Andretti Molletti

Re: RE: Rollenbank-Vermogensbank

di jun 02, 2009 16:51

met n actief diff als op bv n lancer evo..... X..........die gaat eerst maar eens kijken op welk wiel die zo veel mogelijk vermogen kwijt kan om zo hard mogelijk te hoeken.......en met n yaw sensor houd ie over/understeer in controlle :wink:
Afgelopen donderdag op CPZ mogen ervaren en dat is echt geweldige techniek!!

marcel12
Member
Member
Contacteer: Website

RE: Rollenbank-Vermogensbank

di jun 02, 2009 21:45

In aanvulling op het stuk van Marcel over de rollenbank heb ik de stoute schoenen aangetrokken en is de Giulia vandaag op de rollenbank afgesteld door Marcel.

Even voor jullie beleving, ik heb in mijn Giulia een 2 liter blok met HC-zuigers, een electronische ontsteking (123-stand D) een spaghetti-spruitstuk, een carbon airbox (ex-squadra) en ik geloof een iets scherpere inlaat-nokkenas. Achter de motor zit een 2-liter versnellingsbak en een 2-liter achteras met sper uit een Berlina. Zeker na het monteren van de airbox bekroop mij het gevoel dat ik wellicht de auto eens goed af moest laten stellen. Ik was toch een beetje bang dat er door alle upgrades c.q. veranderingen met het mengsel iets niet meer klopte.

Ook nog even vooraf, wat was mijn doelstelling: Het mooi en goed afgesteld krijgen van de motor, de PK's zeggen me niet zoveel, ik wil een vlotte reis/toergiulia, geen raceauto, dan moet ik de bumpers eraf halen, het interieur eruit en een een kooi inzetten. Ik vind persoonlijk wel als je de auto en motor upgraded je ook alles uit de motor en wat je er in,op en aan schroeft moet proberen te halen. Anders had ik hem gewoon standaard moeten laten.

Maar goed, vanochtend naar Houten waar bij Sam van Lingen de Giulia op de rollenbank zou gaan. Gelukkig hebben ze daar ook hout, kon de auto ook de garage in.... Hij is toch wel laag.....................

Op de rollenbank, auto vastgezet, even een check in de motorruimte, en de eerste run.

Uitslag 80 KW (109 PK) aan de achterwielen
20% verlies door de aandrijving maakt 130 PK aan de krukas.

Hierna ontsteking afgesteld, en vijf keer sproeiers vervangen. Uiteindelijk hoofdsproeiers kleiner.

Laatste resultaat:

92 KW (125 PK) aan de achterwielen.
20% verlies door de aandrijving maakt 150 PK aan de krukas.

Marcel heeft rekening gehouden met het feit dat hij het blok niet zelf heeft gereviseerd en is derhalve slechts heel kort voluit gegaan, wel een prettige gedachte.

Marcel raadde me nog aan een elektrische benzinepomp te monteren, en een set andere bougies te monteren, er zitten nu Golden Lodge bougies in.

Hoe rijdt dat nou ? best wel lekker vlot zeg maar. Kan goed meekomen en de auto pakt bij elk toerental perfect op. Al met al voor mij een succes, auto loopt rustiger, trekt beter, alles klopt en is goed afgesteld.

Een aanrader !! bedankt Marcel

zie: Alfa Speed, forum, ik ben gerold onder motorisch

http://www.alfaspeed.nl/phpforum/viewto ... f=7&t=2933
Ben Marcel Violier van Arese-Tuning. Voor meer info zie mijn website. www.arese-tuning.nl

G-san
Member
Member

wo jun 03, 2009 00:34

met n actief diff als op bv n lancer evo..... X..........die gaat eerst maar eens kijken op welk wiel die zo veel mogelijk vermogen kwijt kan om zo hard mogelijk te hoeken.......en met n yaw sensor houd ie over/understeer in controlle :wink:
Afgelopen donderdag op CPZ mogen ervaren en dat is echt geweldige techniek!!
cpz??

heb vorig jaar 3wk evo tech. presentatie gedaan op circuit gaudix voor eu pers :wink:

over rollenbank........goed verhaal/topic Marcel :)
niet altijd zijn acceleratie banken slecht........ligt veel aan het gebruik/vermogen......motorfietsen bv voornamelijk accel./ dynojet bankjes... .sommige met ondersteunend wervelstroomremmetje (dynostar..........)
als men maar een realistiche acceleratie snelheid kan nabootsen...........rol :roll: laatste tijd ook vaak motorfietsen met n maatje
http://www.vdbworks.nl/

voor n inj. syst. gebruik we altijd n geremde bank............eerst stapgewijs inregelen, lambda/.gassen.....paar accel. runs ...en checke op t circuit :D

marcel12
Member
Member

wo jun 03, 2009 01:57

Het blijft een feit dat je geen deellast kan meten met een Vliegwielbank. Er kwam bij Ron ook uit dat hij te rijk stond op deellast, ik test altijd bij 100km of 120km/h wat het mengsel is met ongeveer 30 tot 40 kw belasting.
Dus buiten het feit dat hij er 15 pk bij heeft is hij ook zuiniger geworden. De hoofd benzine sproeiers zijn verkleint naar 132.

Marcel
Ben Marcel Violier van Arese-Tuning. Voor meer info zie mijn website. www.arese-tuning.nl

G-san
Member
Member

di jun 09, 2009 10:35

maar ja iedere situatie is verschillend......acceleratie testen/versnellingen opschakelen.........circuit/bochte/rechte eind ..........geremde bank, toeren/last vasthouden/meten...... :roll:

al met al.....meten/dataloggen wat er in de realiteit gebeurd.....circuit/straat daar kan weinig tegen op

Techpro Erik

zo jun 21, 2009 12:41

Ben benieuwd naar de mening van Marcel over een recente rollenbankmeeting.......
Hoe bepaalt een Maha3000 het verlies ?
Meten doet hij zowieso al niet want ik weet dat de Maha banken stampvol softwarematige correcties zitten, en alleen al om die reden continue (2 maandelijks) geijkt moeten worden.
Als je verlies gaat bepalen door koppeling in te trappen en uit te rollen dan bepaal je maar een deel van je verlies is mijn mening:

Rolweerstand van de band op de rol en de onbelaste afrolweerstand in je bak en diff en de onbelaste weerstand in je lagers in je bak en diff.

Maar waar blijven nu de wrijvingen onder belasting ?

Ik kreeg dus woorden met de rollenbank eigenaar, die begint me op een gegeven moment op de mouw te spelden hoe duur zijn rollenbank wel niet is, tja.................dan ben je wel uitgeluld he ?

Grtn
Erik

PS persoonlijk vind ik 25% wrijvingsverlies voor een FWD erg hoog, dat verwacht ik meer bij de 4wd met viscosper in het midden.
(ik rijd zelf in een wrx met groepN aandrijflijn en actief middendif basis Gsensor, TPS, leftfootbraking of handrem input, subliem ! en kan het uitzetten ook haha).
PS2 waarom lullen we met zijn allen niet gewoon over wielpk, zou een hoop gezeik schelen 8)

marcel12
Member
Member

zo jun 21, 2009 13:42

Hallo Techpro Erik. Ten eerste wil ik dat ook, gewoon vermogen aan de wielen, dat is wat we heel nauwkeurig kunnen meten. Ik ben ook een tegenstander van alle software die er nu aanhangt, je weet en ziet niet meer wat er gebeurt daarbij gebruiken ze de wervelstroom rem dan als een vliegwiel bank ( dat kan als je hem op koppel meting zet ) deellast wordt steeds minder gemeten terwijl het zo belangrijk is.
Een aantal mensen hebben ook een eigen computer programma er aan gehangen en wat doet dat programma??? Mijn rollenbank hoeft maar 1 keer per jaar een service beurt en eiken meer niet.
De verliezen zijn op de rollenbank die ik gebruik vrij nauwkeurig te bepalen. Eerst doe je een vol gas meting en kijk je waar het maximum vermogen is en het toerental. Vervolgens stop je en zet de rollenbank op koppel maar koppel nul!!!!
Je rijdt heel langzaam naar boven de snelheid waarbij het maximum vermogen licht en trapt dan de koppeling in, deze waarde moet je terug rekenen naar 1000mbar en 20 graden en dan heb je alle verliezen behalve van de wielen die niet op de rollenbank staan dus bij een voorwiel aandrijver de achterwielen en bij een achterwiel aandrijver de voorwielen.
Wat je op deze bank ok nog kan instellen is zijn 2 snelheden dus bv 80-120 er is namelijk een electronische stopwatch ingebouwd die dan het aantal seconde meet tussen de ingestelde waarden. Het kan best leuk zijn om dat voor het aftellen te doen en na het afstellen en dit is afhankelijk van niets geen parameters gewoon acceleratie tijd meten.
Dit terzijde, ik wil ook vermogens vergelijken aan de wielen maar ook dan hangen er vele computers aan bij Tuners, MAHA heeft een goede verkoper in dienst en verkoopt zoveel mogelijk waarvan een hoop onzin. Terwijl hij koelers verkoopt die te klein zijn. Die koeling is zo belangrijk voor de motor maar ook voor de banden. Ik zal een foto zetten van de koeler waarmee ik werk. 22.000 m3/hr en 82km/h !!!! 7.5 PK

groeten Marcel

Techpro Erik

zo jun 21, 2009 14:07

Ha die Marcel
Dat is ook de reden dat ik met mijn subaru wrx niet zomaar op de rollenbank ga...........
Die motor is al van peperkoek (330-350pk uit een standaard 2liter) en zodra de inlaattemperatuur oploopt dan is het gewoon gebeurd.
Als ik zie wat een echte rollenbank (bijv Verhoeven tuning en jijzelf ook) met argumenten komt waarom er een tornado aan lucht op MOET staan dan begrijp je dat ik niet ga rollen voor een inimini ventilatortje en al helemaal niet zonder separate koeler bovenop mijn top mounted intercooler.

Recent is er een zeldzame subaru gesloopt in nieuwegein tijdens een demo dag waarbij de opleiders van rollenbank bedienders (ja echt gesloopt) op een rollenbank meting waarbij het vermogen wel erg tegenviel. Ik moet ze nageven ze hebben hem wel vakkundig gesloopt, pefect gedaan..........

De olietmeperatuur werd gemeten dmw een peilstoksensor. Kun je het je voorstellen ? Zolang de olietemp goed was, was er niets aan de hand, terwijl alle mannen met verstand (de eigenaar zelf niet) zeiden STOPPEN ! Die meting deugd niet. Van geen kant. Er stond een hele kleine ventilator op te draaien maar niets op de top mounted intercooler. Dus vermogen 180pk ipv 280. En de olietemp was goed, ondanks dat IN de auto op de meters allang 130grdn stond, nee zegt de rollenbank meneer, onze meting is goed (dat is hij niet want het oliepeil zakt paar cm met starten motor). Dus gaan.
Opeens denkt het rollenbankknechtje, hee ik zet het luchtpistool op de intercooler. Klats 40pk erbij in 1x (door daling charge temp) en nagenoeg gelijk lopen de drijfstanglagers eruit. Dus die mannen gelijk wijzen op bordje : rollenbank gebruik voor eigen risico. Ongekende taferelen die anno 2009 nog steeds plaatsvinden.

Echter de eigenaar heeft er vrede mee dus wie zijn wij dan ?

Is er hier trouwens expertise mbt turbo's op alfa motoren (niet de Q4) ?
Ik ben wel te vinden voor een project.
Ben geen alfist maar ben bang dat ook ik val voor de charmes van die italiaanse volbloedjes, met name de V6-en maar zou dit wel graag op de juiste as willen zien, de achteras dus :-) en dan wel een hele bult vermogen natuurlijk haha.

Grtn
Erik

marcel12
Member
Member

zo jun 21, 2009 14:41

Ja, helaas het gebeurt, je kan bv Maserati's niet op de rollenbank zetten en echt goed meten want hij wordt te heet. Persoonlijk vind ik de 6 cilinders van Alfa zelf nog een van de mooiste motoren, ik heb zelf een 3.3 liter 75 America gehad, fijne Auto!!!!!! Ook een Alfa 90 met een 3,3 liter motor. De 155 V6 vind ik ook een hele fijne Auto daar hebben wij ook een chip voor gemaakt en is getest in Autovisie en Carly Motors had er ook 1 gemaakt en die zijn vergeleken.
Over die meting die je hebt meegemaakt, ik hang er altijd een Sun Test kast aan met een olie temperatuur Probe als ik twijfel maar er zijn 2 dingen die ik heel goed in de gaten houd dat is water temperatuur en oliedruk.
zo een project zou leuk zijn en is niet zo moeilijk, Motor kopen in Italie, V6 turbo motor, is zover ik weet alleen in Italie geleverd. 2.0 liter, 6 cilinder, korte slag en daar is heel wat uit te halen. We gaan het wiel niet zelf uitvinden als het er al is. Mijn Volvo 2.0 5 cilinder 20 V met Turbo, is voor op straat zo maar 240 PK uit te halen en dat heb ik dus ook.

Ik begrijp niet dat die eigenaar van de Subaru dat gewoon maar accepteert!!!!!!!!!!! Rollen op eigen risico gaat natuurlijk niet op als er fouten gemaakt worden door diegene die de rollenbank bedient. Overigens mag die olie temperatuur wel 140 graden worden maar was het ook 140 graden?? misschien 160gr??? De Citroens die wij maakten zat ook een oliekoeler bij, heb getest zonder koeler lang durig en de temperatuur kwam niet hoger als 140 gr. Dus oliekoelers verwijdert en toen hadden we een open gat in de gril zodat er veel makkelijker koellucht bij kon. We gebruikten wel een speciale olie van Shell, die ik kreeg van Shell, TMO sr, niet te koop!!! Ik had sponsering van Shell.
Overigens adviseer ik bovenstaande niet bij een straat auto want ook in de versnellings bak deden wij dunne ATF olie om verlies te verminderen, super dunne olie mar werkte niet zo lang. Een bakrevisie van een versnellingbak van Citroen GTi en Saxo was heel weinig werk en in een Cup gaat het om 2 PK !!!!!

groeten Marcel, ik wil wel mee denken in jouw project.

Techpro Erik

zo jun 21, 2009 16:13

Ha die Marcel
Ik begrijp die subaru eigenaar ook niet, is pure onkunde, het is knap om hem zo te verkloten zelfs.
Wat betreft die turbo setup, daar ga ik eens rustig over nadenken.
Mazzel
Erik

kareltjeknetter
Advanced Member
Advanced Member

zo jun 21, 2009 17:41

Is er hier trouwens expertise mbt turbo's op alfa motoren (niet de Q4) ?
Ik ben wel te vinden voor een project.
Ben geen alfist maar ben bang dat ook ik val voor de charmes van die italiaanse volbloedjes, met name de V6-en maar zou dit wel graag op de juiste as willen zien, de achteras dus Smile en dan wel een hele bult vermogen natuurlijk haha.

er zijn verscheidene mensen hier die ervaring hebben (expertise?........) ik heb zelf een alfetta gtv gehad met de techniek van een 75tb, deze motor daaide op 1.5bar en joeg de wagen in 5.5 sec naar de 100 (gemeten). ben er oa mee naar lelystad gegaan en zandvoort, gewoon rijdend dus, de motor is nooit kapot gegaan (na 3 rondes zandvoort zeiden de achterremmen bekijk het :oops: )
-charles-
clk55amg
giulietta 1.4tb 170pk
Giulia 2.2jtdm 180pk ae

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo jun 21, 2009 18:01

V6 turbo motor, is zover ik weet alleen in Italie geleverd. 2.0 liter, 6 cilinder, korte slag en daar is heel wat uit te halen.
Die motor is gewoon in de rest van Europa ook geleverd hoor. Onder meer in de 916 GTV, de 164 en in de 166. De GTV met V6TB is gewoon in Nederland geleverd destijds, de 166 is in deze uitvoeiring nooit officieel in Nederland geleverd, de 164 weet ik niet zeker. Boring 80.0mm, slag 66.2 en Motronic ML4.1 ECU. Standaard 202 PK, makkelijk te tunen naar 240PK voor tuners die kunnen chiptunen.

Ik heb dit blok nooit in een 75 of GTV 116 gezien, meestal worden daar de 3 liters voor gebruikt. Vooral de 24V is populair, in combinatie met een big-bore kit en een GTA krukas halen de Zuid-Afrikanen als Dawie de Villiers en dergelijke extreem hoge vermogens uit deze blokken.

marcel12
Member
Member

zo jun 21, 2009 18:19

Heeft er een V6 24v in een achterwiel aandrijver gezeten? Zo niet dan wordt het een hele operatie.

Techpro Erik

zo jun 21, 2009 20:22

155 wb pakken
kaalplukken
slijptol kopen
sleuf slijpen van voor tot achter zo'n beetje :-)
tunnel erin bouwen
en dan achter een nieuw subframe bouwen voor de nieuwe achteras
dan die V6 erin lepelen
een voldoende sterke bak aan die v6 klussen
en gaan met die banaan
valt mee toch ?
whoei
tijd en m'n vrouw zijn de enige 2 factoren die me nog tegenhouden
:-)
E

michaelbaken
Member
Member

zo jun 21, 2009 20:24

155 wb pakken
kaalplukken
slijptol kopen
sleuf slijpen van voor tot achter zo'n beetje :-)
tunnel erin bouwen
en dan achter een nieuw subframe bouwen voor de nieuwe achteras
dan die V6 erin lepelen
een voldoende sterke bak aan die v6 klussen
en gaan met die banaan
valt mee toch ?
whoei
tijd en m'n vrouw zijn de enige 2 factoren die me nog tegenhouden
:-)
E
ik heb tijd zat,en die van mij helpt zelfs mee klussen,dus als jij het projectje financiert kunnen we beginnen :lol:
Alfa Romeo 155 WB V6
Alfa Romeo 155 WB 16V
Alfa Romeo 155 SB V6
www.alfa155club.nl
BURNOUT

Terug naar “Tuning onderwerpen”