WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: programeerbare ontsteking

vr sep 26, 2008 19:56

Quote, quote, driedubbel quote: Klopt als een bus, inderdaad, vroeger zetten geeft per definitie niet meer vermogen. Met afstellen op de rollenbank kan je dat mooi zien. Met de compressor op de TS heb ik ook bijvoorbeeld op een bepaald toerental tussen de 16 en 19 graden voorontsteking het meeste koppel, dus heb ik hem op 16 graden gezet. Dat geldt voor het gehele toerenbereik overigens. Zet hem zo laat mogelijk, vlak voor het punt dat vermogen en koppel gaat dalen.
Met als kanttekening dat je wel de temperatuur van je uitlaatgassen in de gaten moet houden, anders verbranden je kleppen. ;)
Zoals in dit praktijkvoorbeeld te zien is, het gaat maar om een paar graden ontstekingshoek waarbinnen je goed zit, dit is zonder de juiste meetapparatuur niet nauwkeurig te bepalen. Als je die meetapparatuur niet tot je beschikking hebt en je motor loopt goed, moet je vooral van dit soort dingen afblijven.

Gebruikersavatar
HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2076
Lid geworden op: za apr 19, 2008 09:07
Locatie: Minnertsga
Contacteer: Website

Re: RE: programeerbare ontsteking

zo mar 01, 2009 17:41


Verder kan je met LPG meer voorontsteking geven door het betere mengsel en hoger octaangetal. Turbochargen op LPG is ook veiliger voor de motor als op benzine...
Zeker weten,? Hoorde laatst van een turbogechargde alfa, die toch lelijk ontploft was door een backfire(heel veel lucht en heel veel lpg in het luchtfilter....)

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7044
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: RE: programeerbare ontsteking

zo mar 01, 2009 19:09

Zeker weten,? Hoorde laatst van een turbogechargde alfa, die toch lelijk ontploft was door een backfire(heel veel lucht en heel veel lpg in het luchtfilter....)
knap :shock: ... het LPG moet toch een hele weg terug afleggen door het inlaatspruitstuk, de gasklep, de intercoolerbuizen, de intercooler, de turbo en de inlaatbuis voor hij in het luchtfilter kan ontploffen.. :wink:

Een backfire in het inlaatspruitstuk zou wel kunnen. :roll:

Maar om de LPG de schuld te geven is niet zo netjes, dit kan bij een benzinemotor net zo goed gebeuren. Het mappen van de comuputer is erg belangrijk en als dit goed gebeurt is is de kans op backfires niet zo groot, zeker niet bij LPG injectie.

Jeroen Bosma van bs-autotune drift er aardig op, op LPG welteverstaan. 8)
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4259
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

Re: RE: programeerbare ontsteking

zo mar 01, 2009 21:36


Verder kan je met LPG meer voorontsteking geven door het betere mengsel en hoger octaangetal. Turbochargen op LPG is ook veiliger voor de motor als op benzine...
Zeker weten,? Hoorde laatst van een turbogechargde alfa, die toch lelijk ontploft was door een backfire(heel veel lucht en heel veel lpg in het luchtfilter....)
Tsja, slopen kan je natuurlijk alles, als je niet goed weet waar je mee bezig bent...
Bedoel, als je een backfire hebt die je motor laat ploffen heb je toch iets niet goed gedaan!

Dat heeft in elk geval niks te maken met het mengsel in je motor en dus het veiliger voor je motor op de manier die ik bedoel.

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4259
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

Re: RE: programeerbare ontsteking

zo mar 01, 2009 21:39

(heel veel lucht en heel veel lpg in het luchtfilter....)
Heel weinig lucht in je luchtfilter zou knap zijn overigens...
Net als dat je veel lpg hebt daar op die plek...

Gebruikersavatar
Het-Licht
Guru
Guru
Berichten: 1329
Lid geworden op: di aug 30, 2005 17:09
Locatie: Afval aan den Rijn

Re: RE: programeerbare ontsteking

zo mar 01, 2009 23:28

Heel weinig lucht in je luchtfilter zou knap zijn overigens...
Net als dat je veel lpg hebt daar op die plek...
:mrgreen:

Terug naar “Tuning onderwerpen”