Gebruikersavatar
Blu Ollandese
Full Member
Full Member
Berichten: 323
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:33
Locatie: België

RE: K&N e.a. open filters (alfa 33)

ma jan 10, 2005 20:01

Heren, nog steeds een intressante topic!

Wat lees ik nu weer op het www:

Basically, an FSE boost valve is a direct replacement for the fuel =
pressure regulator already fitted to your car (it's dead easy to fit). =
It responds quicker than the origional valve when you accelerate, so the =
extra fuel that is needed when you stick your foot down is available =
quicker. This helps to eliminate flat-spots in the acceleration. It is =
adjustable as well, so you can increase the amount of fuel going into =
the engine. This is important when you fit a direct induction filter =
(e.g. K&N), as the fuel mixture will be weaker due to the increased air =
intake. A weak fuel mixture could burn out your valves - not good :)

Dus...beste is er ook een benzinedruk regelaar bij op te zwieren...anders loop ik kans dat mijn kleppen vroegtijdig de geest geven :shock:

Nu, dat lijkt me geen probleem, sinds ik er toch al een "filter king" benzinefilter met regelbare benzinedruk wou opzetten...

Maar is dit nu zo? Is het veel beter bij het gebruik van een open luchtfilter ook een benzinedrukregelaar te voorzien...

Het gaat in mijn geval om een Giulia 1300ti met Solex carburator (zie avatar, is niet ZOOO duidelijk). Heeft voorzover ik weet geen benzinedrukregelaar..behalve de benzinepomp dan.. :wink:
...Nothing is true, everything is permitted...

'70 Giulia 1300 ti

SCARB LID: 5280

Gebruikersavatar
Woody34
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 562
Lid geworden op: di jan 04, 2005 17:20
Locatie: Capelle a/d IJssel

RE: K&N e.a. open filters (alfa 33)

ma jan 10, 2005 23:25

Die vraag heb ik ook wel op 8200rpm gesteld en daar waren ze er niet van onder de indruk. Ik weet overigens niet of ze daar proefondervindelijk achter waren gekomen. Zoalng mijn auto i.i.g. meer potentieel heeft dan ik eruit haal geloof ik niet dat het veel zal uitmaken. :roll:
Proud owner of:
Alfasud Sprint 1.3S 1983

The fun starts where the straight ends.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Alfa4ever
Full Member
Full Member
Berichten: 294
Lid geworden op: di dec 28, 2004 11:37
Locatie: Drachten
Contacteer: Website

Re: RE: K&N e.a. open filters (alfa 33)

ma jan 10, 2005 23:54

@Blu Ollandese

Dit lijkt me een grotendeels onzinnig verhaal. Ging dat artikel over injectiemotoren of over carburatiemotoren? Een injectiemotor meet de extra aangezogen hoeveelheid lucht en past zelf de brandstofhoeveelheid aan.
Bij een carburatiemotor gaat dit ten dele ook op, maar de mengverhouding kan bij grote veranderingen in de luchttoevoer toch gaan afwijken. Maar dat los je niet op met een hogere brandstofdruk. De vlotter houdt het vlotterniveau constant, de invloed van de brandstofdruk is verwaarloosbaar. Er zijn wel auto's geweest met carburateur en drukregelaar (bertone 2000 en wellicht anderen) maar dit is mijns inziens alleen geplaatst om de maximale opvoerdruk te begrensen om te voorkomen dat de vlotterkamer overstroomd. In principe mag de opvoerdruk het vlotterniveau niet beinvloeden.

Dan wat ze schrijven over de snelheid van reageren van de drukregelaar. Klinkt mij als klinklare onzin.

Dan een hogere brandstofdruk bij injectiemotoren. Bij sommige motoren kan dit onder vollast een verbetering geven daar onder vollast geen rekening wordt gehouden met de lambdaregeling. Onder deellast zal of de lambdasonde de effecten van de verhoogde brandstofdruk compenseren, of de druk valt buiten het regelbereik en de motor loopt te rijk of verzuipt.

Latere injectiesystemen draaien volgens mij ook onder vollast in closed-loupe (=met lambdaregeling) en daar zal verhoging van de brandstofdruk bij een standaard motor dus geen effect meer geven.

Als je zeker wilt zijn of je geen gevaar van verbrande kleppen loopt houd je goed de kleur van de bougies in de gaten. Hoe was de kleur voor het open filter, hoe is de kleur na het filter. Dan zie je snel genoeg of het mengsel te arm wordt en kan je nog altijd bijvoorbeeld je vlotterniveau iets aanpassen.
GTV 3.0 24V '00, 147 JTD 16V '05, GTV6 3.0 '83 totaalrestauratie, 33 1.3 S '89
gehad:
145 JTD Squadra Massimo '00, 75 3.0 V6 America '90, Sud 1,5 Ti QV, Sprint 1.5 QV, 33 1.7 16V '87, 33 1.7 16V '90

Gebruikersavatar
Blu Ollandese
Full Member
Full Member
Berichten: 323
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:33
Locatie: België

RE: K&N e.a. open filters (alfa 33)

di jan 11, 2005 00:23

@Alfa4ever: of het over injectie- of carburatiemotoren ging was me niet geheel duidelijk aan de hand van de post... het was op een Peugeotforum...ik vermoed carburatie...

Bedankt voor de tip i.v.m. de bougiekleur...lijkt me inderdaad ook wel de betere manier om een diagnose te stellen... en de zaak bij te regelen indien nodig...
Op het oude forum zal ik eens zoeken, ik geloof dat er daat een topic i.v.m. bougiekleuren was opgestart..en op het net vind je uiteraard ook wel wat info.

Even weer off topic, zou dit een handig hulpmiddel kunnen zijn, of eerder geldverbrassing?: http://www.bccp.nl/shop1/enter.html?tar ... ml&lang=nl

Ik kan me voorstellen dat dit een perfecte afstelling kan mogelijk maken...maar ja, ik mis gewoon de ervaring van een pro uiteraard! :wink:
...Nothing is true, everything is permitted...

'70 Giulia 1300 ti

SCARB LID: 5280

Gebruikersavatar
Alfa4ever
Full Member
Full Member
Berichten: 294
Lid geworden op: di dec 28, 2004 11:37
Locatie: Drachten
Contacteer: Website

Re: RE: K&N e.a. open filters (alfa 33)

di jan 11, 2005 01:30

Tja, uit welk oogpunt wil je een regelaar aanschaffen? Vanwege de kans dat de motor te arm gaat draaien na het monteren van een open filter? Stel nou hij gaat inderdaad te arm lopen, en stel je wilt dat corrigeren door de brandstofdruk te verhogen. Die regelaar die na de pomp in de toevoerleiding wordt opgenomen kan de druk alleen maar begrenzen. Hij kan de druk nooit hoger laten worden dan wat nu al direct door je pomp geleverd wordt en direct op je carburateur staat. In het opzicht van verrijking van je mengsel zou het dus geldverspilling zijn.
GTV 3.0 24V '00, 147 JTD 16V '05, GTV6 3.0 '83 totaalrestauratie, 33 1.3 S '89
gehad:
145 JTD Squadra Massimo '00, 75 3.0 V6 America '90, Sud 1,5 Ti QV, Sprint 1.5 QV, 33 1.7 16V '87, 33 1.7 16V '90

Gebruikersavatar
Blu Ollandese
Full Member
Full Member
Berichten: 323
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:33
Locatie: België

RE: K&N e.a. open filters (alfa 33)

di jan 11, 2005 11:21

Inderdaad, de regelaar doet me dankzij je exellente uitleg niets meer...en ik had hieronder gewoon een verkeerde link gezet... :oops:

Hier is wat ik bedoelde:

http://www.bccp.nl/shop1/enter.html

COLORTUNE PRO KIT (4) Euro 159,00incl
4054A

COLORTUNE Profi KIT (4 bougies) in kunststof box

Ook u kunt met de Colortune geld besparen! :roll:
Met de Colortune is het eenvoudig, het brandstofmengsel aan de carburateur te corrigeren, u kunt door de doorzichtige bougie direct in de verbrandingsruimte kijken terwijl de motor draait, en op die wijze de kleur van de 'verbrandingsvlam' corrigeren. De colortune betaald zichzelf door besparing. Wordt geleverd inclusief uitgebreide instructie en kleurkaart voor het te correcte mengsel.

Gewicht: 0.50 kg



lijkt me wel intressant...de sales pitch is allesinds ok :wink:

Maar is dit echt een handig hulpmiddel??? of eerder weggegooid geld??
...Nothing is true, everything is permitted...

'70 Giulia 1300 ti

SCARB LID: 5280

Gebruikersavatar
Woody34
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 562
Lid geworden op: di jan 04, 2005 17:20
Locatie: Capelle a/d IJssel

RE: K&N e.a. open filters (alfa 33)

di jan 11, 2005 12:48

Klinkt allemaal erg TellSell achtig. Ik zou het niet doen. Ik koop spullen waar ik op zeker wat aan heb.
Proud owner of:
Alfasud Sprint 1.3S 1983

The fun starts where the straight ends.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Alfa4ever
Full Member
Full Member
Berichten: 294
Lid geworden op: di dec 28, 2004 11:37
Locatie: Drachten
Contacteer: Website

Re: RE: K&N e.a. open filters (alfa 33)

di jan 11, 2005 17:49

Maar is dit echt een handig hulpmiddel??? of eerder weggegooid geld??
Die Colortune bougies werken echt wel. We hebben ze wel eens gebruikt bij het afstellen van een Spitfire. Je hebt wel wat ervaring nodig om de verschillende kleuren van de verbranding te interpreteren. En je stelt het mengsel eigenlijk af op de meest effieciente verbranding, en dit is vaak niet hetzelfde als afstellen op het voor APK voorgeschreven CO percentage.
Volgens mij stammen die colortune bougies nog uit de tijd dat CO meetapparatuur onbetaalbaar was. Dan was dit idd een relatief goedkoop en goed alternatief.

Ze hebben bij BCCP ook een doe-het-zelf CO-meter, die 'Gastester'. Dan zou ik die eerder kopen voor die 160 euro. Of het iets is weet ik niet, maar als hij redelijk werkt heb je daar meer aan denk ik. Voor thuis kan het nog best eens een leuk apparaat zijn.
Maar wat Woody al zegt: moet je iets kopen waarvan je niet zeker weet of het werkt?
GTV 3.0 24V '00, 147 JTD 16V '05, GTV6 3.0 '83 totaalrestauratie, 33 1.3 S '89
gehad:
145 JTD Squadra Massimo '00, 75 3.0 V6 America '90, Sud 1,5 Ti QV, Sprint 1.5 QV, 33 1.7 16V '87, 33 1.7 16V '90

Gebruikersavatar
Blu Ollandese
Full Member
Full Member
Berichten: 323
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:33
Locatie: België

RE: K&N e.a. open filters (alfa 33)

di jan 11, 2005 19:26

UIteraard, das waar, je koopt het als je er iets aan hebt...en het ziet er idd wel tellsell -achtig uit...

Ik denk niet dat ik meteen zo'n set zou aanschaffen, maar ik vind het gegeven gewoon heel intressant...je zal wel ervaring nodig hebben om deze set ten volle te benutten (er zit blijkbaar wel een heel boekje bij), maar het feit om zelf de motor perfect af te kunnen stellen spreekt me heel hard aan...

Bedankt voor de info & meningen hierover...

Maar terug on-topic zeker? :wink:
...Nothing is true, everything is permitted...

'70 Giulia 1300 ti

SCARB LID: 5280

Gebruikersavatar
Michiel145
Member
Member
Berichten: 188
Lid geworden op: wo jan 23, 2008 16:13

di mar 10, 2009 14:30

de latere 1.3's hadden ook 40mm carbs, alleen met een kleinere venturi.
Oke weer wat geleerd :idea:

Hier trouwens een foto van de adapterplaten die ik heb gemaakt. De kelkjes heb ik ook van pvc pijp gemaakt. Warmgestookt en gestuikt op een fles wisky ;)
Er moet nog een modificatie aan deze platen worden uitgevoerd: een opstaande pijp ter hoogte van de kelkjes voor de carterventilatie, en opstaande randen om de gaten voor de remluchtsproeiers. Dit om te voorkomen dat condensaat in de vlotterkamers terecht komt.

Afbeelding
oke, nu heb ik dan een vraagje:

ik heb ook deze luchtfilters gemonteerd, maar dan zoals ze geleverd zijn, ik zit dus ook met 2 losse slangen die eigelijk op die bogen aangesloten waren die tussen het luchtfilterhuis en carbs geplaatst waren, kan iemand mij helpen aan adapterplaten, waardoor ik de slangen weer aan kan koppelen???

trouwens heb ik weinig last van vermogenverlies of iets dergelijks, alleen dat het meer opvalt dat de carbs afgesteld moesten worden (wordt ongeveer nu gedaan in de garage)
Mega Kick :lol:

Maar wat een top idee, ben zelf ook even bezig geweest en heb nu vier mooie kelkjes van de tunings afdeling van de Gamma :lol:

Afbeelding

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6847
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: K&N e.a. open filters (alfa 33)

di mar 10, 2009 18:08

Nu alleen nog even die dikke rand eruit halen... :wink:

Verder wel een leuk idee. echte budgetoplossing. :D
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
sudsprint
Guru
Guru
Berichten: 1192
Lid geworden op: za jan 29, 2005 20:35
Locatie: De gordel van smaragd

RE: K&N e.a. open filters (alfa 33)

di mar 10, 2009 20:03

Wat zijn dat voor dingen van de Gamma? Sanitairafvoer?
Giulietta 2.0 Turbo Autodelta(prototipo) 1984
Sprint 1.7 QV (Rood) 1989
33 16v QV (Rood) 1992
Gehad:
Sprint 1.7 QV I.E. 33 imola, 33 1,7 ie

Gebruikersavatar
Huib
Guru
Guru
Berichten: 1019
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:52
Locatie: Westland

di mar 10, 2009 20:17

Mega Kick :lol:

Maar wat een top idee, ben zelf ook even bezig geweest en heb nu vier mooie kelkjes van de tunings afdeling van de Gamma :lol:

Afbeelding
maar hoe ga je dat laten draaien zonder LHM? en zonder stationairregeling?
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Gebruikersavatar
Michiel145
Member
Member
Berichten: 188
Lid geworden op: wo jan 23, 2008 16:13

RE: K&N e.a. open filters (alfa 33)

di mar 10, 2009 22:14

Die rand heb ik er nog even in laten zitten, heb deze dingen alleen gemaakt om een idee te krijgen van de rijeigenschappen.

Wat betreft m'n LMM..., ben nu druk bezig met het tunen van mijn MegaSquirt ECU. De stationair regelaar heb ik nu op een los beugeltje zitten.., moet hem alleen nog even aansluiten.. :lol:

@ sudsprint.., geen idee. Ik denk dat het een koppelstukje is.., vandaar ook die rand in het midden lijkt me :?

Afbeelding

Terug naar “Tuning onderwerpen”