 2008 13:49

Ben het met je eens dat een groot deel van de tegendruk aan het begin van de uitlaat zit, maar echt niet alles. Alle dempers totaal leveren een tegendruk op, waarmee idd je boorcomputer rekent. Vandaar dat ik zei dat het aan te raden is te chippen om dit te corrigeren. Wat hierboven ook al es aangehaald wordt.

Kan zijn dat je met jouw relais overbrugging de computer voldoende info hebt gegeven, ken de 33 niet in dat op zicht.


Wat betreft die dB's en de regels. Zijn heel simpel politie kijkt in de tabel wat de type goedkeuring aangeeft voor die auto. Daar mag je 4dB van afwijken vanwege slijtage en wat voor een details dan ook. Kom je daar boven 'goedkeuring op een uitlaat met nog dempers of niet' is gewoon er af halen kenteken inleveren en RDW herkeuring! Ook bij het motorruim wordt een mike gezet dus heb je daar to much openlucht filtering oid. ben je ook het haasje.

Dus volgens mij gaat je verhaal met een sportdemper niet op, dat mag op een 916 GTV nooit meer dan 78+4 = 82dB opleveren. Anders TUV keur of niet 'big troubles'.
4C Black Edition
Giulia 1300 super (2000 Nord)
75 2.0 Twin Spark Squadra
Giulia 2.2D Squadra Veloce

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: alfa 155 sneller

di okt 21, 2008 14:43

waarom zou een einddemper dan nog een keuring moeten hebben (als dit echt zo is zoals jij zegt, dat kan sebring, remus, supersprint, CSC, etc etc wel stoppen)

laat het maar voor de rechter komen: als jij een uitlaat heb met goedkeuring, dan kunnen ze je niets maken
(dus geen kat uithollen, motorfietsdempers monteren etc etc... )
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
ebbr
Guru
Guru
Berichten: 1244
Lid geworden op: do dec 06, 2007 11:00
Locatie: Azewijn

RE: alfa 155 sneller

di okt 21, 2008 15:25

Klopt idd. er zijn een heleboel fabrikanten niet eens met de werkwijze van de nederlandse politie om de wetgeving na te leven.

Neem echt van mij aan dat ze helemaal niet een blik werpen wat er op zit en of er papieren bij zitten, in de wet staat nogmaals heel strikt: type goedkeuring dB <aantal> plus max. 4dB. Meer? inleveren kenteken en boete ruim 250,00, origineel maken en RDW herkeuring nog even aftikken.

Einde discussie. Zijn er nogmaals 2 bij ons op forum letterlijk tegen aan gelopen en kijk er andere fora maar op na gekeurde demper of niet interesseert ze geen drol.
Alleen een gekeurde achterdemper levert wellicht niet meer op dan +4dB, daarom kan dat misschien net, maar plus een op zich los gekeurde middendemper is de som te veel. Vandaar dat ze daar niet aan beginnen hier.

In duitsland en Belgie wordt er weer niet gemeten maar alleen naar TUV papieren gevraagd, heb je die niet ook al zelfde aantal dB's: zelfde dramatische gevolgen.

Bij ons is dus een gekeurde demper absoluut geen garantie, alleen de dB meting bepaald. Feitelijk mag je eigenlijk helemaal niets aan je auto veranderen aldus Koos Spee :wink:
4C Black Edition
Giulia 1300 super (2000 Nord)
75 2.0 Twin Spark Squadra
Giulia 2.2D Squadra Veloce

Gebruikersavatar
Alfa155
Full Member
Full Member
Berichten: 382
Lid geworden op: ma okt 10, 2005 10:32
Locatie: Ljouwert

RE: alfa 155 sneller

di okt 21, 2008 15:59

koos ik hoop dat je meeleest.. mijn EPS orgel prodcueert 121 db.. :lol: heb er heel vaak agenten bij gehad. Maar altijd het geluk dat ze geen DB meter bij zich hadden. Daarnaast is het ook zo dat je als je " gewoon rijdt echt niet snel boven de 80 db uit komt. Als ik echter het gas vol intrap en lekker hoog in de toeren ga dan kom ik niet onder de 80 db :twisted:
GTV 2.0 16v

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

Re: RE: alfa 155 sneller

di okt 21, 2008 16:18

Klopt idd. er zijn een heleboel fabrikanten niet eens met de werkwijze van de nederlandse politie om de wetgeving na te leven.

Neem echt van mij aan dat ze helemaal niet een blik werpen wat er op zit en of er papieren bij zitten, in de wet staat nogmaals heel strikt: type goedkeuring dB <aantal> plus max. 4dB. Meer? inleveren kenteken en boete ruim 250,00, origineel maken en RDW herkeuring nog even aftikken.

Einde discussie. Zijn er nogmaals 2 bij ons op forum letterlijk tegen aan gelopen en kijk er andere fora maar op na gekeurde demper of niet interesseert ze geen drol.
Alleen een gekeurde achterdemper levert wellicht niet meer op dan +4dB, daarom kan dat misschien net, maar plus een op zich los gekeurde middendemper is de som te veel. Vandaar dat ze daar niet aan beginnen hier.

In duitsland en Belgie wordt er weer niet gemeten maar alleen naar TUV papieren gevraagd, heb je die niet ook al zelfde aantal dB's: zelfde dramatische gevolgen.

Bij ons is dus een gekeurde demper absoluut geen garantie, alleen de dB meting bepaald. Feitelijk mag je eigenlijk helemaal niets aan je auto veranderen aldus Koos Spee :wink:
laat het nou maar voorkomen, we hebben tegenwoordig EU wetgeving
(mijn bekeuring voor donkere ruiten waarvan heel nederland beweerde dat het niet mag werd ook netjes verscheurd :wink: )
er zijn namelijk een heleboel wetten en regels die door elkaar heen lopen (EU en NL) en of zeer onduidelijk zijn
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
ebbr
Guru
Guru
Berichten: 1244
Lid geworden op: do dec 06, 2007 11:00
Locatie: Azewijn

RE: alfa 155 sneller

di okt 21, 2008 16:34

Volgens mij hebben we nog steeds nederlandsewetgeving en geen Europeese.

De dB meting trouwens gaat op door wetgever bepaald toerental. Tuurlijk kun je zorgen dat je niet op valt. Maar als je net als wat forum genoten naar 'speed en design' of naar 'Italia Houten' gaat loop je kans in een fuik terrecht te komen en dan kun je lullen als brugman, en dreigen met het gerecht. De beste politie man neemt daar ter plekke je papieren in, schrijft een boete uit en succes d'r mee.

Zal dan toch op europees nivo uitgevochten moeten worden dat volgens jouw deze werkwijze niet klopt. Er zijn nog steeds meer regels en wetten ongelijk binnen de unie. Denk aan BTW, TUv papieren, BPM op auto's, winterbandenplicht voor duitsers en zo kan ik nog wel even door gaan.

Ben bang dat je vlieger echt niet op gaat. Zeg niet dat ik het er mee eens ben, maar dit is de manier waarop het nu echt gebeurd.

De ramen is wettelijk: 75% doorlating., men bekeurd pas bij minder zelfs, wat zijn we soepel. Win je een rechtzaak kan het hooguit op basis van onjuiste meting gegooid worden. De wet is heel duidelijk in deze 2 gevallen.
4C Black Edition
Giulia 1300 super (2000 Nord)
75 2.0 Twin Spark Squadra
Giulia 2.2D Squadra Veloce

Gebruikersavatar
Alfa155
Full Member
Full Member
Berichten: 382
Lid geworden op: ma okt 10, 2005 10:32
Locatie: Ljouwert

RE: alfa 155 sneller

di okt 21, 2008 17:14

UN-ECE-norm 43.. is voor de ramen... europese norm waar de Politie zich ook aan houdt. :wink:

uitlaten zijn de regels helder over.. meer dan toegestane geluid is papieren inleveren uitlaat er onderuit en opnieuw keuren. maar dan moeten ze wel gemeten hebben.... of als je pecht hebt nemen ze je mee voor de meting :lol:
GTV 2.0 16v

Terug naar “Tuning onderwerpen”