Pagina 12 van 13

RE: Tuning projektje, 75 ts turbo. Onderdelen verzamelen.

Geplaatst: wo okt 06, 2010 23:57
door matthijs
Afbeelding

Morgen ochtend weet ik hoe de lucht door mijn spruitstuk stroomt. Geeft een indicatie of het equal length idee gewerkt heeft... althans, niet helemaal, ik simuleer alleen lucht die erin blaast en door de kelkjes eruit komt. Dus ik hou geen rekening met de zuigende werking van de motor, pulsen van openen en sluiten kleppen etc.

Kan wel met dit pakket maar is rocket science...en bovendien, dit gaat de hele nacht rekenen, misschien kom ik er morgenochtend achter dat ik de simulatie verkeerd gestart heb. Maar een begin is er.

RE: Tuning projektje, 75 ts turbo. Onderdelen verzamelen.

Geplaatst: vr okt 08, 2010 20:23
door mverhari
Eeeehn stroomt de lucht er door zoals verwacht of nog nie helemaal zoals gehoopt
Ik en ik denk meer mensen wachten in spanning af.

RE: Tuning projektje, 75 ts turbo. Onderdelen verzamelen.

Geplaatst: vr okt 08, 2010 21:27
door matthijs
jah, bluhh, had het precies verkeerd ingesteld, heeft de hele dag lopen rekenen op het door de wanden blazen van lucht, dus niet de ruimte..

vanavond weer een poging.

RE: Tuning projektje, 75 ts turbo. Onderdelen verzamelen.

Geplaatst: za okt 09, 2010 02:40
door matthijs
Okee, komtie dan he... Op zich geen slecht resultaat voor de eerste keer. Dit is druk. Ik moet nog even vogelen hoe ik de waardes aan het eind van de pijpjes te pakken krijg maar dat komt morgen wel.

Afbeelding

EDIT: Grrrr, gisternacht mijn mijn slaaphoofd alles goed gedaan behalve de maten van meters naar mm gezet, ik heb dus een spruitstuk van 400 meter lang zitten doorrekenen ... is een incompatibiliteits probleempje tussen mijn 3d pakket en het cfm programma. Nu loopt het weer en over een paar uurtjes resultaat.

RE: Tuning projektje, 75 ts turbo. Onderdelen verzamelen.

Geplaatst: zo okt 10, 2010 01:18
door matthijs
Het is nu beter gegaan. Ik heb twee dingen ontdekt. Het volume wat door de hoorntjes gaat is erg stabiel, het verhoud zich onderling als volgend:

1 = 23.6387
2 = 25.2187
3 = 24.469
4 = 25.3369

Totaal is geen honderd, want er ging ook geen "100" in. Ik heb gesteld 5 m3 per minuut want, en dit is natte vingeren, bij 5000 toeren per minuut zuigt de motor 2500 keer zijn inhoud aan, dat is 2 liter dus 5000 liter. Omdat het een turbo is zou het 1,5 keer zoveel kunnen zijn maar ik vond dit wel mooi rekenen.


Afbeelding

Zoals te zien krijgt de eerste hoorn minder lucht de tweede het meest en de allerlaatste ook wat meer. Dat is te beredeneren met het volgende plaatje van de luchtstroom bij de gemiddelde druk.

Afbeelding

Je ziet dat de lucht het eerste hoorntje voorbij stroomt. Je ziet ook dat bij het laatste hoorntje de lucht botst en daarom wat makkelijker door de laatste gaat. Ik zou het beter kunnen maken door de gleuf te verlengen en van vorm te veranderen en te tweaken met de hoek van het conische van de aanvoerpijp.

RE: Tuning projektje, 75 ts turbo. Onderdelen verzamelen.

Geplaatst: zo okt 10, 2010 10:05
door BUN0006
Dit is nu eens een mooi projectje :D

RE: Tuning projektje, 75 ts turbo. Onderdelen verzamelen.

Geplaatst: zo okt 10, 2010 19:42
door jeroen75
Begint er goed uit te zien! (zag het natuurlijk al vanaf het begin :wink:) Ik ben benieuw wat het qua kosten gaat doen, maar ik denk dat ik er ook wel een op m'n 75TB kan gebruiken :twisted:

RE: Tuning projektje, 75 ts turbo. Onderdelen verzamelen.

Geplaatst: ma okt 11, 2010 00:21
door rz
ik dacht dat de luchtstroom helemaal anders gaat als het geheel onder druk staat :?:

Re: RE: Tuning projektje, 75 ts turbo. Onderdelen verzamelen

Geplaatst: ma okt 11, 2010 08:27
door matthijs
ik dacht dat de luchtstroom helemaal anders gaat als het geheel onder druk staat :?:
De grap is, dat heb ik juist gedaan. Ik heb een druk op de inlaatkant gezet. De volgende stap is dat ik een negatieve druk op de hoorntjes zetten en de zelfde druk op de inlaat. De druk op de inlaat kan je nu zien als 1 bar overdruk van een turbo bij 5000 toeren.

Het is alleen vrij complex om met deze software te werken, ik moet het nog even uitvogelen.

RE: Tuning projektje, 75 ts turbo. Onderdelen verzamelen.

Geplaatst: ma okt 11, 2010 08:47
door GiuliaCorse
Respect

RE: Tuning projektje, 75 ts turbo. Onderdelen verzamelen.

Geplaatst: ma okt 11, 2010 12:40
door yuri 75 V6
Welk CFD-pakket gebruik je? Is het freeware?

RE: Tuning projektje, 75 ts turbo. Onderdelen verzamelen.

Geplaatst: ma okt 11, 2010 16:58
door matthijs
Cfdesign

RE: Tuning projektje, 75 ts turbo. Onderdelen verzamelen.

Geplaatst: ma okt 11, 2010 21:45
door bakkebaard
Het ziet er goed uit, respect dat je hieraan begint!

Ik zou kijken naar de countour plot van de absolute druk. Vooral bovenin de buizen is, wat ik er van weet, dat de lucht druk daar redelijk uniform verdeeld moet zijn en de aanzuigbuizen elkaar niet "zien" of in de weg zitten, dan pakken de buizen de lucht beter op.
De velocity vectoren geven wel een goed beeld van hoe de lucht stroomt.

Succes en ik ben zeer benieuwd naar wat hier uitkomt!

RE: Tuning projektje, 75 ts turbo. Onderdelen verzamelen.

Geplaatst: wo okt 27, 2010 09:07
door Dennis de Rooy
Het is hier VEEEEEEEEEL te stil!

http://alfagtv6.com/phpBB3/viewtopic.ph ... &start=480

Ik heb nog een boek van Corky Bell over turbo's, interesse?

Re: RE: Tuning projektje, 75 ts turbo. Onderdelen verzamelen

Geplaatst: wo okt 27, 2010 17:34
door matthijs
Het is hier VEEEEEEEEEL te stil!

http://alfagtv6.com/phpBB3/viewtopic.ph ... &start=480

Ik heb nog een boek van Corky Bell over turbo's, interesse?
Je hebt gelijk maar het probleem is; ik ben even tijdelijk blut. Ik heb een auto voor mijn meisje gekocht en dat is net als een alfa een geld verslinder. oftewel een rover 45.
Van de winter weer verder, dan heb ik ook meer tijd ivm mijn werk enzo.

Corky's boek heb ik :D