Gebruikersavatar
Maxtor
Guru
Guru
Berichten: 1705
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:50

zo jan 02, 2005 14:21

Ze hebben gewoon een platte ondergrond, geen kelkjes dus. Is dat vermogen verlies irritant erg of? Heb jij misschien zo'n adapter plaatje liggen waar je het over had?
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'00 166 3.0 V6 Sportronic
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6
'11 159 Sportwagon 1750 TBi

bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

zo jan 02, 2005 16:58

Ik ben het met Huib eens dat K&N bij injectiemotren alleen een leuker geluid geeft en daarnaast is het meestal een fraaier gezicht.

Volgens mij is std. filter vrij groot van oppervlak dus luchtweerstand is niet groot maar misschien ietsje beter met K&N's.
Bij een carburateurversie kan je wellicht winst halen uit de verbeterde flow. Als het werkt
en je hebt minder weerstand, is er ook minder vacuum bij zelfde luchtsnelheid zodat je
carb's opnieuw moet afstellen omdat anders motor te arm loopt. Check bougies.
Dit is niet geval met injectie omdat AFM hoeveelheid lucht meet en niet werkt op inlaatdruk.

Trouwens moet je maar afwachten of het zin heeft om met K&N te werken. Als het werkt,
heb je hogere effectieve compressie en kan je timing nog aanpassen. Alleen dan heb je
de claim die K&N geeft van maximaal 5-10 pk.


Dit vindt ik meer realistisch waarden. bron: pumaracing.co.uk/
TUNING ITEM EXPECTED POWER GAIN
MILD ROAD/FAST ROAD CAM 4% TO 7%
ROAD/RALLY CAM 8% TO 12%
EXHAUST SYSTEM 0% TO 5%
AIR FILTER NIL
CONE FILTER TYPE INDUCTION SYSTEM 0% TO 3%
FLOW BENCH DEVELOPED STANDARD VALVE HEAD - 2V HEADS 10% TO 15% (MORE ON EXCEPTIONAL ENGINES)
FLOW BENCH DEVELOPED BIG VALVE HEAD - 2V HEADS 20% TO 25% (MAYBE UP TO 35% ON EXCEPTIONAL ENGINES)
FLOW BENCH DEVELOPED STANDARD VALVE HEAD - 4V HEADS 10%
FLOW BENCH DEVELOPED BIG VALVE HEAD - 4V HEADS 20%
DCOEs REPLACING SINGLE CARB 10%
THROTTLE BODIES REPLACING PLENUM INJECTION 15% TO 20%

Wat opgaat voor aftermarket kits voor inlaat gaat ook op voor de uitlaat. Je mag jezelf best afvragen of men i.d. winst kan boeken t.o.v. fabrieksstandaard. Zeker omdat Alfa's altijd
zijn ontworpen met aandacht voor inaattraject en uitlaattraject etc. etc.

The OE manufacturers spend millions of pounds and several years in testing and development on their engines. The "performance" exhaust system manufacturers weld a few bits of tube together and spend a couple of grand on advertising. Who do you think has the best chance of getting it right? Copyright David Baker and Puma Race Engines

Gebruikersavatar
Alfa4ever
Full Member
Full Member
Berichten: 294
Lid geworden op: di dec 28, 2004 11:37
Locatie: Drachten
Contacteer: Website

zo jan 02, 2005 17:11

@Maxtor
Mijn 33 liep echt beroerd na montage van de K&N's, of liever gezegd, na het verwijderen van de originele aanzuigbuizen. Doordat de luchtstroom zo gestoord werd raakte de mengverhouding over het hele toerenbereik vanaf 2000 rpm en elke gasklepstand vanaf 1/4 gas verstoord, dus die modificatie was bij mij echt noodzakelijk. Na montage van de kelkjes liep hij direct een stuk beter en na afstellen op de vermogensbank was het perfect.
Maar probeer het gewoon, misschien is de 1300 met jou carbs net iets minder gevoelig ervoor.
Ik heb de adapterplaten nog liggen, maar de kelkjes zijn 36 mm, heb jij niet 30 mm nodig?

@Bert
Interesante link! Compleet met prijzen. Misschien niet al te up-to-date, maar wel een indicatie. Geeft in elk geval weer wat uurtjes leesplezier ;)
GTV 3.0 24V '00, 147 JTD 16V '05, GTV6 3.0 '83 totaalrestauratie, 33 1.3 S '89
gehad:
145 JTD Squadra Massimo '00, 75 3.0 V6 America '90, Sud 1,5 Ti QV, Sprint 1.5 QV, 33 1.7 16V '87, 33 1.7 16V '90

Gebruikersavatar
Maxtor
Guru
Guru
Berichten: 1705
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:50

zo jan 02, 2005 19:29

Ik weet niet op wat voor blokje jij je K&N's had zitten? Een 1.5? Ik dacht dat die dezelfde carbs hadden toch? Er zit toch alleen verschil tussen de 1.7 en de 1.3/1.5? Ik wil het blokje ( maar aangezien ik nog steeds geen apk heb omdat ze nog steeds niet gelast is) toch compleet laten afstellen, gisteren had ik dr weer eens gestart en het blokje liep echt schitterend, na drie keer aanslaan en tot hij volledig op temperatuur was niet afgeslagen terwijl het toch een aantal maanden niet had gelopen. Echter tikte de klepjes een heel klein beetje had ik het idee dus afstellen wil ik zowieso doen dus kan ik dan mooi de carbs af laten stellen voor de K&N's.
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'00 166 3.0 V6 Sportronic
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6
'11 159 Sportwagon 1750 TBi

Gebruikersavatar
Alfa4ever
Full Member
Full Member
Berichten: 294
Lid geworden op: di dec 28, 2004 11:37
Locatie: Drachten
Contacteer: Website

zo jan 02, 2005 19:41

Mijn 33 was een 1.5 Ti.

Er zijn 3 versies dubbele carbs geweest. De 30 mm, de 36 en de 40. De 33 1.3 is voor zover ik weet alleen geleverd met een enkele register carburateur en met de dubbele 30. Misschien zat die registercarburateur trouwens alleen maar op de Sud 1.3. De 1.5 had de 36's en de 1.7 de 40's. Kijk anders even aan de onderkant van de carburateur, boven de voetpakking. Daar zit het typenummer ingeslagen.

Verkijk je niet op dat afstellen. Volledig afstellen kan alleen bij tuningsbedrijven en bij voorkeur op de vermogensbank. Bijna alles ik afgesteld; stationair-, remlucht en hoofdsproeiers. Naast het standaard CO en synchroon stellen natuurlijk. Alleen de venturi's zijn standaard gelaten.

Probeer gewoon die filters even en stel de klepspeling af. Dan kan je daarna nog altijd verder gaan.
GTV 3.0 24V '00, 147 JTD 16V '05, GTV6 3.0 '83 totaalrestauratie, 33 1.3 S '89
gehad:
145 JTD Squadra Massimo '00, 75 3.0 V6 America '90, Sud 1,5 Ti QV, Sprint 1.5 QV, 33 1.7 16V '87, 33 1.7 16V '90

Gebruikersavatar
Huib
Guru
Guru
Berichten: 1019
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:52
Locatie: Westland

ma jan 03, 2005 13:26

de latere 1.3's hadden ook 40mm carbs, alleen met een kleinere venturi.

Ik heb de filters met vulplaten gemonteerd, omdat anders het gasklepmechanisme tegen de onderplaat van het filter aankwam. Platen heb ik laten fresen aan de hand van de tekening van alfa4ever.

Heb eerst 2 jaar zo gereden met provesorische zelfgemaakte kelken, van pvc pijp. Het verwijderen van de standaard inlaatbochten had invloed op het oppakken van de motor, maar zeker niet onrijdbaar. Op de rollenbank bleek dat het mengsel tot 4000 toeren te rijk was, tussen de 4000 en de 6000 was het perfect. Met als resultaat 122 pk waar 118 wordt opgegeven.

Inmiddels heb ik sinds een paar weken er betere kelken inzitten, ook zelf gemaakt van pvc-buis. Deze buis zit klemvast in de vulplaten, en de binnendiamter van de buis (40mm) sluit perfect aan op de carbs. Wat het effect hiervan is weet ik nog niet precies omdat ik nog zit te tobben met een vervuilde carburateur. Het oppakken lijkt in ieder geval iets beter, maar een keertje op de rollenbank om hem af te laten stellen staat nog op m'n verlanglijstje.
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Gebruikersavatar
Alfa4ever
Full Member
Full Member
Berichten: 294
Lid geworden op: di dec 28, 2004 11:37
Locatie: Drachten
Contacteer: Website

ma jan 03, 2005 13:41

de latere 1.3's hadden ook 40mm carbs, alleen met een kleinere venturi.
Oke weer wat geleerd :idea:

Hier trouwens een foto van de adapterplaten die ik heb gemaakt. De kelkjes heb ik ook van pvc pijp gemaakt. Warmgestookt en gestuikt op een fles wisky ;)
Er moet nog een modificatie aan deze platen worden uitgevoerd: een opstaande pijp ter hoogte van de kelkjes voor de carterventilatie, en opstaande randen om de gaten voor de remluchtsproeiers. Dit om te voorkomen dat condensaat in de vlotterkamers terecht komt.

Afbeelding
GTV 3.0 24V '00, 147 JTD 16V '05, GTV6 3.0 '83 totaalrestauratie, 33 1.3 S '89
gehad:
145 JTD Squadra Massimo '00, 75 3.0 V6 America '90, Sud 1,5 Ti QV, Sprint 1.5 QV, 33 1.7 16V '87, 33 1.7 16V '90

Rees Cees

ma jan 03, 2005 16:56

@ Alfa4ever

mooi gemaakt. (zal wel bezopen lopen op die wisky kelken) :oops: :oops: :driving: :oops: :oops:

Gebruikersavatar
Alfa4ever
Full Member
Full Member
Berichten: 294
Lid geworden op: di dec 28, 2004 11:37
Locatie: Drachten
Contacteer: Website

ma jan 03, 2005 20:15

Dank je Forza.
Na het legen van die fles heeft het een dag geduurd voordat ik bij zinnen was en de kelkjes kon gaan maken ;)
GTV 3.0 24V '00, 147 JTD 16V '05, GTV6 3.0 '83 totaalrestauratie, 33 1.3 S '89
gehad:
145 JTD Squadra Massimo '00, 75 3.0 V6 America '90, Sud 1,5 Ti QV, Sprint 1.5 QV, 33 1.7 16V '87, 33 1.7 16V '90

Gebruikersavatar
Fred164
Member
Member
Berichten: 179
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 20:18
Locatie: Barneveld
Contacteer: Website

ma jan 03, 2005 20:30

Of je koopt een kant en klare airbox met slang :arrow: http://airtuning.com/HOME.HTML

Beetje of topic maar Sandtler levert enkele mooi systeempjes w.a. dees :
Afbeelding
Zoiets heb ik erin zitten maar dan de Twister van Green

gr. Fred
Cuore sportivo
www.alfa164.nl

Gebruikersavatar
Alfa4ever
Full Member
Full Member
Berichten: 294
Lid geworden op: di dec 28, 2004 11:37
Locatie: Drachten
Contacteer: Website

ma jan 03, 2005 20:36

Alleen we praten nu ondertussen over dubbele webers...
GTV 3.0 24V '00, 147 JTD 16V '05, GTV6 3.0 '83 totaalrestauratie, 33 1.3 S '89
gehad:
145 JTD Squadra Massimo '00, 75 3.0 V6 America '90, Sud 1,5 Ti QV, Sprint 1.5 QV, 33 1.7 16V '87, 33 1.7 16V '90

Gebruikersavatar
Fred164
Member
Member
Berichten: 179
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 20:18
Locatie: Barneveld
Contacteer: Website

ma jan 03, 2005 20:38

Alleen we praten nu ondertussen over dubbele webers...
Maar daar begon de post niet over, dus eigelijk ga ik weer on-topic :wink:

gr. Fred
Cuore sportivo
www.alfa164.nl

Gebruikersavatar
Alfa4ever
Full Member
Full Member
Berichten: 294
Lid geworden op: di dec 28, 2004 11:37
Locatie: Drachten
Contacteer: Website

ma jan 03, 2005 20:43

Hahaha oké ;) Ik dacht dat je naar mijn kelkjes refereerde.

Gr sep
GTV 3.0 24V '00, 147 JTD 16V '05, GTV6 3.0 '83 totaalrestauratie, 33 1.3 S '89
gehad:
145 JTD Squadra Massimo '00, 75 3.0 V6 America '90, Sud 1,5 Ti QV, Sprint 1.5 QV, 33 1.7 16V '87, 33 1.7 16V '90

Gebruikersavatar
Maxtor
Guru
Guru
Berichten: 1705
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:50

ma jan 03, 2005 21:41

Ik moet ze eerst schoonmaken voor ik ze uberhaupt erop kan zetten. Hoe kan ik ze overigens het beste schoonmaken, hoorde iemand zeggen 2 dagen in de benzine, een ander iemand een halve dag in water en sop en voorzichtig uitspoelen maar welke beproefde manier gebruikt jullie?

En het zal verlopig nog eventjes duren voor ik ze erop ga schroeven, ook aangezien ik eerst apk wil hebben en aangezien ze niet apk waardig zijn...
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'00 166 3.0 V6 Sportronic
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6
'11 159 Sportwagon 1750 TBi

Gebruikersavatar
Alfa4ever
Full Member
Full Member
Berichten: 294
Lid geworden op: di dec 28, 2004 11:37
Locatie: Drachten
Contacteer: Website

ma jan 03, 2005 22:05

Als je een K&N reinigingskit koopt zit daar reinigingsvloeistof in en olie. Zonder die reinigingsvloeistof gaat het ook prima in een sopje van allesreiniger en water. Kan in 10 minuutjes klaar zijn hoor, flink soppen ;) Daarna het filter van binnen naar buiten uitspoelen, laten drogen en inspuiten met de (K&N) filterolie.
GTV 3.0 24V '00, 147 JTD 16V '05, GTV6 3.0 '83 totaalrestauratie, 33 1.3 S '89
gehad:
145 JTD Squadra Massimo '00, 75 3.0 V6 America '90, Sud 1,5 Ti QV, Sprint 1.5 QV, 33 1.7 16V '87, 33 1.7 16V '90

Terug naar “Tuning onderwerpen”