Gebruikersavatar
Dominic
Guru
Guru
Berichten: 1090
Lid geworden op: do okt 25, 2007 11:09
Locatie: Belgie

RE: TUNING 105

ma nov 10, 2008 16:26

Bij een straat blok onzin.
raceblok wel je hebt dan iig alles "gedaan" en je krukas snijdt makkelijker door de olie heen,scheelt weerstand dus vermogen

er word iid verteld dat er door extreme verlichting van de krukas breukvorming optreed.(ik heb het zelf nog nooit meegemaakt bij max 7200 tpm)
met knifeedging scherp je eigenlijk alleen maar de contragewichten aan,dus dat heeft eigenlijk niets te maken met verslapping van het axiale deel.

Andretti Molletti

RE: TUNING 105

ma nov 10, 2008 16:55

de winst is gering en met een baffle plate heb je dezelfde winst al bijna.
De discussie gaat ook door vwb aan welke kant die scherpe zijde moet komen... denk maar aan een druppelvorm.

Massa veranderingen aan krukassen geven wel degelijk kans op breuk, heeft niets met verzwakken te maken, maar met rillingsgetallen.
Vandaar al die geavanceerde trillingsdempers op echte motoren.

Uitgaande van hoeveelheid werk-winst balans zou ik zeggen niet doen

Gebruikersavatar
Maurizio
Guru
Guru
Berichten: 1315
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:44
Locatie: "Beeg" Z-Limburg, 161 km to Exmuhle (N'ring)
Contacteer: Website

RE: TUNING 105

ma nov 10, 2008 19:56

http://nl.wikipedia.org/wiki/Resonantie
Massa contragewichten verminderen legt de eigenfrequntie hoger, daar de stijfheid hetzelfde blijft.
Denk dat de resonatiefrquenties van een krukas nog wel eens zeer lastig aan te stoten zijn en dat ding is ook nog eens op 5 plaatsen gelagerd in een mooie dempende olie film.

Wat in mijn ogen killing is bij dit soort akties is onbalans.
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75 24v, 75TS & M336 Ringtool, AR105 Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

Andretti Molletti

RE: TUNING 105

ma nov 10, 2008 21:00

Niet alles draait om stijfheid Maurizio :lol: :lol:

Ik moet weer gaan zoeken in de boekjes, maar met kleinere contragewichten kunnen de resulterende trillingen bij gelijkblijvende frequenties ook hoger worden en dus terminaler....

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5627
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: TUNING 105

ma nov 10, 2008 21:23

laat ik het zo zeggen: voor een straatmotor zou ik het niet doen, voor een raceblok ?? nu heb ik mijn racetorretje ""zo"" gekocht, daar was het al gedaan. En in de persoon die die motor gebouwd heeft heb ik nog steeds dermate vertrouwen dat ik zijn adviezen zou opvolgen bij het bouwen van een nieuwe motor (ding heeft inmiddels zich bewezen tot 8500 tpm, heeft de laatste race behoorlijk op zijn flikker gehad..). Over betrouwbaarheid van zijn motoren had men niets te klagen,( en heb bij zijn motoren nog nooit gehoord over krukasbreuk of andere problemen), nog steeds niet, en ik weet er een paar te lopen binnen SI. Verder heb ik er niet echt een mening over.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Andretti Molletti

Re: RE: TUNING 105

ma nov 10, 2008 22:36

Over betrouwbaarheid van zijn motoren had men niets te klagen.....
Hoevaak stond je stil dit jaar?

je mag de naam vd bouwer best noemen hier hoor!
Neemt niet weg dat de amplitude van een trilling toe neemt naar mate de massa van de krukas afneemt, dat heeft niets met motoren bouwen te maken maar met fysica.

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5627
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: TUNING 105

di nov 11, 2008 08:01

Hoevaak stond je stil dit jaar?
te vaak, maar nooit te wijten aan de bouwer van het basisblok, altijd andere problemen zoals je weet. Is een oud SB blok gebouwd door Marcel Violier (Arese Tuning) net als dat van BJ overigens o.a.

even recall:

rotte schokdempers waardoor van de baan met schade, paar races gemist, afsluitplug van koelsysteem losgeschoten, rotte bougie (was een nieuwe..gelukkig na vrije training gewisseld en OK), middenlager aandrijfas (SS Assen) en dan ben ik er wel (volgorde niet correct overigens). Daarnaast heeft het blokje voor inbouw nog een tijd dienstgedaan in een trackday-giulia voor opfrissen door AG en paar aanpassingen.
Maar het draaiend gedeelte is gewoon hetzelfde als waar de motor zijn carriere mee begon in het SB (nog met standaardzuigers overigens)
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2013
Lid geworden op: vr feb 04, 2005 21:38
Locatie: mijn schuur

RE: TUNING 105

wo nov 26, 2008 14:35

vraagje....

heb nog 2 ATE klauwen liggen van een 75 2.0 nord. heb nu een juul met 1300 onderstel. is het mogelijk /verstandig deze klauwen te reviseren en deze op de juul te plaatsen?

ik heb er nu een nw 1600 tor voor klaarliggen op webers met LPG...


zo niet iemand intresse in de klauwen? zijn trouwens voor massieve schijven...
Met vriendelijke groet Pieter.

Te veel auto's gehad om hier neer te zetten...

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5627
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: TUNING 105

do nov 27, 2008 08:16

voor die 2 liter klauwen heb je ook de fusees nodig, gaat niet passen op 1300 fusee.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3877
Lid geworden op: di apr 05, 2005 22:24
Locatie: Truzement

RE: TUNING 105

do nov 27, 2008 11:39

Klauwen zijn van een 75 Walter, dus die gaan denk ik wel passen.
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5627
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: TUNING 105

do nov 27, 2008 12:24

ja sorry... niet goed gelezen, passen juist wel op een 1300 fusee en niet op een 2 ltr...Maar dacht dat DE update juist de alu brembo`s betrof?
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3877
Lid geworden op: di apr 05, 2005 22:24
Locatie: Truzement

Re: RE: TUNING 105

do nov 27, 2008 13:02

Maar dacht dat DE update juist de alu brembo`s betrof?
Ja maar als je de normale ATE klauwen hebt liggen ipv set brembo's kopen. En deze klauwen icm 2.0 schijven zullen ook wel al beter remmen.
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

Gebruikersavatar
aso69
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 730
Lid geworden op: di dec 28, 2004 10:09
Locatie: rotterdam
Contacteer: Website

RE: TUNING 105

do nov 27, 2008 15:25

die brembo's passen niet op 2.0fusee

Gebruikersavatar
pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2013
Lid geworden op: vr feb 04, 2005 21:38
Locatie: mijn schuur

Re: RE: TUNING 105

do nov 27, 2008 17:56

Maar dacht dat DE update juist de alu brembo`s betrof?
Ja maar als je de normale ATE klauwen hebt liggen ipv set brembo's kopen. En deze klauwen icm 2.0 schijven zullen ook wel al beter remmen.
dat bedoel ik ook heb ze allebei liggen maar die 2.0 klauwen liggen al jaren op de plank... :shock: en leek me wel leuk om dan toch wat extra rem kracht te nemen kan ik rijden en ondertussen die dingen klaar maken :wink:

alleen past mijn 14 inch dan nog??????????????????/ :(
Met vriendelijke groet Pieter.

Te veel auto's gehad om hier neer te zetten...

Gebruikersavatar
GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3877
Lid geworden op: di apr 05, 2005 22:24
Locatie: Truzement

Re: RE: TUNING 105

do nov 27, 2008 22:00

alleen past mijn 14 inch dan nog??????????????????/ :(
Welke??
Ik heb een setje origineel staal dat past met veel plaats over, heb een setje Revo Look dat niet meer past (wel Brembo's maar zal weinig verschil maken qua afmetingen met de ATE's)
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

Terug naar “Tuning onderwerpen”