Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice

Re: RE: 1600 nord optimaliseren

di sep 16, 2008 14:37

Drukvulling is killing voor een carb motor als je geen aanpassingen treft aan de druk op de benzine in de vlotterkamers.
m.a.w. er is geen sprake van drukvulling op een normale nord. zou je dan van die Giulietta Turbodelta carbs moeten nemen ofzo ? op de bert van Dennis werkte het niet toch ?

Andretti Molletti

RE: 1600 nord optimaliseren

di sep 16, 2008 14:40

Uiteindelijk wel, maar we bleven afstellen....

GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo

di sep 16, 2008 15:08

Er zijn toch carbs met een aansluiting bovenop de vlotterkamer, volgens mij op Alfaspeed eens een plaatje van gezien gepost door AM :lol:
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

di sep 16, 2008 18:28

Opboren naar 1900 en dan langeslag krukas erin een idee?

KLIKKLAK....

8)
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Dominic
Guru
Guru

di sep 16, 2008 20:03

Het voordeel van het originele luchtfilterhuis is ook,dat het werkt als een drukvulling.Je krijgt nl de koude rijwind mee

DAT en het filter dat getoont is heeft in het midden geen kelk.Dus de koele lucht moet van de zijkant komen en dat geeft weerstand en warme lucht.
De rijwind daar gaat eerst door de radiateur heen en dan zuigt jouw filter die warmelucht op.
Waarom denk je dat alle racemotoren een inlaatcollector hebben die tot vooraan de auto komt ????

Wanneer je een afscherming maakt om jouw filter heen met een buis naar je grill naast de radiateur dan doe je het goed. :idea:
Ik snap je verhaal best, maar hij klopt toch echt niet. De kelk van het originele luchtfilterhuis loopt toch ook niet tot onderin de grille. Dus what's the big difference?

Tuurlijk is het beter om een afscherming te maken en een buis van onderin de voorkant van de auto maar het filter. Maar ditzeflde geldt voor de originele situatie net zo goed, die zuigt zijn lucht toch ook van achter de grille aan. Nogmaals: hij zuigt van exact dezelfde plek zijn lucht aan.

Verhaal van drukvulling zul je ongetwijfeld gelijk in hebben.
Ik heb het over dit luchtfilterhuis

Afbeelding

dat loopt wel tot vooraan de grill dus koele lucht.
Drukvulling werkt overigens prima op een straat nord motor.
je moet stephan lenior maar eens vragen hoe hij denkt over de filter toepassing zoals jij hem hebt gemaakt.
maar he' het is jouw alfa.jouw ding prima toch. :wink:

Dominic
Guru
Guru

di sep 16, 2008 20:11

Opboren naar 1900 en dan langeslag krukas erin een idee?

KLIKKLAK....

8)
He Zaag verkeerde forum :lol:

m.brandon
Advanced Member
Advanced Member

di sep 16, 2008 21:46

Drukvulling is killing voor een carb motor als je geen aanpassingen treft aan de druk op de benzine in de vlotterkamers.
Dre, je bedoelt neem ik aan als je echte drukvulling gaat toepassen? De eerder genoemde drukvulling van het originele luchtfilterhuis zal dus wel meevallen?
Nu: Koos Alfaloos

Gehad:
OMGWTF
Giulia 1300 Super met Arese 1750 blok en sper-dif
Giulia 1300 Super
156 2.4 JTD squadra tuning
GTV 2.0 V6 TB
156 1.9 JTD squadra tuning
145 1.7 16V

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di sep 16, 2008 22:14

meen me te herinneren dat ook de carbs van de GTA's van die drukslangetjes van de mond van de airbox naar de vlotterdeksels hadden.... :?
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

m.brandon
Advanced Member
Advanced Member

di sep 16, 2008 22:41

Het voordeel van het originele luchtfilterhuis is ook,dat het werkt als een drukvulling.Je krijgt nl de koude rijwind mee

DAT en het filter dat getoont is heeft in het midden geen kelk.Dus de koele lucht moet van de zijkant komen en dat geeft weerstand en warme lucht.
De rijwind daar gaat eerst door de radiateur heen en dan zuigt jouw filter die warmelucht op.
Waarom denk je dat alle racemotoren een inlaatcollector hebben die tot vooraan de auto komt ????

Wanneer je een afscherming maakt om jouw filter heen met een buis naar je grill naast de radiateur dan doe je het goed. :idea:
Ik snap je verhaal best, maar hij klopt toch echt niet. De kelk van het originele luchtfilterhuis loopt toch ook niet tot onderin de grille. Dus what's the big difference?

Tuurlijk is het beter om een afscherming te maken en een buis van onderin de voorkant van de auto maar het filter. Maar ditzeflde geldt voor de originele situatie net zo goed, die zuigt zijn lucht toch ook van achter de grille aan. Nogmaals: hij zuigt van exact dezelfde plek zijn lucht aan.

Verhaal van drukvulling zul je ongetwijfeld gelijk in hebben.
Ik heb het over dit luchtfilterhuis

Afbeelding

dat loopt wel tot vooraan de grill dus koele lucht.
Drukvulling werkt overigens prima op een straat nord motor.
je moet stephan lenior maar eens vragen hoe hij denkt over de filter toepassing zoals jij hem hebt gemaakt.
maar he' het is jouw alfa.jouw ding prima toch. :wink:
Haha, ik ken Stephan goed genoeg om te weten hoe hij hier over denkt. :lol:

Het is ook niet optimaal, dat zeg ik ook niet, maar dat is het origineel ook niet. Het best zou zijn de rechter binnenste koplamp verwijderen en daar een aanzuigbuis maken, maar dat ga ik niet doen. Een aanzuigbuis en een hitteschild zouden een andere, iets minder goede optie zijn, maar heb ik momenteel ook nog geen zin in.
Voor een Juul als de mijne, die alleen op straat gebruikt wordt, is mijn oplossing prima. Dat verschil wat bovenstaande oplossingen zouden bieden zou ik in mijn gebruik haast niet merken.

Ze loopt perfect (en exact hetzelfde als voor de conversie) met deze oplossing en dat terwijl er scherpere nokkenassen in zitten en ze redelijk rijk is afgesteld. Vertel mij maar wat het grote probleem zou moeten zijn? :wink:
Nu: Koos Alfaloos

Gehad:
OMGWTF
Giulia 1300 Super met Arese 1750 blok en sper-dif
Giulia 1300 Super
156 2.4 JTD squadra tuning
GTV 2.0 V6 TB
156 1.9 JTD squadra tuning
145 1.7 16V

pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice

wo sep 17, 2008 17:05

maar meerdere manieren om een 1600 lekker te laten grommen buitenom het luchtfilter om?

sieger in hoe verre bedoel je dit? zonder de kop te lichten? of met kop lichten?

hier licht natuurlijk een redelijke beperking in......
Met vriendelijke groet Pieter.

Te veel auto's gehad om hier neer te zetten...

Andretti Molletti

wo sep 17, 2008 19:56

Dre, je bedoelt neem ik aan als je echte drukvulling gaat toepassen? De eerder genoemde drukvulling van het originele luchtfilterhuis zal dus wel meevallen?
Probleem zal idd wel meevallen...
Druk bouwt zich alleen op als je echt gasgeeft en dat gaat met een 1600 dingetje niet :twisted: :blue_lol:

hagen111
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

wo sep 17, 2008 21:58

Wat een gedoe over drukvulling voor een giulia die niet over de 200 komt. En wat is er mis met 'warme' lucht? Niemand hier die het verschil gaat merken...

Ik zou kiezen voor een pipercross set - kelken met een schuimfilter erover! Tevens lekker 'warme' lucht, loopt ie prima op ;-)

/hans

pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice

do sep 18, 2008 05:52

Wat een gedoe over drukvulling voor een giulia die niet over de 200 komt. En wat is er mis met 'warme' lucht? Niemand hier die het verschil gaat merken...

Ik zou kiezen voor een pipercross set - kelken met een schuimfilter erover! Tevens lekker 'warme' lucht, loopt ie prima op ;-)

/hans
niemand???? :wink:
Met vriendelijke groet Pieter.

Te veel auto's gehad om hier neer te zetten...

vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di sep 23, 2008 12:41

Ik snap je verhaal best, maar hij klopt toch echt niet.
beetje eigewijze uitspraak vind ik. Dominic weet best waar hij het over heeft hoor, en zijn verhaal is in de diverse jaren SB en ook nu nog meerdere keren ook op de rollenbank aangetoond. Van jouw visie zouden mij dus erg de hade cijfers (dus rollenbank voor en na) interesseren. Ook een motor die niets ingeleverd lijkt te hebben, en zelfs 1 die het beter LIJKT te doen, kan bij controle op de bank best ingeleverd hebben. Gevoel en realiteit zijn 2 heel verschillende zaken...Overigens, bij SI rijdt BJ met een origineel filterhuis, functioneert op zijn blok gewoon prima. Dus in principeis er geen reden voor wat voor aanpassingen dan ook, of je moet het goed gaan uittesten. Of het is alleen voor het idee tussen de oren.. :wink:
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

di sep 23, 2008 21:00

Drukvulling is hier trouwens een misplaatste term, luchtstroom-optimalisering past beter...

Terug naar “Tuning onderwerpen”