Pagina 4 van 5

RE: Water (Methanol) Injectie

Geplaatst: do mar 22, 2012 21:19
door Michel75
Enneuh, kuch, 85-90% ethanol met toevoeging van water, methanol en blauwe kleurstof? (spirtus)

Re: RE: Water (Methanol) Injectie

Geplaatst: vr mar 23, 2012 11:45
door Lon
Ik heb mijn boeken erop nageslagen, in "Supercharged!" van Corky Bell wordt het zonder meer afgeraden als een lapmiddel om slechte tuning te verhelpen. In het boek "Forced induction performance tuning" van A. Graham Bell is er een heel hoofdstuk aan gewijd maar de conclusie is dat het alleen nuttig is voor bepaalde race klasses en alleen werkt met een door een ECU aangestuurde regelbare pomp en per cilinder een injector, zeer duur dus aan hardware en veel uren op de rollenbank om het goed af te stellen en er zijn betere alternatieven voor.
Ja en als het een keer goed mistig is of juist een hele lage luchtvochtigheid is je afstelling weer helemaal naar de maan.

RE: Water (Methanol) Injectie

Geplaatst: do mar 29, 2012 23:35
door PG
Wie heeft dit ZELF wel eens geprobeerd en was er NIET tevreden over?

Just checking :?

RE: Water (Methanol) Injectie

Geplaatst: za apr 21, 2012 21:40
door Timmerklits
Hallo,

water methanol injectie is wel degelijk zeer zinvol in sommige gevallen.

Bij atmosferische motors zou ik het nu ook wel nooit gebruiken, op hete zomerdagen zou er misschien wel iets gewonnen kunnen worden, maar het zal toch minimaal zijn vrees ik.

Ik denk dat het grote probleem soms misschien wel is, als je een turbo of compressor motor afstelt naar het meeste voorontsteking (want dit is wat juist meer kan bij koelere inlaatlucht en door de methanol ook nog eens), kan je idd een heel pak meer vermogen halen hoor.
Maar als er dan ooit iets misgaat met het systeem, pomp loopt vast (gebeurt al eens wanneer enkel water ofzo gebruikt werd), dan kan de motor wel eens zeer snel kapot gaan, door detonatie.
Zonder mengsel en voorontsteking aan te passen gaat het vermogen ook niet echt gaan stijgen dus, je zou bijna een fail safe erop moeten hebben, dat detecteerd of er ingespoten wordt.

Ik heb er zelf nog niet mee kunnen experimenteren dus ik kan hier geen bewijzen geven.
Ik weet wel dat door een betere intercooler, je behoorlijk wat kan winnen, alleen is hier dan altijd het nadeel, als je groter gaat, of een heel andere positie, dat je turbogat groter word. Dit is met wmi niet het geval.
Door gewoon de intercooler volledig nat te spuiten op de vermogenbank, hadden we 10-20 graden minder inlaattemperatuur en vermogenwinst over de complete lijn van 5-10 pk

Het is bijna hetzelfde als speciale benzine erin doen, enkel wel iets goedkoper.Maar ik denk dat er ook veel rommel op de markt is.
Je moet er een hebben welke echt regelbaar is op toerental en druk, want je gaat niet altijd evenveel nodig hebben. En het moet dan ook afgesteld worden, zomaar iets monteren lijkt mij ook vrij onlogisch dat het zomaar goed gaat gaan. (iedere motor is anders)

RE: Water (Methanol) Injectie

Geplaatst: zo apr 22, 2012 06:46
door WhizzMan
Oftewel, je moet volledig integreren met je motormanagementsysteem, anders loop je risico op schade of haal je geen winst. Een extra computertje of een schakelaartje of zo gaat het dus niet worden, tenzij je graag de boel stuk ziet gaan.

Re: RE: Water (Methanol) Injectie

Geplaatst: zo apr 22, 2012 07:20
door PG
Wie heeft dit ZELF wel eens geprobeerd?

Anyone???

RE: Water (Methanol) Injectie

Geplaatst: zo apr 22, 2012 08:43
door shoppy
We praten nu al eventjes niet meer over de standaard uitvoering op bijvoorbeeld een turbo diesel motor.
De huis tuin en keuken installatie zoals ik die zelf bijvoorbeeld heb.

In gevallen van extreme tuning (bij benzine motoren) zal het wmi gekoppeld moeten worden aan het motormanagement om eventuele motorschade te voorkomen.
In gevallen waarbij het bijna zeker is dat de motor stuk gaat bij 'fail' van het systeem.
Ik ken slechts een paar mensen die zulke extreme wagens hebben. Dit zijn dan ook wagens die van 200PK naar boven de 500PK zijn gegaan en een enkele zelfs naar boven de 600PK.

Je kunt zo'n failsafe ook op andere manieren 'inbouwen'.
Een eenvoudige indicator bij laag vloeistofniveau. Of een indicator als de vloeistof flow stopt.

Een ieder die weet dat hij niet zonder de wmi kan zal alert zijn op het vloeistof niveau. Net zo als iemand die zijn brandstof niveau checkt voordat hij aan een lange reis begint.
Wanneer daarom het niveau te laag is en de indicator brand dan is het zaak om de vloeistof bij te vullen of de rijstijl aan te passen zodat de zaak heel blijft.

Voor de meeste gebruikers op benzinemotoren zal het helemaal geen kwaad kunnen wanneer er een fail is. Zij merken aan de motor dat er iets niet goed gaat en inhouden.
Er zijn tot nu toe geen gevallen bekend waarin het fout ging bij een fail.

Re: RE: Water (Methanol) Injectie

Geplaatst: zo apr 22, 2012 13:37
door WhizzMan
Er zijn tot nu toe geen gevallen bekend waarin het fout ging bij een fail.
Ik ga hier mijn signature van maken op een ander forum. Priceless....

Re: RE: Water (Methanol) Injectie

Geplaatst: zo apr 22, 2012 15:10
door alfaqv75
Er zijn tot nu toe geen gevallen bekend waarin het fout ging bij een fail.
Ik ga hier mijn signature van maken op een ander forum. Priceless....
net op tv Olaf Mol: vanuit de kokpit lijkt het anders dan dat het lijkt :lol:

RE: Water (Methanol) Injectie

Geplaatst: zo apr 22, 2012 21:22
door PG
Als het goed is gaat dat wel goed

Re: RE: Water (Methanol) Injectie

Geplaatst: ma apr 23, 2012 10:05
door Lon
Wie heeft dit ZELF wel eens geprobeerd?

Anyone???
Ik vermoed dat iedereen die vroegert een 2takt brommert heeft gehad en hier zelf aan gesleuteld heeft het effect van water injectie wel degelijk eens heeft meegemaakt zonder zich ervan bewust te zijn geweest wat het was.
En dat kwam doordat er laaghangende bewolking was.. ( MIST ) dus veel kleine water druppeltjes in de lucht die aangezogen wordt, dit scheelt bij 2takt motoren aanzienlijk en kan een aantal % winst opleveren in de mist.
Dit effect treedt bij de 2takt voornamelijk op als de ontsteking extreem vroeg afgesteld is, bij de huidige generatie ( electronisch geregeld en cat. ) is dit effect een stuk minder helaas.

Re: RE: Water (Methanol) Injectie

Geplaatst: ma apr 23, 2012 17:27
door WhizzMan
Wie heeft dit ZELF wel eens geprobeerd?

Anyone???
Ik vermoed dat iedereen die vroegert een 2takt brommert heeft gehad en hier zelf aan gesleuteld heeft het effect van water injectie wel degelijk eens heeft meegemaakt zonder zich ervan bewust te zijn geweest wat het was.
En dat kwam doordat er laaghangende bewolking was.. ( MIST ) dus veel kleine water druppeltjes in de lucht die aangezogen wordt, dit scheelt bij 2takt motoren aanzienlijk en kan een aantal % winst opleveren in de mist.
Dit effect treedt bij de 2takt voornamelijk op als de ontsteking extreem vroeg afgesteld is, bij de huidige generatie ( electronisch geregeld en cat. ) is dit effect een stuk minder helaas.
Je bedoelt dat het compenseerde voor verkeerd afgestelde brommerTs? Huidige motoren zijn over het algemeen prima afgesteld en er hoeft dus niets gecompenseerd te worden.

Re: RE: Water (Methanol) Injectie

Geplaatst: ma apr 23, 2012 17:43
door Lon
Je bedoelt dat het compenseerde voor verkeerd afgestelde brommerTs? Huidige motoren zijn over het algemeen prima afgesteld en er hoeft dus niets gecompenseerd te worden.
Die 2takt was niet verkeerd afgesteld, maar goed das allemaal off-topic hier.
Normaal maakt een 48.8cc brommer motortje max. 5000 a 5500 toeren, een anders afgestelde met aangepast setup komt daar ruim overheen en ja dan moet het ontstekings tijdstip een stukje vroeger.

Maar ja dat was een ouderwetste benzine 2takt. :-D, geen diesel en ook geen 4takt dus..

Het ging over het effect, van water injectie... waarschijnlijk heeft een ieder die op een brommer reed vroeger het dus wel eens ervaren wat het effect ervan kan zijn.

Het heeft nl. wel effect, alleen in elke situatie/setup zal het effect ervan anders zijn.

RE: Water (Methanol) Injectie

Geplaatst: di apr 24, 2012 18:25
door Michel75
Ik heb heel even nagedacht om het te gaan toepassen, maar uiteindelijk gekozen om toch maar alleen een grote interkoeler te plaatsen.

Afbeelding

RE: Water (Methanol) Injectie

Geplaatst: vr apr 27, 2012 11:03
door Wieking
If it's too good to be true, it problably is. Oftewel: Voor een dubbeltje komt je niet op de eerste rij.

http://www.aquamist.co.uk/rescr/faq/text-a.html