Gebruikersavatar
Alfa4ever
Full Member
Full Member
Berichten: 294
Lid geworden op: di dec 28, 2004 11:37
Locatie: Drachten
Contacteer: Website

do dec 30, 2004 23:07

De slangen zitten juist precies goed zo. Als ze recht op het filter gericht zouden zijn zouden alle vliegen etc recht op het filter geblazen worden waardoor je vaker moet reinigen.

Wat dat grote luchtvolume betreft, de motor zuigt meer aan dan deze twee dunne slangen aanvoeren. De airbox wordt dus gevuld met koele lucht en met warme lucht vanuit de kieren. Altijd nog beter dan volledig aanzuigen vanuit de motorruimte.
Meest ideaal is uiteraard een thermisch geisoleerde airbox met een slang zo dik dat deze in alle benodigde lucht kan voorzien.
GTV 3.0 24V '00, 147 JTD 16V '05, GTV6 3.0 '83 totaalrestauratie, 33 1.3 S '89
gehad:
145 JTD Squadra Massimo '00, 75 3.0 V6 America '90, Sud 1,5 Ti QV, Sprint 1.5 QV, 33 1.7 16V '87, 33 1.7 16V '90

Gebruikersavatar
Raimon
Guru
Guru
Berichten: 1316
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:14
Locatie: Nieuwegein

do dec 30, 2004 23:36

De slangen zitten juist precies goed zo. Als ze recht op het filter gericht zouden zijn zouden alle vliegen etc recht op het filter geblazen worden waardoor je vaker moet reinigen..
Sorry, maar is het niet precies daar juist een filter voor?!?!?! Bovendien zou je een fijnmazig gaasje kunnen spannen voor de ingang van de luchtbuis om dat tegen te gaan... Mij lijkt dat er niets gaat boven aangezogen koude licht direct op het filter....

Gebruikersavatar
Alfa4ever
Full Member
Full Member
Berichten: 294
Lid geworden op: di dec 28, 2004 11:37
Locatie: Drachten
Contacteer: Website

do dec 30, 2004 23:41

Het gaat hier wel om een straatauto hè. Weet je hoe snel een filter vervuilt met de slang er recht op? Je blijft reinigen. Uiteraard blijven die vliegen in het filter achter maar het filter raakt sneller verstopt. In een afgesloten doos maakt het weinig uit waar de koude lucht binnen komt, het komt allemaal bij het filter terecht zonder al te veel opwarming.
GTV 3.0 24V '00, 147 JTD 16V '05, GTV6 3.0 '83 totaalrestauratie, 33 1.3 S '89
gehad:
145 JTD Squadra Massimo '00, 75 3.0 V6 America '90, Sud 1,5 Ti QV, Sprint 1.5 QV, 33 1.7 16V '87, 33 1.7 16V '90

Andretti Molletti

vr dec 31, 2004 00:09

Heren tuners...

als je luchtstroom RECHT naar je filter gaat en je rijdt in de regen dan verzuipt je filter na enige tijd en komt er geen lucht meer door!!

Kijk maar eens naar de trofeo plaatjes vd oranje bert. Ik heb voor de ingang een spatscherm geplakt tijdens regenbuien om te voorkomen dat er teveel water in de motor komt wat de afstelling veranderd.
Een bocht in een slang geeft het water in de lucht de kans tegen de slang te botsen en dus neer te slaan... essentieel!

Mobster

vr dec 31, 2004 00:32

Ja, het is een gewone straatauto.

De luchtslangen wou ik idd niet direct op het filter zetten, dit i.v.m. water die meegaat zoals dré zegt.

Wat de regen zal doen kan ik nu nog niet echt zeggen.
K' hoop dat er voldoende kromming in de linkse buis zit om voldoende waterdruppels tegen te houden. De andere, die door het bakje komt maakt eerst een draai naar links en dan recht omhoog, dus daar maak ik me geen zorgen over.

De reden dat het groene stofzuigerslangen zijn is omdat ik geen andere had :wink: Ze zijn glad vanbinnen en ook supersterk, maar wel moeilijk te plooien.
Het flexibele slangetje die bij mijn K&N filterset zat was na enkele weken al kapotgerammeld. Het kleur valt trouwens ook niet echt op hoor, de buizen zie je nauwelijks, enkel in de motorkap.

Iv.m. mijn 'airbox' Het bakje werkt echt goed. Denk niet dat het echt dient om grote hoeveelheden lucht op te slaan, want reken maar eens uit hoeveel lucht een motor verbruikt. Het is wel goed om warme motorlucht weg te houden tijdens stilstaande periodes.

Dat voel je echt hoor een véél betere pedaalreactie en het zorgt ook dat de motor niet op veilig begint te draaien i.v.m. pingelen door warme lucht.

Misschien kan het nog beter, maar kortom, ik ben er tevreden over.

Andretti Molletti

vr dec 31, 2004 00:37

Een hele stap vooruit is nog een inlaatduct...

Mobster

vr dec 31, 2004 00:39

Wat bedoel je daar dan mee?

Andretti Molletti

vr dec 31, 2004 00:50

Een trechter aan t begin van je slang zodat er tijdens het rijden lucht ingeperst wordt...

Mobster

vr dec 31, 2004 00:52

Ah zo, ja dat lijkt me wel wat.

K' heb nog enkele oude stofzuigers liggen.. :lol:

Gebruikersavatar
matra sports
Guru
Guru
Berichten: 1534
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:19

vr dec 31, 2004 10:48

Beetje of topic maar Sandtler levert enkele mooi systeempjes w.a. dees :

Afbeelding

met verschillende aansluitwaardes uiteraard. kost wel een paar centen maar filter is incl.
( € 129 )

groeten
Jos

Gebruikersavatar
Maxtor
Guru
Guru
Berichten: 1705
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:50

zo jan 02, 2005 13:31

Even een vraagje aan de filter experts, ik heb 2 K&N openlucht filters voor mijn 33 gekocht, maar hoe zit het nu met de carterontluchting?? Ik heb er zo'n klein filtertje bijgekregen daarvoor, maar hoe moet dit erop bevestigd worden? En nog een vraagje, hoe maak ik die mooie bovenkant van die filters schoon? Is daar iets van een poets ofzo voor?
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'00 166 3.0 V6 Sportronic
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6
'11 159 Sportwagon 1750 TBi

Gebruikersavatar
Alfa4ever
Full Member
Full Member
Berichten: 294
Lid geworden op: di dec 28, 2004 11:37
Locatie: Drachten
Contacteer: Website

zo jan 02, 2005 13:41

Montage van dat kleine filtertje wijst zichzelf. Die sluit je direct aan op de aanluiting van de olievulpijp. Let erop dat dit voor apk niet toegestaan is, de carterdampen mogen niet in de buitenlucht komen. Bij de apk zal je weer het standaard filtersysteem moeten monteren.

De invloed van de K&N's op carburateurs is anders dan bij injectie. Zeker als je de filters direct op de vlotterkamers monteert. De standaard aanzuigbuisen hebben een mooie kelkvorm, dat verlies je. Je kunt dus behoorlijk wat trekkracht verliezen op de haakse overgang van de vlotterkamerdeksel. Ik had er een hele mooie oplossing voor gemaakt: 2 aluminium adapterplaten met inlaatkelkjes en aansluitpunt voor de carterontluchting. Daarna een compleet nieuwe sproeierbezetting op de rollenbank gekregen.
GTV 3.0 24V '00, 147 JTD 16V '05, GTV6 3.0 '83 totaalrestauratie, 33 1.3 S '89
gehad:
145 JTD Squadra Massimo '00, 75 3.0 V6 America '90, Sud 1,5 Ti QV, Sprint 1.5 QV, 33 1.7 16V '87, 33 1.7 16V '90

Gebruikersavatar
Maxtor
Guru
Guru
Berichten: 1705
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:50

zo jan 02, 2005 13:59

Dus eigenlijk leveren die filters me niks op, behalve geluid dan?
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'00 166 3.0 V6 Sportronic
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6
'11 159 Sportwagon 1750 TBi

Gebruikersavatar
Alfa4ever
Full Member
Full Member
Berichten: 294
Lid geworden op: di dec 28, 2004 11:37
Locatie: Drachten
Contacteer: Website

zo jan 02, 2005 14:17

Ik weet niet welke filters je precies hebt. Ik meen dat Huib ook open filters op zijn carbs heeft waar al een soort van kelkjes in zaten. Ik had grote K&N potten zonder kelkjes en dat kostte in eerste instantie alleen maar vermogen. Pas na het monteren van de kelkjes en het afstellen op de bank had ik meer trekkracht en vermogen dan met standaard filter.
GTV 3.0 24V '00, 147 JTD 16V '05, GTV6 3.0 '83 totaalrestauratie, 33 1.3 S '89
gehad:
145 JTD Squadra Massimo '00, 75 3.0 V6 America '90, Sud 1,5 Ti QV, Sprint 1.5 QV, 33 1.7 16V '87, 33 1.7 16V '90

Gebruikersavatar
Blu Ollandese
Full Member
Full Member
Berichten: 323
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:33
Locatie: België

zo jan 02, 2005 14:20

Wat betreft open luchtfilters opgesteld zonder "cold airbox" leveren ze je volgens mij in het BESTE geval enkel een mooier geluid op... En een motorcompartiment met een sportievere look!! Het oog wil immers ook wat...
...Nothing is true, everything is permitted...

'70 Giulia 1300 ti

SCARB LID: 5280

Terug naar “Tuning onderwerpen”